11 beneficii pentru sanatate dovedite stiintific ale ghimbirului

Multi am auzit de beneficiile ghimbirului, insa majoritatea dintre noi nu stim prea multe despre aceasta planta. Ghimbirul este o planta cu flori originara din Asia de Sud-Est. Este printre cele mai sanatoase (i mai delicioase) condimente de pe planeta. Face parte din familia Zingiberaceae i este strans legata de turmeric, cardamom i galangal. Rizomul (partea subterana a tulpinii) este partea utilizata in mod obinuit ca condiment. Acesta este adesea numit radacina de ghimbir sau pur i simplu ghimbir.

Ghimbirul poate fi folosit proaspat, uscat, sub forma de pudra, ulei sau suc. Este un ingredient foarte comun in retete. Uneori este adaugat in alimentele procesate i in produsele cosmetice. Iata 11 beneficii pentru sanatate ale ghimbirului, sustinute de cercetari tiintifice.

Ghimbirul contine gingerol, care are proprietati medicinale puternice

Ghimbirul are o istorie indelungata de utilizare in diferite forme de medicina traditionala i alternativa. A fost folosit pentru a ajuta digestia, a reduce greata i a ajuta la combaterea racelii i a gripei, pentru a numi doar cateva dintre scopurile sale. Parfumul i aroma unica a ghimbirului provin din uleiurile sale naturale, dintre care cel mai important este gingerolul. Gingerolul este principalul compus bioactiv din ghimbir.

Este responsabil pentru multe dintre proprietatile medicinale ale ghimbirului. Ghimbirul are puternice efecte antiinflamatorii i antioxidante, potrivit cercetarilor. De exemplu, poate ajuta la reducerea stresului oxidativ, care este rezultatul unui exces de radicali liberi in organism(1, 2).

REZUMAT: Ghimbirul este bogat in gingerol, o substanta cu puternice proprietati antiinflamatorii i antioxidante.

Poate trata multe forme de greata, in special greata de dimineata

Ghimbirul pare a fi foarte eficient impotriva greturilor(3).  Poate ajuta la ameliorarea starii de greata i a varsaturilor la persoanele care sufera anumite tipuri de interventii chirurgicale. Ghimbirul poate ajuta, de asemenea, la greata legata de chimioterapie , dar sunt necesare studii mai ample la om(4, 5, 6, 7).

Cu toate acestea, este posibil sa fie cel mai eficient atunci cand vine vorba de greata legata de sarcina, cum ar fi greturile matinale. Potrivit unei analize a 12 studii care au inclus un total de 1.278 de femei insarcinate, 1,1-1,5 grame de ghimbir pot reduce semnificativ simptomele de greata.

CITEȘTE ȘI:
Afinele: Beneficii sănătate, nutritie & calorii

Cu toate acestea, aceasta analiza a concluzionat ca ghimbirul nu a avut niciun efect asupra episoadelor de varsaturi(8). Dei ghimbirul este considerat sigur, discutati cu medicul dumneavoastra inainte de a lua cantitati mari daca sunteti insarcinata. Se recomanda ca femeile insarcinate care sunt aproape de natere sau care au suferit avorturi spontane sa evite ghimbirul. Ghimbirul este contraindicat i in cazul antecedentelor de sangerari vaginale i al tulburarilor de coagulare(9).

REZUMAT : Doar 1-1,5 grame de ghimbir pot ajuta la prevenirea diferitelor tipuri de greata, inclusiv greata legata de chimioterapie, greata dupa o interventie chirurgicala i greturile matinale.

Ghimbirul poate ajuta la pierderea in greutate

Ghimbirul poate juca un rol in pierderea in greutate, conform studiilor efectuate pe oameni i animale. O analiza a literaturii din 2019 a constatat ca suplimentarea cu ghimbir a redus semnificativ greutatea corporala, raportul talie/old i raportul old la persoanele supraponderale sau obeze(10). Un studiu realizat in 2016 pe 80 de femei cu obezitate a constatat ca ghimbirul ar putea ajuta, de asemenea, la reducerea indicelui de masa corporala (IMC) i a nivelului de insulina din sange.

Nivelurile ridicate de insulina din sange sunt asociate cu obezitatea. Participantii la studiu au primit doze zilnice relativ mari – 2 grame – de pulbere de ghimbir timp de 12 saptamani(11, 12). O analiza a literaturii din 2019 privind alimentele functionale a concluzionat, de asemenea, ca ghimbirul are un efect foarte pozitiv asupra obezitatii i a pierderii in greutate.

