Call Center: (+40) 725 658 919

Transport gratuit în toată țara pentru toate comenzile de peste 199 RON

Beneficiile surprinzatoare ale consumului de dovlecei

Beneficiile Surprinzatoare ale Consumului de Dovlecei

De indata ce soseste vara, fanii produselor de sezon stiu ca este timpul pentru dovlecei! Vara este perioada in care recolta de dovlecei este la apogeu si ii puteti gasi cu usurinta la pietele fermierilor sau in gradina dumneavoastra (desi, desigur, puteti gasi intotdeauna dovlecei in sectiunea de produse din supermarket pe tot parcursul anului).

Dovleceii verzi si galbeni nu sunt doar deliciosi, accesibili si usor de preparat, ci si foarte hranitori.

“Dovlecelul contine multe vitamine, minerale si antioxidanti importanti care ajuta la mentinerea sanatatii noastre, ” spune Asmita Batajoo, MS, RD, nutritionist clinic.

Aflati cum acest dovleac de vara poate fi benefic pentru sanatatea dumneavoastra , plus cateva idei si retete delicioase pentru a va bucura de el pe tot parcursul anului.

O mica istorie a dovlecelului

Din punct de vedere botanic, dovlecelul este un membru al familiei Cucurbitaceae, impreuna cu pepenele galben , dovleacul, dovlecelul, castravetele si pepenele galben . Acest soi special de dovlecel (denumirea stiintifica: Cucurbita pepo) este iubit in intreaga lume pentru aroma si textura sa delicata, care pot fi folosite intr-o varietate de mancaruri sarate si dulci. Un plus frumos pentru gradina dumneavoastra, dovlecelul confera o dulceata subtila care ii permite sa se asocieze atat cu mancaruri crude, cat si gatite.

CITEȘTE ȘI:
Sanatatea inimii si grasimile alimentare

Desi urme ale stramosilor vegetali ai dovlecelului au fost descoperite cu mii de ani in urma in America Centrala si de Sud, prima dovada documentata a existentei fructului a aparut in 1901 in Milano, Italia. Acest lucru nu este surprinzator, avand in vedere toate mancarurile italiene delicioase care au ca ingredient aceste daruri ale verii (cine nu este familiarizat cu dovleceii infloriti?). Aceasta “leguma” a devenit in curand populara in intreaga Europa, datorita unor mancaruri celebre precum clasica tocana franceza.

Dovlecelul a fost ulterior incorporat in bucatariile din intreaga lume, unde a devenit parte integranta a unora dintre cele mai delicioase feluri de mancare.

Notiuni de baza privind nutritia dovlecelului

Potrivit oamenilor de stiinta, 1 cana de dovlecei feliati contine aproximativ 21 de calorii, 1,5 grame de proteine, mai putin de jumatate de gram de grasime, 3,9 grame de carbohidrati, inclusiv 1,24 grame de fibre, si aproximativ 3,1 grame de zahar (natural) .

Acest dovleac de vara este, de asemenea, bogat in micronutrienti importanti: vitamine, minerale, antioxidanti derivati din plante si pigmenti care va promoveaza sanatatea in mai multe moduri.

Beneficiile pentru sanatate ale dovlecelului

Beneficiile surprinzatoare ale consumului de dovlecei
Beneficiile surprinzatoare ale consumului de dovlecei

Dovlecelul este bogat in antioxidanti, care sustin imunitatea.

Dovlecelul contine cantitati abundente de vitaminele A si C, precum si o varietate de compusi vegetali, inclusiv polifenoli si carotenoizi, un grup de pigmenti vegetali. Toti acesti micronutrienti sunt antioxidanti , care ajuta organismul sa reduca inflamatia si sa lupte impotriva radicalilor liberi.

CITEȘTE ȘI:
Care este diferenta dintre piersici si nectarine?

Radicalii liberi sunt molecule instabile care, daca sunt acumulate in cantitati mari in organism, pot duce la o varietate de boli cronice, inclusiv boli de inima si cancer. In plus, carotenoizii sunt asociati cu protectia UV, protejandu-ne in mod natural pielea de arsurile solare si de cancerul de piele.

Dovlecelul contine nutrienti importanti pentru sanatatea ochilor.

Cand vine vorba de mentinerea sanatatii ochilor si a unei viziuni bune, dovleceii pot fi, de asemenea, benefici. Doi carotenoizi care se gasesc in acest fruct, luteina si zeaxantina, precum si vitamina A, au fost legati de imbunatatirea sanatatii ochilor. Luteina si zeaxantina se acumuleaza in retina, ajutand la prevenirea bolilor oculare legate de varsta, cum ar fi cataracta si degenerescenta maculara. Vitamina A joaca, de asemenea, un rol important in vedere, fiind un factor cheie pentru sanatatea retinei si a sistemului vizual in general.

Dovlecelul ajuta la normalizarea functiei cardiace, a nivelului de colesterol si a tensiunii arteriale.

Dovlecelul este, de asemenea, cunoscut ca avand efecte benefice asupra sanatatii inimii datorita continutului de fibre, potasiu, magneziu si vitamina K. Acest aliment contine pectina, o fibra solubila care se leaga de colesterol in sistemul digestiv, eliminandu-l din organism ca deseu, in loc sa ii permita sa intre in sange. Nivelurile ridicate de colesterol “rau” (lipoproteine cu densitate scazuta, sau LDL) din sange pot provoca formarea de placi in vasele de sange, ceea ce poate provoca ulterior boli de inima .

CITEȘTE ȘI:
5 moduri de a scapa de burta dupa nastere

Consumul de fibre ajuta, de asemenea, la normalizarea tensiunii arteriale, un aspect important al sanatatii inimii. Potasiul si magneziul, care sunt continute in dovlecei, sunt electroliti necesari pentru un ritm cardiac adecvat. In plus, vitamina K joaca un rol important in coagularea sangelui, care afecteaza, de asemenea, sanatatea generala a inimii.

Dovlecelul ofera fibre pentru o digestie si un microbiom intestinal sanatos.

Consumul acestui fruct delicios de vara ajuta la imbunatatirea sanatatii intestinale . Fibrele solubile continute in dovlecei sunt benefice pentru sanatatea mucoasei intestinale. Bacteriile benefice care se gasesc in el alcatuiesc microbiomul intestinal, o comunitate mare de microorganisme care joaca un rol important nu numai in sistemul digestiv, ci si in sanatatea generala.

Dovlecelul contine, de asemenea, fibre insolubile, care ofera fibre grosiere tractului digestiv, mentinandu-l regulat. Continutul bogat de apa din dovlecei ajuta la hidratarea organismului si ajuta la digestie, facilitand absorbtia substantelor nutritive si prevenind probleme comune, cum ar fi constipatia .

Dovlecelul – sustine sanatatea oaselor.

Produsele lactate nu sunt singura sursa de nutrienti pentru mentinerea oaselor sanatoase. Dovlecelul poate fi, de asemenea, benefic. Acestia contin magneziu, mangan si vitamina K, care ajuta la intarirea si mentinerea oaselor sanatoase.

Dovlecelul este o sursa bogata de vitamine din complexul B, acid folic si B6.

Pe langa nutrientii mentionati mai sus, dovleceii contin si vitamine B importante, inclusiv acid folic si vitamina B6. Acidul folic este deosebit de important pentru femeile insarcinate, deoarece promoveaza dezvoltarea sistemului nervos al fatului si mentine sangele si celulele sanatoase pe tot parcursul vietii. Vitamina B6 ajuta la prevenirea anemiei, sustine un sistem nervos sanatos si poate promova sanatatea creierului.

CITEȘTE ȘI:
5 Alimente anti-imbatranire pe care sa le consumi iarna

*Inainte de a incepe sa gatiti cu dovlecei, este important sa retineti ca unele persoane pot avea o reactie alergica la polenul de ambrozie. Acest lucru se datoreaza faptului ca proteina din dovlecel este foarte asemanatoare cu proteina din ambrozie. Persoanele care sufera de alergii pot avea simptome de alergie orala dupa ce mananca dovlecei. Aceasta se traduce de obicei prin mancarimi in gat si umflarea buzelor, a limbii sau a gurii. Cu toate acestea, este important de retinut ca astfel de simptome pot aparea doar atunci cand se consuma dovlecei cruzi. Gatitul poate schimba structura proteinei problematice si, prin urmare, poate schimba raspunsul organismului la aceasta.

Consumati dovlecei cruzi sau gatiti

Beneficiile surprinzatoare ale consumului de dovlecei
Beneficiile surprinzatoare ale consumului de dovlecei

“Gatitul dovleceilor ajuta intr-adevar la accentuarea dulceatei sale naturale, dar subtile. Cu toate acestea, pot fi consumati si cruzi in salate si sosuri. Multi oameni chiar le place sa coaca dovlecei in spaghete ca alternativa la paste pentru a-si reduce glicemia, ” spune Batajoo.

Moduri simple de a folosi dovleceii

Nu numai ca dovlecelul de vara se potriveste de minune cu pastele, dar este, de asemenea, un adaos gustos la mancarurile cu paste, cum ar fi lasagna si salatele de paste, si poate fi servit si cu sosurile preferate. De asemenea, pot fi un ingredient excelent in salate – crude, prajite, inabusite sau la gratar – si pot fi chiar un ingredient secret in coacere. Și nu este nevoie sa le curatati de coaja, deoarece aceasta este complet comestibila, moale si ofera o culoare vibranta.

CITEȘTE ȘI:
De ce ne ingrasam la sfarsitul toamnei si iarna? Raspunsul este mai complicat decat credeti.

Painea si briosele cu dovlecei sunt produse de patiserie de casa delicioase si o modalitate usoara de a-i determina pe copii sa manance mai multe alimente sanatoase.

Buchetelele de dovlecei fragede si comestibile sunt, de asemenea, foarte bune umplute cu ricotta, ierburi si usturoi , apoi usor prajite si servite cu sos de rosii in preparatul italian Flori de dovlecei.

Beneficiile surprinzatoare ale consumului de dovlecei
Beneficiile surprinzatoare ale consumului de dovlecei

Desi exista multe moduri de a incorpora dovleceii in dieta noastra, modul meu preferat este sa ii tai in felii subtiri, sa ii marinezi cu ulei de masline, usturoi tocat marunt si un varf de cutit de sare si piper negru, apoi sa ii prajesti intr-o tigaie pana devin crocanti”, spune Batajoo.

*Daca incercati sa va cresteti aportul de fructe si legume sau va luptati cu o alimentatie deficitara la copiii dumneavoastra, dovleceii sunt o optiune excelenta datorita aromei sale blande (aproape nedetectabile!) si a interiorului moale si fraged, care se potriveste bine cu stir-fry, sosuri, supe si multe altele. Prajiti sau coaceti usor frigarui de dovlecei aurii si crocanti sau combinati-i cu cartofi pentru o garnitura delicioasa de dovlecei. Tocati fin, dati pe razatoare sau adaugati dovlecei pentru chiftele de casa si unele sosuri de carne si/sau legume. Prajiti dovleceii la cuptor si amestecati-i cu hummus, iaurt sau dip-uri in stil baba ganoush. Dovlecelul maruntit dispare practic la prepararea mancarurilor dulci, a painilor si brioselor.

Indiferent daca aveti sau nu o pofta de dulce, dovlecelul nu este doar un ingredient incredibil de delicios si versatil, ci este, de asemenea, un superaliment in sine, cu multe beneficii uimitoare pentru sanatate . In aceasta vara, distrati-va incercand diferite retete cu dovlecei cu cei dragi, deoarece acestia vor fi disponibili din abundenta in toata tara in lunile urmatoare.

CITEȘTE ȘI:
Beneficiile turmericului pentru diabet? Ce spune stiinta

Concluzie

Dovlecelul nu este doar un delicios si versatil deliciu vegetal, ci si un adevarat “superaliment” cu un numar imens de beneficii pentru sanatate. Compozitia sa bogata in antioxidanti, vitaminele si substantele botanice ajuta la intarirea sistemului imunitar, la reducerea inflamatiilor si la protejarea impotriva bolilor cronice.

Dovlecelul are, de asemenea, un efect benefic asupra sistemului cardiovascular, reduce colesterolul si regleaza tensiunea arteriala. Promoveaza o digestie sanatoasa si mentin o microflora intestinala sanatoasa. Datorita continutului ridicat de magneziu, mangan, vitamina K si alte vitamine importante, dovleceii ajuta la intarirea oaselor si a sistemului nervos. In plus, dovleceii sunt usor de incorporat in dieta ta si pot fi preparati intr-o varietate de moduri si folositi in multe feluri de mancare, de la salate la produse de patiserie.

Linkuri web care discuta beneficiile pentru sanatate ale dovlecelului: