Call Center: (+40) 725 658 919

Transport gratuit în toată țara pentru toate comenzile de peste 199 RON

Grapefruit in diabet: argumente pro si contra. Cum afecteaza nivelul de zahar din sange?

Grapefruit in diabet: argumente pro si contra. Cum afecteaza nivelul de zahar din sange?

Capacitatea grepfrutului de a afecta parametrii de producere a insulinei, descoperita intr-un studiu din 2006¹, a dat nastere la o serie de teorii despre “beneficiile” sale pentru pierderea in greutate si scaderea in greutate – inclusiv diete bazate pe consumul a mai multe grapefruituri pe zi.

O analiza de lucrari stiintifice publicata in 2019² arata ca componenta bioactiva a grapefruitului, naringenina, poate intr-adevar sa reduca nivelul de glucoza din sange si sa imbunatateasca sensibilitatea la insulina. Cercetatorii chiar compara potentialul sau de actiune cu metformina.

Grapefruit – ce contine?

Grapefruit in diabet

Grapefruitul este o planta obtinuta³ printr-o incrucisare naturala intre un pomelo dulce si o portocala dulce pe insulele tropicale din Barbados, la mijlocul secolului al XVIII-lea. Acesta este motivul pentru care numele sau latin, Citrus Paradisi, poate fi tradus prin “citricele paradisului”.

In prezent, exista numeroase soiuri si specii de grapefruit, care difera atat prin marimea fructului, cat si prin aroma – si prin culoarea pulpei. In toate cazurile, insa, culoarea rosie se datoreaza licopenului, o substanta care este un izomer al beta-carotenului.

Gustul amar al grapefruitului, la randul sau, se datoreaza prezentei flavonoidului naringenina. Desi acesta se gaseste² si in alte citrice, dar in cantitati mult mai mici. De exemplu, este de aproximativ 20 de ori mai putin intr-o portocala si de 100 de ori mai putin intr-o lamaie.

CITEȘTE ȘI:
Mandarine: Beneficii, soiuri, calorii

Compozitie si calorii

Grapefruit contine³ peste 50 de substante naturale diferite – printre care 4 acizi organici, aproximativ 15 flavonoide, limonoide, 4 tipuri de carotenoide si 6 acizi grasi.

Continutul acestor substante variaza considerabil in functie de soi si de conditiile de crestere a fructului respectiv – afectand, printre altele, continutul caloric.

In medie, 100 g de pulpa de grapefruit contine 10-11 g de carbohidrati, aproximativ 2 g de fibre, mai putin de 1 g de proteine si mai putin de 0,3 g de grasimi – avand o valoare calorica de aproximativ 40-50 kcal.

Cum afecteaza nivelul de zahar din sange?

Grapefruit - cum afecteaza glicemia?

Mecanismul pentru efectul² naringeninei din grapefruit asupra scaderii nivelului de zahar din sange se bazeaza pe mai multe componente deodata – inclusiv cresterea utilizarii oxigenului si cresterea utilizarii glucozei din sange (prin activarea transportatorului de glucoza de tip 4).

Printre altele, naringenina afecteaza proteina kinaza activata de 5’AMP – o proteina complexa care controleaza echilibrul energetic al celulei – ceea ce determina, de fapt, organismul sa utilizeze mai activ glucoza prezenta in sange pentru nevoile metabolice.

Atentionari importante.

Aparent, grepfrutul poate fi considerat unul dintre putinele alimente care pot reduce in mod semnificativ nivelul de glucoza din sange. Desi acest lucru are aspecte pozitive, exista si aspecte negative.

Pentru a evita provocarea unei hipoglicemii nedorite (o scadere brusca a nivelului de zahar), fiti extrem de precauti atunci cand consumati impreuna medicamente pentru scaderea glicemiei sub forma de tablete si cantitati mari de grapefruit.

CITEȘTE ȘI:
Fructele de Acai: Beneficii si contraindicatii

Grapefruit – profilul carbohidratilor

Grapefruit - compozitie si profil de carbohidrati

Cu exceptia fibrelor, grepfrutul contine³ numai carbohidrati simpli (adica nu are amidon in compozitie). Putin mai putin de jumatate din continutul total de carbohidrati este reprezentat de zaharoza, iar proportia ramasa este impartita in proportii comparabile de glucoza si fructoza.

O jumatate de grapefruit, avand in vedere variatia de marime, poate fi echivalata cu consumul a 7-10 g de glucoza pura – ceea ce este comparabil cu continutul de carbohidrati simpli al unui kiwi de marime medie.

Continutul de fibre

Ca si alte citrice, grapefruit-ul contine in principal fibre solubile in apa, aproximativ 1 g in jumatate de fruct de marime medie.

Prin comparatie, o portocala mica de masa similara poate contine pana la 2 g de fibre solubile.

Cercetarile sugereaza ca naringenina din grapefruit poate scadea nivelul de zahar din sange – iar mecanismul sau de actiune este extrem de asemanator cu cel al metforminei. De aceea, este important sa retineti ca utilizarea lor combinata poate duce la hipoglicemie.

  • Grapefruit si proprietatile sale biomedicale, antigenotoxice si chimiopreventive, Sursa:
  • Proprietati antidiabetice ale naringeninei: Un polifenol din fructe de citrice, sursa
  • Efectele grapefruitului asupra greutatii si rezistentei la insulina: relatia cu sindromul metabolic, Sursa
  • Sucul de grapefruit imbunatateste intoleranta la glucoza in diabetul indus de streptozotocina prin suprimarea gluconeogenezei hepatice, Sursa
CITEȘTE ȘI:
Efectele Negative ale Consumului de Ceai pe Stomacul Gol si Alternative Sanatoase

Articolele de pe acest site au doar scop informativ. Administratorii site-ului nu sunt responsabili pentru incercarea de a aplica vreo reteta, sfat sau dieta si nici nu garanteaza ca informatiile furnizate va vor ajuta sau va vor face rau personal. Fiti precauti si consultati intotdeauna un medic sau un nutritionist!

*Toate produsele recomandate sunt selectate de catre echipa noastra editoriala. Unele dintre articolele noastre includ link-uri afiliate. Daca cumparati ceva prin intermediul unuia dintre aceste link-uri, ne ajutati sa castigam un mic comision de la vanzator si astfel sa sustinem scrierea de articole utile si de calitate.

Citeste si aceste articole:

    Urmareste-ne si pe: