3.6 C
București
vineri, decembrie 2, 2022

De ce depinde conținutul caloric al alimentelor?

Trebuie să citești asta...

Bine-cunoscutele glucide, proteine și grăsimi alcătuiesc caloriile din alimente. Ei sunt cei care transportă energia.

Cantitatea de energie eliberată în timpul arderii a 1 g de substanță chimică (kcal)

Aceste calcule se bazează pe ipoteza că proteinele, grăsimile și carbohidrații sunt stocate în organism și sunt utilizate pentru satisfacerea nevoilor energetice. În acest caz, obținem exact valoarea calorică care este menționată pe ambalajul alimentelor.

Dar, pentru a le introduce în organism, trebuie să ajungă acolo cumva. Iar acesta este un proces foarte complicat și consumator de energie! În plus, dacă există alte surse de energie (carbohidrați), mai accesibile și mai rapide, nu este sigur că organismul o va lua din stocul de grăsimi sau proteine (de exemplu, din mușchi).

Acesta este un paradox: teoretic, grăsimile și proteinele conțin, de asemenea, energie, dar în practică nu obținem întotdeauna caloriile pe care le pretindem.

2. Cât de multă energie este în alimentele proteice?

Funcția energetică a proteinelor este secundară. Organismul folosește proteinele în primul rând pentru construirea celulelor, sinteza hormonilor etc. Deci, dacă mâncăm 100 de grame de proteine, nu înseamnă că primim 400 kcal. În plus, de foarte multe ori, încă ne-o datorăm nouă înșine! Este nevoie de multă energie pentru a digera proteinele alimentare și pentru a ne construi propriile proteine din materialul proteic alimentar.

De ce pot copiii mici să mănânce atât de mult și totuși să fie atât de slabi? Acestia se află într-un proces activ de creștere și dezvoltare. Prin urmare, proteinele alimentare nu le dau energie. În plus, procesul de transformare a aminoacizilor alimentari în proteine proprii ale organismului copiilor necesită o cantitate mare de calorii.

Gândiți-vă la dieta Atkins. Se bazează pe consumul de produse proteice într-o cantitate aproape nelimitată, deși valoarea calorică nominală a acestora depășește toate standardele existente.

Cu toate acestea, persoanele care urmează această dietă nu numai că nu reușesc să se îngrașe, ci, dimpotrivă, pierd rapid în greutate. Iată un experiment pur care arată că proteinele alimentare nu au valoarea calorică nominală declarată pe etichete.

De ce depinde conținutul caloric al alimentelor?
În cele mai multe cazuri, proteinele alimentare au o valoare energetică extrem de scăzută și, dimpotrivă, de foarte multe ori, iau din energia organismului.

3. Ce este în neregulă cu proteinele?

Proteinele alimentare în general, și în special cele care au fost gătite în profunzime, nu pot fi absorbite în totalitate de organism. Acest lucru necesită, în primul rând, prea multă energie și, în al doilea rând, suficiente enzime digestive.

Ca urmare, o cantitate considerabilă de proteine alimentare rămâne nedigerată și, prin urmare, nu are valoare energetică.

Reziduurile proteice nedigerate duc adesea la dezvoltarea proceselor putrefactive în intestinul gros, însoțite de o intoxicație severă a organismului. Aceasta, ca orice intoxicare, este un proces care consumă energie.

4. Înțeleg. Și cum rămâne cu grăsimile?

La fel ca și proteinele, grăsimile sunt un material important din care sunt construite membranele tuturor celulelor. În consecință, o parte din grăsime este utilizată numai pentru acest proces.

Deși grăsimea este cea mai abundentă sursă de energie, natura a conceput-o pentru a fi o rezervă de energie. Adică, toate grăsimile care vin cu alimente sunt imediat scoase din metabolismul energetic și pompate în acumulatorii de grăsime.

Acest lucru înseamnă că, în realitate, nu primim caloriile declarate! Acestea vor fi disponibile doar dacă toate celelalte surse de energie vor fi epuizate.

De ce depinde conținutul caloric al alimentelor?
O stare de deficit energetic profund este foarte puțin probabilă pentru o persoană medie modernă.

În cele din urmă, dieta strămoșilor noștri conținea mult mai puține grăsimi decât a mea și a dumneavoastră. Din acest motiv, sistemul nostru digestiv nu este capabil să digere complet cantități mari, mai ales atunci când acestea vin deodată.

Ca și în cazul proteinelor, o parte substanțială din grăsimile consumate vor părăsi pur și simplu organismul fără a fi digerate – și, prin urmare, nu ne vor transfera niciodată caloriile lor.

5. De unde provin caloriile esențiale?

Nici proteinele și nici grăsimile din alimente nu au o valoare calorică directă. Funcția lor energetică este fie secundară, fie de rezervă. Adică, ele conțin energie, dar în condițiile vieții moderne nu există o nevoie urgentă de eliberare completă a acesteia.

Carbohidrații, pe de altă parte, sunt un purtător de energie aproape în forma lor pură. Toate celelalte funcții ale carbohidraților sunt mai puțin semnificative, în special la animale și la oameni.

Carbohidrații au un grad maxim de digestibilitate. Nu digerăm mai multe proteine și grăsimi decât atât cât poate procesa în mod adecvat sistemul nostru digestiv. Pe de altă parte, carbohidrații pot fi absorbiți în aproape orice cantitate.

Nu necesită multă energie, astfel încât procesul se desfășoară foarte rapid (spre deosebire de aceleași grăsimi și proteine). Aceasta înseamnă că nu numai că primim calorii din carbohidrați în întregime, dar și fără întârziere.

De ce depinde conținutul caloric al alimentelor?
Scopul principal și primordial al carbohidraților în natură este de a furniza organismului energie rapidă și versatilă.

6. Care este particularitatea carbohidraților?

După ce sunt digerate în intestine, grăsimile și proteinele trebuie să treacă printr-o transformare complicată și o cale biochimică complexă înainte de a putea obține energie din ele. Dar carbohidrații pot fi folosiți de organism imediat ce intră în sânge.

Mai mult! Dacă energia din carbohidrați nu poate fi folosită imediat, nu se va risipi sau pierde. Toată energia provenită din excesul de carbohidrați este transformată într-o rezervă, adică în grăsime.

7. Câtă energie obținem din alimente?

Dacă vom consuma 100 de grame de proteine, nu vom obține niciodată cele 400 de kilocalorii declarate pe etichetă. În cel mai bun caz este doar o treime. Și, de foarte multe ori, va trebui să “plătiți” cu propria energie pentru o astfel de masă.

Dacă mâncăm 100 de grame de grăsime, obținem doar jumătate din cele 930 de kilocalorii declarate.

Dar dacă absorbim 100 de grame de carbohidrați, toate cele 400 de kilocalorii vor fi ale noastre.

Citește și aceste articole:

De ce depinde conținutul caloric al alimentelor?

Articolele din acest site au rol informativ. Administratorii site-ului nu sunt responsabili pentru încercarea de a aplica o rețetă, un sfat sau o dietă și nici nu garantează că informațiile furnizate vă vor ajuta sau nu vă vor dăuna personal. Fiți prudenți și consultați întotdeauna un medic sau un nutriționist!

Vă mulțumim că ați citit! Dacă acest articol vi se pare util și interesant, vă rugăm să îl distribuiți pe rețelele de socializare pentru a fi citit și de alții. În acest fel ne ajutați și ne motivați să scriem mai multe articole interesante.

CITEȘTE ȘI:
13 alimente pe care le poți mânca în timp ce ești însărcinată
- Advertisement -

Ultimele rețete