Cu toate acestea, sunt necesare studii suplimentare(13). Dovezile in favoarea rolului ghimbirului in prevenirea obezitatii sunt cele mai puternice in studiile pe animale. Șoarecii i obolanii care au consumat apa de ghimbir sau extract de ghimbir au inregistrat in mod constant scaderi ale greutatii corporale, chiar i atunci cand au fost hraniti i cu diete bogate in grasimi(14, 15, 16). Capacitatea ghimbirului de a influenta pierderea in greutate poate fi legata de anumite mecanisme, cum ar fi potentialul sau de a contribui la creterea numarului de calorii arse sau la reducerea inflamatiei(13, 16).

CITEȘTE ȘI:
Fasolea roșie: Beneficii sănătate, nutriție, rețete

REZUMAT: Conform studiilor pe animale i pe oameni, ghimbirul poate contribui la imbunatatirea masurilor legate de greutate. Printre acestea se numara greutatea corporala i raportul talie/old.

Are beneficii privind osteoartrita

Osteoartrita (OA ) este o problema de sanatate comuna. Aceasta implica degenerarea articulatiilor corpului, ceea ce duce la simptome precum dureri i rigiditate articulara. O trecere in revista a literaturii de specialitate a constatat ca persoanele care au folosit ghimbir pentru a-i trata OA au inregistrat reduceri semnificative ale durerii i dizabilitatii(17). Au fost observate doar efecte secundare uoare, cum ar fi nemultumirea fata de gustul ghimbirului.

Cu toate acestea, gustul ghimbirului, impreuna cu tulburarile de stomac, au determinat aproape 22% dintre participantii la studiu sa renunte la studiu. Participantii la studiu au primit intre 500 de miligrame (mg) i 1 gram de ghimbir pe zi, timp de 3 pana la 12 saptamani. Cei mai multi dintre ei fusesera diagnosticati cu OA de genunchi(17). Un alt studiu din 2011 a constatat ca o combinatie de ghimbir topic, mastic, scortioara i ulei de susan poate ajuta la reducerea durerii i a rigiditatii la persoanele cu OA la genunchi(18).

REZUMAT : Exista cateva studii care arata eficacitatea ghimbirului in reducerea simptomelor osteoartritei, in special a osteoartritei genunchiului.

Beneficiile ghimbirului dovedite stiintific

Poate scadea drastic glicemia i poate imbunatati factorii de risc pentru bolile de inima

Acest domeniu de cercetare este relativ nou, dar ghimbirul poate avea proprietati antidiabetice puternice. intr-un studiu realizat in 2015 pe 41 de participanti cu diabet zaharat de tip 2, 2 grame de pulbere de ghimbir pe zi au scazut glicemia la post cu 12%(19). De asemenea, a imbunatatit in mod dramatic hemoglobina A1c (HbA1c), un marker pe termen lung al nivelului de zahar din sange.

CITEȘTE ȘI:
Untul de arahide, 9 cele mai importante beneficii

HbA1c a fost redusa cu 10% pe o perioada de 12 saptamani. De asemenea, s-a inregistrat o reducere de 28% a raportului apolipoproteina B/poliproteina A-I i o reducere de 23% a malondialdehidei (MDA), care este un produs secundar al stresului oxidativ.

Un raport ApoB/ApoA-I ridicat i niveluri ridicate de MDA sunt factori de risc importanti pentru bolile de inima(19). Cu toate acestea, nu uitati ca acesta a fost doar un studiu mic. Rezultatele sunt incredibil de impresionante, dar trebuie sa fie confirmate in cadrul unor studii mai ample inainte de a se putea face orice recomandare.

Intr-o veste oarecum incurajatoare, o analiza a literaturii din 2019 a constatat, de asemenea, ca ghimbirul a redus semnificativ HbA1c la persoanele cu diabet de tip 2. Cu toate acestea, s-a constatat, de asemenea, ca ghimbirul nu a avut niciun efect asupra glicemiei la post(20).

REZUMAT: S-a demonstrat ca ghimbirul scade nivelul de zahar din sange i imbunatatete mai multi factori de risc pentru bolile de inima la persoanele cu diabet de tip 2.

Beneficiile ghimbirului in tratarea indigestiei cronice

Indigestia cronica se caracterizeaza prin durere i disconfort recurente in partea superioara a stomacului. Se crede ca golirea intarziata a stomacului este un factor major in indigestie. Interesant este faptul ca s-a demonstrat ca ghimbirul accelereaza golirea stomacului (21).
Persoanele cu dispepsie functionala, care reprezinta o indigestie fara cauza cunoscuta, au primit capsule de ghimbir sau un placebo intr-un mic studiu din 2011. O ora mai tarziu, au primit cu totii supa. La persoanele care au primit ghimbir a durat 12,3 minute pentru ca stomacul sa se goleasca. A durat 16,1 minute la persoanele care au primit placebo ( 22).

CITEȘTE ȘI:
Top 7 motive pentru care trebuie să mănânci zilnic ciocolată

Aceste beneficii au fost observate i la persoanele care nu sufera de indigestie. intr-un studiu realizat in 2008 de unii membri ai aceleiai echipe de cercetare, 24 de subiecti sanatoi au primit capsule de ghimbir sau un placebo. Toti au primit supa o ora mai tarziu. Consumul de ghimbir, spre deosebire de un placebo, a accelerat semnificativ golirea stomacului. A durat 13,1 minute pentru persoanele care au primit ghimbir si 26,7 minute pentru persoanele care au primit placebo(23).

REZUMAT: Ghimbirul pare sa accelereze golirea stomacului, ceea ce poate fi benefic pentru persoanele cu indigestie i disconfort gastric aferent.

Ghimbirul poate reduce semnificativ durerile menstruale

Dismenoreea se refera la durerea resimtita in timpul ciclului menstrual Una dintre utilizarile traditionale ale ghimbirului este pentru ameliorarea durerii, inclusiv a durerilor menstruale. intr-un studiu din 2009, 150 de femei au fost instruite sa ia ghimbir sau un medicament antiinflamator nesteroidian (AINS) in primele 3 zile ale perioadei menstruale. Cele trei grupuri au primit patru doze zilnice de pulbere de ghimbir (250 mg), acid mefenamic (250 mg) sau ibuprofen (400 mg).

Ghimbirul a reuit sa reduca durerea la fel de eficient ca i cele doua AINS(24). Studii mai recente au concluzionat, de asemenea, ca ghimbirul este mai eficient decat un placebo i la fel de eficient ca medicamente precum acidul mefenamic i paracetamolul/cafeina/ibuprofenul (Novafen)(25, 26, 27). Dei aceste rezultate sunt promitatoare, sunt inca necesare studii de mai buna calitate cu un numar mai mare de participanti(27).

REZUMAT : Ghimbirul pare a fi foarte benefic impotriva durerilor menstruale atunci cand este administrat la inceputul perioadei menstruale.

Beneficiile ghimbirului privind scaderea nivelului de colesterol

Nivelurile ridicate de colesterol LDL (rau) sunt legate de un risc crescut de boli de inima. Alimentele pe care le consumati pot avea o influenta puternica asupra nivelului LDL. intr-un studiu realizat in 2018 pe 60 de persoane cu hiperlipidemie, la cele 30 de persoane care au primit 5 grame de pulbere de ghimbir pe zi, nivelul colesterolului LDL (rau) a scazut cu 17,4% pe o perioada de 3 luni(28). in timp ce scaderea LDL este impresionanta, este important de luat in considerare faptul ca participantii la studiu au primit doze foarte mari de ghimbir.

CITEȘTE ȘI:
Nutriție, calorii și beneficii pentru sănătate ale dovleacului

Multi au citat un gust neplacut in gura ca motiv pentru a renunta la un studiu de OA in care au primit doze de 500 mg-1 gram de ghimbir(17). Dozele administrate in timpul studiului privind hiperlipidemia sunt de 5-10 ori mai mari. Este probabil ca majoritatea oamenilor sa aiba dificultati in a lua o doza de 5 grame suficient de mult timp pentru a vedea rezultate(28). Intr-un studiu mai vechi din 2008, persoanele care au primit 3 grame de pulbere de ghimbir (sub forma de capsule) in fiecare zi au avut, de asemenea, reduceri semnificative ale majoritatii markerilor de colesterol.

Nivelul lor de colesterol LDL (rau) a scazut cu 10% in 45 de zile(29). Aceste constatari sunt sustinute de un studiu efectuat pe obolani cu hipotiroidism sau diabet. Extractul de ghimbir a redus colesterolul LDL (rau) intr-un mod similar cu medicamentul atorvastatin(30). Subiectii din toate cele 3 studii au inregistrat, de asemenea, o scadere a colesterolului total. Participantii la studiul din 2008, la fel ca obolanii de laborator, au inregistrat, de asemenea, reduceri ale trigliceridelor din sange(28, 29, 30).

REZUMAT: Exista unele dovezi, atat la oameni, cat i la animale, ca ghimbirul poate duce la reduceri semnificative ale colesterolului LDL (rau), ale colesterolului total i ale trigliceridelor din sange.

Ghimbirul contine o substanta care este benefica la prevenirea cancerului

Ghimbirul a fost studiat ca remediu alternativ pentru mai multe forme de cancer. Proprietatile anticancerigene sunt atribuite gingerolului, care se gasete in cantitati mari in ghimbirul crud. O forma cunoscuta sub numele de [6]-gingerol este considerata ca fiind deosebit de puternica(31, 32). intr-un studiu de 28 de zile efectuat pe subiecti cu risc normal de cancer colorectal, 2 grame de extract de ghimbir pe zi au redus semnificativ moleculele de semnalizare proinflamatoare din colon(33). Cu toate acestea, un studiu de urmarire la persoanele cu risc ridicat de cancer colorectal nu a dat aceleai rezultate(34). Exista unele dovezi, dei limitate, ca ghimbirul poate fi eficient impotriva altor tipuri de cancer gastrointestinal, cum ar fi cancerul pancreatic i cel hepatic(35, 36). De asemenea, poate fi eficient impotriva cancerului de san i a cancerului ovarian. in general, sunt necesare mai multe cercetari(37, 38).

