3.8 C
București
vineri, decembrie 2, 2022

Guarana: 15 Beneficii uimitoare pentru sănătate

Trebuie să citești asta...

Extractele de guarana au devenit suplimente energetice populare, dar înainte de a începe să utilizați acest compus puternic, este important să înțelegeți toate efectele sale potențiale.

Ce este Guarana?

Guarana este numele unei plante cu flori originare din America de Sud, cunoscută științific sub numele de Paullinia cupana, [1] precum și numele extractului derivat din semințele aceluiași arbust. Fructul de guarana arată ca un grapefruit mic și poate avea o culoare de la portocaliu la maro.

Aceste fructe de pădure grupate conțin o singură sămânță înconjurată de un aril, dar, la maturitate, sămânța este adesea deschisă sau expusă. Semințele sunt fie măcinate într-o pastă, fie se prepară într-un mod similar cu boabele de cafea.

Această substanță a fost folosită de popoarele indigene timp de mii de ani și este cunoscută pe scară largă ca substanță stimulantă. Concentrația mare de cofeină din aceste semințe – chiar mai mare decât în cafea – o face extrem de populară ca stimulent al sistemului nervos central.

În ultimii ani au existat numeroase dezbateri în jurul guaranei, din cauza prezenței sale în multe băuturi și suplimente energetice. În general, atunci când este luată în doze moderate, această substanță stimulantă este considerată sigură. [2]

Prim-plan de fructe de guarana pe ramuri.

Aveți grijă când luați guarana. Credit foto: Shutterstock

CITEȘTE ȘI:
Curmalele pentru diabet: Beneficii și efecte secundare

Informații nutriționale

Când vine vorba de nutriție, semințele de guarana nu sunt bogate sau foarte variate în vitamine sau minerale, dar aceste semințe conțin niveluri ridicate de cofeină, adesea mai mult de două ori mai mult decât concentrația de cofeină din cafea. Totodată, în aceste semințe există cantități semnificative de catechine și epicatechine, antioxidanți puternici care se găsesc și în ceaiul verde. [3]

Beneficii pentru sănătate

Beneficiile de top ale guaranei includ capacitatea sa de a detoxifia organismul, de a suprima pofta de mâncare, de a stimula apetitul sexual și de a proteja inima, printre multe altele.

Energie și metabolism

Ca orice alt stimulent, acest supliment poate crește nivelul de energie și poate stimula metabolismul, ceea ce poate ajuta la eforturile de ardere a grăsimilor și de pierdere în greutate. [4]

Dureri de cap

Acest supliment poate oferi claritate și poate ameliora durerile de cap atunci când este administrat în doze moderate. Totodată, durerea de cap poate reveni atunci când suplimentul dispare.

Suprimarea apetitului

Cofeina este bine cunoscută ca un inhibitor al apetitului, astfel încât acest supliment bogat în cofeină poate ajuta în mod similar la ameliorarea poftelor de junk food între mese. [5]

Anxietate și stres

Natura stimulantă a acestui supliment vă poate ridica moralul și poate ameliora simptomele de anxietate, stres și depresie. Totodată, dacă se consumă prea mult, are efectul opus.

CITEȘTE ȘI:
10 motive pentru a mânca pepene galben De ce este bun și pentru tine

Sănătate cardiovasculară

Unele studii au constatat că consumul acestui supliment ajută la menținerea sănătății inimii, datorită antioxidanților prezenți în acest supliment și a efectelor pozitive pe care le poate avea asupra circulației. [6]

Inflamație

Acest supliment are capacități antiinflamatorii, care pot reduce disconfortul artritei și al altor afecțiuni comune, cum ar fi guta și sindromul intestinului iritabil.

Sex Drive

Prin stimularea circulației și a fluxului sanguin la extremitățile corpului, acest supliment are unele calități afrodisiace și poate ajuta la depășirea problemelor de fertilitate. [7]

Ameliorarea durerii

Această substanță a fost folosită ca analgezic natural de generații întregi în America de Sud, în special atunci când este folosită în urma unei leziuni sau a unei intervenții chirurgicale.

Sănătate mintală

Studiile arată că o singură doză de extract de guarana poate contribui la îmbunătățirea performanțelor intelectuale și a funcției cognitive. [8]

Îngrijirea pielii

Antioxidanții puternici, din guarana, ajută la îmbunătățirea și întărirea tonusului pielii. Au, Pe lângă asta, un efect de iluminare, care ajută la eliminarea petelor și cicatricilor.

Febra

Extractul este cunoscut pentru a vindeca febra prin îmbunătățirea eliminării toxinelor din organism. [9]

Sănătate digestivă

Guarana, amestecată cu turmeric, ajută la îmbunătățirea digestiei, la eliminarea balonării și la tratarea diareei. Totodată, funcționează ca un excelent agent de detoxifiere.

CITEȘTE ȘI:
Fructele de pădure și fructele te ajută să ai dinții mai albi

Fluidificator de sânge

Cofeina și catechinele din semințele de guarana sunt legate de activitatea antiagregantă plachetară și acționează ca un anticoagulant, prevenind în mod eficient formarea cheagurilor de sânge. Acest lucru ar putea contribui la reducerea riscului de tromboză și de boli cardiovasculare. [10]

Analgezic natural

Proprietățile analgezice ale fructului ajută la ameliorarea durerii cauzate de problemele menstruale, de durerile articulare sau de orice durere suferită în urma unei leziuni.

Malarie

Planta guarana este folosită în mod tradițional pentru a ajuta la prevenirea și tratarea malariei.

Dozaj suplimente de guarana

Mulți oameni iau suplimente de guarana sau au pulbere de plante pe care o pot amesteca în smoothie-urile sau sucurile lor. Nu există o restricție clară privind dozajul acestei substanțe, dar majoritatea experților nu recomandă consumul a mai mult de 800 mg pe zi. [11]

Guarana vs cafeină

  • Cofeina este un stimulent al sistemului nervos central.
  • Guarana conține un nivel ridicat de cofeină – până la 6% din greutate!
  • Guarana are și alți antioxidanți benefici, în timp ce cofeina este un compus singular.

Efecte secundare

Potrivit unui studiu publicat în Journal of Negative Results in Biomedicine, utilizarea suplimentelor alimentare pe bază de plante care conțin guarana a avut efecte adverse asupra persoanelor cu convulsii, diabet, anomalii cardiace sau tulburări de dispoziție și comportamentale sau asupra celor care iau anumite medicamente. Aceștia au prezentat semne de iritabilitate, anxietate și au avut palpitații cardiace. [12]

Notă: Deoarece este atât de bogat în cofeină, poate provoca insomnie și căderi de energie atunci când efectele suplimentului dispar. Dacă sunteți însărcinată sau alăptați, evitați să utilizați acest supliment, deoarece conținutul ridicat de cofeină poate fi periculos pentru copilul dumneavoastră.

Citește și aceste articole:

  • 9 Beneficii ale pepenelui roșu pentru sănătate
    Vitaminele și substanțele nutritive din pepenele roșu pot fi benefice pentru corpul tău într-o varietate de moduri – de la sănătatea inimii la îngrijirea pielii. Aflați mai multe despre cele 9 beneficii ale pepenelui roșu pentru sănătate.
  • Ce se întâmplă dacă mănânci un măr în fiecare zi
    Ce se întâmplă dacă mănânci un măr în fiecare zi? totul despre beneficiile și daunele merelor și ce se întâmplă cu organismul tău dacă le mănânci în fiecare zi.
  • Fructele și legumele ar trebui să fie decojite?
    Mulți oameni decojesc fructele și legumele atunci când le gătesc. Dar adesea acest lucru nu este necesar. Coaja conține substanțe nutritive importante. Pe lângă asta, cojile de fructe și legume aruncate contribuie la schimbările climatice.
  • Guarana: 15 Beneficii uimitoare pentru sănătate
    Extractele de guarana au devenit suplimente energetice populare, dar înainte de a începe să utilizați acest compus puternic, este important să înțelegeți toate efectele sale potențiale.
  • Mandarine: Beneficii, soiuri, calorii
    Mandarinele sunt un tip de fructe citrice mici care sunt cultivate în zone cu climă caldă din întreaga lume. Deși mandarinul este înrudit cu portocalul, cei care le-au gustat pe amândouă spun că au un alt gust. Aflați totul despre beneficiile pentru sănătate și valoarea nutritivă a mandarinelor, plus utilizările lor culinare și cele mai bune soiuri.
Guarana: 15 beneficii uimitoare pentru sănătate

Articolele din acest site au rol informativ. Administratorii site-ului nu sunt responsabili pentru încercarea de a aplica o rețetă, un sfat sau o dietă și nici nu garantează că informațiile furnizate vă vor ajuta sau nu vă vor dăuna personal. Fiți prudenți și consultați întotdeauna un medic sau un nutriționist!

Vă mulțumim că ați citit! Dacă acest articol vi se pare util și interesant, vă rugăm să îl distribuiți pe rețelele de socializare pentru a fi citit și de alții. În acest fel ne ajutați și ne motivați să scriem mai multe articole interesante.

- Advertisement -

Ultimele rețete