Call Center: (+40) 725 658 919

Transport gratuit în toată țara pentru toate comenzile de peste 199 RON

Autofagia, ce este si cum să începi  reînnoirea corpului

Autofagia, ce este si cum sa incepi reinnoirea corpului

Descopera secretele autofagiei si cum poti incepe procesul de reinnoire a corpului tau folosind aceasta metoda populara de detoxifiere si imbunatatire a sanatatii. Afla cum sa activezi autofagia prin intermediul dietei si exercitiilor fizice si descopera beneficiile pe care le poate aduce acest proces pentru organismul tau. Incepe astazi sa pui bazele unei vieti mai sanatoase si mai fericite!

In termeni simpli, autofagia este un mecanism prin care organismul scapa de celulele nedorite sau deteriorate prin reciclarea componentelor acestora. In cele din urma, acest lucru duce la o imbunatatire a performantelor celor ramase. In cea mai mare parte a timpului, acesta se desfasoara linistit in fundal, dar atunci cand celulele sunt stresate, autofagia devine mai importanta. Cititi mai departe pentru a afla mai multe despre autofagie, definitia si modul in care functioneaza, reglarea autofagiei si ce factori o sporesc.

Autofagia apare atunci cand organismul se afla intr-o stare de infometare – acest mecanism sta la baza zilelor de descarcare, precum si a postului pe intervale. Procesul a fost studiat in intregime pentru prima data de catre omul de stiinta japonez Yoshinori Osumi , care a primit Premiul Nobel in 2016 pentru descoperirea sa.

Autofagia, ce este si cum sa incepi  reinnoirea corpului
Autofagia, ce este si cum sa incepi reinnoirea corpului

Ce este autofagia?

Autofagia (un termen format din cuvintele grecesti “auto” si “phagia”, care inseamna literalmente “autoalimentare”) este un mecanism natural prin care sunt eliminate componentele disfunctionale ale diferitelor celule umane, animale si microorganisme.

In esenta, acesta este mecanismul organismului de a scapa de toate masinariile celulare vechi si descompuse (organite, proteine si membrane celulare) atunci cand nu mai exista suficienta energie pentru a le sustine. Este un proces reglementat si ordonat de degradare si reciclare a componentelor celulare.

Ilustratia de mai sus prezinta un exemplu al celui mai simplu tip de autofagie, microautofagia. Mai intai, o membrana izolatoare inconjoara structurile celulare inutile, apoi, printr-un mediu acid si prin actiunea enzimelor, are loc digestia intracelulara a macromoleculelor.

CITEȘTE ȘI:
Prune uscate: beneficii, nutritie si ricuri pentru consum

Trebuie remarcat faptul ca autofagia insoteste activitatea vitala a oricarei celule normale in conditii normale – adica nu numai in conditii de infometare. Cu toate acestea, lipsa de nutrienti poate, fara indoiala, sa activeze si sa accelereze aceste procese.

Autofagia, ce este si cum sa incepi  reinnoirea corpului
Autofagia, ce este si cum sa incepi reinnoirea corpului

De ce este necesar acest proces?

De fapt, autofagia este modalitatea cheie prin care este programata moartea celulara. In cazul in care aceste procese sunt perturbate, partile nereusite ale celulelor moarte pot duce la procese inflamatorii, precum si la cresterea excesiva a tesutului conjunctiv.

Aparent, tulburarile de autofagie stau la baza dezvoltarii insuficientei cardiace, precum si a diferitelor tulburari neurodegenerative (de exemplu, bolile Parkinson si Alzheimer). Aceasta problema este in prezent analizata in mod activ de catre stiinta.

Aplicatii practice

Dupa cum s-a mentionat mai sus, autofagia este un mecanism natural de reinnoire celulara – adica procesul este intotdeauna prezent in organism, intr-o anumita masura, intr-un mod autonom. Cu toate acestea, nivelurile scazute de glucoza (obtinute prin infometare) pot activa autofagia.

In practica, acest lucru se rezuma la faptul ca infometarea periodica are un efect pozitiv asupra duratei de viata a animalelor de laborator – in cazul soarecilor vorbim de o diferenta semnificativa care ajunge la 20%¹.

In plus, studiile sugereaza ca incetarea (sau intreruperea) proceselor de autofagie este asociata cu leziuni toxice ale tesuturilor².

Care sunt beneficiile autofagiei?

Deoarece autofagia descompune materialul celular in timpul postului si il refoloseste pentru nevoile metabolice, poate contribui la intarirea sistemului imunitar al organismului. In plus, la nivel celular, autofagia poate reduce riscul de a dezvolta unele forme de cancer.

