Ce sunt grăsimile trans? Riscuri pentru sănătate

Poate că ați auzit multe despre grăsimile trans. Aceste grăsimi sunt cunoscute ca fiind nesănătoase, dar s-ar putea să nu știți de ce. Deși aportul a scăzut în ultimii ani, pe măsură ce gradul de conștientizare a crescut și autoritățile de reglementare au restricționat utilizarea lor, grăsimile trans reprezintă încă o problemă de sănătate publică.

Acest articol explică tot ce sunt grăsimile trans si de ce consumul lor au riscuri pentru sănătatea noastră.

Transformă organismul dumneavoastră grăsimile trans în ceva dăunător? În cât timp este nevoie de grăsimi trans pentru a fi eliminate? Gogoașa pe care ați mâncat-o astăzi vă va cauza probleme peste ani? Haideți sa vedem ce spun cercetatorii.

Ce sunt grăsimile trans? Riscuri pentru sănătate
Produse care pot contine grasimi trans nocive pentru sanatate

Ce sunt grăsimile trans?

Există două mari tipuri de grăsimi trans care se găsesc în alimente: grăsimi trans naturale și grăsimi trans artificiale.

Grăsimile trans de origine naturală sunt produse în intestinul unor animale, iar alimentele obținute de la aceste animale (de exemplu, laptele și produsele din carne) pot conține cantități mici din aceste grăsimi.

Grăsimile trans artificiale (sau acizii grași trans) sunt create într-un proces industrial care adaugă hidrogen la uleiurile vegetale lichide pentru a le face mai solide.

Principala sursă dietetică de grăsimi trans din alimentele procesate este reprezentată de „uleiurile parțial hidrogenate”. Căutați-le pe lista de ingrediente de pe ambalajele alimentelor.

CITEȘTE ȘI:
Fasolea roșie: Beneficii sănătate, nutriție, rețete

Până în 2023, Organizația Mondială a Sănătății (OMS) intenționează să eradicheze grăsimile trans din toate alimentele de pe planetă.

Danemarca a fost prima țară care a interzis grăsimile trans în 2003, iar Statele Unite i-au urmat rapid exemplul. Administrația pentru Alimente și Medicamente (FDA) a concluzionat în 2015 că uleiurile parțial hidrogenate (PHO), cea mai răspândită formă de grăsimi trans artificiale, nu mai sunt „general recunoscute ca fiind sigure” pentru consum.

Până în 2018, producătorii de alimente vor avea la dispoziție trei ani pentru a-și modifica rețetele astfel încât niciun produs alimentar să nu mai conțină mai mult de 0,5 grame de grăsimi trans pe porție.

Cititi informatiile de pe etichete pentru a vedea daca produsele contin grasimi trans
Cititi informatiile de pe etichete pentru a vedea daca produsele contin grasimi trans

De ce folosesc unele companii grăsimi trans?

Grăsimile trans sunt ușor de utilizat, sunt ieftine de produs și durează mult timp. Grăsimile trans conferă alimentelor un gust și o textură de dorit. Multe restaurante și fast-food-uri folosesc grăsimi trans pentru a prăji alimentele, deoarece uleiurile cu grăsimi trans pot fi folosite de mai multe ori în friteuze comerciale.

Mai multe țări (de exemplu, Danemarca, Elveția și Canada) și jurisdicții (California, New York, Baltimore și Montgomery County, MD) au redus sau restricționat utilizarea grăsimilor trans în unitățile de alimentație publică.

Cum îmi afectează sănătatea grăsimile trans?

Grăsimile trans cresc nivelul colesterolului rău (LDL) și scad nivelul colesterolului bun (HDL). Consumul de grăsimi trans vă crește riscul de a dezvolta boli de inimă și accidente vasculare cerebrale. De asemenea, este asociat cu un risc mai mare de apariție a diabetului de tip 2.

CITEȘTE ȘI:
12 alimente vindecătoare de consumat după o accidentare

Ce alimente conțin grăsimi trans?

Grăsimile trans pot fi găsite în multe alimente – inclusiv alimente prăjite, cum ar fi gogoșile, și produse de patiserie, inclusiv prăjituri, cruste de plăcintă, biscuiți, pizza congelată, prăjituri, biscuiți, biscuiți și margarine stick și alte produse tartinabile.

Puteți determina cantitatea de grăsimi trans dintr-un anumit produs alimentar ambalat consultând panoul de informații nutriționale. Cu toate acestea, produsele pot fi listate ca „0 grame de grăsimi trans” dacă conțin 0 grame sau mai puțin de 0,5 grame de grăsimi trans pe porție.

De asemenea, puteți identifica grăsimile trans citind listele de ingrediente și căutând ingredientele denumite „uleiuri parțial hidrogenate”.

Există grăsimi trans în mod natural?

