Call Center: (+40) 725 658 919

Transport gratuit în toată țara pentru toate comenzile de peste 199 RON

Ashwagandha: beneficii, studii știintifice si contraindicatii

Ashwagandha: Beneficii, Studii Știintifice si Contraindicatii

Ashwagandha este o planta medicinala folosita de mii de ani in medicina ayurvedica pentru proprietatile sale curative. In ultimii ani, ashwagandha a devenit tot mai populara si in Occident datorita multiplelor beneficii pentru sanatate sustinute de numeroase studii stiintifice.

Definitia si originea ashwagandha

Ashwagandha, cu numele stiintific Withania somnifera, este o planta erbacee ce apartine familiei Solanaceae. Denumirea sa provine din limba sanscrita si inseamna “miros de cal”, referindu-se la mirosul distinctiv al radacinilor sale.

Ashwagandha este o planta originara din Asia de Sud si Asia Centrala, fiind folosita in medicina ayurvedica timp de peste 3.000 de ani pentru proprietatile sale curative. In ayurveda, ashwagandha este considerata un adaptogen puternic, adica o substanta ce ajuta organismul sa faca fata stresului.

Identificarea plantei

Ashwagandha este o planta erbacee perena ce poate creste pana la inaltimea de 1-2 metri. Are frunze ovale de culoare verde, flori mici de culoare galben-verzui si fructe de forma sferica, asemanatoare cu ciresele mici de culoare rosie.

Partea folosita in scopuri medicinale este radacina, care are un miros distinctiv descris ca fiind asemanator cu cel de “cal transpirat”. Radacinile proaspete au culoarea albicioasa, insa devin brun-negricioase pe masura ce planta imbatraneste.

Descriere botanica

Din punct de vedere botanic, ashwagandha face parte din:

CITEȘTE ȘI:
Sanatatea inimii si grasimile alimentare
  • Increngatura: Magnoliophyta (plante cu flori)
  • Clasa: Magnoliopsida (plante dicotiledonate)
  • Familia: Solanaceae (cartofi, rosii, ardei etc.)
  • Genul: Withania
  • Specia: Withania somnifera (L.) Dunal

Areal de raspandire si cultivare

Ashwagandha creste in mod natural in regiunile tropicale uscate din India, Pakistan, Sri Lanka si unele zone din Africa de Est. Este cultivata pe scara larga in aceste regiuni datorita valorii sale medicinale.

Planta prefera soluri nisipoase, bine drenate si insorite. Poate fi cultivata si in zonele temperate, insa are nevoie de temperaturi ridicate pe timpul verii. Radacinile sunt recoltate iarna, dupa ce frunzele si fructele s-au uscat.

Ashwagandha: beneficii, studii știintifice si contraindicatii
Ashwagandha: beneficii, studii știintifice si contraindicatii

Compozitii chimice si nutrienti

Radacinile de ashwagandha contin peste 200 de compusi bioactivi, printre care:

Alcaloizi

  • Withanina
  • Anaferina
  • Tropina etc.

Lactone steroidiene

  • Withaferina A
  • Withanolidele D si E

Saponine

  • Acisidesaponinele I-IV
  • Sitoindosidele VII-X

Flavonoide

  • Quercetina
  • Rutina etc.

De asemenea, contine aminoacizi esentiali, precum si minerale precum fier, calciu, seleniu, magneziu si zinc.

Beneficiile ashwagandha

Datorita compozitiei sale bogate, ashwagandha prezinta o gama larga de beneficii pentru sanatate, sustinute de numeroase studii stiintifice:

Reducerea stresului si anxietatii

Ashwagandha este recunoscuta in principal pentru efectul sau adaptogen, ajutand organismul sa faca fata stresului fizic si psihic.

Mai multe studii clinice au demonstrat ca extractul de ashwagandha poate:

  • Reduce semnificativ nivelul hormonului cortizol, marker al stresului[1]
  • Imbunatati simptomatologia anxietatii si depresiei
  • Creste rezistenta la stres si oboseala mintala

Reglarea nivelului de glucoza

Conform unor studii, ashwagandha poate ajuta la mentinerea unui nivel optim de glucoza in sange, avand potentialul de a preveni si trata diabetul.

