Cum dăunează fumatul sănătății. Sfaturi pentru a renunța la țigări

Acest articol vorbește despre problemele de sănătate asociate cu fumatul și de ce este încurajată renunțarea la fumat în primul rând.

Trebuie să vezi asta

vegis.ro%20

În ciuda cunoașterii pe scară largă a efectelor nocive ale fumatului, acesta este un obicei destul de popular, mulți oameni devenind dependenți de țigări.

Dependența de nicotină poate fi destul de dificil de depășit, dar nu este imposibil. Conștientizarea efectelor nocive ale fumatului vă poate motiva să renunțați la fumat și chiar să vă îndepărtați de fumatul pasiv.

Substanțele nocive din țigări

Fumul de țigară conține mii de substanțe chimice, dintre care cel puțin 60 de substanțe chimice au fost stabilite în mod clar ca fiind substanțe care cauzează cancer. (1)

Nicotina este una dintre numeroasele substanțe chimice din fumul de țigară și este principalul responsabil pentru efectele psihologice ale fumului de tutun și pentru potențialul său de a provoca dependență. (2)

Alte substanțe chimice, cum ar fi gudronul, hidrocarburile complexe și metalele, inclusiv cadmiul, beriliul și plumbul, care sunt prezente în fum, s-au dovedit a provoca leziuni semnificative ale ADN-ului și ale celulelor în multe părți ale corpului, care ar putea duce la boli care pun viața în pericol.

De ce ar trebui o persoană să se oprească imediat din fumat?

Dovezile sugerează că efectele nocive ale fumului de țigară se acumulează de-a lungul anilor. (3) Organismul are capacitatea de a corecta o parte din daunele la nivelul ADN-ului și al celulelor pe care aceste substanțe chimice le provoacă în timpul fumatului.

CITEȘTE ȘI:
Cel mai bun aliment pentru sex pe care să îl mănânci, ce spune Știința

Cu toate acestea, cu timpul, cantitatea de daune acumulate poate copleși capacitatea de reparare a organismului. În această situație, daunele se manifestă în cele din urmă sub formă de cancer sau probleme respiratorii.

Riscurile pentru sănătate asociate cu fumatul

Fumatul poate avea efecte negative profunde asupra sănătății dumneavoastră, crescând adesea riscul de:

1. Diabet de tip 2

Fumatul crește riscul de diabet de tip 2
Cum dăunează fumatul sănătății. Sfaturi pentru a renunța la țigări

Tot mai multe dovezi sugerează că fumatul de tutun poate provoca diabetul de tip 2. Fumătorii au cu 30%-40% mai multe șanse de a dezvolta diabet de tip 2 decât nefumătorii. (4)

De asemenea față de creșterea riscului de apariție a diabetului, efectele nocive ale fumatului se combină cu diabetul și agravează semnificativ daunele provocate vaselor de sânge. Riscurile pentru bolile cardiace și renale sunt mult mai mari la un pacient diabetic care fumează. (5)

2. Probleme psihice

Fumatul de tutun poate afecta sănătatea mintală. (6) Nicotina este un stimulent psihologic puternic și ar putea modifica chimia creierului. Aceste modificări la nivelul creierului ar putea explica puternica putere de dependență a comportamentului de fumat.

Este bine stabilit faptul că fumătorii au un risc crescut de depresie și anxietate. (6) De asemenea, se acumulează dovezi care sugerează că riscul de demență este mult mai mare la fumători în comparație cu cel al nefumătorilor. (7)

CITEȘTE ȘI:
Cele mai bune brioșe cu banane și chipsuri de ciocolată

3. Probleme respiratorii

Substanțele chimice din fumul de tutun pot provoca leziuni directe ale celulelor din plămâni și, de asemenea, pot provoca leziuni indirecte prin incitarea inflamației în interiorul căilor respiratorii. Aceste daune pot provoca o serie de probleme respiratorii, inclusiv BPOC, bronșită și cancer pulmonar.

Aceste boli se caracterizează prin distrugerea progresivă a țesutului pulmonar și prin îngustarea căilor respiratorii, ceea ce duce la lipsa de oxigen, dificultăți de respirație, senzație de apăsare în piept, tuse și infecții pulmonare recurente. (8)

4. Fertilitate redusă

Fumatul ar putea afecta negativ fertilitatea atât a bărbaților, cât și a femeilor. La bărbați, ar putea reduce potențial numărul și funcția spermatozoizilor. (9)

Disfuncția erectilă este puternic asociată cu fumatul de țigări. (10) Există dovezi solide că fumatul la femei este asociat cu un risc crescut de avort spontan. (11)

Fumatul pare să accelereze pierderea funcției de reproducere și poate devansa momentul menopauzei cu 1-4 ani. (12)

Efectele fumatului pasiv

Efectele nocive ale expunerii la fumatul pasiv
Cum dăunează fumatul sănătății. Sfaturi pentru a renunța la țigări

Un nefumător care inhalează fumul de țigară și fumul expirat de fumători este expus la același tip de substanțe chimice toxice. Această expunere ar putea duce la boli de inimă, accident vascular cerebral și cancer pulmonar.

Fumatul pasiv poate cauza probleme grave de sănătate la copiii mici, inclusiv infecții frecvente ale urechii și crize severe de astm, și ar putea, de asemenea, să le afecteze permanent dezvoltarea plămânilor. (13)

CITEȘTE ȘI:
Anxietatea: simptome, cauze, diagnostic si tratament

Importanța renunțării la fumat

Fumul de tutun provoacă leziuni pulmonare atât reversibile, cât și ireversibile. (14) Există dovezi care susțin că unele dintre leziunile timpurii ale plămânilor și, eventual, ale altor organe ar putea reveni la normal după renunțarea la fumat. (15)

Inflamația din organism care este declanșată de substanțele chimice toxice din fum ar înceta odată ce persoana nu mai fumează. Cu toate acestea, majoritatea leziunilor care se acumulează de-a lungul multor ani de fumat sunt permanente, iar renunțarea la fumat, în acest caz, ar ajuta la prevenirea unui declin suplimentar al sănătății plămânilor.

Renunțarea la fumat reduce semnificativ șansele de a muri din cauza bolilor de inimă și a cancerului. Funcția pulmonară se îmbunătățește, fluxul sanguin se reface, iar riscul de atac de cord și de accident vascular cerebral scade în anii care urmează renunțării la fumat.

Sfaturi pentru a renunța la fumat

Odată am avut grijă de un pacient care suferise o intervenție chirurgicală majoră în gât pentru a îndepărta un cancer la gât din cauza fumatului. Ca parte a operației curative, gâtul și laringele trebuiau să fie îndepărtate împreună cu cancerul.

Avea un tub în gât pentru a-l ajuta să respire. Chiar și după un astfel de eveniment, spre consternarea mea, pacientul a continuat să fumeze introducând țigara în interiorul tubului de respirație din gât. Această experiență evidențiază foarte puternic potențialul de dependență al nicotinei și al fumatului de țigară.

CITEȘTE ȘI:
10 remedii de casă pentru iedera otrăvitoare

Prin urmare, poate deveni destul de dificil să vă pierdeți dependența și să renunțați definitiv la fumat. De asemenea, fumătorii ar experimenta simptome de sevraj în timpul încercărilor de renunțare. (16)

În astfel de cazuri, următoarele măsuri pot fi utile:

  • Consilierea și terapia comportamentală pot ajuta la renunțarea la fumat.
  • Terapia de înlocuire a nicotinei cu gume, pastiluțe sau plasturi ar putea ajuta la înțărcarea treptată a poftei de fumat.
  • În cazul în care măsurile simple eșuează, sunt disponibile medicamente care pot suprima simptomele de sevraj și pot crește șansele de a renunța cu succes la obiceiul de a fuma.

Concluzii

Fumul de țigară este plin de compuși nocivi care pot provoca probleme pulmonare, probleme mentale, dependență și chiar cancer. Acești compuși vă afectează organismul la nivel molecular, provocând adesea daune ireversibile.

