Call Center: (+40) 725 658 919

Transport gratuit în toată țara pentru toate comenzile de peste 199 RON

8 mituri și realități despre colesterolul mărit: ce trebuie să știți

8 Mituri si realitati despre colesterolul marit: Ce trebuie sa stiti

Colesterolul este o substanta ceroasa care este produsa in ficat si este esentiala pentru cresterea si dezvoltarea creierului, a sistemului nervos si a altor organe. Cu toate astea, nivelul ridicat de colesterol este una dintre principalele cauze ale bolilor de inima. Dar confuzia cu privire la riscurile si beneficiile colesterolului abunda. Iata 8 mituri si realitati despre colesterolul marit si ce trebuie sa stiti.

Aproximativ 12% dintre adultii si 7% dintre copiii au un nivel ridicat de colesterol. Deoarece colesterolul marit nu are simptome, poate fi greu de depistat fara analize de sange, dar riscurile sunt reale: un nivel ridicat al unui tip gresit de colesterol creste riscul de boli de inima si de accident vascular cerebral, a cincea cauza de deces.

In ciuda faptului ca majoritatea oamenilor au auzit de colesterol, exista inca multe mituri despre colesterolul marit.

8 mituri si realitati despre colesterolul marit: ce trebuie sa stiti
Mituri si realitati despre colesterolul marit

Colesterolul este o componenta esentiala a corpului nostru. Acesta ne ajuta sa construim oase si muschi puternici. Cu toate acestea, prea mult colesterol poate fi daunator. Exista mai multi factori care afecteaza nivelul colesterolului din sange.

Mitul 1: Tot colesterolul este rau

Se vorbeste mult despre colesterolul marit, insa nu tot colesterolul este rau.

Adevar: Exista mai multe tipuri de colesterol. Colesterolul lipoproteic cu densitate scazuta (LDL) este considerat un tip “rau” si, din pacate, acest tip reprezinta cea mai mare parte a colesterolului din organism. LDL se poate lipi de peretii vaselor dumneavoastra de sange. Aceasta acumulare, numita placa, va poate creste riscul de boli de inima si de accident vascular cerebral.

CITEȘTE ȘI:
Cheia de la frigider: 5 sfaturi pentru a renunta sa mai mananci noaptea

Cu toate acestea, aveti, de asemenea, colesterol lipoproteic cu densitate mare (HDL), care este tipul “bun”. HDL absoarbe colesterolul si il duce la ficat, unde este procesat. LDL scade riscul de boli de inima si de accident vascular cerebral.

Un interval sanatos de colesterol total este mai mic de 200 de miligrame pe decilitru, cu niveluri de LDL mai mici de 100 de miligrame pe decilitru si niveluri de HDL de cel putin 60 de miligrame pe decilitru.

Mitul 2: Alimentele bogate in colesterol provoaca boli de inima

Centrele pentru Controlul si Prevenirea Bolilor (CDC) sustin ca alimentele bogate in colesterol cresc riscul de atac de cord si accident vascular cerebral. Cu toate acestea, noi cercetari adauga nuante la discutiile despre colesterolul din alimente si bolile de inima.

Adevar: O multime de alimente bogate in colesterol, cum ar fi carnea rosie si lactatele, contin, de asemenea, multi acizi grasi, care sunt legati de bolile de inima. Noile cercetari arata ca alimentele bogate in colesterol care nu au multa grasime, cum ar fi ouale si crevetii, nu contribuie la bolile de inima.

Mitul 3: Ovazul reduce colesterolul marit

Cercetarile arata ca fulgii de ovaz pot reduce colesterolul. Cu toate acestea, concentrarea asupra consumului de grasimi potrivite si cresterea aportului global de fibre poate face mai mult.

CITEȘTE ȘI:
5 obiceiuri alimentare sanatoase pentru stimularea metabolismului

Adevar: Reducerea aportului de grasimi, in special a grasimilor saturate, este prima schimbare alimentara recomandata pentru a ajuta la reducerea colesterolului.

Mitul 4: Știti daca aveti colesterolul ridicat

Majoritatea persoanelor cu colesterol ridicat nu au simptome.

Adevar: Singurul mod de a afla care este nivelul colesterolului este prin analize de sange. Majoritatea adultilor trebuie sa isi verifice colesterolul cel putin o data la cinci ani. Daca aveti antecedente familiale de colesterol ridicat sau alte afectiuni, cum ar fi diabetul, ar trebui sa discutati cu furnizorul de servicii medicale pentru a stabili daca aveti nevoie de teste mai frecvente.

Mitul 5: Femeile nu ar trebui sa se ingrijoreze de bolile de inima

Barbatii si femeile au rate similare de colesterol ridicat, iar toata lumea trebuie sa fie preocupata de bolile de inima.

Adevar: Bolile de inima sunt cea mai frecventa cauza de deces la femei, fiind responsabile de unul din cinci decese. Bolile de inima pot arata diferit la femei, asa ca asigurati-va ca stiti care sunt semnele.

Mitul 6: Consumul de alimente cu un nivel ridicat de grasimi va creste nivelul de colesterol

Cantitatea si tipul de grasimi pe care le consumati au un impact mai mare asupra nivelului de colesterol.

CITEȘTE ȘI:
Carbohidratii te fac sa te ingrasi?

Adevar: Consumul unei cantitati mari de grasimi saturate si grasimi trans va creste colesterolul. Acest lucru este derutant, deoarece multe alimente care sunt bogate in colesterol contin si grasimi saturate.

Acesta este cazul carnii rosii si al produselor lactate. Daca incercati sa va reduceti nivelul colesterolului, asigurati-va ca nu mai mult de 6% din caloriile zilnice provin din grasimi saturate.

Mitul 7: Pot sa-mi controlez nivelul colesterolului doar cu exercitii fizice si dieta

Dieta si exercitiile fizice sunt importante, dar multi oameni au nevoie de medicamente.

Adevar: Daca aveti un istoric familial de colesterol ridicat sau daca aveti diabet de tip 2 sau boli de inima, probabil ca veti avea nevoie de medicamente pentru colesterol, numite statine.

Mitul 8 Doar persoanele supraponderale au colesterolul ridicat

Persoanele cu orice greutate pot avea colesterolul ridicat.

Adevar : Persoanele supraponderale sunt mai predispuse sa aiba colesterolul ridicat, dar aceasta afectiune poate afecta pe oricine, indiferent de greutate sau de nivelul de activitate. Toti adultii trebuie sa isi verifice periodic nivelul colesterolului.

8 mituri si realitati despre colesterolul marit: ce trebuie sa stiti
8 mituri si realitati despre colesterolul marit: ce trebuie sa stiti

Cum sa reduceti colesterolul LDL

Daca aveti un nivel ridicat de colesterol, puteti reduce colesterolul LDL prin dieta, exercitii fizice si medicamente. Anumite modificari ale stilului de viata, cum ar fi renuntarea la fumat si limitarea consumului de alcool, pot fi, de asemenea, de ajutor. Discutati cu medicul daca ar trebui sa incorporati si medicamente pentru scaderea colesterolului in rutina dumneavoastra.

CITEȘTE ȘI:
Cat de des poti manca carne de porc? Beneficii, riscuri cum sa o gatesti si sa o depozitezi?

Intrebari frecvente despre colesterolul marit

De ce este colesterolul ridicat rau?

O cantitate prea mare de colesterol in sange poate duce la acumularea de placi in artere. Acest lucru va creste riscul de atac de cord si de accident vascular cerebral.

Care este un raport bun intre LDL si HDL?

Nivelurile tinta ale colesterolului pentru majoritatea oamenilor sunt: colesterol total mai mic de 200 miligrame pe decilitru, LDL mai mic de 100 miligrame pe decilitru si HDL de cel putin 60 miligrame pe decilitru.

Ce este colesterolul bun?

Pentru colesterolul HDL, sau colesterolul u0022bunu0022, un nivel mai ridicat este mai bun. Colesterolul lipoproteic cu densitate mare (HDL) este cunoscut ca fiind colesterolul u0022bunu0022, deoarece ajuta la eliminarea altor forme de colesterol din sange. Nivelurile mai ridicate de colesterol HDL sunt asociate cu un risc mai scazut de boli de inima.

Care sunt simptomele de avertizare ale colesterolului ridicat?

Singurul mod de a sti daca aveti un nivel ridicat de colesterol ldl este prin intermediul unui test de sange. u003cbru003eu003cbru003eFiti atenti la simptomele atacului de cord sau ale unui accident vascular cerebral timpuriu, cum ar fi: greata, amorteala, tulburari de vorbire, oboseala extrema, dureri in piept sau angina pectorala, dificultati de respiratie, amorteala sau raceala la nivelul extremitatilor, tensiune arteriala ridicata.

Concluzii

Colesterolul joaca un rol major in sanatatea generala. Deoarece colesterolul ridicat nu are simptome evidente, este important ca toti adultii sa isi verifice nivelul la fiecare cinci ani, indiferent de greutate sau de nivelul de activitate. Persoanele cu antecedente familiale de colesterol ridicat ar trebui sa isi verifice nivelul colesterolului chiar mai des.

CITEȘTE ȘI:
Ce sa mananci la micul dejun sa ai o zi plina de energie

Daca aveti colesterolul ridicat, nu uitati ca nu este nimic de care sa va fie rusine. Consumand mai putine grasimi saturate, limitand alcoolul, eliminand tutunul si luand medicamentele pe care vi le prescrie furnizorul de servicii medicale, va puteti gestiona nivelul colesterolului si puteti trai o viata sanatoasa.

Resurse Bibliografie

A fost util articolul Mituri si realitati despre colesterolul marit? Impartasiti-l cu prietenii dvs. pe retelele de socializare! In acest fel, ii ajutati pe oameni sa isi imbunatateasca cunostintele, iar pe noi sa scriem mai multe articole utile si interesante.