Call Center: (+40) 725 658 919

Transport gratuit în toată țara pentru toate comenzile de peste 199 RON

Vitamina b12 cobalamina - 7 beneficii pentru sanatate (dovedite stiintific)

Vitamina B12 cobalamina – 7 Beneficii pentru sanatate (dovedite stiintific)

Descopera cele 7 beneficii pentru sanatate ale vitaminei B12, sustinute de cercetarile stiintifice. De la imbunatatirea sanatatii creierului si a sistemului nervos, la reducerea riscului de boli de inima si depresie, vitamina B12 este esentiala pentru mentinerea unei stari de sanatate optime. Afla cum poti obtine suficienta vitamina B12 din alimentatie si suplimente pentru a-ti imbunatati starea generala de sanatate.

Suplimentele de vitamina B12 cobalamina au ajuns pe rafturi in ultima vreme. Fie sub forma de guma de mestecat sau capsule, probabil ca le-ati vazut la magazinul alimentar sau la farmacie. Acum este momentul sa va intrebati ce este toata agitatia legata de acest nutrient esential

💢Ce este vitamina B12?

Vitamina B12 este cunoscuta si sub numele de cobalamina. Potrivit Clinicii Mayo, aceasta este implicata in formarea globulelor rosii, in functia nervoasa si in formarea ADN-ului. Clinica Mayo afirma ca deficienta de vitamina B12 este foarte rara, deoarece organismul o poate stoca timp de mai multi ani. Cu toate acestea, daca aveti o dieta saraca in carne, cum ar fi sa fiti vegan sau vegetarian, aveti un risc mai mare de a avea o deficienta. In plus, adultii mai in varsta sunt mai predispusi la deficiente de vitamina B12.[1]

Potrivit Serviciului National de Sanatate din Marea Britanie (NHS), simptomele deficientei de vitamina B12 includ oboseala, slabiciune musculara, schimbari de dispozitie (cum ar fi depresia sau confuzia) si probleme de memorie.[2]Prin urmare, este important sa va asigurati ca primiti suficienta vitamina B12 in dieta dumneavoastra.

CITEȘTE ȘI:
8 alimente pentru reducerea inflamatiei in artrita

Principalele surse de B12 cobalamina

Potrivit Clinicii Mayo, cele mai bune surse de vitamina B12 sunt produsele de origine animala, cum ar fi carnea de pasare, carnea, pestele si produsele lactate. Unele alimente au, de asemenea, vitamina B12 adaugata in timpul procesarii. Cerealele imbogatite pentru micul dejun sau unele produse comerciale cu drojdie sunt doua exemple ale acestui fenomen.[3]

Deoarece vitamina B12 provine in principal din surse animale, poate fi dificil pentru persoanele care urmeaza o dieta vegetariana sau vegana stricta sa isi satisfaca necesarul de acest nutrient. In aceste cazuri, vitamina B12 poate fi suplimentata. Doua metode comune de suplimentare a vitaminei B12 in afara dietei sunt administrarea de suplimente sau prin injectare.

💢7 Beneficii pentru sanatate ale vitaminei B12

7 beneficii pentru sanatate ale vitaminei b12
7 beneficii pentru sanatate ale vitaminei b12

Iata sapte beneficii pentru sanatate dovedite stiintific ale vitaminei B12.

1. Reduce riscul de anemie

Potrivit Clinicii Mayo, anemia este o afectiune in care organismul nu are suficiente globule rosii sanatoase. Acest lucru inseamna ca sangele nu este capabil sa transporte oxigenul in toate partile corpului, ceea ce poate duce la simptome precum oboseala, maini si picioare reci, dificultati de respiratie sau slabiciune musculara.[4]

Avand in vedere rolul sau in formarea celulelor rosii din sange, este logic ca unul dintre beneficiile vitaminei B12 este prevenirea anemiei. Atunci cand aveti un deficit de vitamina B12, globulele rosii din corpul dumneavoastra devin prea mari si capata o forma neregulata. Acest lucru le impiedica sa se deplaseze in mod corespunzator in organism, ceea ce duce la un anumit tip de anemie numita “anemie megaloblastica”[5]

CITEȘTE ȘI:
Carob – ce este si cum il mananci?

