Call Center: (+40) 725 658 919

Transport gratuit în toată țara pentru toate comenzile de peste 199 RON

Cand pot manca copiii morcovi

Cand pot manca copiii morcovi

Esti mamica si te intrebi cand pot manca copiii morcovi? Ei bine, specialistii in pediatrie ne spun ca morcovii pot fi introdusi atunci cand bebelusul este pregatit sa inceapa sa manance alimente solide adica in jurul varstei de 6 luni.

Odata ce bebelusii incep sa manance alimente solide, sursele alimentare de vitamina A sunt absolut esentiale.

Cand pot manca copiii morcovi
Fata fericita si sanatoasa mananca legume – mestecand un morcov

Morcovii in bucatarie

Morcovii sunt adesea portocalii si dulci, dar nu au fost intotdeauna asa. Leguma radacina este originara din Asia de Sud-Vest, unde oamenii au recoltat initial frunzele si semintele aromate ale morcovului ca hrana si medicament.

Oamenii au invatat sa manance si radacina plantei, care nu era portocalie, ci galbena sau purpurie, de forma fusiforma si mai amara decat morcovul modern. Oamenii au adus morcovul in intreaga lume, reproducand in cele din urma noi soiuri intr-un curcubeu de nuante – rosu, auriu, violet, alb si variatii intermediare.

Soiuri de morcovi diferiti
Soiuri de morcovi diferiti

Morcovii au o aroma vegetala dulce care completeaza atat mancarurile sarate, cat si cele dulci si sunt consumati cruzi, gatiti sau conservati in intreaga lume.

Daca aprofundati cultura culinara a unei regiuni, veti gasi probabil o varianta de salata de morcovi: morcovi marinati in citrice cu ceapa si usturoi; amestecati cu chili, nuca de cocos si seminte de mustar; usor prajiti cu ulei si condimente indraznete; fermentati cu varza si ridichi; si murati cu ierburi si boabe de piper, printre altele.

Cand pot manca copiii morcovi?

Morcovii pot fi introdusi de indata ce un bebelus este pregatit sa inceapa sa manance alimente solide, in general in jurul varstei de 6 luni.

Bebelus  de peste 6 luni care mananca un morcov fiert
Bebelus de peste 6 luni care mananca un morcov fiert

Sunt morcovii sanatosi pentru bebelusi?

Da. Morcovii au un continut ridicat de fibre si de vitamina B6, care este necesara pentru cresterea si dezvoltarea organismului unui bebelus. Superputerea secreta a morcovilor este cantitatea incredibila de carotenoizi, care sunt substante nutritive pe care organismul le transforma in vitamina A si care promoveaza o vedere sanatoasa.

CITEȘTE ȘI:
Beneficiile uimitoare ale pastarnacului pentru sanatate – ce efecte vindecatoare are aceasta leguma-radacina

Morcovii vin intr-o varietate de culori, iar densitatea nutrientilor lor este determinata mai mult de calitatea solului in care sunt crescuti decat de nuanta lor. Morcovii de culoare portocalie inchisa contin cea mai multa vitamina A, in timp ce cei de culoare galbena, portocalie, mov sau rosie contin nutrienti vegetali specifici care aduc beneficii organismului.

De exemplu, morcovii mov contin antocianina, un antioxidant puternic, in timp ce morcovii rosii contin licopen, care este benefic pentru sanatatea inimii.

Poate ati citit ca anumite alimente, cum ar fi morcovii, contin metale grele derivate din solul in care cresc. Acest lucru este adevarat, desi nu trebuie sa va abtineti in totalitate de la morcovi. Legumele radacinoase cultivate organic si conventional, cum ar fi morcovii si cartofii, pot contine urme de arsenic, plumb si alte metale grele in sol, din cauza poluarii.

Acest lucru este mai ingrijorator in cazul morcovilor sub forma de piure decat in cazul morcovilor intregi, nu numai pentru ca aditivii folositi de producatorii de alimente pentru copii pot contine arsenic si alte metale, ci si pentru ca este mai probabil ca bebelusii sa consume leguma sub forma de piure decat atunci cand rontaie morcovi intregi.

Pentru a minimiza expunerea la metale grele, evitati sa oferiti in mod regulat cereale de orez sugarilor, serviti o varietate de alimente si alegeti alimente integrale in locul celor la borcan.

