Call Center: (+40) 725 658 919

Transport gratuit în toată țara pentru toate comenzile de peste 199 RON

Postul intermitent: de ce o fereastra de 8 ore pentru a manca? Cine a ales acest numar?

Postul intermitent: de ce o fereastra de 8 ore pentru a manca? Cine a ales acest numar?

Termenul “post intermitent” nu descrie cu exactitate esenta unei astfel de alimentatii – este mai corect sa se foloseasca termenul de “fereastra alimentara”. Studiile subliniaza separat faptul ca perioada de 8 ore de aport alimentar este un interval conditionat, nu o regula clara.

Mecanica experimentului este unul dintre principalele motive pentru care postul de interval (“dieta 16/8”) se bazeaza pe o fereastra de 8 ore de consum alimentar. Acesta a fost intervalul¹ de hranire a soarecilor experimentali care a fost cel mai usor, avand in vedere durata zilei de lucru a tehnicienilor de laborator.

Cercetarile moderne (deja pe oameni, nu pe soareci) au fost critice in ceea ce priveste recomandarea de a recomanda exact 8 ore – observand ca o serie de opinii privind infometarea pe intervale sunt eronate. In plus, sintagma inlocuitoare “post intermitent” – sau “fereastra de hrana” – este tot mai des mentionata in literatura stiintifica.

Teoria evolutiva a nutritiei.

Teoria evolutiva a nutritiei

Biologii cred² ca, timp de mii de ani, oamenii nu au avut acces liber la hrana – adica mancarea era consumata periodic, pe masura ce era gasita. In plus, probabil ca era foarte rar consumata noaptea si seara tarziu – in absenta electricitatii, oamenii pur si simplu dormeau.

Cu toate acestea, statisticile moderne² arata ca timpul mediu de masa pentru majoritatea oamenilor este de peste 12 ore – iar pentru 50% din populatie aceasta cifra depaseste 15 ore. De fapt, vorbim despre a manca aproape 24 de ore pe zi.

CITEȘTE ȘI:
Cum sa alegi peste proaspat in magazin

Cu toate acestea, din ce in ce mai multi oameni de stiinta afirma ca astfel de modele de alimentatie pot avea un efect negativ asupra metabolismului – lansand ipoteza³ ca mancatul ar trebui limitat la o perioada de aproximativ 8-12 ore (ceea ce implica faptul ca nu se mananca noaptea si ca se ia cina destul de devreme).

Cine a inventat postul intermitent?

Primul studiu¹ privind efectele postului intermitent asupra parametrilor metabolici a fost publicat in 2012. In ciuda faptului ca multe practici traditionale implica postul intr-o anumita masura, acest aspect nu a fost studiat anterior in ceea ce priveste efectul sau asupra metabolismului.

O constatare cheie a studiului mentionat mai sus a fost ca soarecii care au mancat la ore aleatorii au fost mai predispusi la dezvoltarea obezitatii si la o productie de insulina afectata – in comparatie cu soarecii care au mancat in timpul ferestrei de alimentare de 8 ore. Aportul caloric a fost acelasi.

Pe baza acestui studiu, ideea postului intermitent de 16/8 – uneori numit “dieta 16/8” – a devenit larg raspandita.

Fereastra alimentara – ce este?

Fereastra de alimente - ce este?

Daca logica termenului de “post intermitent” se bazeaza pe refuzul de a manca, atunci termenul “fereastra alimentara” este imaginea sa in oglinda. Adica, fereastra alimentara se refera la perioada in care se consuma alimente – spre deosebire de timpul care implica infometarea.

CITEȘTE ȘI:
Faina de Konjac: beneficii, efecte secundare si utilizare

Fereastra alimentara nu se opreste in momentul in care nu mai mesteci ultima bucata de mancare din ziua respectiva. Portiile mai mici de alimente sunt digerate mai repede decat portiile mai mari – si poate dura pana la 4-5 ore pentru ca organismul sa digere complet alimentele primite.

