-1 C
București
miercuri, februarie 1, 2023

Varza albă calorii beneficii sănătate și nutriție

Trebuie să citești asta...

Varza albă, cunoscută și sub numele de varză ghiulea, este una dintre cele mai răspândite legume din lume. Frunzoasă și crocantă, este ieftină, nutritivă și poate fi servită crudă sau gătită în multe moduri. 

Varza albă calorii beneficii sănătate și nutriție
Varza albă calorii beneficii sănătate și nutriție

Ce este varza albă?

Varza albă este o legumă cu frunze verzi deschis spre alb care crește în căpățâni sferice, ceea ce îi conferă porecla de varză ghiulea. Este o legumă cruciferă, ceea ce înseamnă că face parte din familia botanică Brassicaceae, alături de broccoli, conopidă, varză de Bruxelles și varză kale. 

Se crede că varza este cultivată de cel puțin 4.000 de ani, probabil de mai mult timp. Varza era consumată pe scară largă în lumea antică și medievală și este posibil să fi fost introdusă în Lumea Nouă în secolul al XVI-lea. A fost un aliment de bază în țări precum Irlanda, Rusia și Germania. 

Frunzele sunt de culoare verde pal și au o consistență crocantă, ceroasă. Miezul verzei este, în general, îndepărtat înainte de preparare, deoarece poate fi prea tare pentru a fi consumat. Varza poate fi consumată crudă, gătită (Varza a la Cluj este deosebit de bună), murată sau fermentată. 

Valori nutriționale

O porție de 100 de grame de varză crudă conține aproximativ 92% apă și furnizează 25 de calorii, 1.3 grame de proteine, 6 grame de carbohidrați și 3 grame de fibre alimentare, alături de o cantitate neglijabilă de grăsimi. Este, de asemenea, o sursă de vitamina C și vitamina K.

CITEȘTE ȘI:
Făină de năut: Beneficii, calorii, nutriție
25
  • Colesterol 0 mg
  • Sodiu 18 mg
  • Potasiu 170 mg
  • Carbohidrați 6 g
  • Fibre dietetice 2,5 g
  • Zahăr 3,2 g
  • Proteine 1,3 g
  • Vitamina C 36,6 mg
  • Calciu 40 mg
  • Fier 0,5 mg
  • Vitamina D 0 UI
  • Vitamina B6 0,1 mg
  • Vitamina B-12 0 µg
  • Magneziu 12 mg
Varza a la cluj
Varza a la Cluj in farfurie

Cum să gatiți varza albă

Varza albă poate fi gătită într-o varietate de moduri, unele dintre cele mai comune fiind prăjirea, sotearea, fierberea, gătitul la aburi și fierberea. 

Varza à la Cluj sau varza de Cluj (în maghiară Kolozsvári káposzta) este un fel principal de mâncare preparat cu varză, carne tocată și orez. Rețeta datează cel puțin din secolul al XVII-lea și este specifică Clujului.

Originară din Cluj, rețeta a fost tipărită, pentru prima dată, într-o carte de bucate în anul 1695. Cartea de bucate a fost scrisă de Sofia Tofeus (în maghiară Zsofia Dobos), fiica cea mică a episcopului reformat al Transilvaniei, publicată inițial în limba maghiară, republicată în cel puțin 19 ediții până în secolul al XX-lea și tradusă în limba română sub numele de Cărticica meseriei de bucătar  în secolul al XXI-lea.

Ingredientele de bază ale rețetei moderne sunt varza, dulce sau acră, carnea tocată de porc și orezul. Rețeta originală nu solicita în mod explicit folosirea cărnii de porc, ci menționa că poate fi folosită orice carne este la îndemână, vită, pui, porc sau găscă, asezonată cu sare și piper și combinată cu ghimbir tocat. 

În varianta modernă, ghimbirul a fost înlocuit cu o altă plantă aromatică, ceapa, și a fost introdus un nou ingredient, sucul de roșii. Și varianta originală și cea modernă indică folosirea condimentelor specifice bucătăriei transilvănene: boia, cimbru și chimen.

CITEȘTE ȘI:
Arderea grăsimilor în timpul mersului pe jos
Mâncare de varza alba cu carne de porc
Mâncare de varza alba cu carne de porc

Pentru a fierbe varza, tăiați-o în jumătate prin miez, apoi tăiați-o în patru pentru a face felii. Apoi, fie tăiați bucățile, fie gătiți-le întregi.

Fierberea verzei tăiate durează aproximativ 3 până la 5 minute, iar pentru varză tăiată în bucăți între 6 și 8 minute. Se scurge înainte de servire. Puteți găti la aburi bucățile întregi într-un coș de aburi în 10-12 minute. 

Prăjirea scoate la iveală o cantitate semnificativă de aromă și dulceață datorită caramelizării carbohidraților. Pur și simplu tăiați varza în patru, ungeți-o ușor cu ulei de măsline, asezonați-o generos cu sare kosher și prăjiți-o pe o tavă pentru 45 de minute la 200 C. 

O altă opțiune este gătitul la aburi. Deoarece frunzele sunt destul de rezistente, pot fi fierte la abur și apoi umplute cu carne tocată, orez sau alte cereale. Este, de asemenea, un ingredient comun în diverse tipuri de supă și poate fi murat și transformat în varză.

Varza albă este, de asemenea, frecvent servită crudă, cum ar fi în salate, și este ingredientul principal în clasica salată de varză. 

Ce gust are varza albă?

Varza albă are o aromă vegetală, ușor piperată, care se estompează prin gătire. Poate degaja un miros sulfuros în faza inițială de gătire, dar acesta tinde să se disipeze pe măsură ce compușii de sulf se gătesc. Gustul său nu este diferit de cel al conopidei sau al varza de Bruxelles, cu care este înrudit.

CITEȘTE ȘI:
Murele: 6 beneficii pentru sănătate + Nutriție

Cum se depozitează varza

Înainte de a fi tăiată, o căpățână de varză poate fi depozitată în sertarul cu fructe al frigiderului, neambalată, timp de 2 săptămâni până la două luni. După ce o tăiați, înfășurați-o bine și depozitați-o în sertarul de legume și folosiți-o în termen de 2 până la 3 zile. Nu spălați varza proaspătă decât chiar înainte de a fi gata să o folosiți, deoarece umezeala poate accelera deteriorarea. 

Varza albă calorii beneficii sănătate și nutriție
Varza de Savoia Vs. Varza albă

Varza de Savoia Vs. Varza albă

Există mai multe tipuri principale de varză în afară de varza albă, inclusiv varza roșie, care are o culoare purpurie, și varza de Napa, care are o formă alungită și este uneori denumită și varză chinezească. Dar varza care este poate cea mai asemănătoare cu varza albă se numește varză de Savoia.

Ca și varza albă, varza de Savoia este rotundă, dar principala diferență constă în faptul că frunzele sale sunt dantelate și crețe, și nu sunt la fel de dense ca cele ale unei căpățâni de varză verde. Gustul verzei de Savoia este ceva mai dulce, iar frunzele sunt mai fragede. 

Salata de varza alba cu rosii castraveti si patrunjel
Salata de varza alba cu rosii castraveti si patrunjel

6 beneficii pentru sănătate ale verzei, potrivit nutriționiștilor

Probabil că varza nu va câștiga prea curând vreun premiu pentru “cea mai tare legumă”, dar asta nu înseamnă că ar trebui să vă uitați cu nasul pe sus la această legumă cruciferă atunci când vi se oferă. De fapt, ar putea fi chiar un beneficiu pentru dieta ta (și să te ajute să ieși din rutina legumelor).

CITEȘTE ȘI:
Chipsurile de varză Kale: beneficii pentru sănătate

1. Este bogată în vitamina C

Portocalele nu sunt singura modalitate de a obține vitamina C – și varza poate furniza o cantitate uriașă de nutrienți, dacă aveți nevoie să adăugați mai multă vitamina C în dieta dumneavoastră. Varza este bogată în vitamina C antioxidantă, asigurând în mod specific 70% din doza zilnica recomandata.

Este important să vă asigurați că luați suficientă vitamina C în fiecare zi, deoarece organismul nostru nu produce această vitamină în mod natural (deci trebuie să o obținem din alimente).

Vitamina C ajută organismul dumneavoastră să absoarbă fierul din alimentele pe bază de plante pe care le consumați, produce colagen pentru a ajuta la vindecarea rănilor și vă întărește sistemul imunitar pentru a vă proteja de boli, potrivit Office of Dietary Supplements (ODS).

Varză a fost asociată cu faptul că are beneficii pentru sistemul imunitar, astfel încât ajută celulele noastre să atace invadatorii, cum ar fi virușii.

2. Este o sursă bună de fibre

Dacă doriți să obțineți mai multe fibre în dieta dumneavoastră – fie că medicul v-a recomandat acest lucru, fie că simțiți că aveți nevoie de puțin ajutor pentru a merge la baie – varza vă poate ajuta. Potrivit USDA, două căni de varză tocată conțin aproape 5 grame de fibre. (Aportul zilnic recomandat este de 25 de grame pentru femeile cu vârste cuprinse între 19 și 50 de an).