Beneficiile autofagiei:

  • Promoveaza regenerarea celulelor organismului
  • Poate intari sistemul imunitar
  • Poate reduce riscul de a dezvolta unele tipuri de cancer
  • Sustine dezvoltarea diabetului zaharat
  • Imbunatateste sanatatea pielii si a tesuturilor (inclusiv sanatatea cardiovasculara)
  • Actioneaza ca un mecanism anti-imbatranire

Autofagia – ce pot manca si ce nu pot manca?

Autofagia, ce este si cum sa incepi  reinnoirea corpului
Autofagia, ce este si cum sa incepi reinnoirea corpului

Retineti ca metoda postului cu intervale de 16/8, care consta in a nu manca timp de 16 ore in fiecare zi si 8 ore in care este permisa mancarea, este doar cea mai populara – dar nu exista studii despre daca este mai buna sau mai rea decat alte regimuri (cum ar fi 14/10 sau 12/12 sau chiar zile complete de descarcare).

Trebuie inteles ca studiile privind efectul autofagiei asupra duratei de viata a indivizilor nu au fost efectuate pe oameni din motive etice – adica, in acest moment, stiinta nu poate recomanda modele clare de infometare sau liste de alimente si bauturi permise sau interzise.

Cand se declanseaza autofagia?

In primul rand, activarea proceselor de autofagie este afectata de nivelurile scazute de glucoza (si insulina) din sange – obtinute prin 8-12 ore de nemancare sau post. In cele mai multe cazuri, somnul de noapte este un activator cheie al autofagiei.

Lipsa de nutrienti este principalul activator al autofagiei. Glucagonul este un fel de hormon opus insulinei. Daca insulina creste, glucagonul scade. Daca insulina scade, glucagonul creste. Pe masura ce mancam, insulina creste si glucagonul scade.

Cand nu mancam (post), insulina scade si glucagonul creste. Aceasta crestere a glucagonului stimuleaza procesul de autofagie. De fapt, postul (creste glucagonul) ofera cel mai mare impuls cunoscut pentru autofagie.

Postul este, de fapt, mult mai benefic decat simpla stimulare a autofagiei. Acesta face doua lucruri bune. Prin stimularea autofagiei, eliminam toate proteinele si partile noastre celulare vechi si nedorite.

In acelasi timp, postul stimuleaza, de asemenea, hormonul de crestere, care ii spune corpului nostru sa inceapa sa produca celule noi si frumoase pentru organism. Ii oferim cu adevarat corpului nostru o renovare completa.

Trebuie sa scapati de lucrurile vechi inainte de a putea pune lucruri noi. Gandeste-te la renovarea bucatariei tale. Daca aveti dulapuri vechi, in stilul anilor ’70, de culoare verde lime, care stau prin preajma, trebuie sa le aruncati la gunoi inainte de a pune unele noi.

Procesul de distrugere (indepartare) este la fel de important ca si procesul de creare. Daca ati incerca pur si simplu sa puneti dulapuri noi fara sa le scoateti pe cele vechi, nu ar arata atat de bine.

Asadar, postul poate inversa intr-un fel procesul de imbatranire, prin eliminarea vechilor gunoaie celulare si inlocuirea lor cu piese noi.

Se pare, de asemenea, ca autofagia poate fi accelerata atunci cand anumiti aminoacizi sunt deficitari – dar mecanismul nu este pe deplin inteles.

Autofagia un proces foarte bine controlat

Autofagia este un proces foarte bine reglementat. Daca ar scapa de sub control, acest lucru ar fi daunator, asa ca trebuie controlat cu atentie. In celulele mamiferelor, epuizarea totala a aminoacizilor este un semnal puternic pentru autofagie, dar rolul aminoacizilor individuali este mai variabil.

Cu toate acestea, nivelurile plasmatice de aminoacizi variaza doar putin. Se crede ca semnalele de aminoacizi si semnalele de factori de crestere / insulina converg catre calea mTOR – uneori numita regulatorul principal al semnalizarii nutrientilor.

Astfel, in timpul autofagiei, componentele vechi ale celulelor sunt descompuse in aminoacizi componenti (componenta de baza a proteinelor). Ce se intampla cu acesti aminoacizi? In primele etape ale postului, nivelurile de aminoacizi incep sa creasca.

Se crede ca acesti aminoacizi derivati din autofagie sunt livrati ficatului pentru gluconeogeneza. De asemenea, acestia pot fi descompuse in glucoza prin ciclul acidului tricarboxilic (TCA). A treia soarta potentiala a aminoacizilor este aceea de a fi incorporati in noi proteine.