  • Intr-un studiu pe soareci, tratamentul cu ashwagandha a redus semnificativ nivelul glicemiei.
  • La pacientii cu diabet tip 2, ashwagandha a imbunatatit controlul glicemiei si profilul lipidic.

Cresterea masei musculare si reducerea grasimii

Ashwagandha poate stimula sinteza proteica si cresterea masei musculare, in timp ce reduce acumularea de grasime.

  • Intr-un studiu pe barbati, suplimentarea cu ashwagandha a crescut masa musculara si forta semnificativ.
  • La femei cu sindrom metabolic, ashwagandha a redus grasimea abdominala si circumferinta taliei.

Proprietati antiinflamatorii

Datorita continutului bogat in withanolide, ashwagandha prezinta puternice proprietati antiinflamatorii.

  • Intr-un studiu, a inhibat productia de citokine pro-inflamatorii.
  • Poate reduce inflamatia asociata cu artita reumatoida.
  • Are efecte cardioprotectoare, reducand markerii inflamatiei.

Imbunatatirea profilului lipidic

Ashwagandha poate ajuta la scaderea colesterolului rau (LDL) si trigliceridelor, avand efecte benefice asupra sanatatii inimii.

  • Intr-un studiu pe pacienti cu colesterol crescut, ashwagandha a redus semnificativ LDL si trigliceridele.
  • La pacientii cu boala cardiaca ischemica, a imbunatatit profilul lipidic.
Ashwagandha: beneficii, studii știintifice si contraindicatii
Ashwagandha: beneficii, studii știintifice si contraindicatii

Utilizari traditionale versus dovezi stiintifice

In timp ce ashwagandha este folosita in medicina ayurvedica de mii de ani, studiile clinice moderne au confirmat stiintific o mare parte din utilizarile sale traditionale.

Ashwagandha era folosita pentru:

  • Cresterea vitalitatii si longevitatii
  • Imbunatatirea performantei cognitive
  • Tratarea bolilor neurodegenerative

Studiile recente confirma efectele benefice ale ashwagandha asupra functiilor cognitive, memoriei si prevenirii declinului neurologic asociat cu varsta.

De asemenea, medicina ayurvedica o recomanda pentru tratarea artritei. Studiile moderne confirma puternicele proprietati antiinflamatorii care pot combate durerile articulare.

Moduri de administrare

Ashwagandha poate fi consumata sub diverse forme:

Suplimente

Cel mai frecvent sub forma de:

  • Extracte standardizate din radacini
  • Pulberi din radacini macinate

Dozele variaza intre 250-500 mg extract standardizat sau 1-2 g pulbere, administrate zilnic.

Utilizari culinare

In India, radacinile proaspete sau uscate sunt folosite pentru prepararea unor:

  • Ceaiuri
  • Supe si ciorbe
  • Smoothies
  • Dulceturi etc.

Contraindicatii si precautii

Ashwagandha este considerata in general sigura pentru consum pe termen scurt. Totusi, anumite precautii sunt indicate:

  • Poate interactiona cu anumite medicamente, cum ar fi cele pentru tensiune, diabet, sedare etc.
  • Nu este recomandata in timpul sarcinii sau alaptarii.
  • Poate provoca reactii alergice la persoane sensibile.
  • In doze mari, poate cauza iritatii gastrointestinale, ameteli sau somnolenta.

Este recomandata consultarea medicului inainte de utilizare, mai ales in cazul unor afectiuni medicale sau medicamente asociate.

Concluzie

Ashwagandha este o planta medicinala valoroasa, utilizata de secole in medicina ayurvedica si tot mai studiata pentru proprietatile sale curative multiple. Studiile clinice recente confirma efectele benefice in combaterea stresului, anxietatii, inflamatiilor, precum si in reglarea glicemiei si imbunatatirea profilului lipidic.

Cu toate acestea, anumite precautii sunt indicate, iar suplimentarea cu ashwagandha necesita avizul medicului, in special in cazul unor afectiuni sau tratamente medicamentoase existente. Utilizata corect, ashwagandha poate fi o modalitate valoroasa de a sustine sanatatea si bunastarea organismului.

Link-uri web care discuta despre Ashwagandha: beneficii, studii stiintifice si contraindicatii:

CITEȘTE ȘI:
Cum sa scapi de insomnie fara medicamente