CITEȘTE ȘI:
Mazărea verde, un super aliment ce îmbunătățește inima si creierul

Varza este o sursă bună de fibre iar fibrele pot ajuta la ameliorarea constipației, la echilibrarea nivelului de zahăr din sânge, la scăderea nivelului de colesterol și la îmbunătățirea sănătății digestive.

3. Poate ajuta la îmbunătățirea sănătății oaselor

Varza conține un nutrient extrem de important atât pentru sănătatea oaselor, cât și pentru funcțiile sănătoase de coagulare a sângelui în organism: vitamina K. Există aproximativ 68 de micrograme de vitamina K în doar o cană de varză gătită, potrivit USDA.

În timp ce deficiențele de vitamina K sunt rare, unele persoane cu anumite afecțiuni medicale – fibroza chistică, boala celiacă, colita ulcerativă – pot fi mai expuse riscului de a avea niveluri mai scăzute decât în mod obișnuit de vitamina K.

O cantitate prea mică de vitamina poate duce la reducerea rezistenței osoase, la un risc crescut de apariție a osteoporozei și, în circumstanțe rare, la probleme de vânătăi și sângerări, potrivit OMS.

4. Este o mâncare excelentă cu puține calorii

Dacă doriți să pierdeți în greutate, un lucru care vă poate ajuta enorm este înlocuirea alimentelor bogate în calorii cu unele care nu au un impact caloric atât de mare – iar varza este o opțiune excelentă în acest sens.

Varza este foarte săracă în calorii. 100 de grame de varză are doar 25 de calorii, ceea ce o face o opțiune excelentă pentru gestionarea greutății.

CITEȘTE ȘI:
Sfecla roșie 5 motive pentru a o adăuga in dieta ta

5. Este benefică pentru inima ta

S-ar putea să nu te gândești imediat la varză ca la un aliment sănătos pentru inimă, dar poate că ai vrea să o adaugi în dieta ta dacă încerci să fii mai conștient de sănătatea inimii tale. Varza este o legumă cruciferă și s-a demonstrat că are beneficii antiinflamatorii, prin urmare este recomandată pentru acele persoane care prezintă risc de boli de inimă.

Cercetarea este, de asemenea, acolo: Potrivit unui studiu din 2021 publicat în British Journal of Nutrition, femeile care au mâncat mai multe legume crucifere – cum ar fi varza, dar și varza de Bruxelles, conopida și broccoli – au avut cu 46% mai puține șanse de a avea ceva cunoscut sub numele de calcifiere aortică abdominală, care poate fi un predictor al evenimentelor cardiovasculare viitoare.

Studiul a concluzionat că un consum mai mare de legume crucifere poate proteja împotriva acestei acumulări de calciu și, în cele din urmă, poate fi benefic pentru sănătatea inimii.

6. Poate ajuta la combaterea cancerului

Potrivit Institutului Național de Cancer din SUA, legumele crucifere, cum ar fi varza, conțin compuși numiți glucosinolați, care sunt substanțe chimice care conțin sulf (acestea sunt responsabile pentru gustul amar pe care îl au multe legume crucifere).

CITEȘTE ȘI:
Piure de dovleac cu unt și parmezan

În timpul pregătirii alimentelor, al mestecării și al digestiei, acești glucosinolați sunt apoi descompuși în anumiți compuși care au fost examinați pentru beneficiile lor anticancerigene.

Conținutul de glucosinolați din varză îi conferă reputația de a avea beneficii anticancerigene. Acestia au fost legait de scăderea riscului pentru diferite tipuri de cancer.

Aceasta este o veste bună, desigur, dar nu înseamnă neapărat că dacă mănânci multă varză vei îndepărta complet cancerul. Experții spun că trebuie să se facă mult mai multe cercetări cu privire la beneficiile legumelor crucifere în lupta împotriva cancerului.

Ele sunt totuși un adaos foarte sănătos la orice dietă, așa că încorporarea lor în mesele tale nu este niciodată o idee rea.

Concluzii

Varza albă este o legumă bogată în nutrienți, legată de o varietate de beneficii pentru sănătate. Printre acestea se numără reducerea inflamației, o inimă mai sănătoasă, oase mai puternice, îmbunătățirea funcției intestinale și poate chiar un risc mai mic de apariție a anumitor tipuri de cancer.

Această legumă este, de asemenea, incredibil de versatilă și una dintre cele mai rentabile modalități de a adăuga antioxidanți benefici în dieta dumneavoastră.

{{ content }}

A fost util articolul Varza albă calorii beneficii sănătate și nutriție? Împărtășiți-l cu prietenii dvs. pe rețelele de socializare! În acest fel, îi ajutați pe oameni să își îmbunătățească cunoștințele, iar pe noi să scriem mai multe articole utile și interesante.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Ultimele rețete