De fapt, atunci cand o anumita persoana decide sa respecte un program de post la interval de 16/8 (adica 16 ore in care nu mananca si 8 ore in care mananca) – avand in vedere timpul necesar pentru a digera mancarea, ar merge pe la regimul 14/10 sau chiar 13/11.

Cat de corect este termenul “post”?

Din nefericire, in practica, postul intermitent este adesea inteles gresit – oamenii inteleg literalmente postul cu restrictii calorice drastice.

Este important sa intelegem ca logica postului in intervale nu se bazeaza pe restrictia calorica – ci pe controlul perioadei de timp in care se consuma alimente (ceea ce implica portii mari).

Acesta este motivul pentru care in literatura stiintifica se foloseste din ce in ce mai mult termenul de “fereastra alimentara” – care surprinde mai corect esenta problemei.

Care este cel mai bun program alimentar?

Intervalul de post - ce program este cel mai bun?

Desi datele fac legatura intre o fereastra alimentara prea lunga si riscurile pentru sanatate – nu exista si nici nu poate exista o recomandare precisa cu privire la durata “normala” a acesteia.

CITEȘTE ȘI:
Ofera apa infuzata beneficii suplimentare pentru sanatate?

De exemplu, o productie deficitara de insulina si disfunctionalitati in reglarea glicemiei impun limite in ceea ce priveste capacitatea cuiva de a se descurca fara sa manance – necesitand mese mai frecvente.

Orientari practice

Rezultatele studiilor privind postul intermitent si ferestrele alimentare contrazic adesea recomandarile dieteticienilor tipici (de exemplu, punand sub semnul intrebarii beneficiile consumului de mese mici in portii mici).

Multe dintre afirmatii sunt inca doar teorii fara o baza clara de dovezi. Cu toate acestea, recomandarile de baza pot fi rezumate in urmatoarele puncte:

  • Nu mancati dupa cina – se pare ca seara chiar si cantitati mici de carbohidrati pot provoca un raspuns metabolic semnificativ.
  • Nu mancati in primele ore dupa trezire – se sugereaza din ce in ce mai mult ca organismul are nevoie de timp in orele diminetii pentru a trece la modul de digestie.
  • Respectati un regim alimentar stabil – incercati sa mancati in jurul aceleiasi ore, ceea ce va permite organismului sa isi adapteze ciclurile metabolice.
  • Respectati regimul ales suficient de mult timp – probabil ca este nevoie de pana la cateva saptamani pentru ca organismul dumneavoastra sa se adapteze la un anumit program alimentar.

Termenul “post la interval” nu descrie cu exactitate esenta unei astfel de alimentatii; este mai corect sa se foloseasca termenul “fereastra alimentara”. Studiile evidentiaza separat faptul ca perioada de 8 ore de aport alimentar este un interval conditionat, nu o regula clara.

CITEȘTE ȘI:
12 beneficii uimitoare ale uleiului de ricin
  • Hranirea restrictionata in timp fara reducerea aportului caloric previne bolile metabolice la soarecii hraniti cu o dieta bogata in grasimi, sursa
  • Cand se mananca: Știinta din spatele postului intermitent, sursa
  • Mancarea limitata in timp pentru a preveni si gestiona bolile metabolice cronice, sursa

Articolele de pe acest site au doar un scop informativ. Administratorii site-ului nu sunt responsabili pentru incercarea de a aplica vreo reteta, sfat sau dieta si nici nu garanteaza ca informatiile furnizate va vor ajuta sau va vor face rau personal. Fiti precauti si consultati intotdeauna un medic sau un nutritionist!

*Toate produsele recomandate sunt selectate de catre echipa noastra editoriala. Unele dintre articolele noastre includ link-uri afiliate. Daca cumparati ceva prin intermediul unuia dintre aceste link-uri, ne ajutati sa castigam un mic comision de la vanzator si astfel sa sustinem scrierea de articole utile si de calitate.

Citeste si aceste articole:

    Urmareste-ne si pe: