Call Center: (+40) 725 658 919

Transport gratuit în toată țara pentru toate comenzile de peste 199 RON

Beneficiile consumului de ulei de susan pentru sanatate - ghid complet

Beneficiile consumului de ulei de susan pentru sanatate – Ghid complet

Uleiul de susan a devenit tot mai popular in ultimii ani datorita beneficiilor sale pentru sanatate. Este bogat in acizi grasi nesaturati, antioxidanti, vitamine si minerale care sustin functionarea optima a organismului.

In acest articol vom explora in detaliu beneficiile uleiului de susan, vom vedea cum se obtine, care sunt proprietatile lui, cum se utilizeaza si se pastreaza corect. Vei gasi informatii valoroase atat pentru utilizarea in bucatarie, cat si in cosmetica.

Cum se obtine uleiul de susan

Uleiul de susan se obtine prin presarea la rece a semintelor de susan. Procesul de extragere folosit influenteaza proprietatile uleiului rezultat:

  • Presarea la rece – pastreaza mai bine nutrientii valorosi
  • Presarea la cald – distruge o parte din antioxidanti
  • Rafinarea – indeparteaza mirosul si gustul specific de nuca

Alegeti uleiul nerafinat, presat la rece pentru calitati superioare. Costa ceva mai mult, dar merita din punct de vedere nutritiv.

Compozitia uleiului de susan

Uleiul de susan provine din semintele plantei cu acelasi nume, numita si susan turcesc sau ajon. Este caracterizat printr-un continut bogat de acizi grasi nesaturati:

  • Acidul oleic (omega 9) – pana la 43%
  • Acidul linoleic (omega 6) – pana la 35%

De asemenea, contine cantitati importante de antioxidanti:

  • Vitamina E – pana la 35 mg la 100 g
  • Sesamina – care ajuta la absorbtia vitaminei E
  • Lignani – combat inflamatia

Alti nutrienti valorosi din uleiul de susan:

  • Calciu, magneziu, fosfor, potasiu, fier
  • Vitaminele B1, B2, B3, B5
  • Proteine
Beneficiile consumului de ulei de susan pentru sanatate - ghid complet
Beneficiile consumului de ulei de susan pentru sanatate - ghid complet

Beneficii ale uleiului de susan pentru sanatate

Uleiul de susan aduce o serie de beneficii pentru sanatate datorita compozitiei sale bogate in substante nutritive:

Pentru inima si sistemul cardiovascular

  • Scade colesterolul rau (LDL) datorita continutului mare de acizi grasi mononesaturati
  • Creste colesterolul bun (HDL) care elimina surplusul de colesterol
  • Normalizeaza tensiunea arteriala gratie magneziului si potasiului
  • Previne ateroscleroza prin actiunea antioxidanta a lignanilor

Pentru sistemul imunitar

  • Vitamina E este un puternic antioxidant care stimuleaza sistemul imunitar
  • Lignanii din uleiul de susan au proprietati antioxidante si imunostimulatoare

Pentru sistemul digestiv

  • Ajuta la absorbtia grasimilor in intestin
  • Combate constipatia prin continutul de fibre solubile
  • Calmeaza crampele abdominale datorita efectului relaxant

Pentru sistemul nervos

  • Imbunatateste memoria si capacitatea de concentrare datorita fosfolipidelor
  • Reduce stresul si anxietatea gratie efectului calmant al magneziului

Pentru sanatatea pielii si a parului

  • Hidrateaza si catifeleaza pielea multumita vitaminei E si acizilor grasi esentiali
  • Previne uscarea parului prin aportul de vitamine din grupul B
  • Accelereaza vindecarea ranilor datorita proprietatilor antiinflamatorii

Proprietati terapeutice

c este apreciat din timpuri stravechi pentru beneficiile sale variate asupra sanatatii. Acest “aur lichid”, extras din semintele plantei Sesamum Indicum, este bogat in acizi grasi esentiali precum acidul linoleic si contine o gama larga de antioxidanti. Iata cateva dintre modurile in care uleiul de susan poate contribui la o mai buna stare de sanatate:

Tuse, raguseala, gripa – Uleiul de susan are proprietati expectorante si imuno-stimulatoare datorita continutului ridicat de acizi grasi nesaturati. Poate fluidifica mucusul, reduce inflamatia cailor respiratorii si accelera vindecarea in caz de infectii. Administrat sub forma de picaturi sub limba sau in ceaiuri si siropuri poate alina tusea persistenta.

Insomnie, stres, anxietate – Sesamina si alti compusi activi din uleiul de susan au efect calmant asupra sistemului nervos. Pot reduce stresul si anxietatea prin reglarea nivelului hormonilor precum cortizolul. De asemenea, acidul linoleic promoveaza productia de serotonina, hormonul fericirii care combate starile depresive.

Dureri de cap, migrene – Uleiul de susan are proprietati antiinflamatoare documentate datorita continutului bogat de antioxidanti precum sesamolul. Poate reduce inflamatia care cauzeaza migrene sau dureri de cap cand este masat usor pe frunte si ceafa. De asemenea, acizii grasi Omega 3 amelioreaza fluxul sangvin catre creier.

Arsuri solare, eczeme – Compusii din uleiul de susan au efect antiinflamator si amelioreaza hidratarea pielii, regenerand tesuturile afectate in caz de eczeme sau alergii. Poate calma mancarimea, inrosirea si descuamarea in caz de arsuri solare atunci cand este aplicat local. Are si efect antimicrobian.

Asadar, uleiul de susan merita un loc de cinste in trusa de prim ajutor a oricarei gospodine datorita beneficiilor sale extinse pentru sanatatea intregii familii. Folosit cu intelepciune, acest remediu ayurvedic poate ameliora o varietate de probleme, de la raceli banale pana la afectiuni cronice precum durerile de cap. Este un adjuvant natural valoros pentru o viata sanatoasa.

Atentie! Inainte de a utiliza uleiul de susan in scop terapeutic, cereti sfatul medicului.

Beneficiile consumului de ulei de susan pentru sanatate - ghid complet
Beneficiile consumului de ulei de susan pentru sanatate - ghid complet

Utilizari ale uleiului de susan

Uleiul de susan este un ingredient versatil ce poate fi folosit in diverse moduri:

In bucatarie

  • La gatit: in supe, salate, legume la gratar sau wok
  • La prajit: are punct de fum ridicat, ideal pentru prajituri delicate
  • In dressinguri pentru salate
  • La marinarea carnii si a pestelui
  • In produse de patiserie: aluaturi, creme, glazuri
  • In productia de humus in locul tahinei clasice

In cosmetica

  • Ca ingredient in lotiuni si creme hidratante pentru ten si corp
  • In masti hranitoare pentru par
  • Amestecat cu zahar / sare pentru scrub exfoliant pentru corp
  • In uleiuri de masaj relaxante cu aroma placuta
  • Amestecat cu uleiuri esentiale pentru parfumarea camerei

Mod de administrare intern

  • 1-2 linguri pe zi adaugate in salate sau mancaruri gatite
  • Sub forma de capsule cu ulei de susan (urmati doza de pe ambalaj)

Cum se pastreaza corect

Pentru a profita la maximum de beneficiile uleiului de susan, trebuie sa il depozitati corespunzator:

  • La rece, ferit de lumina si caldura
  • In sticle inchise etans, preferabil intunecate
  • La temperaturi sub 25 grade Celsius
  • Durata de valabilitate 6-12 luni de la data producerii

Semne ca uleiul s-a alterat: miros sau culoare modificate, consistenta vascoasa. Aruncati uleiul daca prezinta astfel de semne.

Contraindicatii si efecte adverse

Uleiul de susan este de obicei bine tolerat, insa exista cateva precautii:

  • Alergii – o minoritate de persoane pot fi alergice la susan
  • Deficiente pancreatice – nu este recomandat in insuficienta pancreatica
  • Litiaza biliara – grasimile pot agrava aceasta afectiune
  • Diaree – consumul excesiv poate cauza diaree la persoane sensibile
Beneficiile consumului de ulei de susan pentru sanatate - ghid complet
Beneficiile consumului de ulei de susan pentru sanatate - ghid complet

Mancaruri delicioase cu ulei de susan

Hummus cu ulei de susan

Reteta clasica include pasta de tahini, dar cu ulei de susan preparatul iese la fel de bun.

Ingrediente:

  • naut – 250 g;
  • usturoi proaspat – 1 catel;
  • morcovi – 1 buc.;
  • ulei de susan – 4 linguri. l.;
  • apa – 1 l;
  • sare, piper, condimente (de exemplu, boia de ardei, khmeli-suneli) – dupa gust.

Metoda de gatire:

  1. Clatiti nautul, acoperiti cu apa rece si lasati aproximativ o jumatate de ora.
  2. Scurgeti apa.
  3. Taiati morcovii.
  4. Se toarna un litru de apa peste morcovi si naut si se fierbe pana se inmoaie, aproximativ 45 de minute.
  5. Cu 5 minute inainte de sfarsitul gatitului, taiati usturoiul intr-o presa si adaugati-l la naut si morcovi. Acest punct poate fi eliminat daca folositi usturoi uscat macinat.
  6. Scurgeti apa din tigaie intr-un recipient separat.
  7. Se amesteca continutul tigaii cu ulei, se adauga sare si condimente si se piseaza cu un blender.
  8. Adaugati treptat apa pentru a obtine consistenta dorita: hummus-ul trebuie sa fie putin mai putin gros decat smantana bogata. Puteti decora vasul cu naut.

Sos de ulei de susan

Ingrediente:

  • ulei de susan – 1 lingura. l.;
  • otet balsamic – 1 lingurita;
  • iaurt grecesc – 2 linguri. l.;
  • sare – dupa gust (puteti face fara sare).
Beneficiile consumului de ulei de susan pentru sanatate - ghid complet
Beneficiile consumului de ulei de susan pentru sanatate - ghid complet

Metoda de gatire:

  1. Se amesteca uleiul si otetul.
  2. Intr-un recipient separat, amestecati iaurtul si sarea.
  3. Conectati toate componentele.
  4. Se amesteca pana se omogenizeaza.
  5. Utilizati cu peste, legume si carne de pasare, adaugati la salate.

Intrebari populare

Cum se consuma ulei de susan

Este suficient sa luati 30-40 ml de ulei pe zi (aproximativ 2 linguri). In acelasi timp, chiar si in scopuri medicinale, nu trebuie sa luati uleiul pe stomacul gol, pentru a nu provoca stomac deranjat sau eliberarea de bila.

Puteti turna doua linguri de ulei peste o salata sau o stropiti peste un fel de mancare fierbinte gata facuta.

Care ulei este mai sanatos: seminte de in sau susan?

Uleiul din seminte de in contine o cantitate mare de acizi grasi nesaturati si poate scadea nivelul colesterolului din sange, dar asta nu inseamna ca este mai bun sau mai rau decat uleiul de susan.

Regula principala ar trebui sa fie varietatea, astfel incat organismul sa obtina tot ce este mai bun de la fiecare tip. Poti alege si uleiul al carui gust si aroma iti plac cel mai mult.

Se poate praji in ulei de susan?

Uleiul de susan nu este potrivit pentru prajit. Dar este potrivit nu numai pentru salate.

Uleiul de susan poate fi folosit pentru a marina carnea, pasarile, pestele si fructele de mare si pentru a prepara terci. De asemenea, puteti unge vasele de copt cu el, astfel incat vasul sa fie saturat cu gustul si aroma uleiului.

Concluzie

Uleiul de susan este un adjuvant valoros pentru sanatate datorita continutului bogat de acizi grasi esentiali, antioxidanti si vitamine. Are beneficii demonstrate pentru inima, sistemul imunitar, digestie, memorie si sanatatea pielii.

Poate fi integrat cu succes in dieta si in rutina de ingrijire zilnica. Alegeti produse presate la rece, depozitati corect si consumati cu moderatie pentru a va bucura de aportul sau nutritiv. Impartaseste acest articol daca ti s-a parut util!

Linkuri web care vorbesc despre beneficiile consumului de ulei de susan:

CITEȘTE ȘI:
Ce este creatina? Beneficii pentru muschi. 7 alimente ce contin creatina