3.6 C
București
vineri, decembrie 2, 2022

Calamar, o proteină fără carbohidrați

Trebuie să citești asta...

E ceva legat de romantismul oceanului… Când te uiți la tentacule, îți amintești de lupta mortală a echipajului lui Nautilus cu caracatițele gigantice din romanul lui Jules Verne “Douăzeci de mii de leghe sub mări” și de alte legende despre monștri marini care-ți sparg capul. Și iată-l aici, în farfuria ta – iar tu, se pare, l-ai învins și acum mănânci pe drepturile învingătorului! Așadar, mă întreb, ce aduc sănătății aceste caracatițe în miniatură? Să aflăm!

Calamar, o proteină fără carbohidrați

Calmar, cerneală, trusa de scris, cerneală chinezească – unde este legătura?

Calmarii fac parte din grupul moluștelor cefalopode cu zece brațe. Corpul este cilindric, flancat de două aripioare triunghiulare, capul și tentaculele cu ventuze și cârlige.

Opt tentacule sunt scurte și două sunt lungi. Lungimea medie a unui calmar nu depășește 50 de centimetri, dar există indivizi uriași care înregistrează aproape 18 metri lungime! În magazine, desigur, se vând variantele mai mici.

Calamar, o proteină fără carbohidrați

Aproximativ 50 de specii de calamari din cele 250 cunoscute de știință locuiesc în mările nordice și de extremă est ale Rusiei – restul trăiesc în apele tropicale. Se presupune că numele de “calmar” provine din latină “calamarius theca”, care se traduce prin “cutie de scris”.

Ciudat nume, nu-i așa? Dar secretul său este simplu: în interiorul moluștei există un rudiment de cochilii asemănătoare unui stilou și sunt, de asemenea, capabile să secrete un lichid asemănător cu cerneala. Acesta este stocat într-un sac de cerneală special.

CITEȘTE ȘI:
10 alimente care sunt foarte ușor de digerat

Atunci când se află în pericol, cerneala se “împușcă” în mediul înconjurător, apa se întunecă, iar calmarul viclean scapă în siguranță. Niște creaturi destul de istețe!

De altfel, lichidul de cerneală a fost folosit pentru a face cerneală chinezească. Celebrul zoolog Valentin Dogel, în manualul său universitar “Zoologia nevertebratelor”, a descris chiar și procesul de producere a acesteia din secretul rămas în sacii de cerneală ai moluștelor. După uscare și tratare cu potasiu caustic, sedimentul a fost folosit pentru a face o cerneală Sepia pentru acuarelă și o bază pentru cerneala naturală.

Nici pește, nici carne, ci proteine pure

Calmarul este format în întregime din țesut muscular, deci are multe proteine (15,58 grame la 100 de grame de produs), aproape deloc grăsimi (1,38 grame) și puțini carbohidrați (3,08 grame).

Proteina de calmar este completă, conținând un set complet de 18 aminoacizi. Cei mai multi dintre ei sunt:

  • izoleucina, un luptător activ împotriva bolii Parkinson și a tulburărilor cardiovasculare;
  • treonina, o componentă a proteinelor și enzimelor;
  • triptofanul, un precursor al serotoninei, hormonul bunei dispoziții;
  • arginina, responsabilă pentru imunitate și hormoni.
Calamar, o proteină fără carbohidrați

Pentru comparație, carnea de vită are 22 g de proteine la 100 g de produs, carnea de porc are 21,5 g, carnea de pui are 21,39 g, ouăle au 12,6 g, somonul are 20 g și macroul are 18,6 g.

Calmarul este doar puțin mai puțin bogat în proteine decât macroul. Cu toate acestea, are avantajul distinct de a fi săracă în calorii și în grăsimi. Cu alte cuvinte, calmarul este pur și simplu de neînlocuit în dieta și nutriția sportivă!

