Probiotice: Iată ce TREBUIE să știți – 5 alimente cu efect probiotic

Știți cu siguranță că probioticele sunt benefice pentru sănătatea dumneavoastră. Atunci când aveți stomacul deranjat, puteți lua zilnic acidophilus sau puteți consuma periodic iaurt Bio K, un bol cu varză murata sau o sticlă de kefir.

Este acesta, totuși, singurul lucru pe care trebuie să îl faceți pentru a vă promova sănătatea intestinală?

Nu vreau să fiu purtătorul de vești proaste, dar chiar și cele mai concertate eforturi pot fi făcute ineficiente dacă nu sunt disponibile informațiile adecvate. Chiar dacă administrarea de suplimente probiotice și consumul de alimente fermentate sunt benefice, acestea reprezintă doar o piesă din întregul puzzle al sănătății intestinale.

Tractul gastrointestinal (tractul GI) este complex și dinamic; acesta găzduiește aproximativ 100 de trilioane de bacterii (adică aproape un kilogram… doar de bacterii), denumite colectiv microbiom (microbiota). Atunci când sunt în echilibru, aceste creaturi ajută la reglarea digestiei și a stării noastre de spirit, la îmbunătățirea energiei și a imunității noastre, la reducerea anxietății și la prevenirea bolilor cronice.

Probiotice: iată ce trebuie să știți - 5 alimente probiotice sanatoase
Probiotice: Iată ce TREBUIE să știți – 5 alimente probiotice sanatoase

Atunci când microbiomul este dezechilibrat (cunoscut și sub numele de „disbioză”), acesta face exact opusul a ceea ce ar trebui să facă. Bolile cardiovasculare, bolile autoimune (cum ar fi artrita reumatoidă și tiroidita Hashimoto) și cancerul sunt doar câteva dintre afecțiunile cronice și debilitante care au fost asociate, printre altele, cu disbioza.

Când trebuie să vă concentrați asupra tractului intestinal?

Dacă ați fost vreodată diagnosticat cu o afecțiune specifică legată de intestin (ex: SII, IBD, boala celiacă, GERD) sau aveți simptome intestinale precum durere, balonare, flatulență, constipație sau diaree, știți deja că trebuie să vă concentrați asupra intestinului.

CITEȘTE ȘI:
10 alimente să arăți mai tânără și mai sănătoasă

Dacă …

  • Ați luat antibiotice în ultimii câțiva ani
  • Vă luptați cu dureri articulare sau artrită
  • Sunteți distrași și aveți dificultăți de concentrare (uitare sau „ceață cerebrală”)
  • Ați fost diagnosticat cu o afecțiune autoimună
  • Aveți „crize” ale pielii, cum ar fi eczeme sau acnee
  • Vă simțiți deprimat sau anxios

… este esențial să vă concentrați asupra sănătății intestinelor. Tractul gastro-intestinal este principala barieră imunitară a organismului – este locul unde încep majoritatea bolilor, dar este și locul unde ne putem uita mai întâi pentru a restabili sănătatea.

Aici mă entuziasmez cu adevărat, deoarece intestinul este viu și se schimbă în mod constant – puteți să va orientați abordarea către microbismul dumneavoastră prin schimbarea a:

  • Ce mâncați (și cum mâncați)
  • Modul în care gestionați stresul
  • Expunerea la mediul înconjurător (de exemplu: poluarea și metalele grele)
Probiotice iată ce trebuie să știți
Probiotice Iată ce TREBUIE să știți

Cum și când ar trebui să luați probiotice….

Probioticele și alimentele fermentate nu conțin aceleași tulpini bacteriene care se găsesc în stomacul dumneavoastră. Acesta este unul dintre cele mai neînțelese lucruri uneori despre probiotice și sănătatea intestinală.

Conform cercetărilor, este nevoie doar de 1-2 săptămâni pentru ca microorganismele probiotice să dispară în urma consumului.

Asta înseamnă că ar trebui să abandonați complet ideea de a utiliza probioticele? Cu siguranță că nu! Ele pot fi în continuare de ajutor – deși nu înlocuiesc bacteriile sănătoase, ele pot contribui la menținerea mediului intestinal și pot avea un efect terapeutic uriaș.

CITEȘTE ȘI:
Ce sunt grăsimile trans? Riscuri pentru sănătate

Aceste avantaje depind de tulpină și de dozaj. Probioticele pot fi de ajutor dacă ați luat recent antibiotice sau dacă aveți o afecțiune intestinală specifică, cum ar fi IBS, IBD, infecții, constipație sau intestin permeabil. Cu toate acestea, noi cercetări au dezvăluit că probioticele pot ajuta în cazul anxietății și melancoliei, eczemelor, nivelului ridicat de colesterol și prevenirii infecțiilor urinare și a infecțiilor cu drojdie.

Suplimentarea doar cu probiotice nu este suficientă. Trebuie să susținem intestinul prin hrănirea bacteriilor benefice care fac parte în mod natural din ecosistemul nostru intestinal.

