6 C
București
duminică, noiembrie 27, 2022

Nuca de cocos: beneficii dovedite pentru sănătate

Nuca de cocos: Aflați ce este, de ce acest aliment este important în alimentație, ce beneficii pentru sănătate aduce, care sunt caloriile si valorile sale nutritive și de ce este foarte bine să consumăm produse din nucă de cocos.

Trebuie să citești asta...

Nuca de cocos este unul dintre acele fructe minunate care asigură nevoile de sănătate ale oamenilor și au multe beneficii pentru sănătate. De altfel, această nucă poate chiar să salveze vieți. Nu multă lume știe că scade nivelul de zahăr și colesterol, salvează de la deshidratare și, în unele cazuri extreme, sucul său poate fi folosit ca substitut al plasmei sanguine. Și acestea nu sunt toate faptele uimitoare despre acest produs.

Ce este nuca de cocos

Nucile de cocos sunt fructele palmierilor de cocos care cresc pe țărmurile tropicale. Arborele matur crește până la 30 m înălțime, cu un diametru al tulpinii care rareori depășește 40 cm.

Interesant este că numele fructului înseamnă “maimuță” în portugheză. Cineva remarcase odată că nuca pătată seamănă foarte mult cu botul unei maimuțe. De aici provine numele copacului.

Deși fructul acestui palmier este denumit în mod obișnuit o nucă, acesta este de fapt un miez. Acesta este format dintr-un strat superior fibros, coaja dură, iar pulpa albă și cărnoasă care se consumă este sămânța fructului. Lichidul din interiorul nucii se numește științific endosperm și face parte din sămânță.

În timp (pe măsură ce fructul se maturizează), acest lichid se transformă într-o substanță gălbuie, uleioasă. O nucă de cocos coaptă poate cântări între 1,5 și 2,5 kg.

Este greu de spus când și unde a apărut prima nucă de cocos pe planetă. Deși este clar că patria sa este o țară caldă, probabil Malaezia. Arborele sălbatic este comun în ambele emisfere, dar, în scopuri comerciale, palmierul este cultivat în Indonezia, India, Malaezia, Papua Noua Guinee și, de asemenea, în Filipine.

Iaurtul de nucă de cocos: beneficii, proprietăți, efecte secundare
Iaurtul de nucă de cocos: beneficii, proprietăți, efecte secundare

Valoarea nutritivă și compoziția

Este greu de crezut, dar nu cu mult timp în urmă nucile de cocos aveau o reputație destul de proastă. Se credea că aceste nuci cauzează înfundarea arterelor, cresc colesterolul și provoacă boli de inimă.

CITEȘTE ȘI:
Lapte de soia: 6 beneficii majore pentru sănătate

În zilele noastre, este bine cunoscut faptul că sunt extrem de hrănitoare, bogate în fibre, vitamine și minerale esențiale.

Apa de nucă de cocos este o sursă naturală de electroliți, care sunt esențiali pentru hidratarea corectă a mușchilor și a celulelor nervoase. Lichidul din nuca de cocos nu conține aproape deloc calorii, carbohidrați sau grăsimi, dar este bogat în vitaminele B, acid ascorbic și proteine. Dimpotrivă, pulpa fructului este o sursă excepțională de grăsimi sănătoase și conține multe minerale, vitamine și aminoacizi.

Uleiul de cocos este o sursă de lipide naturale, inclusiv cele saturate cu lanț mediu, iar aceste substanțe sunt utile pentru îmbunătățirea metabolismului și pentru a scăpa de excesul de greutate.

354
Calorie354 kcal
Proteină3,3 grame
Grăsimi33,5 grame
Carbohidrați6,23 grame
Vitamina C3,3 mg
Vitamina E0,24 mg
Vitamina K0,2 µg
Tiamina0,066 mg
Niacina0,54 mg
Acid pantotenic0,3 mg
Piridoxină0,054 mg
Acid folic26 µg
Colină12,1 mg
Calciu14 mg
Fier2,43 mg
Magneziu32 mg
Fosfor113 mg
Potasiu356 mg
Sodiu20 mg
Zinc1,1 mg
Cupru0,43 mg
Manganul1,5 mg
Seleniu10,1 mcg
Apă47 grame

Beneficiile pentru sănătate ale nucilor de cocos

Beneficiile pentru sănătate ale nucilor de cocos erau deja cunoscute de oamenii din India antică. Aceștia îl foloseau ca agent antibacterian, antiviral, antifungic și de întărire a sistemului imunitar. Dar o listă mai completă a beneficiilor sale a fost dezvăluită abia recent, când cercetătorii au început să exploreze compoziția sa chimică și efectele sale asupra celulelor din organism.