Mănâncă calmar și primește un boost de minerale

Carnea de calmar are o compoziție chimică bogată, cu o serie întreagă de minerale și oligoelemente. Deosebit de impresionant este conținutul de cupru: 100 de grame asigură aproximativ 200% din doza zilnică de această substanță. Cuprul este valoros pentru că îmbunătățește metabolismul, întărește oasele și articulațiile.

În calamari se găsește o cantitate mare de seleniu – 81,5% din doza zilnică – care protejează inima și vasele de sânge, încetinește procesele de îmbătrânire și are un efect benefic asupra pancreasului.

Nu uitați de fosfor (31,6% din doza zilnică), care este important pentru creșterea oaselor și pentru menținerea echilibrului acido-alcalin al organismului.

Calamar, o proteină fără carbohidrați

Aceste crustacee conțin, de asemenea, iod, care este deosebit de valoros pentru latitudinile noastre și este necesar pentru producerea hormonilor tiroidieni tiroxină și triiodotironină.

De asemenea, sunt prezente niveluri ridicate de vitamine B. Dacă se mănâncă 100 de grame de carne de calmar, organismul va primi 54,2% din doza zilnică de vitamina B12, care este implicată în funcționarea creierului, și 31,7% din B2, care supraveghează sistemul nervos și acuitatea vizuală.

Și mai multe despre puterea bogată a vitaminei B12

Deoarece calmarul este bogat în B12, mulți nutriționiști recomandă să i se acorde un loc de onoare în meniu. Unul dintre motive este că această vitamină ajută la formarea globulelor roșii și este importantă în prevenirea anemiei.

Dacă celulele roșii din sânge sunt insuficiente, transportul de oxigen către organe este redus, provocând o senzație de slăbiciune și oboseală. Nivelurile adecvate de vitamina B12 contribuie la sănătatea oaselor, după cum au raportat, de exemplu, oamenii de știință din Singapore într-o analiză a studiilor de caz.

Aceștia au dovedit existența unei legături între nivelurile scăzute de vitamina B12 și riscul de osteoporoză și fracturi.

Calamar, o proteină fără carbohidrați

Vitamina B12 are o altă proprietate interesantă – îmbunătățește starea de spirit și ameliorează simptomele depresiei. Adevărul este că această vitamină joacă un rol important în sinteza și metabolismul serotoninei – și, după cum ne amintim, această substanță chimică joacă un rol important în modelarea dispoziției noastre.

La persoanele în vârstă, un nivel scăzut de B12 poate duce la creșterea depresiei, cel puțin conform rezultatelorunui experiment realizat de neuroștiințifici de la Facultatea de Medicină a Universității din Atena.

Deficiența acestei vitamine este, de asemenea, plină de pierderi de memorie și alte tulburări cognitive (cum ar fi reducerea concentrării și confuzia în vorbire). Uneori, deficiența sa duce chiar la atrofie progresivă a creierului, dacă e să dăm crezare oamenilor de știință germani.

Ce au în comun calmarul și uleiul de măsline

La fel ca și uleiul de măsline, calmarul conține acizi grași omega-3, în special acizi docosahexaenoici și eicosapentanoici. Acestea scad nivelul colesterolului și cresc nivelul lipidelor sănătoase pentru a susține sistemul cardiovascular.

Calamar, o proteină fără carbohidrați

Acizii grași Omega-3 sunt, de asemenea, implicați în metabolismul celular, reducând probabilitatea de inflamare, potrivit oamenilor de știință din Australia.

Este dificil să alegeți calmarul “potrivit”?

Cel mai gustos calmar este cel proaspăt, dar cel mai adesea trebuie să vă bazați pe produse congelate sub formă de carcase, fileuri și inele. Cele mai mici tipuri de calmar și calmarul comandor rusesc sunt vândute sub formă de carcase, în timp ce cele mai mari, calmarul filipinez și cel peruvian, sunt folosite pentru fileuri și inele.

Desigur, este mai bine să alegeți calamari de dimensiuni mici. “Calmarul din mările sudice este mai ieftin, dar din cauza acidului lactic care se acumulează în țesuturi, poate fi dur și amar.

Calamar, o proteină fără carbohidrați

În funcție de cantitatea de gheață și de integritatea pielii, puteți determina de câte ori a fost congelat calmarul, ceea ce este important, deoarece moluștele recongelate își pierd mult din aromă. Dacă nu există prea multă gheață, bucatile de calamar sunt ușor de separat unele de altele și nu există rupturi în piele, este foarte probabil că a existat o singură înghețare.

Uneori, însă, producătorii pot trișa prin tratarea cărnii cu substanțe chimice care dizolvă pelicula exterioară, astfel încât rupturile din piele devin invizibile.

Calmar gătit delicios: cum este?

Calmarul poate fi fiert, înăbușit, prăjit, copt în cuptor și marinat. Salatele și sandvișurile cu calamari, inelele de calamari în aluat, tentaculele afumate sau carcasele umplute cu brânză și umplutură de ciuperci sunt foarte gustoase.

Calmarul este prăjit și servit într-un sos de smântână sau într-o marinată de usturoi și roșii. Calmarul se prepară într-un pilaf, risotto și paella foarte apetisante; supă cu legume și măsline; paste sau pizza; și chiar julienne sau cotlete.

Calamar, o proteină fără carbohidrați

Din nefericire, aceste cefalopode sfârșesc adesea prin a fi dure și cauciucate. Uneori, motivul este că au fost înghețate de cel puțin două ori. Dar chiar și cele mai proaspete specimene se pot strica dacă sunt gătite prea mult.

Țesutul de calmar, ca și ouăle fierte, suferă denaturare atunci când este gătit, astfel încât proteina este gătită, iar structura sa se schimbă din lichidă în elastică. Așadar, nu trebuie să fierbeți sau să prăjiți crustaceele mai mult de câteva minute.

Dacă il gătiți prea mult, puteți lăsa vasul pe aragaz timp de aproximativ treizeci de minute, timp în care calmarul se va înmuia din nou din cauza degradării finale a proteinelor. În practică, bucătarii folosesc de obicei ambele tehnici.

Calamar, o proteină fără carbohidrați

Gurmanzii culinari sfătuiesc să se gătească calmarul doar 30 de secunde. Este în regulă dacă carnea este puțin crudă în interior – se va termina de gătit în timp ce se răcește. Pentru umplutură, este recomandabil să luați o umplutură gata preparată.

Calamar, o proteină fără carbohidrați

Calmarul are unele dezavantaje – este un produs destul de alergenic și dacă avem mâncărimi, stomac deranjat sau mucoase umflate este mai bine să excludem calmarul din meniu. De obicei, este nevoie de aproximativ două ore de la consumul de calamari pentru ca reacția să se manifeste. Persoanele alergice cu o reacție confirmată la pește trebuie să fie deosebit de atente.

Așadar, secretele gătitului de calamari delicioși sunt dezvăluite, beneficiile sunt confirmate de studii științifice… Nu rămâne decât să îi gătești și să te bucuri de o masă delicioasă și sănătoasă!

Citește și aceste articole:

Calamar, o proteină fără carbohidrați

Articolele din acest site au rol informativ. Administratorii site-ului nu sunt responsabili pentru încercarea de a aplica o rețetă, un sfat sau o dietă și nici nu garantează că informațiile furnizate vă vor ajuta sau nu vă vor dăuna personal. Fiți prudenți și consultați întotdeauna un medic sau un nutriționist!

Vă mulțumim că ați citit! Dacă acest articol vi se pare util și interesant, vă rugăm să îl distribuiți pe rețelele de socializare pentru a fi citit și de alții. În acest fel ne ajutați și ne motivați să scriem mai multe articole interesante.

- Advertisement -

Ultimele rețete