Call Center: (+40) 725 658 919

Transport gratuit în toată țara pentru toate comenzile de peste 199 RON

Ce sunt grasimile trans? Riscuri pentru sanatate

Ce sunt grasimile trans? Riscuri pentru sanatate

Poate ca ati auzit multe despre grasimile trans. Aceste grasimi sunt cunoscute ca fiind nesanatoase, dar s-ar putea sa nu stiti de ce. Desi aportul a scazut in ultimii ani, pe masura ce gradul de constientizare a crescut si autoritatile de reglementare au restrictionat utilizarea lor, grasimile trans reprezinta inca o problema de sanatate publica.

Transforma organismul dumneavoastra grasimile trans in ceva daunator? In cat timp este nevoie de grasimi trans pentru a fi eliminate? Gogoasa pe care ati mancat-o astazi va va cauza probleme peste ani? Haideti sa vedem ce spun cercetatorii.

Ce sunt grasimile trans? Riscuri pentru sanatate
Ce sunt grasimile trans? Riscuri pentru sanatate

Ce sunt grasimile trans?

Exista doua mari tipuri de grasimi trans care se gasesc in alimente: grasimi trans naturale si grasimi trans artificiale.

Grasimile trans de origine naturala sunt produse in intestinul unor animale, iar alimentele obtinute de la aceste animale (de exemplu, laptele si produsele din carne) pot contine cantitati mici din aceste grasimi.

Grasimile trans artificiale (sau acizii grasi trans) sunt create intr-un proces industrial care adauga hidrogen la uleiurile vegetale lichide pentru a le face mai solide.

Principala sursa dietetica de grasimi trans din alimentele procesate este reprezentata de “uleiurile partial hidrogenate”. Cautati-le pe lista de ingrediente de pe ambalajele alimentelor.

Pana in 2023, Organizatia Mondiala a Sanatatii (OMS) intentioneaza sa eradicheze grasimile trans din toate alimentele de pe planeta.

CITEȘTE ȘI:
Chipsurile de varza Kale: beneficii pentru sanatate

Danemarca a fost prima tara care a interzis grasimile trans in 2003, iar Statele Unite i-au urmat rapid exemplul. Administratia pentru Alimente si Medicamente (FDA) a concluzionat in 2015 ca uleiurile partial hidrogenate (PHO), cea mai raspandita forma de grasimi trans artificiale, nu mai sunt “general recunoscute ca fiind sigure” pentru consum.

Pana in 2018, producatorii de alimente vor avea la dispozitie trei ani pentru a-si modifica retetele astfel incat niciun produs alimentar sa nu mai contina mai mult de 0,5 grame de grasimi trans pe portie.

Ce sunt grasimile trans? Riscuri pentru sanatate
Ce sunt grasimile trans? Riscuri pentru sanatate

De ce folosesc unele companii grasimi trans?

Grasimile trans sunt usor de utilizat, sunt ieftine de produs si dureaza mult timp. Grasimile trans confera alimentelor un gust si o textura de dorit. Multe restaurante si fast-food-uri folosesc grasimi trans pentru a praji alimentele, deoarece uleiurile cu grasimi trans pot fi folosite de mai multe ori in friteuze comerciale.

Mai multe tari (de exemplu, Danemarca, Elvetia si Canada) si jurisdictii (California, New York, Baltimore si Montgomery County, MD) au redus sau restrictionat utilizarea grasimilor trans in unitatile de alimentatie publica.

Cum imi afecteaza sanatatea grasimile trans?

Grasimile trans cresc nivelul colesterolului rau (LDL) si scad nivelul colesterolului bun (HDL). Consumul de grasimi trans va creste riscul de a dezvolta boli de inima si accidente vasculare cerebrale. De asemenea, este asociat cu un risc mai mare de aparitie a diabetului de tip 2.

CITEȘTE ȘI:
8 Alimente si bauturi pe care sa nu le consumi regulat cand ai artrita

Ce alimente contin grasimi trans?

Grasimile trans pot fi gasite in multe alimente – inclusiv alimente prajite, cum ar fi gogosile, si produse de patiserie, inclusiv prajituri, cruste de placinta, biscuiti, pizza congelata, prajituri, biscuiti, biscuiti si margarine stick si alte produse tartinabile.

Puteti determina cantitatea de grasimi trans dintr-un anumit produs alimentar ambalat consultand panoul de informatii nutritionale. Cu toate acestea, produsele pot fi listate ca “0 grame de grasimi trans” daca contin 0 grame sau mai putin de 0,5 grame de grasimi trans pe portie.

De asemenea, puteti identifica grasimile trans citind listele de ingrediente si cautand ingredientele denumite “uleiuri partial hidrogenate”.

Exista grasimi trans in mod natural?

Cantitati mici de grasimi trans apar in mod natural in unele produse din carne si lactate, inclusiv in carnea de vita, de miel si in grasimea din unt. Nu au existat studii suficiente pentru a determina daca aceste grasimi trans care apar in mod natural au aceleasi efecte negative asupra nivelului de colesterol ca si grasimile trans care au fost fabricate industrial.

Cate grasimi trans pot manca pe zi?

Asociatia Americana a Inimii recomanda reducerea alimentelor care contin uleiuri vegetale partial hidrogenate pentru a reduce grasimile trans din dieta dumneavoastra si prepararea de carne slaba si de pasare fara adaos de grasimi saturate si trans.

CITEȘTE ȘI:
Ce sunt strugurii Muscadine? Nutritie, beneficii calorii

Asociatia Americana a Inimii recomanda sa consumati mai putin de 1 la suta din caloriile zilnice din grasimi trans. Daca in mod obisnuit consumati 2.000 de calorii pe zi, atunci doar 20 de calorii ar trebui sa provina din grasimi trans. Asta inseamna doar aproximativ 2 grame.

Cum pot limita consumul zilnic de grasimi trans?

Cititi eticheta cu informatii nutritionale de pe alimentele pe care le cumparati de la magazin si, atunci cand mancati in oras, intrebati in ce fel de ulei sunt gatite alimentele. Inlocuiti grasimile trans din dieta dumneavoastra cu grasimi mono sau polinesaturate.

Modalitati de a limita consumul de grasimi trans

  • Alegeti un model alimentar care pune accentul pe fructe, legume, cereale integrale, produse lactate cu continut scazut de grasimi, carne de pasare, peste si nuci. De asemenea, limitati carnea rosie si alimentele si bauturile zaharoase.
  • Utilizati cel mai des uleiuri vegetale naturale, nehidrogenate, cum ar fi uleiul de canola, de sofranel, sau de masline.
  • Cautati alimente facute cu ulei nehidrogenat, mai degraba decat cu uleiuri vegetale partial hidrogenate sau hidrogenate sau cu grasimi saturate.
  • Evitati alimentele cu grasimi trans pe eticheta cu informatii nutritionale si alegeti fara uleiuri hidrogenate in lista de ingrediente.
  • Gogosile, prajiturile, biscuitii, briosele, placintele si prajiturile sunt exemple de alimente care pot contine grasimi trans. Limitati frecventa cu care le consumati.
  • Limitati alimentele prajite din comert si produsele de patiserie facute cu grasimi sau uleiuri vegetale partial hidrogenate. Nu numai ca aceste alimente sunt foarte bogate in grasimi, dar este posibil ca aceste grasimi sa fie, de asemenea, grasimi trans.

Riscuri pentru sanatate ale grasimilor trans

Dauneaza ele inimii tale?

Grasimile trans artificiale pot creste riscul de boli de inima. Intr-o serie de studii clinice, persoanele care au consumat grasimi trans in loc de alte grasimi sau carbohidrati au inregistrat o crestere semnificativa a colesterolului LDL (rau) fara o crestere corespunzatoare a colesterolului HDL (bun).