Prin urmare, renunțarea la fumat este în interesul sănătății dumneavoastră. Nu numai că ajută la inversarea unor daune, dar previne, de asemenea, un declin mai accentuat. Puteți consulta un medic pentru a vă ajuta să renunțați la fumat dacă aveți probleme.

  • Kernan WN; Ovbiagele B; Black HR; Bravata DM; Chimowitz MI; Ezekowitz MD; Fang MC; Fisher M; Furie KL; Heck DV; Johnston SC; Kasner SE; Kittner SJ; Mitchell PH; Rich MW; Richardson D; Schwamm LH; Wilson JA; Guidelines for the prevention of stroke in patients with stroke and transient ischemic attack: a guideline for healthcare professionals from the American Heart Association/American Stroke Association. Stroke. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/24788967/. Published 2014.
  • Alquwaizani M, Buckley L, Adams C, Fanikos J. Anticoagulants: A Review of the Pharmacology, Dosing, and Complications. Current emergency and hospital medicine reports. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3654192/. Published April 21, 2013.
  • Eikelboom JW, Hirsh J, Spencer FA, Baglin TP, Weitz JI. Antiplatelet drugs: Antithrombotic Therapy and Prevention of Thrombosis, 9th ed: American College of Chest Physicians Evidence-Based Clinical Practice Guidelines. Chest. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3278069/. Published February 2012.
  • Paciaroni M; Agnelli G; Caso V; Silvestrelli G; Seiffge DJ; Engelter S; DeMarchis GM; Polymeris A; Zedde ML; Yaghi S; Michel P; Eskandari A; Antonenko K; Sohn SI; Cappellari M; Tassinari T; Tassi R; Masotti L; Katsanos AH; Giannopoulos S; Acciarresi M; Alberti A; Venti M; Mosc. Causes and Risk Factors of Cerebral Ischemic Events in Patients With Atrial Fibrillation Treated With Non-Vitamin K Antagonist Oral Anticoagulants for Stroke Prevention. Stroke. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/31234756/. Published 2019.
  • Blood-thinning medication after stroke. https://www.stroke.org.uk/sites/default/files/blood-thinning_medication_after_stroke.pdf. Published 2015.
  • Ruff CT; Giugliano RP; Braunwald E; Hoffman EB; Deenadayalu N; Ezekowitz MD; Camm AJ; Weitz JI; Lewis BS; Parkhomenko A; Yamashita T; Antman EM; Comparison of the efficacy and safety of new oral anticoagulants with warfarin in patients with atrial fibrillation: a meta-analysis of randomised trials. Lancet (London, England). https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/24315724/. Published 2014.
  • Natella F; Nardini M; Belelli F; Pignatelli P; Di Santo S; Ghiselli A; Violi F; Scaccini C; Effect of coffee drinking on platelets: inhibition of aggregation and phenols incorporation. The British journal of nutrition. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/18439332/. Published 2008.
  • Preventing Stroke: Healthy Living Habits. Centers for Disease Control and Prevention. https://www.cdc.gov/stroke/healthy_living.htm. Published January 31, 2020.
  • Understand Your Risk for Excessive Blood Clotting. www.heart.org. https://www.heart.org/en/health-topics/venous-thromboembolism/understand-your-risk-for-excessive-blood-clotting.
CITEȘTE ȘI:
Cum să faci față stresului și să câștigi

Important: Articolele din acest site au rol informativ. Administratorii site-ului nu sunt responsabili pentru încercarea de a aplica o rețetă, un sfat sau o dietă și nici nu garantează că informațiile furnizate vă vor ajuta sau nu vă vor dăuna personal. Fiți prudenți și consultați întotdeauna un medic sau un nutriționist!

*Toate produsele recomandate de Organicsfood.ro sunt selectate de către echipa noastră editorială. Unele dintre articolele noastre includ link-uri afiliate. Dacă cumpărați ceva prin intermediul unuia dintre aceste link-uri, ne ajutați să câștigăm un mic comision din partea vânzătorului și astfel sa susținem scrierea de articole utile și de calitate.

notino.ro%20

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

vegis.ro

Ultimele Rețete