Una dintre cele mai uimitoare puteri ale nucii de cocos a fost descoperită în timpul celui de-al Doilea Război Mondial. În Pacific, medicii care se confruntau cu un deficit de plasmă sanguină au folosit apă pură de nucă de cocos din nuci tinere în locul substanței necesare pentru a salva viețile soldaților. S-a dovedit că compoziția sa era aproape identică cu cea a sângelui uman. În plus, apa de cocos este ideală pentru persoanele cu toate grupele de sânge.

CITEȘTE ȘI:
Pete pe piele: 9 cauze ale acestora și ce trebuie să faci

Datorită proprietăților sale unice, nucile de cocos pot fi benefice în următoarele moduri:

  • întărirea sistemului imunitar;
  • furnizează organismului energie și crește rezistența fizică;
  • reglarea colesterolului;
  • îmbunătățirea digestiei;
  • stabilizarea nivelului de glucoză;
  • activarea producției de insulină;
  • lupta împotriva cancerului;
  • restabilirea unei funcții tiroidiene corespunzătoare;
  • prevenirea bolilor vezicii urinare și renale;
  • lupta împotriva virușilor;
  • reglarea nivelurilor hormonale;
  • pierderea în greutate;
  • îmbunătățirea metabolismului;
  • eliminarea bacteriilor;
  • combaterea infecțiilor;
  • îmbunătățirea memoriei;
  • protejează părul și pielea de lumina ultravioletă și de îmbătrânirea timpurie.
Uleiul de cocos beneficii pentru păr și piele
Uleiul de cocos beneficii pentru păr și piele

Beneficiile produselor din nucă de cocos

Pentru a beneficia de beneficiile nucii de cocos, nu trebuie neapărat să includeți în dieta dumneavoastră doar pulpa acesteia. Există și alte forme care sunt, de asemenea, benefice pentru organism.

Ulei de nucă de cocos

Este considerat unul dintre cele mai sănătoase și mai sigure alimente pentru gătit. Când vine vorba de compoziția sa chimică, este clar că uleiul de cocos este superior uleiului de măsline în ceea ce privește beneficiile sale. Spre deosebire de alte tipuri de grăsimi folosite la gătit, acest produs nu formează lipide polimerizate sau grăsimi trans periculoase care cresc nivelul de colesterol din organism.

Uleiul de nucă de cocos este bogat în antioxidanți, care ajută la îmbunătățirea stării generale de sănătate. Această substanță este capabilă să detoxifice organismul, iar ca produs cosmetic, este excelentă pentru a hidrata pielea, încetinind îmbătrânirea acesteia, menținând-o netedă și sănătoasă pentru o perioadă lungă de timp.

CITEȘTE ȘI:
Top 9 motive să reduci consumul de zahăr

În plus, produsul este util pentru a proteja dinții de bacteriile care cauzează cariile dentare și alte boli. Iar dacă este aplicat pe gingii, poate ajuta la prevenirea sângerărilor și la întărirea dinților.

Un alt beneficiu al uleiului de nucă de cocos este că favorizează pierderea în greutate. Bogat în grăsimi nesaturate, reglează glanda tiroidă și stimulează metabolismul. Acești doi factori sunt cei care determină reputația uleiului de nucă de cocos ca remediu pentru obezitate.

Apă de nucă de cocos

O altă abilitate uimitoare a nucilor de cocos este capacitatea lor de a purifica apa. Aceste fructe sunt niște filtre naturale încântătoare. Nuca are nevoie de aproape nouă luni pentru a purifica litrul de apă conținut în coaja sa. Rezultatul este un lichid cristalin și steril, care s-a dovedit a fi potrivit chiar și pentru perfuzie în vasele de sânge uman.

În plus, apa de cocos conține cea mai mare concentrație de electroliți cunoscută în natură. Prin urmare, această substanță este ideală pentru hidratare.

Cremă de nucă de cocos

Acest produs, obținut din pulpa de nucă, seamănă cu laptele, dar are o consistență mai groasă. Cosmetologii susțin că este cel mai bun produs de îngrijire a pielii. Spre deosebire de cremele tradiționale care forțează de fapt moleculele de grăsime în piele, crema cu unt de cocos hidratează crema și activează producția propriei secreții.

