3.6 C
București
vineri, decembrie 2, 2022

Mituri și realități despre colesterolul mărit: Ce trebuie să știți

Trebuie să citești asta...

Aproximativ 12% dintre adulții și 7% dintre copiii au un nivel ridicat de colesterol. Deoarece colesterolul mărit nu are simptome, poate fi greu de depistat fără analize de sânge, dar riscurile sunt reale: un nivel ridicat al unui tip greșit de colesterol crește riscul de boli de inimă și de accident vascular cerebral, a cincea cauză de deces.

În ciuda faptului că majoritatea oamenilor au auzit de colesterol, există încă multe mituri despre colesterolul mărit.

Mituri și realități despre colesterolul mărit: ce trebuie să știți
Mituri și realități despre colesterolul mărit

Colesterolul este o componentă esențială a corpului nostru. Acesta ne ajută să construim oase și mușchi puternici. Cu toate acestea, prea mult colesterol poate fi dăunător. Există mai mulți factori care afectează nivelul colesterolului din sânge.

Mitul 1: Tot colesterolul este rău

Se vorbește mult despre colesterolul mărit, însă nu tot colesterolul este rău.

Adevăr: Există mai multe tipuri de colesterol. Colesterolul lipoproteic cu densitate scăzută (LDL) este considerat un tip “rău” și, din păcate, acest tip reprezintă cea mai mare parte a colesterolului din organism. LDL se poate lipi de pereții vaselor dumneavoastră de sânge. Această acumulare, numită placă, vă poate crește riscul de boli de inimă și de accident vascular cerebral.

CITEȘTE ȘI:
15 gustări pe care le mănâncă nutriționiștii în fiecare zi

Cu toate acestea, aveți, de asemenea, colesterol lipoproteic cu densitate mare (HDL), care este tipul “bun”. HDL absoarbe colesterolul și îl duce la ficat, unde este procesat. LDL scade riscul de boli de inimă și de accident vascular cerebral.

Un interval sănătos de colesterol total este mai mic de 200 de miligrame pe decilitru, cu niveluri de LDL mai mici de 100 de miligrame pe decilitru și niveluri de HDL de cel puțin 60 de miligrame pe decilitru.

Mitul 2: Alimentele bogate în colesterol provoacă boli de inimă

Centrele pentru Controlul și Prevenirea Bolilor (CDC) susțin că alimentele bogate în colesterol cresc riscul de atac de cord și accident vascular cerebral. Cu toate acestea, noi cercetări adaugă nuanțe la discuțiile despre colesterolul din alimente și bolile de inimă.

Adevăr: O mulțime de alimente bogate în colesterol, cum ar fi carnea roșie și lactatele, conțin, de asemenea, mulți acizi grași, care sunt legați de bolile de inimă. Noile cercetări arată că alimentele bogate în colesterol care nu au multă grăsime, cum ar fi ouăle și creveții, nu contribuie la bolile de inimă.

Mitul 3: Ovăzul reduce colesterolul mărit

Cercetările arată că fulgii de ovăz pot reduce colesterolul. Cu toate acestea, concentrarea asupra consumului de grăsimi potrivite și creșterea aportului global de fibre poate face mai mult.

CITEȘTE ȘI:
Fasolea roșie: Beneficii sănătate, nutriție, rețete

Adevăr: Reducerea aportului de grăsimi, în special a grăsimilor saturate, este prima schimbare alimentară recomandată pentru a ajuta la reducerea colesterolului.

Mitul 4: Știți dacă aveți colesterolul ridicat

Majoritatea persoanelor cu colesterol ridicat nu au simptome.

Adevăr: Singurul mod de a afla care este nivelul colesterolului este prin analize de sânge. Majoritatea adulților trebuie să își verifice colesterolul cel puțin o dată la cinci ani. Dacă aveți antecedente familiale de colesterol ridicat sau alte afecțiuni, cum ar fi diabetul, ar trebui să discutați cu furnizorul de servicii medicale pentru a stabili dacă aveți nevoie de teste mai frecvente.

Mitul 5: Femeile nu ar trebui să se îngrijoreze de bolile de inimă

Bărbații și femeile au rate similare de colesterol ridicat, iar toată lumea trebuie să fie preocupată de bolile de inimă.

Adevăr: Bolile de inimă sunt cea mai frecventă cauză de deces la femei, fiind responsabile de unul din cinci decese. Bolile de inimă pot arăta diferit la femei, așa că asigurați-vă că știți care sunt semnele.

Mitul 6: Consumul de alimente cu un nivel ridicat de grăsimi va crește nivelul de colesterol

Cantitatea și tipul de grăsimi pe care le consumați au un impact mai mare asupra nivelului de colesterol.

CITEȘTE ȘI:
Cum să supraviețuiești cu un minim de hrană și apă în caz de urgență

Adevăr: Consumul unei cantități mari de grăsimi saturate și grăsimi trans va crește colesterolul. Acest lucru este derutant, deoarece multe alimente care sunt bogate în colesterol conțin și grăsimi saturate.

Acesta este cazul cărnii roșii și al produselor lactate. Dacă încercați să vă reduceți nivelul colesterolului, asigurați-vă că nu mai mult de 6% din caloriile zilnice provin din grăsimi saturate.

Mitul 7: Pot să-mi controlez nivelul colesterolului doar cu exerciții fizice și dietă

Dieta și exercițiile fizice sunt importante, dar mulți oameni au nevoie de medicamente.

Adevăr: Dacă aveți un istoric familial de colesterol ridicat sau dacă aveți diabet de tip 2 sau boli de inimă, probabil că veți avea nevoie de medicamente pentru colesterol, numite statine.

Mitul 8 Doar persoanele supraponderale au colesterolul ridicat

Persoanele cu orice greutate pot avea colesterolul ridicat.

Adevăr : Persoanele supraponderale sunt mai predispuse să aibă colesterolul ridicat, dar această afecțiune poate afecta pe oricine, indiferent de greutate sau de nivelul de activitate. Toți adulții trebuie să își verifice periodic nivelul colesterolului.

Mituri și realități despre colesterolul mărit: ce trebuie să știți
Colesterolul LDL si HDL

Cum să reduceți colesterolul LDL

Dacă aveți un nivel ridicat de colesterol, puteți reduce colesterolul LDL prin dietă, exerciții fizice și medicamente. Anumite modificări ale stilului de viață, cum ar fi renunțarea la fumat și limitarea consumului de alcool, pot fi, de asemenea, de ajutor. Discutați cu medicul dacă ar trebui să încorporați și medicamente pentru scăderea colesterolului în rutina dumneavoastră.

CITEȘTE ȘI:
Efectele secundare urâte ale consumului de cartofi prăjiți, potrivit științei

Întrebări frecvente despre colesterolul mărit

De ce este colesterolul ridicat rău?

O cantitate prea mare de colesterol în sânge poate duce la acumularea de plăci în artere. Acest lucru vă crește riscul de atac de cord și de accident vascular cerebral.

Care este un raport bun între LDL și HDL?

Nivelurile țintă ale colesterolului pentru majoritatea oamenilor sunt: colesterol total mai mic de 200 miligrame pe decilitru, LDL mai mic de 100 miligrame pe decilitru și HDL de cel puțin 60 miligrame pe decilitru.

Ce este colesterolul bun?

Pentru colesterolul HDL, sau colesterolul “bun”, un nivel mai ridicat este mai bun. Colesterolul lipoproteic cu densitate mare (HDL) este cunoscut ca fiind colesterolul “bun”, deoarece ajută la eliminarea altor forme de colesterol din sânge. Nivelurile mai ridicate de colesterol HDL sunt asociate cu un risc mai scăzut de boli de inimă.

Care sunt simptomele de avertizare ale colesterolului ridicat?

Singurul mod de a ști dacă aveți un nivel ridicat de colesterol ldl este prin intermediul unui test de sânge.

Fiți atenți la simptomele atacului de cord sau ale unui accident vascular cerebral timpuriu, cum ar fi: greață, amorțeală, tulburări de vorbire, oboseală extremă, dureri în piept sau angină pectorală, dificultăți de respirație, amorțeală sau răceală la nivelul extremităților, tensiune arterială ridicată.

Concluzii

Colesterolul joacă un rol major în sănătatea generală. Deoarece colesterolul ridicat nu are simptome evidente, este important ca toți adulții să își verifice nivelul la fiecare cinci ani, indiferent de greutate sau de nivelul de activitate. Persoanele cu antecedente familiale de colesterol ridicat ar trebui să își verifice nivelul colesterolului chiar mai des.

CITEȘTE ȘI:
14 Cristale și pietre vindecătoare despre care trebuie să știi

Dacă aveți colesterolul ridicat, nu uitați că nu este nimic de care să vă fie rușine. Consumând mai puține grăsimi saturate, limitând alcoolul, eliminând tutunul și luând medicamentele pe care vi le prescrie furnizorul de servicii medicale, vă puteți gestiona nivelul colesterolului și puteți trăi o viață sănătoasă.

Surse:

  1. Centre pentru Controlul și Prevenirea Bolilor. Fapte de colesterol ridicat .
  2. Centre pentru Controlul și Prevenirea Bolilor. Colesterolul LDL și HDL: colesterolul „rău” și „bun” .
  3. Centre pentru Controlul și Prevenirea Bolilor. Verificarea colesterolului .
  4. Soliman GA. Colesterolul alimentar și lipsa de dovezi în bolile cardiovasculare . Nutrienti . 2018;10(6):780. Publicat 2018 iunie 16. doi:10.3390/nu10060780
  5. Ho HV, Sievenpiper JL, Zurbau A, et al. Efectul β-glucanului de ovăz asupra LDL-colesterolului, non-HDL-colesterolului și apoB pentru reducerea riscului de BCV: o revizuire sistematică și meta-analiză a studiilor controlate randomizat . Br J Nutr . 2016;116(8):1369-1382. doi:10.1017/S000711451600341X
  6. MedlinePlus. Cum să scazi colesterolul cu dietă .
  7. Centre pentru Controlul și Prevenirea Bolilor. Bolile de inima la femei .
  8. Asociația Americană a Inimii. Cel slab pe grăsimi .
  9. Centre pentru Controlul și Prevenirea Bolilor. Mituri și fapte despre colesterol .
  10. Asociația Americană a Inimii. Concepții greșite comune despre colesterol .
  11. Centre pentru Controlul și Prevenirea Bolilor. Prevenirea și gestionarea colesterolului ridicat .
Arată mai multe +
CITEȘTE ȘI:
10 Boli infecțioase frecvente ale copilăriei
{{ content }}

A fost util articolul Mituri și realități despre colesterolul mărit? Împărtășiți-l cu prietenii dvs. pe rețelele de socializare! În acest fel, îi ajutați pe oameni să își îmbunătățească cunoștințele, iar pe noi să scriem mai multe articole utile și interesante.

- Advertisement -

Ultimele rețete