Majoritatea celorlalte grasimi tind sa creasca atat LDL, cat si HDL.

In mod similar, inlocuirea altor grasimi alimentare cu grasimi trans creste semnificativ raportul dintre colesterolul total si HDL (bun) si afecteaza in mod negativ lipoproteinele, ambii fiind factori de risc importanti pentru bolile de inima.

Multe studii observationale leaga grasimile trans de un risc crescut de boli de inima.

Concluzii

Majoritatea grasimilor trans din alimentatia moderna sunt periculoase pentru sanatate. Desi grasimile trans rumegatoare (naturale) provenite din produse de origine animala sunt considerate sigure in cantitati moderate, cele artificiale sunt puternic asociate cu probleme de sanatate, inclusiv cu boli de inima.

Grasimile trans artificiale sunt, de asemenea, legate de inflamatia pe termen lung, rezistenta la insulina si diabetul de tip 2, in special in cazul persoanelor cu obezitate sau cu exces de greutate.

Desi cantitatea de grasimi trans din dieta moderna a scazut, aportul mediu este inca ingrijorator in multe tari.

Intrebari frecvente

Ce sunt grasimile trans?

Grasimile trans sunt un tip de grasimi nesaturate care au fost modificate chimic prin procesul de hidrogenare pentru a le conferi o consistenta solida la temperatura camerei. Acestea se gasesc in principal in produsele alimentare procesate, precum margarina, produsele de patiserie si fast-food.

De ce sunt grasimile trans daunatoare sanatatii?

Grasimile trans sunt considerate a fi daunatoare sanatatii deoarece pot creste nivelul colesterolului rau (LDL) si pot scadea nivelul colesterolului bun (HDL), favorizand astfel aparitia bolilor cardiovasculare, aterosclerozei si a atacurilor de cord.

Cum pot identifica grasimile trans in alimente?

Verificati etichetele produselor alimentare si cautati termeni precum u0022hidrogenatu0022 sau u0022partial hidrogenatu0022 in lista de ingrediente. Acestea indica prezenta grasimilor trans. In unele tari, cantitatea de grasimi trans este mentionata explicit pe eticheta.

Exista grasimi trans naturale?

Da, exista grasimi trans naturale care se gasesc in cantitati mici in produsele animale, cum ar fi carnea de vita, miel si produsele lactate. Cu toate acestea, studiile arata ca grasimile trans naturale nu prezinta aceleasi riscuri pentru sanatate ca cele artificiale.

Cum pot reduce consumul de grasimi trans?

Puteti reduce consumul de grasimi trans prin evitarea produselor alimentare procesate, inlocuind margarina cu unt sau uleiuri vegetale, alegand produse de patiserie facute cu uleiuri nesaturate si optand pentru o dieta bogata in alimente integrale si neprocesate.

Care sunt recomandarile oficiale privind consumul de grasimi trans?

Organizatia Mondiala a Sanatatii (OMS) recomanda ca grasimile trans sa reprezinte mai putin de 1% din aportul caloric zilnic total. Acest lucru inseamna ca, pentru o dieta de 2.000 de calorii pe zi, ar trebui sa consumati mai putin de 2 grame de grasimi trans pe zi.

Resurse Bibliografie

Articolele din acest site au rol informativ. Administratorii site-ului nu sunt responsabili pentru incercarea de a aplica o reteta, un sfat sau o dieta si nici nu garanteaza ca informatiile furnizate va vor ajuta sau nu va vor dauna personal. Fiti prudenti si consultati intotdeauna un medic sau un nutritionist!

Va multumim ca ati citit! Daca acest articol vi se pare util si interesant, va rugam sa il distribuiti pe retelele de socializare pentru a fi citit si de altii. In acest fel ne ajutati si ne motivati sa scriem mai multe articole interesante.