Alte beneficii ale produselor din nucă de cocos pentru organism:

  1. Pulpa fructului conține acid lauric, o substanță esențială pentru creșterea nivelului așa-numitului colesterol bun. Lipoproteinele cu densitate mare sunt necesare pentru a menține sănătatea arterelor coronare și pentru a preveni ateroscleroza.
  2. Apa de nucă de cocos conține enzime (fosfatază, catalază, dehidrogenază, peroxidază, polimerază și altele), pe lângă multe vitamine și minerale care ajută la o digestie corectă.
  3. Apa de nucă de cocos conține substanțe unice – citokine, care s-au dovedit a întârzia îmbătrânirea, a elimina substanțele cancerigene din organism și a preveni formarea cheagurilor în vasele de sânge.
  4. Pulpa de nucă de cocos este bogată în fibre. Iar acest fapt face ca fructul să fie util pentru funcția intestinală, prevenirea hiperglicemiei, scăderea tensiunii arteriale, asigurarea sațietății, precum și întărirea sistemului imunitar.
  5. Nuca crudă conține monolaurină și cel puțin trei acizi grași (caprilic, capric, lauric) care au proprietăți antivirale și antibacteriene. În plus, acizii grași ajută la controlul nivelului de drojdie, prevenind candida.
  6. Uleiul de cocos este util pentru tratarea și prevenirea acneei. Acidul lauric, atunci când este ingerat de glandele sebacee, le curăță de bacterii, prevenind astfel inflamațiile.
  7. De asemenea, uleiul de nucă de cocos poate ajuta la redarea strălucirii părului deteriorat și slăbit. Acest produs hidratează părul și îi oferă un plus de proteine. În plus, se știe că uleiul de nucă de cocos pătrunde mai ușor în celulele părului decât alte produse pe bază de plante datorită formulei sale specifice.
  8. Acidul caprilic care se găsește în uleiul de nucă de cocos ajută în cazul bolii Alzheimer.
  9. Copiii cu pneumonie care consumă ulei de nucă de cocos se recuperează mai ușor și mai repede, iar febra lor este redusă și respirația este mai ușoară.
CITEȘTE ȘI:
Postul intermitent: de ce o fereastră de 8 ore pentru a mânca? Cine a ales acest număr?
Apă de nucă de cocos
Apă de nucă de cocos in borcan pe masa

Cum să alegeți nucile de cocos

Când vine vorba de cumpărarea produselor din nucă de cocos, este important să luați în considerare câteva nuanțe. Nucile de cocos întregi sunt mai sănătoase decât produsele din nucă de cocos. Cu toate acestea, poate fi dificil să găsești nuci de cocos de bună calitate în afara țărilor tropicale.

Merită să ne amintim că nucile de cocos tinere conțin mai multe grăsimi nesaturate pure în comparație cu fructele mai mature. Nucile de cocos tinere sunt cele care au un efect mai bun asupra sistemului imunitar și a metabolismului, fiind mai eficiente și în combaterea ridurilor. Dar de unde știi cât de veche este nuca de cocos?

Nucile de cocos tinere tind să fie de culoare verde și au o formă neobișnuită. Pulpa lor este mai moale, uneori gelatinoasă, în timp ce la soiurile mai mature, pulpa este tare și mai puțin suculentă. Fructele brune și “păroase” sunt nuci mature. Sunt, desigur, de asemenea, utile, dar încă nu la fel de bune ca cele tinere.

Nuca de cocos în bucătărie

Bucătarii recurg adesea la folosirea nucilor de cocos. Datorită beneficiilor sale pentru sănătate și a indicelui glicemic scăzut, uleiul de nucă de cocos a înlocuit alte grăsimi vegetale și untul pentru mulți. În plus, zahărul și făina de nucă de cocos sunt adesea folosite în bucătărie și au reputația de a fi ingrediente sănătoase și gustoase.

CITEȘTE ȘI:
Câți carbohidrați și proteine sunt permise într-o dietă de 1.500 de calorii?

Făina de nucă de cocos este pulpa uscată și măcinată a fructului. Este apreciat pentru că nu conține gluten, are un conținut scăzut de carbohidrați, dar o concentrație mare de fibre. Este ideal pentru coacere.

Laptele de nucă de cocos se obține prin amestecarea pulpei cu apă și strecurarea acesteia printr-un tifon. Produsul este un ingredient tradițional în bucătăria thailandeză. Aceeași substanță, dar într-o concentrație mai mare, se numește cremă de nucă de cocos.

Zahărul din nucă de cocos este un produs al sevei dulci a plantei. Are gust de zahăr din trestie de zahăr, dar cu aromă de caramel. Caracteristica sa principală este o concentrație ridicată de vitamine, minerale și aminoacizi. Se caracterizează printr-un indice glicemic scăzut, ceea ce face ca acest produs să fie potrivit pentru persoanele cu diabet.

Pulpa de nucă de cocos este un aliment versatil. Poate fi consumat crud, fiert sau uscat. Răzuit sau mărunțit în bucăți mici și ușor prăjit, este excelent în salate. Nuca de cocos tocată în blender este un adaos excelent pentru smoothie-uri sau băuturi de iaurt.

În țările tropicale, nuca de cocos este folosită pentru a face o garnitură exotică. Pentru aceasta, în nuca de cocos proaspăt rasă se adaugă usturoi tocat, piper roșu, suc de lămâie, coriandru și frunze de mentă proaspătă, ghimbir și lapte de cocos.

