Call Center: (+40) 725 658 919

Transport gratuit în toată țara pentru toate comenzile de peste 199 RON

Alimente cu omega-3 care ajuta dezvoltarea creierului bebelusilor

Alimente cu omega-3 care ajuta dezvoltarea creierului bebelusilor

Alimentele cu omega-3 ajuta la dezvoltarea creierului bebelusilor, astfel incat nu ar trebui sa lipseasca din dieta in timpul sarcinii si alaptarii.

Sanatatea si cresterea buna a bebelusilor vor fi intotdeauna o prioritate pentru parinti. Mai ales atunci cand ni se spune ca dezvoltarea creierului copiilor nostri depinde de ce mancam in timpul sarcinii si dupa nastere. Acizii grasi esentiali, de exemplu, sunt de mare importanta in aceasta etapa. Prin urmare, este important sa stim care sunt alimentele cu omega-3 care beneficiaza dezvoltarea creierului bebelusului.

Incluzand o varietate de astfel de alimente in dieta din timpul sarcinii si alaptarii, parintii pot avea siguranta ca ii ofera copilului lor acizii grasi esentiali necesari pentru o dezvoltare optima a creierului si pentru cresterea generala. Vom explica mai jos mai multe detalii.

Cum sunt implicati omega-3 in dezvoltarea creierului bebelusului?

Acizii grasi omega-3 sunt nutrienti critici pentru bebelusul in crestere in uter si pentru dezvoltarea continua dupa nastere.

In cadrul omega-3 exista acizi grasi specifici pentru dezvoltarea creierului – DHA si EPA – care sunt transferati la placenta prin cordonul ombilical.

Intr-un articol publicat in 2022 in International Journal of Food Properties s-a dezvaluit ca grasimile contribuie intre 50% si 60% din structura creierului unui bebelus. Dintre acestea, DHA reprezinta 30% din creier si 85% din vedere.

CITEȘTE ȘI:
Calculatorul varstei gestationale: saptamani, luni (si date importante)

EPA are un efect mai puternic asupra performantei si dispozitiei, in timp ce DHA participa la sinapsele neuronilor. Ambii dezvolta compusi neuroprotectori.

Pentru ca bebelusii sa le obtina, ei depind de dieta mamei in timpul sarcinii sau prin alaptare. Dupa 6 luni, le primesc din alimentatia lor.

Aportul recomandat al acestor acizi grasi in timpul sarcinii si alaptarii este de 300 miligrame pe zi de DHA si 200 miligrame de EPA.

Care sunt principalele alimente cu omega-3?

Acizii grasi omega-3 care sunt de mare importanta pentru dezvoltarea creierului bebelusului se gasesc in alimente in forma lor naturala, cum ar fi DHA si EPA, sau ca precursori ai lor, acidul alfa-linoleic (ALA).

Iata care sunt cele 6 alimente care contin cele mai multe omega-3 pentru a asigura un aport adecvat in timpul sarcinii si alaptarii:

Alimente cu omega-3 care ajuta dezvoltarea creierului bebelusilor
Alimente cu omega-3 care ajuta dezvoltarea creierului bebelusilor

1. Pestele gras

Dovezile arata ca consumul unei game largi de peste si fructe de mare in timpul sarcinii este asociat cu o dezvoltare neuro-cognitiva mai buna a copiilor in comparatie cu acele grupuri care nu consuma aceste alimente. Acest lucru este indicat de o analiza sistematica a 2 revizuiri publicate in jurnalul Prostaglandins Leukot Essent Fatty Acids in 2019.

Cu toate acestea, trebuie sa aveti grija la ce peste gras alegeti, deoarece organizatia HealthyChildren avertizeaza cu privire la contaminarea cu mercur a unor pesti grasi care ar putea fi daunatori in timpul sarcinii si alaptarii. Pestii sabie, tonul rosu, stiuca si unele specii de rechin, care contin cel mai mult mercur, ar trebui eliminate.

CITEȘTE ȘI:
Ipohondria in sarcina: Cum sa faci fata fricii de boala

Optiunile recomandate sunt somonul, macroul, pastravul, sardelele si stridiile, care sunt bogate in acizi grasi DHA si EPA.

2. Oua fortificate cu omega-3

Unii producatori de oua hranesc gainile cu o dieta bogata in omega-3, rezultand oua fortificate. Lucrarea Nivei Shapira prezinta aceste oua ca pe un aliment versatil care poate fi un supliment omega-3 ideal pentru dezvoltarea creierului bebelusilor in timpul sarcinii, alaptarii si copilariei de la 6 luni incolo.

3. Seminte de in

Semintele de in sunt bogate in omega-3 alfa-linoleic (ALA), precursor al DHA. Un grup de cercetatori din Canada le-a declarat drept unul dintre principalele compusi bioactivi din semintele de in, dupa cum s-a raportat in revista Nutrients in 2019.

Inul este disponibil sub forma de seminte intregi, faina semidaramata, macinat sau ulei de in. Un studiu raportat in Journal of Developmental Origins of Health and Disease evidentiaza ca semintele de in macinate si uleiul de in sunt capabile sa produca o dezvoltare crescuta a creierului la puii de sobolan experimentali.

In plus, un alt articol sustine ca consumul de seminte de in creste concentratia de DHA si ALA in creierul sobolanilor nounascuti. Cu toate acestea, sunt necesare mai multe cercetari pe oameni pentru a confirma aceste rezultate.

CITEȘTE ȘI:
Ce ar trebui sa manance un copil inainte de varsta de 6 ani si mai tarziu? O lista de alimente pentru fiecare zi

4. Seminte de chia

Semintele de chia, la fel ca semintele de in, au un continut ridicat de ALA. Conform tabelului nutritional al USDA (Departamentul Agriculturii al Statelor Unite), o uncie sau 28 de grame contin 5 grame din acest acid gras precursor al DHA.

Semintele de chia sunt, de asemenea, bogate in proteine, fibre alimentare insolubile si minerale precum calciu, fier, magneziu, fosfor si potasiu.

5. Nuci

Nucile contin compusi neuroprotectivi precum acid folic, vitamina E, polifenoli antioxidanti si melatonina. Dar sunt si o sursa importanta de acid alfa-linoleic (ALA) – 28 de grame asigura 2570 miligrame.

Un articol publicat in revista The British Journal of Nutrition sugereaza ca consumul de nuci poate imbunatati rationamentul verbal la adultii tineri.

Cea mai recenta revizuire publicata in revista Nutrients in 2023 a dezvaluit un efect pozitiv al nucilor in mentinerea sanatatii cognitive si prevenirea declinului cognitiv de-a lungul vietii, desi sunt necesare mai multe cercetari.

6. Ulei de peste

Uleiul de peste este o sursa concentrata de acizi grasi omega-3, in special DHA. De exemplu, tabelul nutritional USDA arata ca o lingura (13,6 grame) de ulei de ficat de cod asigura aproape 1 gram de EPA si 1,5 grame de DHA.

Lucrarea lui Gould si colaboratorii sai, publicata in revista The American Journal of Clinical Nutrition, desi nu este concludenta, indica faptul ca suplimentarea cu ulei de peste in timpul sarcinii ar putea imbunatati dezvoltarea creierului bebelusului.

CITEȘTE ȘI:
Top 10 gustari sanatoase pentru copii

Ar trebui incluse alimentele cu omega-3 in dieta mamelor si bebelusilor?

Este mama care asigura acizii grasi omega-3 copilului sau in crestere in uter in timpul sarcinii. Prin urmare, ar trebui sa mentina o dieta sanatoasa si echilibrata care sa includa surse de acizi grasi DHA, EPA si ALA, ceea ce va beneficia buna dezvoltare a creierului si sanatatea cognitiva a micutului ei.

Apoi, prin alaptare, doza necesara a acestor acizi grasi va ajunge la bebelus. Dupa 6 luni de alaptare, acestea ar trebui incluse in dieta bebelusului pe parcursul cresterii si dezvoltarii sale. Retineti ca personalul dumneavoastra medical si de nutritie va va indruma in acest proces.

Concluzie

Alimentele cu omega-3 joaca un rol vital in dezvoltarea sanatoasa a creierului bebelusilor. Acizii grasi esentiali precum DHA, EPA si precursorul lor ALA trebuie asigurati in cantitati suficiente in dieta mamelor in timpul sarcinii si alaptarii. Apoi, dupa varsta de 6 luni, acesti nutrienti esentiali ar trebui introdusi si in alimentatia micutilor pentru a sustine in continuare dezvoltarea creierului si functiile cognitive optime.

Principalele surse alimentare de omega-3 recomandate pe perioada sarcinii, alaptarii si primei copilarii includ pestele gras (precum somon, macrou, pastrav), oua fortificate, seminte de in si chia, nuci si ulei de peste. O dieta echilibrata care integreaza aceste alimente va asigura aportul adecvat de acizi grasi esentiali in beneficiul maxim al dezvoltarii creierului bebelusului.

CITEȘTE ȘI:
Semnele de nastere prematura

Resurse Bibliografie

Disclaimer

Articolele din acest site au rol informativ. Administratorii site-ului nu sunt responsabili pentru incercarea de a aplica o reteta, un sfat sau o dieta si nici nu garanteaza ca informatiile furnizate va vor ajuta sau nu va vor dauna personal. Fiti prudenti si consultati intotdeauna un medic sau un nutritionist!

Va multumim ca ati citit! Daca acest articol vi se pare util si interesant, va rugam sa il distribuiti pe retelele de socializare pentru a fi citit si de altii. In acest fel ne ajutati si ne motivati sa scriem mai multe articole interesante.