In cele din urma, daca va ingrijoreaza nitratii din morcovi sau alte legume, retineti ca beneficiile consumului de legume depasesc de obicei orice riscuri asociate cu expunerea la nitratii din legume.

CITEȘTE ȘI:
Bicarbonatul de sodiu – 22 de beneficii si utilizari

Nitratii sunt compusi vegetali naturali care, atunci cand sunt consumati in cantitati mari, pot avea un efect daunator asupra nivelului de oxigen din sange.

Bebelusii cu afectiuni medicale preexistente sau cei cu varsta sub trei luni sunt mai sensibili la efectele nitratilor. Nitratii din legume nu reprezinta, in general, o preocupare pentru majoritatea copiilor sanatosi, potrivit unor organizatii precum Academia Americana de Pediatrie si Autoritatea Europeana pentru Siguranta Alimentara.

Pentru a minimiza expunerea la nitrati, evitati apa de fantana netestata si fiti precauti atunci cand folositi piureuri.

Sunt morcovii o cauza frecventa a alergiilor alimentare?

Nu. Alergiile la morcovi sunt mai putin frecvente, dar au fost raportate. Persoanele alergice la polenul de mesteacan pot avea, de asemenea, o alergie la morcovii cruzi sau pot suferi de sindromul de alergie orala (cunoscut si sub numele de alergie polen-aliment).

Sindromul de alergie orala se manifesta de obicei prin mancarimi temporare, furnicaturi sau arsuri in gura si este putin probabil sa provoace o reactie care sa puna viata in pericol. Gatitul morcovilor reduce aparitia reactiei.

Ca in cazul oricarui aliment nou, incepeti prin a servi o portie mica, de una singura, pentru primele doua ori. Daca nu apare nicio reactie adversa, cresteti treptat cantitatea servita in portiile ulterioare.

CITEȘTE ȘI:
8 Obiceiuri sanatoase care stimuleaza fertilitatea

Cum se prepara morcovii pentru bebelusi?

Fiecare bebelus se dezvolta in propriul ritm. Sugestiile de preparare si despre cand pot manca copiii morcovi de mai jos au doar un scop informativ si nu trebuie folosite in locul sfaturilor profesionale, individuale, ale medicului pediatru sau ale nutritionistului sau dieteticianului sau ale unui alt expert in alimentatie pediatrica.

1. Intre varsta de 6 si 8 luni

Gatiti un morcov intreg decojit (cu cat mai mare, cu atat mai bine) pana se inmoaie complet si se poate strapunge usor cu un cutit, apoi taiati-l in doua pe lungime si aruncati-l in aer. In plus, puteti face piure sau gratar de morcovi cruzi sau fierti.

Ajutati bebelusul sa se autoalimenteze punand o lingura de piure sau de morcov ras in fata lui si permitandu-i sa incerce sa o ia. De asemenea, ii puteti oferi un baston gros de morcov crud (urmariti un diametru de aproximativ 2 cm sau 1 inch la ambele capete ale bastonului de morcov, evitand capatul conic, care se poate rupe mai usor), decojit pentru ca bebelusul sa roada.

Aceasta activitate nu va avea ca rezultat multa mancare in stomac la acea masa, dar va avea beneficii incomensurabile pentru intarirea maxilarului, invatarea limbii sa mute mancarea in partea laterala a gurii unde vor creste in cele din urma molarii si furnizarea de stimulare senzoriala.

Aceste actiuni contribuie la cresterea coordonarii masticatiei. Desi este improbabil, este posibil ca bebelusii cu dinti si o mandibula puternica sa muste o bucata de morcov. Daca se intampla acest lucru, permiteti-i bebelusului sa o scuipe, tinand degetele departe de gura sa.

Il puteti ajuta punandu-va mana pe spatele bebelusului si inclinandu-l usor in fata pentru a permite gravitatiei sa ajute la tragerea bucatii de mancare spre partea din fata a gurii, unde poate fi scuipata mai usor.

CITEȘTE ȘI:
Cum sa planifici o dieta sanatoasa pentru slabit

Desi aceste momente pot fi inspaimantatoare, ele servesc ca oportunitati valoroase de invatare pentru ca bebelusul sa invete ce alimente nu sunt sigure pentru inghitire si sa exerseze scuipatul alimentelor.

