Ce poți mânca când ții dietă fără gluten? Ghidul începătorului

Trebuie să vezi asta

vegis.ro%20

Începerea unei diete fără gluten poate fi o schimbare totală a dietei. S-ar putea să fie puțin copleșitor la început și cu siguranță există provocări pe parcurs. Cu toate acestea, vizând o tranziție lentă, este mai ușor să treceți la o dietă fără gluten.

In cele mai multe cazuri, trecerea la o alimentație fără gluten este o chestiune de necesitate medicală. Alimentația fără gluten este mai mult decât o dietă de modă pentru persoanele cu boală celiacă sau alergii și sensibilități la grâu.

Chiar dacă trecerea la alimentația fără gluten este o alegere personală, este necesar să cunoașteți premisele de bază despre această dietă și despre gluten.

Ce este glutenul

Glutenul este o familie de proteine din endospermele cerealelor legate de iarbă, cum ar fi grâul, secara și orzul. În sine, glutenul nu este o proteină dăunătoare. În schimb, glutenul îmbunătățește elasticitatea pâinii, textura spongioasă, masticabilitatea și stabilitatea structurală. Problema cu glutenul apare atunci când organismul nu reușește să-l tolereze.

Organismul consideră în mod eronat glutenul ca pe un invadator străin și induce un răspuns inflamator împotriva acestuia. Simptomele rezultate includ dificultăți de respirație, limba și buzele umflate, erupții cutanate, greață și dureri abdominale. Intoleranța la gluten este, de asemenea, răspândită la persoanele cu boală celiacă și alergie la gluten.

Nota Organics Food

Glutenul este o proteină care constă într-o combinație de prolamină și glutenină care se găsește în principal în cereale. În general, îl găsiți în grâu, secară, orz, triticale etc. Are diverse beneficii pentru sănătate, printre care reducerea inflamațiilor, creșterea energiei, ajutor în pierderea în greutate etc. Cu toate acestea, alergia la gluten sau intoleranța la gluten este frecventă.

Ce poți mânca când ții dietă fără gluten? Ghidul începătorului
Ce poți mânca când ții dietă fără gluten? Ghidul începătorului

Beneficiile pentru sănătate ale unei alimentații fără gluten

Reduce durerea articulară

Boala celiacă și sensibilitatea la gluten sunt ambele tulburări gastrointestinale, dar pot avea consecințe extinse. Boala celiacă ridică pericolul de inflamație deoarece generează un răspuns imunologic neregulat. Totodată, boala celiacă se caracterizează prin disconfort articular, în special la nivelul genunchilor, spatelui și încheieturilor mâinilor.

CITEȘTE ȘI:
Nuca de cocos 17 beneficii dovedite pentru sănătate

Potrivit cercetărilor, o dietă fără gluten poate evita durerile articulare. Cu toate acestea, asigurați-vă că nu consumați nici măcar o cantitate mică de gluten, deoarece ar putea provoca revenirea simptomelor.

Îmbunătățește nivelul de energie

Persoanele sensibile la gluten se confruntă frecvent cu o epuizare constantă, deoarece intestinele lor le afectează capacitatea de a absorbi minerale precum fierul. Deficitul de fier provoacă oboseală și rezistență la muncă. Trecerea la o dietă fără gluten poate permite intestinelor dumneavoastră să se repare.

Reduce intoleranța la lactoză

Simptomele intoleranței la lactoză însoțesc frecvent boala celiacă și sensibilitatea la gluten. Se întâmplă deoarece mucoasa stomacului formează lactază, o enzimă care descompune produsele lactate care conțin lactoză.

Sensibilitatea la gluten provoacă leziuni la nivelul stomacului, ceea ce face dificilă sinteza lactazei. Cu toate acestea, acest eveniment este temporar și îl puteți trata printr-o dietă fără gluten.

Reduce frecvența durerilor de cap

Simptomele bolii celiace și ale sensibilității la gluten pot apărea în afara sistemului gastrointestinal (simptome extraintestinale). Astfel de simptome se pot dezvolta sub formă de dureri de cap, iar persoanele cu boală celiacă sunt mai predispuse să sufere de migrene.

Sensibilitatea la gluten poate declanșa răspunsul inflamator al organismului, ceea ce duce la dureri de cap. Persoanele cu sensibilitate la gluten, corpul lor reacționează cu inflamație după ce mănâncă gluten.

O combinație de schimbări hormonale la mijlocul vieții cu o creștere a inflamației cauzate de sensibilitatea la gluten poate provoca dureri de cap. Potrivit studiilor, alimentele fără gluten pot ameliora aceste simptome și pot ajuta la eliminarea durerilor de cap.

CITEȘTE ȘI:
Modalități naturale de scădere a nivelului de colesterol din organism

Controlează greutatea

Cea mai semnificativă diferență atunci când deveniți fără gluten este să renunțați la alimentele de bază populare, cum ar fi pâinea, pastele, cerealele și gustările procesate. Astfel de alimente sunt adesea foarte procesate, sunt lipsite de nutrienți și sunt grele în calorii.

Tăierea lor din dieta zilnică vă poate face să vă simțiți mai bine și vă poate ajuta să pierdeți în greutate. În ciuda disponibilității înlocuitorilor fără gluten, o dietă fără gluten duce, de obicei, la o revenire la alimente care nu conțin gluten în mod natural, cum ar fi fructele, legumele și cerealele, inclusiv orezul brun, quinoa și mei.

Aceste elemente cu un conținut scăzut de alimente procesate și bogate în fibre din dieta dumneavoastră vă ajută să slăbiți.

Riscuri asociate

Deficiență nutrițională

Pacienții cu boală celiacă sunt mai predispuși la o varietate de deficite nutritive. Printre acești nutrienți se numără fibrele, fierul, calciul, vitamina B12, acidul folic, zincul și vitaminele A, D, E și K.

Conform studiilor, o dietă fără gluten nu ajută la acoperirea deficitelor nutriționale. Conform cercetările, acest lucru se întâmplă în principal pentru că persoanele care urmează o dietă fără gluten sunt mai predispuse să aleagă mesele fabricate “fără gluten” în detrimentul unor alimente sănătoase precum fructele și legumele.

Totodată, majoritatea meselor fără gluten nu au vitaminele B, cum ar fi acidul folic. Prin urmare, persoanele care iau alimente fără gluten prezintă un risc special de deficiență de vitamina B.

Totodată, persoanele care urmează o dietă fără gluten pot fi expuse riscului de insuficiență de vitamine B, deoarece pâinea îmbogățită este o sursă primară a acestor vitamine. Este deosebit de problematic pentru femeile însărcinate afectate de boala celiacă, care au nevoie de vitaminele B.

CITEȘTE ȘI:
Dovlecei și vinete înăbușite: rețete pas cu pas

Constipație

Constipația constituie un efect advers obișnuit al dietei fără gluten. Mai multe surse comune de fibre, cum ar fi pâinea, tărâțele și alte produse pe bază de grâu, sunt eliminate din mesele fără gluten.

În conformitate cu studii, o dietă bogată în fibre poate ajuta la menținerea unor mișcări intestinale regulate. Totodată, mai multe alternative alimentare pe bază de grâu fără gluten sunt deficitare în fibre.

Dacă aveți o dietă fără gluten și vă confruntați cu constipație, încercați să mâncați fructe și legume bogate în plus în fibre, cum ar fi broccoli, fasole, linte, varză de Bruxelles și fructe de pădure.

Face ca socializarea să fie dificilă

Mâncarea se află în centrul mai multor interacțiuni sociale. Dacă urmați o dietă fără gluten, acest lucru ar putea face dificilă socializarea. Deși multe unități oferă alternative fără gluten, contaminarea cu gluten este încă posibilă.

Din păcate, statistici arată că peste 21% dintre pacienții cu boală celiacă lipsesc de la angajamentele sociale pentru a-și menține dieta fără gluten. Totuși, puteți socializa în continuare în timp ce urmați o dietă fără gluten. Este nevoie doar de puțină planificare suplimentară din timp.

De exemplu, dacă aveți de gând să luați masa, telefonați înainte pentru a verifica dacă oferă opțiuni fără gluten. S-ar putea să trebuiască să vă cărați mâncarea la un eveniment social.

Cost

Cu un buget limitat, respectarea unei diete fără gluten ar putea fi o provocare. Acest lucru se întâmplă deoarece alimentele fără gluten sunt mai scumpe de produs.

Totodată, produsele fără gluten trebuie să fie supuse unor teste mai stricte pentru a evita contaminarea. În timp ce aveți un buget, consumați mese complete, cu un singur ingredient, deoarece sunt mai puțin costisitoare.

CITEȘTE ȘI:
Fasolea roșie: Beneficii sănătate, nutriție, rețete

Producătorii de alimente fără gluten trebuie să descopere modalități alternative de a obține textura obligatorie, înlocuind frecvent până la 20 de ingrediente pentru a-l înlocui pe cel original.

Aceasta determină o creștere a prețurilor din cauza componentelor suplimentare. Cu toate acestea, cererea crescută de produse fără gluten în sectorul alimentar și al băuturilor poate stimula progresele industriale în viitor, reducând prețurile.

Contactul încrucișat cu glutenul

Reduceți la minimum contactul încrucișat cu produsele care conțin gluten atunci când gătiți mese fără gluten. Contactul încrucișat apare atunci când mesele care conțin gluten sunt gătite pe suprafețe comune sau pe tacâmuri pe care adesea oamenii nu le spală corespunzător după utilizare.

O cauză posibilă a contactului încrucișat este utilizarea de unelte pentru produse fără gluten și cu conținut de gluten care sunt dificil de curățat ulterior. Utilizarea acelorași prăjitoare de pâine, strecurătoare sau sită de făină pentru ambele alimente nu este o idee bună. De asemenea, încercați să evitați produsele prăjite pregătite în uleiul folosit și la prepararea produselor pane.

Contactul încrucișat poate rezulta și din condimentele tartinabile păstrate în recipiente comune. Ori de câte ori este posibil, folosiți recipiente de stoarcere pentru garnituri pentru a evita contaminarea încrucișată.

Totodată, făina de grâu persistă în aer pentru o perioadă lungă de timp într-o brutărie sau acasă, ajungând pe blaturile deschise, pe tacâmuri sau pe articole fără gluten neacoperite, ceea ce reprezintă un risc pentru oricine evită glutenul.

Precauție

Nu trebuie să începeți cu o dietă fără gluten decât dacă a fost identificată în mod corespunzător o afecțiune legată de gluten. Adoptarea dietei înainte de a finaliza toate testele necesare face ca eventualul diagnostic să fie mai dificil.

CITEȘTE ȘI:
Cum să înlocuiești carnea în dieta ta

Atunci când o persoană urmează o dietă fără gluten pentru o perioadă lungă de timp, testele pentru stabilirea bolii celiace pot fi eronat negative. Glutenul trebuie să fie administrat cu mai multe săptămâni înainte de teste pentru a pune un diagnostic precis.

Un aliment fără gluten cu o etichetă de certificare fără gluten de la o terță parte, cum ar fi marcajul GFCO, este considerat sigur pentru clienții fără gluten. Cu toate acestea, vă rugăm să rețineți că acestea conțin de obicei mai mult zahăr, calorii și fibre decât mesele pe care le înlocuiesc.

Nota Organics Food

O dietă fără gluten include alimente care sunt absolut lipsite de gluten. Câteva exemple includ quinoa, ovăz fără gluten, produse lactate cu conținut scăzut de grăsimi, in, hrișcă, arrowroot, amarant, ouă, pui slab, fructe și legume.

Concluzie

Adoptarea unei diete fără gluten este o schimbare uriașă a stilului de viață, care poate fi uneori stresantă, în special pentru persoanele nou diagnosticate. Există mai mulți factori privind mesele, ingredientele, stilul de viață și ajustările culinare care trebuie învățate. Pentru a vă ușura și gestiona călătoria fără gluten, încercați să o luați încet și să aveți răbdare cu fiecare pas. Este nevoie de timp pentru a vedea orice schimbare semnificativă în organism.

Întrebări frecvente (FAQ)

Ce poți mânca în cadrul unei diete fără gluten?

Există mai multe alimente într-o dietă fără gluten pe care le puteți consuma. Includeți fructe și legume, fasole, semințe, leguminoase și nuci neprocesate, ouă, carne slabă și neprocesată, pește și pasăre, orez, mei și produse lactate cu conținut scăzut de grăsimi.

Sunt cartofii fără gluten?

Da, cartofii nu conțin gluten. Glutenul este o proteină din cereale precum grâul, secara, orzul și altele. Cartofii sunt legume cu amidon, nu cereale. Prin urmare, sunt siguri pentru consum pentru orice persoană cu boală celiacă sau sensibilitate la gluten. Trebuie să fiți atenți la modul lor de preparare, deoarece orice ingrediente suplimentare adăugate pot conține gluten.

Este sănătoasă o dietă fără gluten?

În funcție de produsele fără gluten pe care le alegeți, de frecvența consumului acestora și dacă celelalte alimente pe care le consumați sunt nutritive, o dietă fără gluten poate contribui la sănătatea dumneavoastră generală.

Poți slăbi dacă nu mănânci gluten?

Deși o dietă fără gluten nu afectează în mod direct greutatea corporală, aceasta ajută la reducerea greutății generale. Majoritatea alimentelor implicate într-o dietă fără gluten sunt alimente bogate în fibre și puțin procesate. Prin urmare, acestea ajută în mod natural organismul să rămână ușor și să se simtă sătul pentru o perioadă lungă de timp.

Multe alimente dintr-o dietă fără gluten au proteine precum ouăle, care ajută la limitarea hormonilor foamei, cum ar fi grelina.

Ouăle au gluten?

Ouăle în sine și diferitele lor părți – gălbenuș, albuș etc. – nu conțin gluten. Riscul ca ouăle să conțină gluten provine din modul în care sunt preparate și din locul în care sunt ambalate ouăle.

Există șanse de contaminare încrucișată în cazul în care ouăle sunt preparate pe tigăi, tigăi, spatule etc., care sunt folosite și pentru a pregăti alte produse care conțin gluten. Este mai bine să nu consumați ouă în locuri unde se prepară diverse tipuri de pâine, deoarece șansele de contaminare cu gluten sunt mari.

Orezul conține gluten?

Glutenul este o proteină care se găsește în general în grâu, orz și secară. Consumul acestor cereale nu este potrivit pentru persoanele alergice sau sensibile la gluten.

Orezul este lipsit de gluten în toate variantele sale – brun sau alb. Cu toate acestea, trebuie reținut faptul că, dacă orezul este prelucrat, cultivat sau recoltat în jurul unor cereale precum grâul, acesta poate conține gluten din cauza contaminării încrucișate. Un astfel de fenomen poate apărea și atunci când orezul deschis este vândut alături de cereale precum secară, orz etc., în magazinele alimentare.

Ce se întâmplă cu organismul când mănânc fără gluten?

R: Persoanele cu boală celiacă care trec la un regim fără gluten pot observa o reducere a simptomelor, cum ar fi problemele gastrointestinale, pierderea în greutate, o mai bună absorbție nutrițională, mai puține dureri și dureri și niveluri sporite de energie.

După începerea unei diete fără gluten, este nevoie de aproximativ o săptămână pentru a vedea îmbunătățiri notabile în organism. În câteva zile, mulți pacienți încep să se simtă mai bine. Cu toate acestea, va fi nevoie de multe luni pentru ca intestinele să se refacă.

Important: Articolele din acest site au rol informativ. Administratorii site-ului nu sunt responsabili pentru încercarea de a aplica o rețetă, un sfat sau o dietă și nici nu garantează că informațiile furnizate vă vor ajuta sau nu vă vor dăuna personal. Fiți prudenți și consultați întotdeauna un medic sau un nutriționist!

CITEȘTE ȘI:
3 Tipuri de brânză sănătoase pe care să le incluzi în dieta ta

*Toate produsele recomandate de Organicsfood.ro sunt selectate de către echipa noastră editorială. Unele dintre articolele noastre includ link-uri afiliate. Dacă cumpărați ceva prin intermediul unuia dintre aceste link-uri, ne ajutați să câștigăm un mic comision din partea vânzătorului și astfel sa susținem scrierea de articole utile și de calitate.

notino.ro%20

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

vegis.ro

Ultimele Rețete