6 C
București
duminică, noiembrie 27, 2022

Prevenirea balonării după ce mănânci. 21 Sfaturi dovedite

Trebuie să citești asta...

Ocazional, este posibil să simțim balonare după ce mâncăm. Aceasta se manifestă adesea sub formă de presiune. E ca și cum gazul se chinuie să iasă.

De obicei, pentru majoritatea oamenilor, acest lucru se rezolvă de la sine. Cu toate acestea, în unele cazuri, poate deveni o problemă cronică și poate afecta calitatea vieții unei persoane.

Pe lângă cauzele pentru care apare, în acest articol, îți vom spune ce trebuie să faci pentru prevenirea balonării a preveni balonarea după masă sau pentru a ajuta la ameliorarea acestei senzații.

Cauzele balonării după ce mănânci

Potrivit cercetărilor pe această temă, balonarea și distensia abdominală sunt două dintre cele mai frecvente simptome gastrointestinale. Primul este caracterizat ca o senzație de gaz prins și presiune abdominală internă; cel de-al doilea se referă la o creștere a circumferinței. Și, deși pot coexista, aceste simptome apar și separat.

Printre cele mai frecvente cauze ale balonării după masă se numără următoarele:

Sfaturi pentru prevenirea balonării după ce mănânci

Balonarea după masă nu este o cauză pierdută. Iată mai mult de 20 de sfaturi pentru a preveni balonarea după masă.

CITEȘTE ȘI:
12 Fapte despre râs: cum îți afectează râsul sănătatea

1. Prevenirea balonării: Mâncați porții mai mici

Cantitățile excesive de alimente pot provoca balonare după masă din două motive:

Așadar, prima noastră recomandare importantă este să reduceți porțiile de alimente pe care le consumați la fiecare masă.

2. Limitați alimentele care provoacă balonare

Alimentele care provoacă balonare includ următoarele:

Prevenirea balonării după ce mănânci. 21 sfaturi dovedite

3. Prevenirea balonării: Încercați o dietă FODMAP

Continuând cu ideea de a limita anumite alimente, printre cele care provoacă balonare după masă se numără oligozaharidele fermentabile, numite și FODMAP-uri. Acestea includ o mare varietate de alimente:

Intestinul subțire poate întâmpina dificultăți în absorbția acestor alimente, astfel încât acestea trec direct în colon, unde bacteriile le fermentează. Acesta este motivul pentru care, în unele cazuri, se recomandă o dietă cu conținut scăzut de FODMAP.

De fapt, potrivit unei analize din 2015, rezultatele studiilor susțin afirmația că o dietă cu conținut scăzut de FODMAP este eficientă în reducerea simptomelor gastrointestinale funcționale.

4. Reduceți aportul de lactoză

Lactoza este un carbohidrat dizaharidic care se găsește în lapte. Unele persoane nu produc suficient de multă enzimă pentru a o descompune (lactază), astfel că suferă de intoleranță la lactoză.

Acest lucru face ca, carbohidrații să treacă prin intestin, absorbind apă. Apoi, odată ajuns în colon, acesta fermentează. Acesta eliberează gaze și provoacă balonare după ce mănâncă.

CITEȘTE ȘI:
Refluxul la bebeluși – Simptome cauze și tratament

Atunci când se suspectează această afecțiune, recomandarea este de a reduce produsele lactate pe care le consumați și de a le înlocui cu alte surse de calciu. Alternativ, le puteți consuma pe cele care au un conținut scăzut de lactoză, cum ar fi iaurtul grecesc și brânzeturile maturate.

5. Prevenirea balonării: Verificați dacă aveți alergii și intoleranțe

Există și alte alergii și intoleranțe alimentare care pot provoca balonare după masă, mai ales atunci când se consumă acele produse care provoacă reacția. Printre acestea se numără intoleranța autoimună la gluten, cunoscută și sub numele de intoleranță la gluten sau boala celiacă.

În astfel de cazuri, este recomandat să notezi ce ai consumat atunci când există o reacție și să mergi la un specialist. Profesionistul va stabili dacă glutenul trebuie eliminat din alimentație.

6. Creșteți aportul de fibre

Creșterea aportului de fibre nu numai că va ajuta la tratarea, dar poate chiar preveni balonarea după masă. Aportul minim recomandat este de aproximativ 25 de grame la femei și 38 de grame la bărbați.

Cu toate acestea, este întotdeauna mai bine să nu exagerați, pentru că acest lucru are și consecințe și poate provoca chiar efectul opus. Prin urmare, un exces de fibre poate fi, de asemenea, dăunător.

CITEȘTE ȘI:
Boabele de grâu: O cereală integrală care te menține sănătos

7. Evitați să înghițiți aer

Înghițirea de aer este o posibilă cauză a balonării după masă, în special la persoanele cu SII. Cu toate acestea, înghițirea de aer singură este, de asemenea, susceptibilă de a provoca eructații. Acest lucru poate fi evitat mâncând într-un ritm moderat și evitând guma de mestecat.

8. Mâncați la intervale regulate de masă

Pe de o parte, atunci când stăm mai mult timp fără să mâncăm putem avea gaze. Pe de altă parte, cei care păstrează intervale lungi între mese au tendința de a mânca mai multă mâncare după aceea.

Cu toate acestea, acest lucru poate fi evitat prin mai multe mese mici pe zi sau prin păstrarea unor intervale regulate între mese.

9. Înlocuiți sucurile și băuturile gazoase cu apă

Gazele din băuturile carbogazoase se acumulează în stomac. De asemenea, acestea au adesea un exces de zaharuri sau îndulcitori. În schimb, beți apă.

10. Luați măsuri pentru a reduce constipația

Constipația cronică poate provoca simptome precum efort excesiv pentru a avea o mișcare intestinală, urinări rare, scaune tari și balonare abdominală. De asemenea, deoarece alimentele petrec mai mult timp în intestin, fermentația este crescută.

Consumul suficient de apă, precum și aportul de fibre, printre alte măsuri (exerciții fizice, modificări ale dietei), sunt considerate modalități bune de a ajuta la reducerea constipației cronice. Acest lucru a fost verificat de multe studii diferite.

CITEȘTE ȘI:
Tusea: ce este aceasta. 7 remedii cum scapi de tuse

11. Consumați probiotice

Probioticele sunt benefice pentru microbiota intestinală. Consumul de suplimente sau alimente precum iaurtul, chefirul, varza murată și miso, printre altele, ajută la reglarea bacteriilor din colon, prevenind excesul de gaze și balonarea.

De fapt, eficacitatea lor a fost deja dovedită în cadrul unor cercetări efectuate pe pacienți care suferă de sindromul intestinului iritabil.

12. Reduceți consumul de sare

Retenția de lichide este legată de balonarea după masă. De fapt, tocmai un exces de sodiu contribuie la retenție.

13. Prevenirea balonării: Evitați grăsimile nesănătoase

Stomacul are nevoie de mai mult timp pentru a digera grăsimile. Din acest motiv, alimentele bogate în grăsimi fac ca senzația de sațietate și balonarea după masă să rămână mai mult timp.

Așadar, atât pentru sănătatea arterelor, cât și a stomacului, evitați grăsimile considerate nesănătoase, cum ar fi grăsimile trans.

14. Suplimentați cu uleiuri esențiale

A fost testată eficiența unui supliment cu ulei esențial de fenicul și curcumină. După 30 de zile de tratament, s-au observat îmbunătățiri ale simptomelor precum balonarea și durerile abdominale.

Cu toate acestea, pentru acest tip de abordare alternativă, trebuie să discutați mai întâi cu medicul dumneavoastră.

15. Prevenirea balonării: Încercați menta

Menta a fost folosită în mod tradițional ca agent digestiv. Studiile clinice au arătat că, în cazul pacienților cu SII, consumul de capsule de ulei de mentă cu eliberare susținută de trei ori pe zi a dus la o ameliorare semnificativă a balonării și distensiei.

CITEȘTE ȘI:
Tulburările de alimentație: ce sunt și de ce apar

16. Faceți exerciții ușoare

Efectuarea de exerciții fizice moderate, cum ar fi o scurtă plimbare de 10 până la 15 minute, poate reduce balonarea după masă, ajutând la eliminarea gazelor și reducând senzația de plenitudine. Acest lucru este indicat de o mulțime de dovezi științifice.

17. Încercați reeducarea abdominală

Cercetătorii au descoperit că, la unele persoane, balonarea și umflarea după ce mănâncă pot fi cauzate de reflexe musculare anormale. În acest sens, antrenarea mușchilor abdominali este propusă ca o alternativă.

18. Practicați yoga

Ca urmare a punctului anterior, unele posturi de yoga pot ajuta la poziționarea mușchilor abdominali într-un mod care să contribuie la eliberarea flatulenței.

Prevenirea balonării după ce mănânci. 21 sfaturi dovedite
Tânără femeie sportivă în haine sport gri, jambiere și sutien practicând yoga.

19. Verifică-ți medicamentele și suplimentele

Unele medicamente și suplimente pot provoca constipație, distensie abdominală, gaze și alte simptome. Dacă se întâmplă acest lucru, medicul vă poate sugera alternative care nu generează aceste efecte asupra tractului digestiv.

20. Medicamente pentru ameliorarea balonării după masă

Există pastile de simethicone și alți compuși formulați care pot ajuta la eliminarea excesului de gaze. În plus, există și altele, cum ar fi următoarele:

21. Terapie psihologică

În cele din urmă, deoarece unele probleme stomacale și intestinale pot fi cauzate de stres, anxietate sau depresie, anumite tipuri de terapii (cum ar fi cele cognitiv-comportamentale) ajută la reducerea sau gestionarea simptomelor aferente, inclusiv balonarea după masă.

CITEȘTE ȘI:
Diabetul latent autoimun al adultului (diabet LADA)

Când să consultați un medic

Cei mai mulți oameni se vor confrunta cu balonarea după ce mănâncă la un moment dat în viața lor. Acest lucru este deosebit de frecvent dacă au mâncat o cină sau un prânz mare. Acestea fiind spuse, ar trebui să dispară după o perioadă scurtă de timp.

Cu toate acestea, atunci când problema devine cronică sau recurentă, este important să consultați un medic. Cheia este să excludem orice afecțiune majoră, cum ar fi boala inflamatorie intestinală, boala Crohn, colita ulcerativă, endometrioza sau chisturile ovariene.

Profesionistul poate solicita teste și examinări de diferite tipuri, inclusiv radiografii, ecografii, colonoscopii sau analize de sânge. În plus, el/ea va recomanda tratamentul adecvat.

Surse:

  • Bendezú R, Barba E, Burri E, et al. Intestinal gas content and distribution in health and in patients with functional gut symptoms. Neurogastroenterol Motil. 2015; 27(9): 1249-1257.
  • Golmayo C, Vázquez S, García Gallego M. Protocolo diagnóstico y terapéutico de la distensión abdominal recurrente. Medicine – Programa de Formación Médica Continuada. 2020; 13(1): 53-58.
  • Malagelada J, Accarino A, Azpiroz F. Bloating and Abdominal Distension: Old Misconceptions and Current Knowledge. Am J Gastroenterol.  2017;112(8): 1221-1231.
  • Cash BD, Epstein MS, Shah SM. A Novel Delivery System of Peppermint Oil Is an Effective Therapy for Irritable Bowel Syndrome Symptoms. Dig Dis Sci. 2016 Feb;61(2):560-71. doi: 10.1007/s10620-015-3858-7. Epub 2015 Aug 29. PMID: 26319955; PMCID: PMC4729798.
  • Hosseini-Asl MK, Taherifard E, Mousavi MR. The effect of a short-term physical activity after meals on gastrointestinal symptoms in individuals with functional abdominal bloating: a randomized clinical trial. Gastroenterol Hepatol Bed Bench. 2021;14(1):59-66.
  • Livovsky DM, Barber C, Barba E, Accarino A, Azpiroz F. Abdominothoracic Postural Tone Influences the Sensations Induced by Meal Ingestion. Nutrients. 2021 Feb 18;13(2):658. doi: 10.3390/nu13020658. PMID: 33670508; PMCID: PMC7922384.
  • Ricote L. Trastornos funcionales gastrointestinales. Nuevos criterios: Roma IV. España: Brysem Farma, 2018.
CITEȘTE ȘI:
Constipația cronică: simptome, cauze, tratament
Arată mai multe +
- Advertisement -

Ultimele rețete