Call Center: (+40) 725 658 919

Transport gratuit în toată țara pentru toate comenzile de peste 199 RON

Cum sa scapi de insomnie fara medicamente

10 Efecte negative ale lipsei de somn

Descopera in acest articol cele 10 efecte negative ale lipsei de somn si cum aceasta poate afecta sanatatea ta fizica si mentala. De la oboseala, la anxietate si depresie, lipsa de somn poate avea consecinte devastatoare. Afla cum sa iti imbunatatesti calitatea somnului si sa iti protejezi sanatatea cu aceste informatii esentiale.

Aveti probleme cu somnul? Inteleg, si eu am avut probleme cu somnul, credeti sau nu. Realitatea este ca somnul este necesar, iar lipsa lui poate avea multe efecte negative. Dar inteleg foarte bine ca, uneori, noaptea, cand totul este linistit si nimeni nu este treaz, este cel mai bun moment sa te deconectezi, sa te uiti la emisiunile tale preferate, sa faci ceva de lucru sau treburi sau pur si simplu sa ai timp pentru tine in timp ce rasfoiesti fara scop social media.

S-ar putea chiar sa incerci sa adormi, dar creierul tau se tot gandeste la ceea ce trebuie sa faci maine si la ceea ce nu ai facut astazi. Oricum ar fi, nu dormi. Chiar merita sa va sacrificati sanatatea fizica si mentala?

Cei care practica Reiki, spun ca existenta noastra este alcatuita din patru corpuri: corpul fizic (biologic/fiziologic), corpul mental (gandurile), corpul emotional (sentimentele) si corpul spiritual (energia, adica sistemul nostru de chakre).

Atunci cand apar factori de stres sau cand tratam prost oricare dintre cele patru corpuri si ne lipsesc nevoile de baza si ingrijirea de sine, acest lucru se poate manifesta ca un disconfort real sau o boala in oricare dintre cele patru corpuri, in special in vasul nostru fizic. Acesta este motivul pentru care autoingrijirea este atat de importanta.

O parte din ingrijirea de sine consta in a-i oferi corpului nostru fizic ceea ce are nevoie. In calitate de fost psihoterapeut cu pregatire si asistent social licentiat, stiu ca, atunci cand privim ierarhia nevoilor lui Maslow, nevoile noastre fiziologice se afla la baza si in partea de jos a piramidei si constau in necesitatile pentru functionarea noastra de baza.

CITEȘTE ȘI:
Ce este endometrioza 9 Plante care ajuta in cazul acestei boli

Puteti face o cautare rapida de imagini pe Google pentru a vedea piramida reala. La baza piramidei se afla nevoile psihologice, imediat sub nevoile de siguranta. La baza nevoilor noastre fiziologice se afla hrana/nutritia, adapostul, apa, aerul/oxigenul, imbracamintea si, bineinteles, somnul!

Ganditi-va la asta astfel: Casa, apartamentul sau cladirea in care locuiti nu poate sta in picioare fara o fundatie buna. Daca exista probleme cu fundatia sau subsolul, acestea pot afecta intreaga structura. Daca detineti o casa, atunci stiti ca deteriorarea structurala a fundatiei sau orice lucru care afecteaza fundatia casei dvs. poate afecta negativ intreaga sa existenta si durabilitate.

Nu este diferit nici in cazul corpului nostru. Prin urmare, trebuie sa ii dam corpului nostru ceea ce are nevoie, la fel cum ii dam masinii noastre combustibil si benzina atunci cand are nevoie, si la fel cum ne repornim telefoanele sau laptopurile atunci cand trebuie sa fie oprite sau repornite.

Corpul nostru are nevoie de somn pentru a functiona. Privarea de somn va poate afecta grav starea generala de sanatate si speranta de viata si, in cele din urma, poate avea consecinte grave sau chiar fatale.

Asadar, cum afecteaza lipsa de somn cele patru corpuri? Iata care sunt cele zece efecte mortale pe care le poate provoca lipsa somnului.

10 efecte negative ale lipsei de somn
10 efecte negative ale lipsei de somn

1. Sistem imunitar deficitar

Lipsa somnului va poate slabi sistemul imunitar, facandu-va mai predispus la boli, afectiuni cronice si boli mintale, mai ales daca va luptati deja cu boli mintale, sunteti imunocompromis sau aveti o boala autoimuna. Daca observati ca va imbolnaviti frecvent si dormiti prost, consultati un medic si asigurati-va ca luati mai multe remedii pe baza de plante care pot sustine sistemul imunitar, cum ar fi vitamina C.

CITEȘTE ȘI:
Functioneaza cu adevarat magneziul pentru anxietate?

2. Sanatate fizica precara

Lipsa somnului creste riscul multor boli cronice, inclusiv al problemelor cardiace si respiratorii. Problemele tiroidiene sunt, de asemenea, asociate cu un somn slab, deoarece organismul nu produce numarul necesar de hormoni necesari pentru o functionare optima a tiroidei. Acest lucru poate afecta intregul organism, nu doar sanatatea noastra fizica, ci si sanatatea spirituala (chakra gatului) si sanatatea mentala.

Atunci cand dormim, corpul nostru se odihneste, astfel incat reaprovizionarea necesara a hormonilor sau alte activitati “din spatele scenei” sa poata avea loc in timpul somnului.

3. Productivitate slaba

Lipsa de concentrare si de productivitate din cauza somnului insuficient, inclusiv dificultatea de a adormi, intreruperile de somn si dificultatea de a dormi toata noaptea, poate afecta foarte mult productivitatea noastra generala in timpul zilei. Poate exista o ceata mentala crescuta, ceea ce inseamna ca nu ne indeplinim angajamentele cu energia de care avem nevoie.

Aceasta inseamna, de asemenea, ca poate impiedica progresul in indeplinirea sarcinilor noastre si, desi nu poate fi fatala pentru corpul nostru, poate fi fatala pentru portofelele noastre daca ne lipseste concentrarea si productivitatea la locul de munca, ceea ce poate duce, in cele din urma, la pierderea locului de munca si la caderea in dificultati financiare.

4. Sanatate mentala si emotionala precara

Am vazut pe pielea mea cum lipsa somnului poate contribui la o sanatate mentala precara. Acest lucru poate fi observat si la pacientii cu schizofrenie sau chiar cu tulburare bipolara II, ale caror simptome de sanatate mintala se agraveaza din cauza lipsei de somn sau a lipsei de somn in sine, ceea ce poate duce la stari maniacale sau de criza.

Daca aveti deja o boala mentala sau un diagnostic subiacent, sau daca aveti o igiena mentala precara, somnul deficitar este ca o otrava pentru corp. Acest lucru poate duce la halucinatii auditive si vizuale, dezorientare, gandire distorsionata sau iluzii, care, la randul lor, pot duce la luarea unor decizii proaste, la ranirea propriei persoane si a altora sau la lucruri mai rele.

CITEȘTE ȘI:
Administrarea corecta a medicamentelor. „inainte de masa”, „in timpul meselor” sau dupa masa – ce inseamna asta?

5. Tulburari de somn

Tulburarile de somn pot afecta longevitatea si functionarea ritmului nostru circadian general. Aceasta este una dintre cele mai grave consecinte pe care le poate avea lipsa de somn. Nu numai ca ne afecteaza corpul si psihicul, dar poate creste si riscul de a dezvolta probleme sau tulburari de somn mai grave, cum ar fi apneea de somn si insomnia.

Este important sa avem o ora fixa de culcare si de trezire pentru a promova un ciclu natural de somn-veghe (precum soarele si luna), ceea ce, in cele din urma, este benefic pentru sanatatea generala. De asemenea, putem deveni dependenti de stimulente sau putem consuma prea multa cofeina, sucuri si bauturi energizante pentru a ne sustine ciclul de trezire daca nu dormim suficient, ceea ce, de asemenea, nu este bun pentru sanatatea noastra.

6. Oprire fortata

Ati fost vreodata nevoit sa dati muzica mai tare in timp ce conduceti pentru ca erati prea obosit pentru a conduce? Nu stiu cine are nevoie sa auda asta, dar hipnoza de autostrada chiar exista, iar daca esti lipsit de somn, mai ales daca conduci noaptea, creste probabilitatea ca organismul tau sa se opreasca fortat, la fel ca atunci cand iti inchizi brusc calculatorul sau telefonul.

Administratia Nationala pentru Siguranta Traficului pe Autostrazi din USA estimeaza ca somnolenta la volan a fost responsabila pentru 72.000 de accidente, 44.000 de raniri si 800 de decese in 2013. Cu toate acestea, aceste cifre sunt subestimate, iar pana la 6.000 de accidente mortale pe an pot fi cauzate de soferii somnorosi.

CITEȘTE ȘI:
Nivel de colesterol crescut sau scazut – tot ce trebuie sa stii

Ar trebui sa promovam “Nu conduceti in stare de oboseala”, la fel cum promovam “Nu conduceti sub influenta alcoolului” Ar trebui sa va ganditi de doua ori, pentru ca acest lucru chiar poate salva o viata, in special a dumneavoastra.

7. Iritabilitate sau furie crescuta

Ati devenit vreodata furios sau iritabil atunci cand va este foame? Cred ca termenul este “flamand” Ei bine, cu siguranta putem deveni mai iritabili atunci cand nu dormim suficient. Poate ca ar trebui sa introducem termenul “sleepritabil” – atunci cand suntem iritabili din cauza lipsei de somn?

Bine, bine, lasand gluma la o parte, trebuie sa avem grija de iritabilitatea noastra. Aceasta afecteaza partea din creierul nostru numita amigdala, care este responsabila pentru modul in care ne reglam emotiile si reactionam in momente de amenintare perceputa. Atunci cand nu dormim si suntem furiosi, iritati sau suparati, raspunsul nostru “lupta, fugi si ingheata” este pornit ca un intrerupator de lumina, ceea ce, la randul sau, afecteaza modul in care raspundem la situatii si controlul impulsurilor noastre.

Atunci cand suntem iritati, este mai probabil sa ne certam cu persoanele pe care le iubim sau, mai rau, sa ne certam fizic, ceea ce poate fi fatal pentru relatia in sine. Opriti-va si respirati inainte de a reactiona sau, asa cum spune filmul Bad Boys 2 cu Will Smith, “woosah”, si odihniti-va!

8. Memoria slaba

Atunci cand suferim de tulburari de somn, ne afecteaza memoria generala si partea creierului care stocheaza amintirile, ceea ce inseamna ca suntem mai predispusi sa facem greseli. Am vazut acest lucru la prima mana in cazul asistentelor medicale suprasolicitate, a caror sarcina este de a mentine pacientii in siguranta.

Daca nu dormiti suficient, acest lucru va va afecta cu siguranta capacitatea de a va aminti procese, sisteme, structuri, rutine si chiar date de baza, ceea ce va face predispusi la accidente si mai predispusi sa faceti greseli. Daca sunteti suprasolicitat si obosit, in functie de industrie, acest lucru poate fi fatal. O singura greseala va poate costa cu adevarat o viata si locul de munca.

CITEȘTE ȘI:
Simptomele diabetului: Tot ce trebuie sa stii despre aceasta boala

9. Cresterea in greutate

Daca incercati sa slabiti, acest lucru poate fi dificil daca nu permiteti corpului dumneavoastra sa se odihneasca. In timpul odihnei si al somnului, corpul nostru lucreaza, asa cum se spune, “pana tarziu in noapte”. Organismul foloseste combustibilul si nutrientii pe care i-am consumat in timpul zilei pentru a arde calorii care ar putea contribui la pierderea in greutate.

A fi subponderal sau obez poate duce la alte afectiuni medicale si boli cronice care pot duce la o moarte prematura. Prin urmare, este important sa permitem corpului nostru sa se odihneasca si sa ia tura de noapte, in timp ce dormim efectiv.

10. Libido slab

Daca nimic din ceea ce am spus pana acum nu te face sa iti stabilesti obiective SMART pentru a-ti imbunatati problemele de somn, atunci impactul asupra vietii tale sexuale ar putea fi exact motivatia de care ai nevoie. Da! Lipsa de somn poate reduce apetitul sexual!

Somnul slab poate afecta productia de hormoni vitali pe care organismul ii produce in mod natural pentru a creste apetitul sexual si libidoul. Productia insuficienta de hormoni din cauza tulburarilor de somn poate duce apoi la disfunctii sexuale severe, cum ar fi disfunctia erectila sau infertilitatea si chiar probleme de dispozitie – ceea ce poate cauza probleme pentru tine si pentru partenerul (partenerii) tau (tai) atat in dormitor, cat si in afara acestuia si chiar poate pune presiune asupra relatiei.

Concluzii

Somnul este esential pentru corpurile noastre spirituale, mai ales acum, cand stim ce poate provoca lipsa somnului.

Cand dormim, ajungem sa ne odihnim, sa ne resetam si sa ne conectam cu subconstientul nostru, cu sinele nostru superior si cu cunoasterea noastra interioara. Și, mai important, visam. Unii cred ca in visele noastre putem calatori, putem primi vizite de la cei dragi care au facut tranzitia si au trecut in nefiinta si chiar putem primi indrumari si mesaje. Ne odihnim si ne vindecam toate cele patru corpuri. Nu este de mirare ca trupurile noastre ne forteaza sa dormim atunci cand suntem bolnavi. Bucurati-va de ultima pauza.

CITEȘTE ȘI:
Bila lenesa: ce este, simptome, tratament si dieta

Daca aveti probleme cu somnul sau cu rutina nocturna, asigurati-va ca va consultati medicul si psihiatrul pentru a va asigura o sanatate optima a celor patru corpuri. Referintele pentru studii de somn pot ajuta la clarificarea cauzei medicale care sta la baza problemelor dumneavoastra de somn. Un medic de sanatate mintala va poate ajuta, de asemenea, cu problemele si nevoile dumneavoastra de somn.

Acum odihniti-va!

🧠Intrebari frecvente

Ce inseamna lipsa de somn si cat de des este intalnita in Romania?

Lipsa de somn se refera la o cantitate insuficienta de somn sau la o calitate scazuta a acestuia, care poate avea consecinte negative asupra sanatatii si functionarii de zi cu zi. In Romania, problemele legate de somn sunt destul de comune, avand in vedere ca aproximativ 30-40% dintre adulti prezinta simptome ale unui somn insuficient sau perturbat.

Care sunt efectele cognitive ale lipsei de somn?

Lipsa de somn poate duce la probleme cognitive precum dificultati de concentrare, scaderea performantei la sarcinile cognitive, luarea unor decizii slabe si o memorie de scurta si lunga durata afectata. Aceste efecte pot avea un impact semnificativ asupra vietii personale si profesionale.

Cum afecteaza lipsa de somn sanatatea fizica?

Lipsa de somn poate avea efecte negative asupra sanatatii fizice, printre care cresterea riscului de boli cardiovasculare, hipertensiune arteriala, diabet zaharat tip 2, obezitate si afectarea sistemului imunitar. De asemenea, poate duce la un risc crescut de accidente, cum ar fi cele rutiere, cauzate de somnolenta la volan.

Cum poate lipsa de somn afecta starea emotionala si de sanatate mintala?

Starea emotionala si sanatatea mintala pot fi afectate negativ de lipsa de somn. Persoanele care nu dorm suficient pot prezenta stari de anxietate, iritabilitate si instabilitate emotionala. De asemenea, lipsa de somn a fost asociata cu un risc crescut de depresie si alte tulburari mintale.

Potrivit specialistilor, cate ore de somn ar trebui sa avem pe noapte?

Majoritatea specialistilor in somn recomanda un numar de aproximativ 7-9 ore de somn pe noapte pentru adulti. Totusi, necesarul de somn poate varia in functie de varsta, stil de viata, sanatate si alte factori individuali.

Ce masuri pot fi luate pentru a imbunatati calitatea somnului?

Pentru a imbunatati calitatea somnului, se recomanda adoptarea unor obiceiuri sanatoase precum stabilirea unui program regulat de somn si trezire, evitarea cafeinei si a altor stimulente inainte de culcare, crearea unui mediu propice pentru somn, limitarea expunerii la ecrane inainte de a merge la culcare

CITEȘTE ȘI:
15 simptome alarmante care pot indica probleme cu tiroida

Resurse Bibliografie

👇Citeste si aceste articole:

Articolele din acest site au rol informativ. Administratorii site-ului nu sunt responsabili pentru incercarea de a aplica o reteta, un sfat sau o dieta si nici nu garanteaza ca informatiile furnizate va vor ajuta sau nu va vor dauna personal. Fiti prudenti si consultati intotdeauna un medic sau un nutritionist!

Va multumim ca ati citit! Daca acest articol vi se pare util si interesant, va rugam sa il distribuiti pe retelele de socializare pentru a fi citit si de altii. In acest fel ne ajutati si ne motivati sa scriem mai multe articole interesante.