Cum se deschide o nucă de cocos

Aceasta este probabil singura dificultate întâlnită cu aceste nuci. Acum veți învăța cum să deschideți corect o nucă de cocos.

CITEȘTE ȘI:
Câte calorii trebuie să mănânce bărbații în fiecare zi
  • Puneți nuca pe o planșetă de tocat și faceți o gaură cu o șurubelniță de metal sau cu un cui în unul dintre ochi (doar unul dintre cei trei ochi este moale și flexibil).
  • Scurgeți apa de cocos prin gaura care s-a format.
  • Injunghiați de câteva ori cu vârful cuțitului într-un punct situat la aproximativ 1/3 din distanța dintre ochiuri și celălalt capăt al nucii de cocos.
  • Introduceți cuțitul în crăpătura rezultată și răsuciți-l ușor.
  • După aceea (dacă totul este făcut corect), nuca se va împărți în jumătăți.

Nuca de cocos este o plantă cu o istorie de mii de ani, iar fructul său joacă un rol cheie ca aliment sănătos, în special pentru culturile care locuiesc pe coasta de vest a Pacificului. Deși nu este o sarcină ușoară să deschizi nuca, pulpa parfumată și seva sănătoasă din interior merită efortul.

  1. FoodData Central. U.S. Department of Agriculture. Nuts, coconut meat, raw.
  2. McRorie JW, McKeown NM. Understanding the physics of functional fibers in the gastrointestinal tract: An evidence-based approach to resolving enduring misconceptions about insoluble and soluble fiberJ Acad Nutr Diet. 2017;117(2):251-264. doi:10.1016/j.jand.2016.09.021
  3. Siri-Tarino PW, Sun Q, Hu FB, Krauss RM. Saturated fat, carbohydrate, and cardiovascular disease. Am J Clin Nutr. 2010;91(3):502-9. doi:10.3945/ajcn.2008.26285
  4. Hewlings S. Coconuts and health: Different chain lengths of saturated fats require different considerationJ Cardiovasc Dev Dis. 2020;7(4):59. doi:10.3390/jcdd7040059
  5. Boateng L, Ansong R, Owusu WB, Steiner-Asiedu M. Coconut oil and palm oil’s role in nutrition, health and national development: A reviewGhana Med J. 2016;50(3):189–196.
  6. Eyres L, Eyres MF, Chisholm A, Brown RC. Coconut oil consumption and cardiovascular risk factors in humansNutr Rev. 2016;74(4):267–280. doi:10.1093/nutrit/nuw002
  7. Chinwong S, Chinwong D, Mangklabruks A. Daily consumption of virgin coconut oil increases high-density lipoprotein cholesterol levels in healthy volunteers: a randomized crossover trialEvid Based Complement Alternat Med. 2017;2017:7251562. doi:10.1155/2017/7251562
  8. Patil, U, Benjakul, S. Coconut milk and coconut oil: Their manufacture associated with protein functionality. J Food Sci. 2018;83. doi:10.1111/1750-3841.14223 
  9. Wang, Y, Liu, A, Han, Y, et al. Medium chain triglycerides enhances exercise endurance through the increased mitochondrial biogenesis and metabolism. PLoS ONE.2018;13(2):e0191182. doi:10.1371/journal.pone.0191182
  10. Mumme K, Stonehouse W. Effects of medium-chain triglycerides on weight loss and body composition: a meta-analysis of randomized controlled trialsJ Acad Nutr Diet. 2015;115(2):249-63. doi:10.1016/j.jand.2014.10.022
  11. Prior I, Davidson F, Salmond C, et al. Cholesterol, coconuts, and diet on Polynesian atolls: a natural experiment: the Pukapuka and Tokelau island studiesAm J Clin Nutr. 1981;34(8):1552-61. doi:10.1093/ajcn/34.8.1552
CITEȘTE ȘI:
Ce pot mânca dimineața ca să slăbesc? 27 cele mai bune alimente pentru micul dejun.

Important: Articolele din acest site au rol informativ. Administratorii site-ului nu sunt responsabili pentru încercarea de a aplica o rețetă, un sfat sau o dietă și nici nu garantează că informațiile furnizate vă vor ajuta sau nu vă vor dăuna personal. Fiți prudenți și consultați întotdeauna un medic sau un nutriționist!

*Toate produsele recomandate de Organicsfood.ro sunt selectate de către echipa noastră editorială. Unele dintre articolele noastre includ link-uri afiliate. Dacă cumpărați ceva prin intermediul unuia dintre aceste link-uri, ne ajutați să câștigăm un mic comision din partea vânzătorului și astfel sa susținem scrierea de articole utile și de calitate.

Urmărește-ne și pe:

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

- Advertisement -

Ultimele rețete