Consecintele acumularii peste tot a proteinelor vechi si nesanatoase pot fi observate in doua afectiuni principale – boala Alzheimer (AD) si cancerul. Boala Alzheimer implica acumularea de proteine anormale – fie ca este vorba de proteina beta amiloida sau de proteina Tau, care ingroasa sistemul cerebral. Desi nu avem inca dovezi clinice in acest sens, ar fi logic ca un proces precum autofagia, care are capacitatea de a elimina proteinele vechi, sa previna dezvoltarea bolii Alzheimer.

Ce dezactiveaza autofagia?

Mancarea. Glucoza, insulina (sau glucagonul diminuat) si proteinele, toate dezactiveaza acest proces de autocuratare. Și nu este nevoie de prea mult. Chiar si o cantitate mica de aminoacid (leucina) ar putea opri autofagia la rece. Asadar, acest proces de autofagie este unic la post – ceva ce nu se regaseste in simpla restrictie calorica sau in diete.

Exista un echilibru aici, bineinteles. Te imbolnavesti atat de la prea multa autofagie, cat si de la prea putina. Ceea ce ne readuce la ciclul natural al vietii – festin si post. Nu la o dieta constanta. Acest lucru permite cresterea celulara in timpul mancarii si curatarea celulara in timpul postului – echilibru. Viata este despre echilibru.

Autofagia, ce este si cum sa incepi  reinnoirea corpului
Autofagia, ce este si cum sa incepi reinnoirea corpului

Scopul autofagiei

Atunci cand lucrurile merg bine intr-o celula, autofagia are loc la un nivel scazut, ajutand la reciclarea componentelor celulare uzate. Este un tip de mod de “intretinere”.

Dar atunci cand lucrurile devin stresate intr-o celula (insuficienta de nutrienti sau de energie, componente disfunctionale sau invazia microbilor), autofagia este activata pentru a ne ajuta sa ne protejam. Un mod de “raspuns la stres”.

Imbatranirea si durata de viata

Activarea autofagiei contracareaza acumularea de componente celulare deteriorate asociata cu varsta si sporeste eficienta metabolica a celulelor. Autofagia este un raspuns la stres care ajuta celulele sa devina mai rezistente si mai conservatoare cu energia lor.

Autofagia poate fi activata pentru a elimina mitocondriile disfunctionale (mitofagia) care produc o multime de specii reactive de oxigen (ROS) daunatoare care degradeaza celula. Aceste procese sunt raportate pentru a prelungi durata de viata a mai multor specii.

Tulburari psihiatrice

Functionarea tipica a autofagiei ofera protectie impotriva dezvoltarii tulburarilor psihiatrice. Tulburarile proceselor autofagice au fost asociate cu un risc crescut pentru unele afectiuni psihiatrice. Studiile post-mortem ale creierelor persoanelor cu depresie si schizofrenie au identificat deficiente in caile esentiale ale autofagiei.

Neurodegenerare

Multe tulburari neurodegenerative provin din acumularea de proteine deformate in interiorul si in jurul neuronilor, inducand moartea treptata a celulelor cerebrale si pierderea ulterioara a facultatilor mentale.

Autofagia ne protejeaza prin eliminarea acestor proteine. In cazul bolii Huntington, aceasta elimina proteina huntingtina (HTT), in cazul bolii Alzheimer elimina amiloidul ꞵ (creat din proteina APP), in cazul bolii Parkinson elimina ⍺-sinucleina (SNCA), iar in cazul dementei elimina proteina tau asociata cu microtubuli (MAPT) [17].

Boli infectioase

Autofagia contribuie la combaterea bolilor infectioase in trei moduri;

  • Eliminarea directa a microbilor din interiorul celulelor (xenofagie)
  • Indepartarea toxinelor create de infectii
  • Modularea raspunsului imunitar la infectii

Microbii infectiosi (cum ar fi Mycobacterium tuberculosis si Streptococul de grup A), virusii, cum ar fi HIV, si protozoarele sunt eliminati prin procesele de autofagie.

Inflamatie

Autofagia poate atat sa creasca, cat si sa diminueze raspunsurile la inflamatie in organism. Aceasta creste inflamatia prin prezentarea dovezilor de invazie a agentilor patogeni si activarea raspunsului imunitar.

Autofagia diminueaza apoi inflamatia provocata de un raspuns imunitar prin curatarea celulei de antigenii care stimuleaza raspunsul. In plus, autofagia elimina, de asemenea, moleculele de raspuns pro-imunitar produse de celula ca raspuns la o invazie.

