6 C
București
duminică, noiembrie 27, 2022

Ce este toleranța la cofeină și cum se manifestă?

Trebuie să citești asta...

Dacă vă întrebați de ce nu mai aveți același “șoc” ca înainte, este posibil să vă confruntați cu ceea ce știința numește toleranță la cofeină. Dar, înainte de a trece la ce este toleranța la cofeină, trebuie să discutăm despre rolul pe care îl joacă cofeina în organism.

Ce este toleranța la cofeină și cum se manifestă?
Cană de sticlă transparentă cu cafea lângă boabe de cafea pe masă

Potrivit Bibliotecii Naționale de Medicină din SUA, cofeina este un stimulent derivat din plante care are numeroase efecte asupra organismului, de la stimularea sistemului nervos central la diuretic.

În timp ce efectele inițiale ale cofeinei asupra sistemului nervos central ating un nivel maxim în decurs de o oră de la consum, acestea au potențialul de a dura până la șase ore. Dacă observați că efectul inițial de ridicare a tensiunii de o oră este mai slab decât a fost odată, atunci este posibil să vă fi crescut toleranța la cofeină. Iată cum s-a întâmplat acest lucru.

Cum se dezvoltă toleranța la cofeină?

Corpul dumneavoastră este echipat cu receptori de adenozină în creier care ajută la reglarea somnului, a stării de excitație și a cogniției. Cofeina blochează moleculele de adenozină să se lege de acești receptori, permițându-vă astfel să simțiți explozia de “energie” care coincide adesea cu consumul de cofeină.

Cu toate acestea, potrivit expertului în nutriție Lindsey Janerio, RDN, proprietar al NutritiontoFit.com, “toleranța la cofeină se dezvoltă odată cu consumul de rutină de cofeină. Aceasta crește numărul de receptori de adenozină care, la rândul său, diminuează efectele cofeinei, creând o toleranță la cofeină”.

CITEȘTE ȘI:
8 Uleiuri aromatice care stimulează imunitatea

În timp ce un studiu pe animale din anii 1980, care notează creșterea receptorilor de adenozină în cazul expunerii cronice la cofeină, este încă citat în literatura de specialitate, foarte puține studii din prezent sunt efectuate folosind oameni ca subiecți de testare din cauza efectelor secundare grave ale consumului excesiv de cofeină.

Cât de multă cofeină este “prea multă”?

Nu există o abordare unică pentru toți în ceea ce privește stabilirea cantității de cofeină care este sigură pentru fiecare individ și pentru sănătatea sa personală.

Fiecare persoană este unică în ceea ce privește rapiditatea cu care va putea metaboliza și descompune cofeina, așa că este important să vă înțelegeți propria toleranță.

Cele mai multe persoane sănătoase pot tolera fără probleme o ceașcă de cafea sau o altă băutură cu cofeină. Cu toate acestea, singura modalitate de a vă cunoaște cu adevărat toleranța la cofeină este de a explora și de a lua notă de modul în care organismul dumneavoastră răspunde după ce o consumați.

Conform recentelor Ghiduri dietetice pentru americani (DGA), fiecare etapă a vieții are recomandări specifice privind consumul de cofeină, cum ar fi limitarea consumului în cazul în care sunteți însărcinată și/sau alăptați sau evitarea completă a consumului dacă aveți mai puțin de doi ani.

CITEȘTE ȘI:
Este sigur să iei melatonină în fiecare noapte?

Acestea fiind spuse, nu există o cantitate “recomandată” de consum stabilită pentru publicul larg. Mai degrabă, Food and Drug Administration (FDA) și DGA au stabilit că până la 400 mg de cofeină pe zi (aproximativ echivalentul a patru-cinci cești de cafea) este puțin probabil să fie asociat cu efecte secundare negative și periculoase la o persoană sănătoasă medie.

Băuturile energizante conțin adesea cofeină, precum și alte ingrediente care au cofeină suplimentară, astfel încât este greu de descifrat cantitatea reală de cofeină din aceste băuturi. Acest lucru ridică o problemă de siguranță.

Consumul acestor băuturi poate duce la creșterea ritmului cardiac și a tensiunii arteriale, alături de tulburări de somn, probleme digestive și deshidratare.

White ceramic mug with brown liquid

Cum să știi dacă ai toleranță la cofeină

Deși cercetările în acest domeniu sunt limitate, dacă observați că cofeina nu vă mai afectează în același mod ca înainte, atunci este probabil că ați dezvoltat toleranță la cofeină.

Dacă sunteți o persoană care bea o ceașcă de cafea pentru a începe ziua pentru că vă place că vă face să fiți mai alert, dar, în orele suplimentare, observați că aceeași ceașcă de cafea nu vă face efectul, așa că beți mai mult, probabil că ați dezvoltat o toleranță la cofeină.

Destul de curând, s-ar putea să beți o ceașcă în plus dimineața și să aveți nevoie de un impuls de cofeină după-amiaza.

CITEȘTE ȘI:
Bila leneșă: ce este, simptome, tratament și dietă

Cum să contracarezi toleranța la cofeină

Din nou, nu există o abordare unică pentru a diminua efectele toleranței la cofeină, dar trebuie să știți că orice scădere drastică a consumului de cofeină poate duce la ceea ce se numește abstinență la cofeină.

În timpul sevrajului de cofeină, este posibil să aveți dureri de cap, greață, iritabilitate, dificultăți de concentrare și/sau somnolență. Deși aceste simptome pot părea neplăcute, ele dispar de obicei în câteva zile.

Se recomandă scăderea lentă a cantității de cofeină pe care o consumați în timp pentru a obține răspunsul pe care l-ați găsit odată la consumul de cofeină. Nu se recomandă creșterea consumului de cofeină pentru a contracarează efectele toleranței, deoarece acest lucru ar putea avea un rezultat potențial letal.

Pericolele toleranței la cofeină

O toleranță ridicată la cofeină poate deveni periculoasă pentru anumite persoane.

Dacă începeți să experimentați cu diferite suplimente, băuturi energizante puternice și/sau medicamente care conțin cantități mari de cofeină, este posibil să aveți unele efecte secundare negative care pot fi letale în funcție de doza consumată.

Dacă ați dezvoltat un nivel ridicat de toleranță la cofeină, este posibil să nu fiți la fel de atent la efectele secundare pe care le produce cofeina, cum ar fi deshidratarea, anxietatea și/sau ritmurile cardiace anormale.

CITEȘTE ȘI:
Calmarea durerilor menstruale 9 moduri naturale

Concluzii

Deși este puțin probabil ca persoanele sănătoase, fără afecțiuni preexistente, să aibă efecte secundare negative dacă consumul de cofeină rămâne sub limita recomandată de 400 mg pe zi, încă nu cunoaștem efectele pe termen lung pe care le are toleranța la cofeină.

Este recomandat să discutați cu un furnizor de servicii medicale dacă sunteți îngrijorat de consumul de cofeină și de potențialele riscuri pentru sănătate.

Surse:

  1. US National Library of Medicine. Caffeine. MedlinePlus. Updated on July 2, 2021.
  2. O’Callaghan F, Muurlink O, Reid N. Effects of caffeine on sleep quality and daytime functioning. Risk Manag Healthc Policy. 2018;11:263-271. doi:10.2147/RMHP.S156404.
  3. Boulenger JP, Patel J, Post RM, Parma AM, Marangos PJ. Chronic caffeine consumption increases the number of brain adenosine receptors. Life Sci. 1983;32(10):1135-1142. doi:10.1016/0024-3205(83)90119-4.
  4. Dietary Guidelines for Americans. DGA 2020-2025. Updated December 2020.
  5. US Food and Drug Administration. Spilling the Beans: How Much is Too Much? FDA. Published online June 14, 2021.
  6. Gaeini Z, Bahadoran Z, Mirmiran P, Azizi F. Tea, coffee, caffeine intake and the risk of cardio-metabolic outcomes: findings from a population with low coffee and high tea consumption. Nutr Metab (Lond). 2019;16(1):28. doi:10.1186/s12986-019-0355-6.
  7. Energy drinks. NCCIH. Updated July 2018.
  8. Murray A, Traylor J. Caffeine toxicity. In: StatPearls. StatPearls Publishing; 2021.
CITEȘTE ȘI:
Structura și numărul de dinți la adulți și copii? Ce sunt formulele dentare?
Arată mai multe +
{{ content }}

A fost util articolul Nutriție, calorii și beneficii pentru sănătate ale dovleacului? Împărtășiți-l cu prietenii dvs. pe rețelele de socializare! În acest fel, îi ajutați pe oameni să își îmbunătățească cunoștințele, iar pe noi să scriem mai multe articole utile și interesante.

- Advertisement -

Ultimele rețete