CITEȘTE ȘI:
Câte calorii trebuie să mănânce bărbații în fiecare zi

REZUMAT : Ghimbirul contine substanta gingerol, care pare sa aiba efecte protectoare impotriva cancerului. Cu toate acestea, sunt necesare mai multe studii.

Poate imbunatati functia creierului i protejeaza impotriva bolii Alzheimer

Stresul oxidativ i inflamatia cronica pot accelera procesul de imbatranire. Se crede ca acestea se numara printre principalii factori ai bolii Alzheimer i ai declinului cognitiv legat de varsta. Unele studii pe animale sugereaza ca antioxidantii i compuii bioactivi din ghimbir pot inhiba raspunsurile inflamatorii care apar la nivelul creierului(39).

Exista, de asemenea, unele dovezi ca ghimbirul poate contribui in mod direct la imbunatatirea functiei cerebrale. intr-un studiu realizat in 2012 la femei sanatoase de varsta mijlocie, s-a demonstrat ca dozele zilnice de extract de ghimbir imbunatatesc timpul de reactie i memoria de lucru(40). in plus, numeroase studii pe animale arata ca ghimbirul poate contribui la protejarea impotriva declinului functiei cerebrale legat de varsta(41, 42, 43).

REZUMAT : Studiile pe animale sugereaza ca ghimbirul poate proteja impotriva leziunilor cerebrale legate de varsta. De asemenea, poate contribui la imbunatatirea functiei cerebrale la femeile de varsta mijlocie.

Ghimbirul este benefic in combaterea infectiilor

Ghimbirul poate ajuta la scaderea riscului de infectii. De fapt, extractul de ghimbir poate inhiba creterea multor tipuri diferite de bacterii ( 44, 45.) Ghimbirul are efect diaforetic, prin proprietatile de activizare a procesului de transpiratie. Pe langa reducerea manifestarilor de gripa si raceala, ghimbirul ajuta si sistemul imunitar, sustinand organismul sa lupte impotriva agentilor patogeni (virusuri sau bacterii).   Totodata, contribuie la diminuarea riscului de infectie, acest efect fiind datorat unui compus care se regaseste in radacina ghimbirului: gingerolul. Ghimbirul este de mare ajutor si in probleme respiratorii, actionand ca un expectorant natural.

CITEȘTE ȘI:
Lapte de capră: beneficii sănătate, nutriție, utilizări

Potrivit unui studiu din 2008, este foarte eficient impotriva bacteriilor orale legate de gingivita i parodontita. Acestea sunt ambele boli inflamatorii ale gingiilor(46). Ghimbirul proaspat poate fi, de asemenea, eficient impotriva virusului sincitial respirator (RSV, o cauza comuna a infectiilor respiratorii(47).

REZUMAT : Ghimbirul poate ajuta la combaterea bacteriilor si virusilor daunatori, ceea ce poate reduce riscul de infectii.

Ghimbirul este un ingredient utilizat i în tratamente cosmetice, mai exact în tratamente împotriva căderii părului. Extractul de ghimbir contribuie la regenerarea foliculilor. De asemenea, ghimbirul are i un efect antioxidant i hrănitor în produsele cosmetice.

Ceaiul de ghimbir te ajută să slăbeti.   Consumul de ceai de ghimbir, două căni pe zi, suprimă, pe cale naturală, apetitul i reduce poftele alimentare. Din acest motiv, ceaiul contribuie la pierderea kilogramelor în plus.   Contraindicațiile ghimbirului.   Pentru că este un aliment natural, consumul de ghimbir trebuie făcut întotdeauna în dozele recomandate de către medicii specialiti, fără depăiri.

Important: Articolele din acest site au rol informativ. Administratorii site-ului nu sunt responsabili pentru încercarea de a aplica o rețetă, un sfat sau o dietă și nici nu garantează că informațiile furnizate vă vor ajuta sau nu vă vor dăuna personal. Fiți prudenți și consultați întotdeauna un medic sau un nutriționist!
A fost util articolul? Împărtășiți-l cu prietenii dvs. pe rețelele de socializare! În acest fel, îi ajutați pe oameni să își îmbunătățească cunoștințele, iar pe noi să scriem mai multe articole utile și interesante.
Organics Food
Logo
Resetare parolă
Coș de cumpărături