Performanta musculara

Atunci cand facem exercitii fizice, supunem celulele noastre la stres. Consumul de energie creste, iar componentele celulare se pot uza mai repede. Autofagia este atunci crescuta pentru a:

Cancer

Autofagia joaca un rol in prevenirea aparitiei cancerului si in inhibarea cresterii cancerelor in stadii incipiente. Aceasta suprima procesele pro-cancer, cum ar fi inflamatia cronica, raspunsul la leziuni ale ADN-ului si instabilitatea genomului.

Din nefericire, rolurile protectoare ale autofagiei pot fi, de asemenea, deturnate de tumorile stabilite. Pe masura ce tumorile cresc, celulele din mijloc devin izolate de alimentarea cu sange si incep sa fie supuse unui stres nutritiv si energetic. Activarea autofagiei poate oferi sprijin acestor celule canceroase. Cu toate acestea, autofagia pare sa fie in general benefica inainte ca celulele canceroase sa se dezvolte pe deplin.

Factori care pot declansa autofagia

Autofagia este un proces celular esential care se activeaza atunci cand celulele sunt supuse la stres. Ca atare, stresul usor sau “hormetic” poate fi benefic daca activeaza autofagia fara a produce daune semnificative.

Alternativ, unii compusi din alimente sau suplimente pot declansa mecanismele de autofagie.

Retineti ca relatiile dintre autofagie si stilul de viata sau regimul alimentar sunt foarte greu de demonstrat la subiectii umani. Ca atare, dovezile pentru multe dintre aceste legaturi sunt limitate la studii pe animale sau pe celule, ceea ce face imposibil de spus daca acesti factori vor creste autofagia la om.

Fiti prudenti si discutati cu medicul dumneavoastra inainte de a incepe orice nou supliment, regim de exercitii fizice sau schimbare a stilului de viata.

Factorii de stres usori care pot declansa autofagia includ:

  • Exercitii fizice
  • Postul sau restrictia calorica
  • Alti factori care pot declansa autofagia includ:
  • Dieta/alimentele
  • Remedii pe baza de plante medicinale
  • Suplimente
  • Compusi activi din plante
  • Medicamente pentru terapia cancerului

Concluzie

In concluzie, autofagia este un proces esential pentru mentinerea sanatatii celulare si functionarii optime a organismului. Prin adoptarea unor strategii precum postul intermitent, restrictia calorica moderata si exercitiul fizic regulat, se poate stimula autofagia si, prin urmare, contribui la reinnoirea corpului si la prevenirea unor probleme de sanatate.

Cu toate acestea, este crucial sa consultam intotdeauna profesionisti in domeniul sanatatii inainte de a face modificari semnificative in stilul de viata, pentru a ne asigura ca abordarea aleasa este adecvata si sigura pentru nevoile individuale.

Intrebari frecvente

Ce este autofagia?

Autofagia este un proces natural de auto-curatare si reinnoire celulara in organism. Acest mecanism recicleaza si elimina componentele deteriorate ale celulelor, contribuind la mentinerea sanatatii si la prevenirea unor boli precum cancerul, Alzheimer si diabetul.

Cum se activeaza autofagia?

Autofagia poate fi activata prin diverse metode, precum restrictionarea calorica, postul intermitent, exercitiul fizic si reducerea consumului de zahar si proteine.

Ce beneficii are autofagia?

Autofagia contribuie la mentinerea sanatatii celulare, prevenirea imbatranirii premature, imbunatatirea functiei imunitare, reducerea inflamatiei si protejarea impotriva unor boli degenerative.

Este autofagia periculoasa?

Autofagia este in general un proces benefic pentru organism, dar poate deveni periculoasa daca este activata in exces sau in mod inadecvat. Este important sa consulti un medic inainte de a incepe o rutina de activare a autofagiei.

Cum pot sti daca organismul meu se afla intr-un proces de autofagie?

Autofagia nu poate fi identificata direct prin simptome, dar markeri specifici pot fi testati prin analize de sange sau prin biopsii ale tesuturilor. In general, atunci cand se urmeaza o dieta care stimuleaza autofagia, precum postul intermitent, este de asteptat ca acest proces sa fie activat.

Cat timp este necesar pentru a beneficia de efectele autofagiei?

Timpul necesar pentru a observa efectele autofagiei variaza de la persoana la persoana si depinde de metodele folosite pentru a activa acest proces. In general, efectele pot fi observate dupa cateva saptamani sau luni de practicare a postului intermitent sau a unei diete cu restrictii calorice.

Resurse Bibliografie

  • Supraexprimarea Atg5 la soareci activeaza autofagia si prelungeste durata de viata, sursa
  • Șoareci cu autofagie-monitorizare si autofagie-deficienti, sursa
  • Postul intermitent si sanatatea metabolica umana, sursa
  • Autofagie si aminoacizi cu metabolitii lor, sursa