2. Poate reduce riscul de osteoporoza

Avand in vedere ca vitamina B12 este atat de importanta pentru functionarea ADN-ului, este de la sine inteles ca este, de asemenea, o componenta cheie in formarea oaselor.

Un studiu publicat in Journal of Bone and Mineral Research a constatat ca persoanele cu niveluri mai ridicate de vitamina B12 aveau, de asemenea, o densitate minerala osoasa mai mare. O densitate minerala osoasa mai mica este un semn de osteoporoza. Acest studiu a aratat ca persoanele care nu au rezerve adecvate de vitamina B12 pot fi expuse riscului de osteoporoza.[6]

3. Poate imbunatati sanatatea inimii

Homocisteina este un aminoacid sau un element constitutiv al proteinelor. Atunci cand proteinele sunt descompuse, una dintre substantele produse este homocisteina. Studiile au aratat ca nivelurile ridicate de homocisteina reprezinta un factor de risc pentru dezvoltarea bolilor cardiovasculare. La om, nivelurile ridicate de homocisteina indica, de obicei, o deficienta de acid folic (vitamina B9) sau de vitamina B12.[7])

Potrivit National Institutes of Health (NIH), vitamina B12 (impreuna cu alte vitamine B, cum ar fi acidul folic si vitamina B6) va poate reduce nivelul de homocisteina. Cu toate acestea, NIH subliniaza ca administrarea de suplimente de B12 nu reduce riscul de boli cardiovasculare.[8]

Daca sunteti in cautarea unui supliment care imbunatateste in mod specific sanatatea inimii, luati in schimb un supliment cu acizi grasi omega-3.

4. Poate reduce riscul de defecte congenitale

Dupa cum am mentionat mai devreme, se recomanda ca femeile insarcinate sa consume o cantitate mai mare de vitamina B12 decat un adult obisnuit. Acest lucru se datoreaza faptului ca o deficienta de vitamina B12 a fost legata de defecte congenitale, cum ar fi defectele tubului neural, si de complicatii in timpul sarcinii.[9] Prin urmare, femeile insarcinate trebuie sa se asigure ca iau doza zilnica recomandata de vitamina B12 pentru a evita defectele congenitale la copiii lor.

CITEȘTE ȘI:
8 Fructe de vara care te vor ajuta sa slabesti rapid

5. Poate reduce riscul de depresie

Potrivit Organizatiei Mondiale a Sanatatii, depresia este frecventa si afecteaza peste 264 de milioane de persoane din intreaga lume. Aceasta boala psihica poate afecta persoane de toate varstele.[10]

In cadrul studiului american Women’s Health and Aging Study, s-a constatat ca deficienta de vitamina B12 este mai frecventa la femeile adulte cu depresie decat la femeile care nu sufera de depresie. S-a constatat chiar ca cele cu deficienta de vitamina B12 aveau de doua ori mai multe sanse de a dezvolta depresie decat cele care nu aveau deficienta.[11]

Un alt studiu efectuat pe un grup de persoane in varsta confirma aceste constatari. Studiul de la Rotterdam a aratat ca persoanele in varsta care prezentau deficiente de vitamina B12 erau mai predispuse sa sufere de depresie.[12]

Studiile au aratat, de asemenea, ca suplimentarea cu vitamina B12 poate imbunatati simptomele depresiei. Intr-un studiu publicat in revista Open Neurology, 100% dintre persoanele depresive tratate cu suplimente de vitamina B12 au prezentat o scadere a simptomelor depresive dupa trei luni.[13]

6. Va poate imbunatati cognitia

Un studiu publicat in revista American Academy of Neurology a aratat ca concentratia de markeri B12 din organism este legata de functia cognitiva si de volumul creierului. Studiul a constatat ca, atunci cand acesti markeri sunt deficitari, volumul general al creierului poate fi redus, ceea ce duce la afectarea abilitatilor cognitive.[14]

CITEȘTE ȘI:
Ce sunt macronutrientii si micronutrientii si ce rol au?

Un alt studiu a constatat ca persoanele cu niveluri scazute de vitamina B12 au avut o memorie si capacitati de invatare mai slabe.[15]Aceste rezultate arata cat de importante sunt rezervele adecvate de vitamina B12 pentru functia cognitiva.

7. Poate imbunatati sanatatea parului, a pielii si a unghiilor

Unul dintre cele mai populare motive pentru a lua vitamina B12 este reprezentat de efectele sale promitatoare asupra parului, pielii si unghiilor. Potrivit American Journal of Clinical Dermatology, o deficienta de vitamina B12 poate duce adesea la hiperpigmentare, modificari ale parului si ale pielii si glosita (inflamatie a limbii).[16] Un aport adecvat de vitamina B12, fie prin alimentatie, fie prin suplimente, poate preveni aceste reactii negative.

💢De cata vitamina B12 aveti nevoie?

Potrivit National Institutes of Health (NIH), se recomanda ca adultii sa consume 2,4 micrograme (mcg) de vitamina B12 pe zi. Unele grupuri specifice de adulti au nevoie de cantitati diferite din acest nutrient. Femeilor insarcinate li se recomanda sa consume 2,6 mcg de B12 pe zi, iar femeile care alapteaza ar trebui sa isi mareasca doza zilnica de vitamina B12 la 2,8 mcg.[17]

Deoarece vitamina B12 este o vitamina solubila in apa, organismul absoarbe doar atat cat are nevoie si elimina restul prin urina. Acest lucru inseamna ca nu exista niciun beneficiu in a lua mai mult decat cantitatea recomandata de vitamina B12. De asemenea, inseamna ca toxicitatea provocata de vitamina B12 este extrem de improbabila, ceea ce o face extrem de sigura.

CITEȘTE ȘI:
Cum Te Poate Ajuta Zincul Chelat sa Ai o Sanatate de Fier

💢Concluzie

Vitamina B12, sau cobalamina, joaca un rol important in formarea globulelor rosii, in functia nervoasa si in sinteza ADN-ului. Asa cum am discutat aici, obtinerea unei cantitati suficiente de vitamina B12, fie prin dieta, fie prin suplimente, poate imbunatati capacitatea cognitiva, reduce riscul de osteoporoza si reduce riscul de a dezvolta depresie sau de a reduce simptomele depresive.

Desi este intotdeauna mai bine sa obtineti vitaminele din alimente, suplimentele de vitamina B12 sunt in general considerate sigure, in special pentru persoanele a caror dieta este saraca in produse de origine animala, cum ar fi carnea, lactatele si pestele.

Daca va ingrijoreaza nivelul de vitamina B12, va recomandam sa discutati cu medicul dumneavoastra pentru a vedea daca nivelul dumneavoastra este intr-adevar scazut si daca suplimentarea este potrivita pentru dumneavoastra.

🧠Intrebari frecvente

Ce este vitamina B12 si de ce este importanta pentru sanatate?

Vitamina B12, cunoscuta si sub numele de cobalamina, este o vitamina esentiala, hidrosolubila, necesara pentru buna functionare a organismului. Ea joaca un rol important in producerea de celule rosii din sange, mentinerea sanatatii sistemului nervos si sinteza ADN-ului.

Care sunt beneficiile dovedite stiintific ale vitaminei B12?

Beneficiile vitaminei B12 pentru sanatate includ: prevenirea anemiei megaloblastice, protejarea sistemului nervos, sustinerea sanatatii inimii, imbunatatirea functiilor cognitive, sustinerea metabolismului energiei si reducerea riscului de depresie.

Care sunt sursele naturale de vitamina B12?

Sursele naturale de vitamina B12 includ alimente de origine animala, precum carne, peste, oua si produse lactate. Vegetarienii si veganii pot obtine vitamina B12 din suplimente alimentare sau alimente fortificate, cum ar fi laptele de soia, cerealele de mic dejun sau drojdia nutritionala.

Ce se intampla daca nu consum suficienta vitamina B12?

Deficienta de vitamina B12 poate duce la anemie megaloblastica, probleme neurologice, tulburari psihice si, in cazuri extreme, la leziuni ireversibile ale sistemului nervos. Semnele de deficienta pot include oboseala, slabiciune, pierderea memoriei, dificultati de concentrare si probleme digestive.

Cum pot afla daca am deficienta de vitamina B12?

Deficienta de vitamina B12 poate fi diagnosticata prin analize de sange care masoara nivelul acestei vitamine in organism. Daca suspectati ca aveti o deficienta de vitamina B12, adresati-va medicului dumneavoastra pentru a efectua testele necesare.

Cata vitamina B12 ar trebui sa consumam zilnic?

Cantitatea recomandata de vitamina B12 variaza in functie de varsta, sex si starea de sanatate. In general, adultii sanatosi au nevoie de aproximativ 2,6 – 2,8 micrograme de vitamina B12 pe zi. Femeile insarcinate sau care alapteaza au nevoie de o cantitate mai mare. Este important sa discutati cu medicul dumneavoastra pentru a determina necesarul zilnic personalizat.

CITEȘTE ȘI:
Nivelul scazut de proteine in organism: cauze, simptome si remedii
  1. Mayo Clinic: Vitamin B-12
  2. NHS: Vitamin B12 or folate deficiency anaemia
  3. Mayo Clinic: Vitamin B-12
  4. Mayo Clinic: Anemia
  5. National Organization for Rare Disorders: Anemia, Megaloblastic
  6. Journal of Bone and Mineral Research: Low Plasma Vitamin B12 Is Associated With Lower BMD: The Framingham Osteoporosis Study
  7. Healthline: High Homocysteine Level (Hyperhomocysteinemia
  8. NIH: Vitamin B12
  9. British Journal of Nutrition: Folate, vitamin B12 and homocysteine in relation to birth defects and pregnancy outcome
  10. World Health Organization: Depression
  11. ResearchGate: Treatment of depression: Time to consider folic acid and Vitamin B12
  12. American Journal of Psychiatry: Vitamin B12, Folate, and Homocysteine in Depression: The Rotterdam Study
  13. NCBI: Vitamin B12 Supplementation in Treating Major Depressive Disorder: A Randomized Controlled Trial
  14. NCBI: Vitamin B12, cognition, and brain MRI measures
  15. PubMed.gov: Vitamin B-12 concentration, memory performance, and hippocampal structure in patients with mild cognitive impairment
  16. ResearchGate: A Review of Vitamin B12 in Dermatology
  17. NIH: Vitamin B12

👇Citeste si aceste articole:

    Vitamina b12 cobalamina - 7 beneficii pentru sanatate (dovedite stiintific)
    Vitamina b12 cobalamina - 7 beneficii pentru sanatate (dovedite stiintific)

    Articolele din acest site au rol informativ. Administratorii site-ului nu sunt responsabili pentru incercarea de a aplica o reteta, un sfat sau o dieta si nici nu garanteaza ca informatiile furnizate va vor ajuta sau nu va vor dauna personal. Fiti prudenti si consultati intotdeauna un medic sau un nutritionist!

    Va multumim ca ati citit! Daca acest articol vi se pare util si interesant, va rugam sa il distribuiti pe retelele de socializare pentru a fi citit si de altii. In acest fel ne ajutati si ne motivati sa scriem mai multe articole interesante.