Cantități mici de grăsimi trans apar în mod natural în unele produse din carne și lactate, inclusiv în carnea de vită, de miel și în grăsimea din unt. Nu au existat studii suficiente pentru a determina dacă aceste grăsimi trans care apar în mod natural au aceleași efecte negative asupra nivelului de colesterol ca și grăsimile trans care au fost fabricate industrial.

Câte grăsimi trans pot mânca pe zi?

Asociația Americană a Inimii recomandă reducerea alimentelor care conțin uleiuri vegetale parțial hidrogenate pentru a reduce grăsimile trans din dieta dumneavoastră și prepararea de carne slabă și de pasăre fără adaos de grăsimi saturate și trans.

CITEȘTE ȘI:
15 gustări pe care le mănâncă nutriționiștii în fiecare zi

Asociația Americană a Inimii recomandă să consumați mai puțin de 1 la sută din caloriile zilnice din grăsimi trans. Dacă în mod obișnuit consumați 2.000 de calorii pe zi, atunci doar 20 de calorii ar trebui să provină din grăsimi trans. Asta înseamnă doar aproximativ 2 grame.

Cum pot limita consumul zilnic de grăsimi trans?

Citiți eticheta cu informații nutriționale de pe alimentele pe care le cumpărați de la magazin și, atunci când mâncați în oraș, întrebați în ce fel de ulei sunt gătite alimentele. Înlocuiți grăsimile trans din dieta dumneavoastră cu grăsimi mono sau polinesaturate.

Modalitati de a limita consumul de grasimi trans

  • Alegeți un model alimentar care pune accentul pe fructe, legume, cereale integrale, produse lactate cu conținut scăzut de grăsimi, carne de pasăre, pește și nuci. De asemenea, limitați carnea roșie și alimentele și băuturile zaharoase.
  • Utilizați cel mai des uleiuri vegetale naturale, nehidrogenate, cum ar fi uleiul de canola, de șofrănel, sau de măsline.
  • Căutați alimente făcute cu ulei nehidrogenat, mai degrabă decât cu uleiuri vegetale parțial hidrogenate sau hidrogenate sau cu grăsimi saturate.
  • Căutați „0 g de grăsimi trans” pe eticheta cu informații nutriționale și fără uleiuri hidrogenate în lista de ingrediente.
  • Gogoșile, prăjiturile, biscuiții, brioșele, plăcintele și prăjiturile sunt exemple de alimente care pot conține grăsimi trans. Limitați frecvența cu care le consumați.
  • Limitați alimentele prăjite din comerț și produsele de patiserie făcute cu grăsimi sau uleiuri vegetale parțial hidrogenate. Nu numai că aceste alimente sunt foarte bogate în grăsimi, dar este posibil ca aceste grăsimi să fie, de asemenea, grăsimi trans.

Riscuri pentru sănătate ale grăsimilor trans

Dăunează ele inimii tale?

Grăsimile trans artificiale pot crește riscul de boli de inimă. Într-o serie de studii clinice, persoanele care au consumat grăsimi trans în loc de alte grăsimi sau carbohidrați au înregistrat o creștere semnificativă a colesterolului LDL (rău) fără o creștere corespunzătoare a colesterolului HDL (bun).

Majoritatea celorlalte grăsimi tind să crească atât LDL, cât și HDL.

În mod similar, înlocuirea altor grăsimi alimentare cu grăsimi trans crește semnificativ raportul dintre colesterolul total și HDL (bun) și afectează în mod negativ lipoproteinele, ambii fiind factori de risc importanți pentru bolile de inimă.

CITEȘTE ȘI:
10 alimente care sunt foarte ușor de digerat

Multe studii observaționale leagă grăsimile trans de un risc crescut de boli de inimă.

Concluzii

Majoritatea grăsimilor trans din alimentația moderna sunt periculoase pentru sănătate. Deși grăsimile trans rumegătoare (naturale) provenite din produse de origine animală sunt considerate sigure în cantități moderate, cele artificiale sunt puternic asociate cu probleme de sănătate, inclusiv cu boli de inimă.

Grăsimile trans artificiale sunt, de asemenea, legate de inflamația pe termen lung, rezistența la insulină și diabetul de tip 2, în special în cazul persoanelor cu obezitate sau cu exces de greutate.

Deși cantitatea de grăsimi trans din dieta modernă a scăzut, aportul mediu este încă îngrijorător în multe țări.

Important: Articolele din acest site au rol informativ. Administratorii site-ului nu sunt responsabili pentru încercarea de a aplica o rețetă, un sfat sau o dietă și nici nu garantează că informațiile furnizate vă vor ajuta sau nu vă vor dăuna personal. Fiți prudenți și consultați întotdeauna un medic sau un nutriționist!

A fost util articolul Ce sunt grăsimile trans Riscuri pentru sănătate? Împărtășiți-l cu prietenii dvs. pe rețelele de socializare! În acest fel, îi ajutați pe oameni să își îmbunătățească cunoștințele, iar pe noi să scriem mai multe articole utile și interesante.

Organics Food
Logo
Resetare parolă
Coș de cumpărături