Call Center: (+40) 725 658 919

Transport gratuit în toată țara pentru toate comenzile de peste 199 RON

Probiotice: iata ce trebuie sa stiti - 5 alimente cu efect probiotic

Probiotice: Iata ce TREBUIE sa stiti – 5 alimente cu efect probiotic

Știti cu siguranta ca probioticele sunt benefice pentru sanatatea dumneavoastra. Atunci cand aveti stomacul deranjat, puteti lua zilnic acidophilus sau puteti consuma periodic iaurt Bio K, un bol cu varza murata sau o sticla de kefir.

Este acesta, totusi, singurul lucru pe care trebuie sa il faceti pentru a va promova sanatatea intestinala?

Nu vreau sa fiu purtatorul de vesti proaste, dar chiar si cele mai concertate eforturi pot fi facute ineficiente daca nu sunt disponibile informatiile adecvate. Chiar daca administrarea de suplimente probiotice si consumul de alimente fermentate sunt benefice, acestea reprezinta doar o piesa din intregul puzzle al sanatatii intestinale.

Tractul gastrointestinal (tractul GI) este complex si dinamic; acesta gazduieste aproximativ 100 de trilioane de bacterii (adica aproape un kilogram… doar de bacterii), denumite colectiv microbiom (microbiota). Atunci cand sunt in echilibru, aceste creaturi ajuta la reglarea digestiei si a starii noastre de spirit, la imbunatatirea energiei si a imunitatii noastre, la reducerea anxietatii si la prevenirea bolilor cronice.

Probiotice: iata ce trebuie sa stiti - 5 alimente probiotice sanatoase
Probiotice: Iata ce TREBUIE sa stiti – 5 alimente probiotice sanatoase

Atunci cand microbiomul este dezechilibrat (cunoscut si sub numele de “disbioza”), acesta face exact opusul a ceea ce ar trebui sa faca. Bolile cardiovasculare, bolile autoimune (cum ar fi artrita reumatoida si tiroidita Hashimoto) si cancerul sunt doar cateva dintre afectiunile cronice si debilitante care au fost asociate, printre altele, cu disbioza.

Cand trebuie sa va concentrati asupra tractului intestinal?

Daca ati fost vreodata diagnosticat cu o afectiune specifica legata de intestin (ex: SII, IBD, boala celiaca, GERD) sau aveti simptome intestinale precum durere, balonare, flatulenta, constipatie sau diaree, stiti deja ca trebuie sa va concentrati asupra intestinului.

CITEȘTE ȘI:
Uleiul de smirna, beneficii, utilizari si precautii

Daca …

  • Ati luat antibiotice in ultimii cativa ani
  • Va luptati cu dureri articulare sau artrita
  • Sunteti distrasi si aveti dificultati de concentrare (uitare sau “ceata cerebrala”)
  • Ati fost diagnosticat cu o afectiune autoimuna
  • Aveti “crize” ale pielii, cum ar fi eczeme sau acnee
  • Va simtiti deprimat sau anxios

… este esential sa va concentrati asupra sanatatii intestinelor. Tractul gastro-intestinal este principala bariera imunitara a organismului – este locul unde incep majoritatea bolilor, dar este si locul unde ne putem uita mai intai pentru a restabili sanatatea.

Aici ma entuziasmez cu adevarat, deoarece intestinul este viu si se schimba in mod constant – puteti sa va orientati abordarea catre microbismul dumneavoastra prin schimbarea a:

  • Ce mancati (si cum mancati)
  • Modul in care gestionati stresul
  • Expunerea la mediul inconjurator (de exemplu: poluarea si metalele grele)
Probiotice iata ce trebuie sa stiti
Probiotice Iata ce TREBUIE sa stiti

Cum si cand ar trebui sa luati probiotice….

Probioticele si alimentele fermentate nu contin aceleasi tulpini bacteriene care se gasesc in stomacul dumneavoastra. Acesta este unul dintre cele mai neintelese lucruri uneori despre probiotice si sanatatea intestinala.

Conform cercetarilor , este nevoie doar de 1-2 saptamani pentru ca microorganismele probiotice sa dispara in urma consumului.

Asta inseamna ca ar trebui sa abandonati complet ideea de a utiliza probioticele? Cu siguranta ca nu! Ele pot fi in continuare de ajutor – desi nu inlocuiesc bacteriile sanatoase, ele pot contribui la mentinerea mediului intestinal si pot avea un efect terapeutic urias.

CITEȘTE ȘI:
5 alimente bogate in grasimi sanatoase care sunt de fapt super bune

Aceste avantaje depind de tulpina si de dozaj. Probioticele pot fi de ajutor daca ati luat recent antibiotice sau daca aveti o afectiune intestinala specifica, cum ar fi IBS, IBD, infectii, constipatie sau intestin permeabil. Cu toate acestea, noi cercetari au dezvaluit ca probioticele pot ajuta in cazul anxietatii si melancoliei, eczemelor, nivelului ridicat de colesterol si prevenirii infectiilor urinare si a infectiilor cu drojdie.

Iaurt probiotic in borcan pe masa
Iaurt probiotic in borcan pe masa

Iaurtul

Iaurtul este una dintre cele mai bune surse de probiotice, care sunt bacterii prietenoase care va pot imbunatati sanatatea.

Acesta este obtinut din lapte care a fost fermentat de bacterii prietenoase, in principal bacterii lactice si bifidobacterii (sursa).

CITEȘTE ȘI:
10 alimente care sunt foarte usor de digerat

Consumul de iaurt este asociat cu multe beneficii pentru sanatate, inclusiv cu imbunatatirea sanatatii oaselor. De asemenea, este benefic pentru persoanele cu tensiune arteriala ridicata (sursa).

La copii, iaurtul poate ajuta la reducerea diareei provocate de antibiotice. Acesta poate chiar ajuta la ameliorarea simptomelor sindromului de colon iritabil (IBS) (sursa).

In plus, iaurtul poate fi potrivit pentru persoanele cu intoleranta la lactoza. Acest lucru se datoreaza faptului ca bacteriile transforma o parte din lactoza in acid lactic, care este, de asemenea, motivul pentru care iaurtul are un gust acru.

Totusi, retineti ca nu toate iaurturile contin probiotice vii. In unele cazuri, bacteriile vii au fost ucise in timpul procesarii.

Din acest motiv, asigurati-va ca alegeti iaurt cu culturi active sau vii.

De asemenea, asigurati-va ca cititi intotdeauna eticheta iaurtului inainte de a-l cumpara. Chiar daca este etichetat cu continut scazut de grasimi sau fara grasimi, este posibil sa fie incarcat cu cantitati mari de zahar adaugat.

Varza murata si alte muraturi probiotice in borcane
Varza murata si alte muraturi probiotice in borcane

Varza murata

Varza murata este varza maruntita fin care a fost fermentata de bacteriile lactice. Este unul dintre cele mai vechi alimente traditionale si este populara in multe tari, in special in Europa.

Varza murata este adesea folosita deasupra carnatilor sau ca garnitura. Are un gust acru, sarat si poate fi pastrata luni de zile intr-un recipient etans. Pe langa calitatile sale probiotice, varza este bogata in fibre, precum si in vitaminele C, B si K. De asemenea, este bogata in sodiu si contine fier si mangan (sursa).

CITEȘTE ȘI:
Despre mutatia virusurilor: coronavirusuri si alte specii

Varza murata contine, de asemenea, antioxidantii luteina si zeaxantina, care sunt importanti pentru sanatatea ochilor (sursa).

Asigurati-va ca alegeti varza murata nepasteurizata, deoarece pasteurizarea ucide bacteriile vii si active. Puteti gasi online tipuri crude de varza murata.

Bors de casa cu tarate
Bors de casa cu tarate

Borsul

Borsul contine vitaminele B si C, minerale, carbohidrati, aminoacizi, vitaminele D si H, enzime, minerale si oligoelemente, inclusiv seleniu si crom. Este extrem de hranitor si ajuta la tratarea slabiciunii si a oboselii.

Este un remediu bine cunoscut pentru indigestie, datorita concentratiei sale ridicate de probiotice naturale, dar ajuta si la eliminarea toxinelor din organism. Borsul poate fi folosit si in tratamentele de slabire pentru a favoriza arderea grasimilor.

Consumul zilnic de bors facut in casa poate ajuta in cazul indigestiei, constipatiei si diareei. Veti putea controla tranzitul intestinal si imbunatati tulburarile gastrointestinale daca urmati un remediu pe baza de bors.

Borsul trebuie consumat in intregime pentru a profita de beneficiile microorganismelor sale probiotice. Borsul isi pierde proprietatile probiotice atunci cand este gatit in supe, dar ofera in continuare o multime de avantaje pentru sanatate.

Borsul este folosit si in medicina traditionala pentru tratarea afectiunilor respiratorii, cum ar fi bronsita si astmul.

Tempeh un produs probiotic din soia
Tempeh un produs probiotic din soia

Tempeh

Tempeh este un produs din soia fermentat. Formeaza un pateu ferm, a carui aroma este descrisa ca fiind de nuca, de pamant sau asemanatoare cu cea a unei ciuperci.

CITEȘTE ȘI:
13 Modalitati de a slabi in timpul somnului despre care multi nu stiu

Tempeh este originar din Indonezia, dar a devenit popular in intreaga lume ca substitut de carne bogat in proteine. Procesul de fermentare are, de fapt, unele efecte surprinzatoare asupra profilului sau nutritional.

Boabele de soia sunt de obicei bogate in acid fitic, un compus vegetal care impiedica absorbtia mineralelor precum fierul si zincul. Cu toate acestea, fermentarea scade cantitatea de acid fitic, ceea ce poate creste cantitatea de minerale pe care organismul dumneavoastra este capabil sa le absoarba din tempeh (sursa).

Fermentarea produce, de asemenea, o parte din vitamina B12, un nutrient pe care soia nu il contine (sursa).

Vitamina B12 se gaseste in principal in alimentele de origine animala, cum ar fi carnea, pestele, lactatele si ouale. Acest lucru face ca tempeh sa fie o alegere excelenta pentru vegetarieni, precum si pentru oricine doreste sa adauge un probiotic nutritiv in dieta lor.

Branzeturi probiotice
Branzeturi probiotice

Unele tipuri de branza

Desi majoritatea tipurilor de branza sunt fermentate, nu inseamna ca toate contin probiotice. Prin urmare, este important sa cautati culturile vii si active pe etichetele produselor alimentare.

Bacteriile bune supravietuiesc procesului de invechire in unele branzeturi, inclusiv Gouda, mozzarella, cheddar si branza de vaci (sursa).

Branza este foarte hranitoare si o sursa foarte buna de proteine. De asemenea, este bogata in vitamine si minerale importante, inclusiv calciu, vitamina B12, fosfor si seleniu (sursa).

CITEȘTE ȘI:
Anabolizantele – o reteta pentru victorii?

Consumul moderat de produse lactate, cum ar fi branza, poate chiar sa reduca riscul de boli de inima si osteoporoza (sursa).

Ar trebui sa iau suplimente probiotice?

Suplimentele probiotice sunt pastile, pulberi sau lichide care contin bacterii sau drojdii benefice vii. Acestea sunt foarte populare si usor de gasit, insa nu toate merita banii dumneavoastra. Nu toate au aceleasi tipuri de bacterii sau aceleasi concentratii. Exista, de asemenea, multe produse pe piata care fac afirmatii fara nicio dovada de eficacitate.

De obicei, suplimentele probiotice nu vin cu surse de hrana fibroasa pentru ca bacteriile sa se hraneasca, ceea ce le poate impiedica eficacitatea daca cineva nu consuma si aceste alimente.

Unele suplimente probiotice sunt concepute pentru a transporta bacteriile pana la intestinul gros pentru efecte mai bune, in timp ce altele probabil ca nu trec de acidul gastric.

Exista unele persoane care nu ar trebui sa ia un probiotic sau care ar putea avea simptome agravate daca o fac, cum ar fi persoanele cu supraaglomerare bacteriana a intestinului subtire (SIBO) sau persoanele sensibile la ingredientele din supliment.

Cu toate acestea, tulpinile potrivite de probiotice pot fi incredibil de benefice pentru unele persoane. Depinde de tipul de tulpina, de formula produsului, de calitatea produsului si de depozitare.

La fel ca in cazul tuturor suplimentelor, este bine sa va consultati cu un medic specialist in domeniul sanatatii care are cunostinte despre probiotice.

CITEȘTE ȘI:
7 Plante adaptogene pentru combaterea stresului

Concluzii

Pastrarea echilibrului bacteriilor intestinale este importanta pentru multe aspecte ale sanatatii. Pentru a face acest lucru, consumati o multime de alimente prebiotice si probiotice, deoarece acestea vor contribui la promovarea celui mai ideal echilibru intre bacteriile intestinale bune si rele.

Discutati cu medicul dumneavoastra pentru a va asigura ca mancati cantitatile potrivite din fiecare. Este posibil sa exagerati sau sa aveti efecte secundare.

Pentru a vedea daca ati putea beneficia de un supliment, consultati lista World Gastroenterology Organization Global Guidelines a afectiunilor bazate pe dovezi pe care probioticele ar putea sa le ajute. Aceasta include, de asemenea, recomandari.

Asigurati-va ca cititi cu atentie etichetele de pe orice supliment si discutati orice intrebari si recomandari cu furnizorul dumneavoastra de servicii medicale.

{{ content }}
A fost util articolul? Impartasiti-l cu prietenii dvs. pe retelele de socializare! In acest fel, ii ajutati pe oameni sa isi imbunatateasca cunostintele, iar pe noi sa scriem mai multe articole utile si interesante.