Citeste si : 7 alimente pe care să le eviți ca să slăbești

Cum poți vindeca diabetul în mod natural

Beneficii cereale integrale – top 15 cele mai sănătoase

Alimente probiotice sănătoase pe care să le incluzi în dieta ta

Consumul de alimente fermentate care conțin probiotice vii poate avea beneficii semnificative pentru sănătate, atât pentru organism, cât și pentru creier. Iată o listă cu 5 alimente probiotice super sănătoase pe care să le adăugați în dieta dumneavoastră.

Iaurt probiotic în borcan pe masă
Iaurt probiotic în borcan pe masă

Iaurtul

Iaurtul este una dintre cele mai bune surse de probiotice, care sunt bacterii prietenoase care vă pot îmbunătăți sănătatea.

Acesta este obținut din lapte care a fost fermentat de bacterii prietenoase, în principal bacterii lactice și bifidobacterii (sursa).

Consumul de iaurt este asociat cu multe beneficii pentru sănătate, inclusiv cu îmbunătățirea sănătății oaselor. De asemenea, este benefic pentru persoanele cu tensiune arterială ridicată (sursa).

CITEȘTE ȘI:
Ce este Nutri-score, noul sistem de etichetare a produselor alimentare

La copii, iaurtul poate ajuta la reducerea diareei provocate de antibiotice. Acesta poate chiar ajuta la ameliorarea simptomelor sindromului de colon iritabil (IBS) (sursa).

În plus, iaurtul poate fi potrivit pentru persoanele cu intoleranță la lactoză. Acest lucru se datorează faptului că bacteriile transformă o parte din lactoză în acid lactic, care este, de asemenea, motivul pentru care iaurtul are un gust acru.

Totuși, rețineți că nu toate iaurturile conțin probiotice vii. În unele cazuri, bacteriile vii au fost ucise în timpul procesării.

Din acest motiv, asigurați-vă că alegeți iaurt cu culturi active sau vii.

De asemenea, asigurați-vă că citiți întotdeauna eticheta iaurtului înainte de a-l cumpăra. Chiar dacă este etichetat cu conținut scăzut de grăsimi sau fără grăsimi, este posibil să fie încărcat cu cantități mari de zahăr adăugat.

Varza murată si alte murături probiotice in borcane
Varza murată si alte murături probiotice in borcane

Varza murată

Varza murată este varză mărunțită fin care a fost fermentată de bacteriile lactice. Este unul dintre cele mai vechi alimente tradiționale și este populară în multe țări, în special în Europa.

Varza murată este adesea folosită deasupra cârnaților sau ca garnitură. Are un gust acru, sărat și poate fi păstrată luni de zile într-un recipient etanș. Pe lângă calitățile sale probiotice, varza este bogată în fibre, precum și în vitaminele C, B și K. De asemenea, este bogată în sodiu și conține fier și mangan (sursa).

CITEȘTE ȘI:
Cum scazi colesterolul in mod natural

Varza murată conține, de asemenea, antioxidanții luteină și zeaxantină, care sunt importanți pentru sănătatea ochilor (sursa).

Asigurați-vă că alegeți varza murată nepasteurizată, deoarece pasteurizarea ucide bacteriile vii și active. Puteți găsi online tipuri crude de varză murată.

Borș de casă cu tarate
Borș de casă cu tarate

Borșul

Borșul conține vitaminele B și C, minerale, carbohidrați, aminoacizi, vitaminele D și H, enzime, minerale și oligoelemente, inclusiv seleniu și crom. Este extrem de hrănitor și ajută la tratarea slăbiciunii și a oboselii.

Este un remediu bine cunoscut pentru indigestie, datorită concentrației sale ridicate de probiotice naturale, dar ajută și la eliminarea toxinelor din organism. Borșul poate fi folosit și în tratamentele de slăbire pentru a favoriza arderea grăsimilor.

Consumul zilnic de borș făcut în casă poate ajuta în cazul indigestiei, constipației și diareei. Veți putea controla tranzitul intestinal și îmbunătăți tulburările gastrointestinale dacă urmați un remediu pe bază de borș.

Borșul trebuie consumat în întregime pentru a profita de beneficiile microorganismelor sale probiotice. Borșul își pierde proprietățile probiotice atunci când este gătit în supe, dar oferă în continuare o mulțime de avantaje pentru sănătate.

Borșul este folosit și în medicina tradițională pentru tratarea afecțiunilor respiratorii, cum ar fi bronșita și astmul.

Tempeh un produs probiotic din soia
Tempeh un produs probiotic din soia

Tempeh

Tempeh este un produs din soia fermentat. Formează un pateu ferm, a cărui aromă este descrisă ca fiind de nucă, de pământ sau asemănătoare cu cea a unei ciuperci.

CITEȘTE ȘI:
Snacks-uri sănătoase pentru a te menține în formă

Tempeh este originar din Indonezia, dar a devenit popular în întreaga lume ca substitut de carne bogat în proteine. Procesul de fermentare are, de fapt, unele efecte surprinzătoare asupra profilului său nutrițional.

Boabele de soia sunt de obicei bogate în acid fitic, un compus vegetal care împiedică absorbția mineralelor precum fierul și zincul. Cu toate acestea, fermentarea scade cantitatea de acid fitic, ceea ce poate crește cantitatea de minerale pe care organismul dumneavoastră este capabil să le absoarbă din tempeh (sursa).

Fermentarea produce, de asemenea, o parte din vitamina B12, un nutrient pe care soia nu îl conține (sursa).

Vitamina B12 se găsește în principal în alimentele de origine animală, cum ar fi carnea, peștele, lactatele și ouăle. Acest lucru face ca tempeh să fie o alegere excelentă pentru vegetarieni, precum și pentru oricine dorește să adauge un probiotic nutritiv în dieta lor.

Brânzeturi probiotice
Brânzeturi probiotice

Unele tipuri de brânză

Deși majoritatea tipurilor de brânză sunt fermentate, nu înseamnă că toate conțin probiotice. Prin urmare, este important să căutați culturile vii și active pe etichetele produselor alimentare.

Bacteriile bune supraviețuiesc procesului de învechire în unele brânzeturi, inclusiv Gouda, mozzarella, cheddar și brânza de vaci (sursa).

Brânza este foarte hrănitoare și o sursă foarte bună de proteine. De asemenea, este bogată în vitamine și minerale importante, inclusiv calciu, vitamina B12, fosfor și seleniu (sursa).

CITEȘTE ȘI:
8 cele mai bune obiceiuri alimentare dacă suferi de cancer de colon

Consumul moderat de produse lactate, cum ar fi brânza, poate chiar să reducă riscul de boli de inimă și osteoporoză (sursa).

Ar trebui să iau suplimente probiotice?

Suplimentele probiotice sunt pastile, pulberi sau lichide care conțin bacterii sau drojdii benefice vii. Acestea sunt foarte populare și ușor de găsit, însă nu toate merită banii dumneavoastră. Nu toate au aceleași tipuri de bacterii sau aceleași concentrații. Există, de asemenea, multe produse pe piață care fac afirmații fără nicio dovadă de eficacitate.

De obicei, suplimentele probiotice nu vin cu surse de hrană fibroasă pentru ca bacteriile să se hrănească, ceea ce le poate împiedica eficacitatea dacă cineva nu consumă și aceste alimente.

Unele suplimente probiotice sunt concepute pentru a transporta bacteriile până la intestinul gros pentru efecte mai bune, în timp ce altele probabil că nu trec de acidul gastric.

Există unele persoane care nu ar trebui să ia un probiotic sau care ar putea avea simptome agravate dacă o fac, cum ar fi persoanele cu supraaglomerare bacteriană a intestinului subțire (SIBO) sau persoanele sensibile la ingredientele din supliment.

Cu toate acestea, tulpinile potrivite de probiotice pot fi incredibil de benefice pentru unele persoane. Depinde de tipul de tulpină, de formula produsului, de calitatea produsului și de depozitare.

CITEȘTE ȘI:
13 lucruri pentru o viață mai sănătoasă pe care poate nu le știai

La fel ca în cazul tuturor suplimentelor, este bine să vă consultați cu un medic specialist în domeniul sănătății care are cunoștințe despre probiotice.

Concluzii

Păstrarea echilibrului bacteriilor intestinale este importantă pentru multe aspecte ale sănătății. Pentru a face acest lucru, consumați o mulțime de alimente prebiotice și probiotice, deoarece acestea vor contribui la promovarea celui mai ideal echilibru între bacteriile intestinale bune și rele.

Discutați cu medicul dumneavoastră pentru a vă asigura că mâncați cantitățile potrivite din fiecare. Este posibil să exagerați sau să aveți efecte secundare.

Pentru a vedea dacă ați putea beneficia de un supliment, consultați lista World Gastroenterology Organization Global Guidelines a afecțiunilor bazate pe dovezi pe care probioticele ar putea să le ajute. Aceasta include, de asemenea, recomandări.

Asigurați-vă că citiți cu atenție etichetele de pe orice supliment și discutați orice întrebări și recomandări cu furnizorul dumneavoastră de servicii medicale.

Important: Articolele din acest site au rol informativ. Administratorii site-ului nu sunt responsabili pentru încercarea de a aplica o rețetă, un sfat sau o dietă și nici nu garantează că informațiile furnizate vă vor ajuta sau nu vă vor dăuna personal. Fiți prudenți și consultați întotdeauna un medic sau un nutriționist!
A fost util articolul? Împărtășiți-l cu prietenii dvs. pe rețelele de socializare! În acest fel, îi ajutați pe oameni să își îmbunătățească cunoștințele, iar pe noi să scriem mai multe articole utile și interesante.

Organics Food
Logo
Resetare parolă
Coș de cumpărături