Call Center: (+40) 725 658 919

Transport gratuit în toată țara pentru toate comenzile de peste 199 RON

Pierderea masei musculare la persoanele in varsta: cauze si prevenire

Pierderea masei musculare la persoanele in varsta: cauze si prevenire

Pierderea masei musculare poate fi prevenita. Gasiti informatii despre cauzele acestei probleme si descoperiti strategii eficiente pentru a va mentine musculatura in forma optima. Luati masuri astazi!

Atrofia musculara apartine unui grup de boli cu cauze diferite, dar cu simptome similare, in principal pierderea masei musculare. In functie de diferitele manifestari, boala poate fi tratata cu mai mult sau mai putin succes.

Ce se atrofiaza in muschii nostri?

Atrofia musculara reprezinta distrugerea muschilor sau a tesutului muscular si reducerea asociata a functiei si fortei musculare. Este adesea cauzata de factori ereditari. De asemenea, poate fi cauzata si de transmiterea deficitara a impulsurilor nervoase catre muschi.

Atrofia musculara poate fi unilaterala sau simetrica si se poate manifesta in diferite moduri. In timp ce la unele persoane un brat sau un picior poate parea mai subtire sau mai slab decat celalalt, la altele ambele membre pot fi afectate simetric. Slabiciunea musculara apare adesea in combinatie cu atrofia musculara, dar cele doua afectiuni nu trebuie neaparat sa fie prezente in acelasi timp.

Pierderea masei musculare la persoanele in varsta: cauze si prevenire
Pierderea masei musculare la persoanele in varsta: cauze si prevenire

Caz special: sarcopenia

Este normal ca persoanele in varsta sa piarda masa si forta musculara pe masura ce imbatranesc. Intre 45 si 90 de ani, pierdem aproximativ jumatate din masa musculara. Pe masura ce imbatranim, fibrele musculare devin mai subtiri si sunt inlocuite de grasime si tesut conjunctiv. La persoanele in varsta, muschii tind sa fie mai mici si mai slabi, iar acestia obosesc mai repede. Acest fenomen se numeste sarcopenie.

CITEȘTE ȘI:
Aloe vera 10 beneficii minunate pentru sanatate

Sarcopenia este de obicei agravata de bolile cronice, dar si de inflamatii sau de lipsa de exercitii fizice. Din cauza sarcopeniei, cunoscuta si sub denumirea colocviala de atrofie musculara, persoanele in varsta sunt mai predispuse la caderi si accidentari.

Exista mai multe cauze ale atrofiei musculare

O serie de factori trebuie sa fie prezenti in corpul uman pentru a asigura buna functionare a muschilor, cum ar fi

  • Un aport adecvat de proteine pentru a construi celulele musculare
  • O conversie adecvata a substantelor nutritive in energie
  • O transmisie functionala a stimulilor intre sistemul nervos si muschi.

Daca doar unul dintre aceste procese este perturbat, pot aparea probleme de miscare. Rezultatul este mai intai slabiciune musculara, urmata de atrofie musculara.

Pierderea masei musculare la persoanele in varsta: cauze si prevenire
Pierderea masei musculare la persoanele in varsta: cauze si prevenire

O solicitare insuficienta a muschilor poate fi, de asemenea, cauza bolii. Aceasta forma progreseaza de obicei treptat si afecteaza persoanele care nu se misca prea mult. Acest lucru se datoreaza faptului ca multe persoane in varsta nu mai sunt la fel de active din punct de vedere fizic ca inainte sau nu pot efectua activitatile normale la fel de usor din cauza unor probleme de sanatate.

Alte forme de restrictie a miscarilor, cum ar fi statul la pat pentru o perioada lunga de timp, pot duce, de asemenea, la atrofie musculara daca nu se iau masuri de insotire, cum ar fi fizioterapia.

Exista si alte cauze ale atrofiei tesutului muscular:

  • boli ereditare, cum ar fi distrofia musculara
  • boli autoimune
  • boli metabolice
  • boli neurologice
  • deficiente nutritionale
  • boli debilitante, cum ar fi cancerul, BPOC
  • boli neuromusculare, cum ar fi poliomielita sau osteoartrita.

Cele mai frecvente simptome ale epuizarii musculare sunt:

  • Volumul muscular scade, iar membrele par mai slabe sau mai subtiri
  • Persoanele afectate au dificultati in a urca scarile sau in a apuca obiecte
  • Deformari ale scheletului, cum ar fi un spate cazut sau o postura deranjata
  • Dificultatile de mestecat si de inghitire apar atunci cand sunt afectati muschii masticatori sau laringieni
  • Contractii musculare
  • In cazul in care limba este afectata, pronuntia sau vorbirea devine greoaie
  • Voce ragusita atunci cand sunt afectate corzile vocale sau muschii laringelui
  • Flexibilitate a partii laterale a fetei daca nervul facial este afectat
  • Coborarea pleoapei sau dificultati la inchiderea ochiului
  • Dificultati de respiratie.
Pierderea masei musculare la persoanele in varsta: cauze si prevenire
Pierderea masei musculare la persoanele in varsta: cauze si prevenire

Deoarece bolile de baza care duc la atrofie musculara sunt variate, tabloul clinic nu este uniform. Prin urmare, nu toate simptomele de mai sus apar in acelasi timp.

Cum abordati problema?

Ce solutie este potrivita pentru persoanele cu atrofie musculara depinde in primul rand de cauza bolii de baza. De exemplu, daca atrofia musculara este cauzata de purtarea unui ghips pentru o perioada lunga de timp, muschii membrului afectat se vor recupera, de obicei, in cateva saptamani sau luni dupa ce ghipsul este indepartat. Din nefericire, in cele mai multe cazuri, simptomele sunt cele care sunt tratate si nu cauza reala.

In functie de cauza atrofiei musculare, urmatoarele masuri pot face parte din tratament:

  • Gimnastica in apa
  • Antrenament de forta
  • Stimulare electrica a muschilor afectati
  • Exercitii terapeutice pentru intarirea muschilor. Se folosesc, de asemenea, exercitii de intarire a muschilor respiratori.
  • Exercitii care imbunatatesc abilitatile motorii fine
  • Terapia logopedica, care este utilizata pentru tulburarile de vorbire si de inghitire cauzate de atrofia musculara.
Pierderea masei musculare la persoanele in varsta: cauze si prevenire
Pierderea masei musculare la persoanele in varsta: cauze si prevenire

Este clar ca exercitiile trebuie sa fie adaptate la nivelul individual de fitness. Pentru cei care nu pot face deloc antrenamente de forta, sunt suficiente plimbarile lungi regulate in aer liber.

A doua abordare pentru combaterea pierderii masei musculare legate de varsta este o alimentatie adecvata. O cantitate suficienta de produse proteice de inalta calitate – intre 50 si 100 de grame de trei ori pe zi – joaca un rol major. Este important ca aceasta cantitate sa fie distribuita uniform pe parcursul zilei si sa nu se limiteze la o singura portie. Carnea slaba, pestele si produsele lactate, legumele si nucile sunt surse optime de proteine.

Pierderea masei musculare la persoanele in varsta: cauze si prevenire
Pierderea masei musculare la persoanele in varsta: cauze si prevenire

Vitamina D joaca, de asemenea, un rol important. Din pacate, pe masura ce imbatranim, devine din ce in ce mai dificil pentru organism sa o absoarba din alimente. Prin urmare, este logic sa includeti vitamina D in dieta zilnica sub forma de suplimente alimentare, dupa ce v-ati consultat medicul.

Prevenirea pierderii masei musculare este importanta pentru noi toti. Avem nevoie de muschi sanatosi nu numai pentru exercitii fizice, ci si pentru a vorbi, mesteca, inghiti si respira, pentru digestie si pentru multe alte procese din organism.

Aveti semne de pierdere a masei musculare si de epuizare musculara?

👇Citeste si aceste articole:

Pierderea masei musculare la persoanele in varsta: cauze si prevenire
Pierderea masei musculare la persoanele in varsta: cauze si prevenire

Articolele din acest site au rol informativ. Administratorii site-ului nu sunt responsabili pentru incercarea de a aplica o reteta, un sfat sau o dieta si nici nu garanteaza ca informatiile furnizate va vor ajuta sau nu va vor dauna personal. Fiti prudenti si consultati intotdeauna un medic sau un nutritionist!

Va multumim ca ati citit! Daca acest articol vi se pare util si interesant, va rugam sa il distribuiti pe retelele de socializare pentru a fi citit si de altii. In acest fel ne ajutati si ne motivati sa scriem mai multe articole interesante.