Call Center: (+40) 725 658 919

Transport gratuit în toată țara pentru toate comenzile de peste 199 RON

Rhodiola: planta adaptogenă care te ajută împotriva stresului

Rhodiola: planta adaptogena care te ajuta impotriva stresului

Rhodiola ( Rhodiola rosea ) face parte de secole din sistemele de medicina traditionala din unele parti ale Europei, Asiei si Rusiei. De-a lungul istoriei, a fost prescrisa impotriva cancerului si a tuberculozei in Mongolia. De asemenea, a fost administrata tinerilor casatoriti pentru a creste fertilitatea in Siberia, iar vikingii au folosit-o pentru a creste rezistenta si forta fizica. In Norvegia, a fost consumata chiar si ca aliment si ca tratament pentru spalarea parului.

Recent, Rhodiola a primit atentia comunitatii stiintifice pentru potentiala sa capacitate terapeutica ca adaptogen. Adaptogenii sunt produse naturale pe baza de plante care nu sunt toxice in doze normale, care produc un raspuns nespecific si au o influenta fiziologica normalizatoare.

Pe scurt, ele ajuta la controlul stresului. In mod similar, Rhodiola rosea a fost mentionata ca fiind un ajutor ergogenic, adica o planta utilizata pentru a imbunatati performanta fizica si mentala.

Rhodiola este o planta medicinala cu flori bienale care este cultivata in regiunile de latitudine si altitudine ridicata din lume si a fost utilizata in mod traditional in medicina populara in diferite culturi. De asemenea, este cunoscuta in mod obisnuit sub numele de “radacina arctica” sau “radacina de aur”

Desi exista mai multe specii de Rhodiola, Rhodiola rosea este cea mai studiata si utilizata in scopuri medicinale. Cea mai frecvent utilizata parte a plantei este radacina, care contine compusi bioactivi , cum ar fi rozavinele, salidrosidele si alte substante fitochimice.

CITEȘTE ȘI:
Cei mai comuni 8 alergeni alimentari

I se atribuie proprietati adaptogene, ceea ce inseamna ca se crede ca ajuta organismul sa se adapteze si sa reziste la stresul fizic, emotional si de mediu. Pe langa presupusele sale beneficii de reducere a stresului, rodiola a fost, de asemenea, asociata cu imbunatatirea performantelor cognitive, a rezistentei fizice si a capacitatii de concentrare.

Unele dintre beneficiile potentiale cu care sunt asociate sunt urmatoarele:

  • Proprietati adaptogene: poate ajuta organismul sa se adapteze la stresul fizic, emotional si de mediu, contribuind la echilibrarea si intarirea sistemului nervos.
  • Imbunatatirea performantelor cognitive: Unele cercetari sugereaza ca ar putea avea efecte pozitive asupra cognitiei, inclusiv asupra memoriei si concentrarii.
  • Cresterea rezistentei fizice: Poate imbunatati rezistenta si reduce oboseala, posibil prin cresterea disponibilitatii oxigenului si imbunatatirea eficientei energetice, ceea ce ar putea fi benefic pentru sportivii de anduranta.
  • Efecte antistres: Unele studii au explorat impactul asupra reducerii simptomelor de stres, cum ar fi oboseala si anxietatea. Aceasta planta actioneaza prin reglarea nivelului de cortizol, hormonul asociat stresului.
  • Proprietati antioxidante: Prezenta compusilor antioxidanti poate ajuta la combaterea daunelor provocate de radicalii liberi din organism.

De asemenea, unele studii arata ca suplimentarea cu rhodiola are un efect pozitiv asupra performantei de anduranta si a ratei efortului perceput. Suplimentarea are un efect pozitiv asupra performantei exercitiilor anaerobe, dar nu si asupra performantei exercitiilor de rezistenta. Aceasta poate avea un impact pozitiv asupra leziunilor musculare in timpul efortului.

In plus, are dovezi traditionale si farmacologice puternice pentru utilizarea sa in oboseala si dovezi emergente care sustin cognitia si starea de spirit. Cu toate acestea, sunt necesare mai multe studii de inalta calitate pentru a stabili cu fermitate eficacitatea clinica a rodiola, deoarece dovezile actuale sunt contradictorii si neconcludente.

Rhodiola: planta adaptogena care te ajuta impotriva stresului
Rhodiola: planta adaptogena care te ajuta impotriva stresului

Contraindicatii ale rodiolei

Desi rhodiola este in general considerata sigura atunci cand este utilizata conform instructiunilor si in dozele recomandate, este important sa fiti constienti de unele contraindicatii si precautii posibile inainte de a o utiliza. Contraindicatiile la rhodiola pot include:

  • Sarcina si alaptarea: Nu exista suficiente dovezi stiintifice pentru a sustine siguranta in timpul sarcinii si alaptarii. Prin urmare, se recomanda evitarea utilizarii sale in aceste etape pentru a evita posibilele riscuri.
  • Interactiuni cu alte medicamente: Poate interactiona cu unele medicamente, cum ar fi antidepresivele, medicamentele pentru diabet, anticoagulantele si medicamentele pentru tensiune arteriala. Poate afecta absorbtia, metabolismul sau efectele acestor medicamente.
  • Tulburari autoimune: In teorie, datorita capacitatii sale de a modula sistemul imunitar, ar putea afecta persoanele cu tulburari autoimune.
  • Probleme de tensiune arteriala: Poate avea efecte asupra tensiunii arteriale, asa ca persoanele cu hipertensiune sau probleme cardiace trebuie sa il foloseasca cu prudenta si sub supravegherea unui profesionist din domeniul sanatatii.
  • Tulburari psihiatrice: In unele cazuri, pot aparea reactii adverse usoare legate de sistemul nervos central, cum ar fi insomnia sau agitatia.
  • Alergii: Persoanele care sunt alergice la plante din familia Crassulaceae, cum ar fi imortele sau orin, pot fi, de asemenea, alergice la rhodiola.

Cum se consuma rhodiola?

Aceasta planta poate fi inclusa in regimul alimentar obisnuit sub forma de supliment alimentar. Este un produs fara prescriptie medicala, care nu necesita prescriptie medicala, deoarece este considerat sigur pentru sanatate la doze mici. In general, beneficiile ar fi mai mari decat riscurile, cu exceptia cazurilor expres mentionate.

Ceea ce este normal este sa se administreze o doza cuprinsa intre 150 mg si 250 mg de doua ori pe zi . Este obisnuit ca prima sa fie luata la micul dejun, iar a doua inainte de culcare. Acest protocol are multe asemanari cu cel aplicat pentru ashwagandha propriu-zisa. Dar adevarul este ca literatura stiintifica nu ofera prea multe informatii despre doza optima pentru fiecare persoana, care ar trebui sa depinda de greutatea corporala a acesteia.

Pana in prezent, se pot gasi studii destul de diverse in ceea ce priveste doza utilizata, in special la om. De asemenea, nu este clar daca ceea ce este pozitiv este sa se faca doua injectii sau doar una. Este un aspect care este in curs de investigare. Ceea ce pare clar este ca este recomandabil sa se aleaga un extract de planta cu o concentratie mare de compusi bioactivi (rodialoside).

Ar putea fi pozitiv sa luati acest supliment timp de 2 sau 3 luni si apoi sa faceti o pauza care sa dureze cel putin 4 sau 8 saptamani. Desi nu exista dovezi privind posibilele pericole ale unui consum cronic, se evita de obicei consumul excesiv de continuu de plante medicinale.

Combinatie cu ashwagandha

Combinatia dintre Rhodiola rosea (rhodiola) si Withania somnifera (ashwagandha) face obiectul interesului cercetarii stiintifice, desi studiile specifice privind combinatia lor sunt limitate. Ambele plante sunt adaptogene si s-a demonstrat ca au proprietati care pot influenta sistemul nervos, stresul si raspunsul hormonal.

Efecte asupra stresului si a sistemului nervos:

  • Rhodiola a fost asociata cu modularea raspunsului la stres, inclusiv cu reglarea nivelului de cortizol si imbunatatirea functiei cognitive.
  • Ashwagandha a demonstrat, de asemenea, efecte pozitive asupra reducerii anxietatii, precum si proprietati neuroprotectoare.

Sistemul endocrin si hormonal:

  • Ambele plante au fost investigate pentru efectele lor asupra echilibrului hormonal, in special reglarea nivelurilor de cortizol si corticosteron.

Potential sinergic:

  • Combinatia celor doi compusi ar putea avea un efect sinergic in imbunatatirea gestionarii starii de spirit, deoarece ambele plante actioneaza asupra diferitelor aspecte ale sistemului nervos si endocrin.

Desi cercetarile specifice privind sinergia dintre rhodiola si ashwagandha sunt limitate, exista unele dovezi care sugereaza posibile beneficii combinate:

  • Efecte antistres.
  • Modularea sistemului nervos.
  • Efecte asupra sistemului endocrin.
  • Proprietati antioxidante.
  • Imbunatatirea functiei cognitive.
  1. Sanz-Barrio, PM, Noreen, EE, Gilsanz-Estebaranz, L., Lorenzo-Calvo, J., Martínez-Ferrán, M., & Pareja-Galeano, H. (2023). Suplimentarea cu Rhodiola rosea asupra performantelor sportive: O revizuire sistematica a studiilor controlate randomizate. Fitoterapie de cercetare: PTR, 37 (10), 4414-4428.
  2. Ishaque, S., Shamseer, L., Bukutu, C., & Vohra, S. (2012). Rhodiola rosea pentru oboseala fizica si mentala: o revizuire sistematica. BMC complementary and alternative medicine, 12, 70.
  3. Anghelescu, I.G., Edwards, D., Seifritz, E., & Kasper, S. (2018). Gestionarea stresului si rolul Rhodiola rosea: o revizuire. Jurnalul international de psihiatrie in practica clinica, 22 (4), 242-252.
  4. Sánchez, IA, Cuchimba, JA, Pineda, MC, Argüello, YP, Kočí, J., Kreider, RB, Petro, JL, & Bonilla, DA (2023). Adaptogeni asupra rezultatelor legate de depresie: O revizuire sistematica integrativa si rationament al sinergismului cu activitatea fizica.Jurnalul international de cercetare a mediului si sanatate publica, 20 (7), 5298.

Disclaimer

Articolele din acest site au rol informativ. Administratorii site-ului nu sunt responsabili pentru incercarea de a aplica o reteta, un sfat sau o dieta si nici nu garanteaza ca informatiile furnizate va vor ajuta sau nu va vor dauna personal. Fiti prudenti si consultati intotdeauna un medic sau un nutritionist!

Va multumim ca ati citit! Daca acest articol vi se pare util si interesant, va rugam sa il distribuiti pe retelele de socializare pentru a fi citit si de altii. In acest fel ne ajutati si ne motivati sa scriem mai multe articole interesante.