2. Intre varsta de 9 si 12 luni,

sugarii dezvolta o apucare cu degetele (unde se intalnesc degetul mare si aratatorul), ceea ce le permite sa ridice bucati mai mici de alimente. Cand observati semne ale acestei dezvoltari, incercati sa oferiti morcovi fierti taiati in bucati de marimea unei muscaturi.

Puteti continua sa oferiti morcovi cruzi, rasi, taiati in bete de chibrituri sau bastonase, care prezinta un risc mai mare de sufocare, dar ii permit bebelusului sa isi dezvolte forta maxilarului si sa exerseze muscarea si scuiparea bucatilor mari.

Morcovii cruzi reprezinta un risc de sufocare, asa ca asigurati un mediu de masa sigur pentru bebelus prin reducerea la minimum a distragerilor (fara telefoane mobile, fara tablete), asigurandu-va ca bebelusul se afla intr-un scaun sustinut si ramanand aproape de el in timpul mesei.

3. Intre varsta 12 si 24 de luni

Continuati sa oferiti morcovi intregi fierti, taiati in bucati de marimea unei muscaturi, sau bucati mai mari daca doriti, ca hrana pentru degete. In jurul varstei de doi ani, multi copii mici sunt pregatiti sa manipuleze morcovi cruzi.

Daca sunteti increzator in abilitatile de a manca ale copilului dumneavoastra, puteti oferi morcovi cruzi care au fost taiati in sferturi in bastonase. Ca intotdeauna, puteti reduce la minimum riscul de sufocare prin crearea unui mediu sigur pentru a manca si prin faptul ca ramaneti la indemana copilului in timpul mesei.

Surse:

  1. Carrots: A Beta Carotene Wonder.  (n.d.). @berkeleywellness. Retrieved April 6, 2021.
  2. Arscott, S. A., Tanumihardjo, S. A. (2010). Morcovii de mai multe culori ofera nutritie de baza si fitochimicale biodisponibile, actionand ca un aliment functional. Comprehensive Reviews in Food Science and Food Safety, 9(2), 223–239. DOI:10.1111/j.1541-4337.2009.00103.x. Retrieved July 8, 2021.
  3. Neltner, T. (2021, February 11). Comisia de supraveghere a Camerei Reprezentantilor atrage din nou atentia asupra metalelor grele din alimentele pentru copii si solicita FDA sa actioneze. EDF Health. Retrieved July 9, 2021.
  4. Filer, L. J., Lowe, C. J., Barness, L. A., Goldbloom, R. B., Heald, F. P., et al. (1970). Methemoglobinemia infantila: Rolul nitratilor din alimentatie. Official Journal of The American Academy of Pediatrics, 46(3), 475-478. Retrieved September 9, 2020.
  5. European Food Safety Authority. (2017). EFSA Explains Risk Assessment: Nitrites and Nitrates Added in Food. Retrieved September 9, 2020.
  6. Brkić, D., Bošnir, J., Bevardi, M., Bošković, A. G., Miloš, S., et al. (2017). NITRATE IN LEAFY GREEN VEGETABLES AND ESTIMATED INTAKE. African journal of traditional, complementary, and alternative medicines, 14(3), 31–41. DOI: 10.21010/ajtcam.v14i3.4. Retrieved September 9, 2020.
  7. Preboth, M. (2005). AAP clinical report on infant methemoglobinemiaAmerican Family Physician, 72 (12), 2558. Retrieved August 16, 2021.
  8. Greer FR, Shannon M; American Academy of Pediatrics Committee on Nutrition; American Academy of Pediatrics Committee on Environmental Health. Methemoglobinemia infantila: rolul nitratului alimentar din alimente si apa. Pediatrics. 2005;116(3):784-786. doi:10.1542/peds.2005-1497. Retrieved August 16, 2021.
  9. EFSA Panel on Contaminants in the Food Chain (CONTAM). (2010). Statement on possible public health risks for infants and young children from the presence of nitrates in leafy vegetables. EFSA Journal, 8(12), 1935. Retrieved September 2, 2021.
  10. Hord, N. G., Tang, Y., Bryan, N. S. (2009). Food sources of nitrates and nitrites: the physiological context for potential health benefits. The American Journal of Clinical Nutrition, 90(1), 1-10. DOI: 10.3945/ajcn.2008.27131. Retrieved September 9, 2020.
  11. Greer FR, Shannon M; American Academy of Pediatrics Committee on Nutrition; American Academy of Pediatrics Committee on Environmental Health. Infant methemoglobinemia: the role of dietary nitrate in food and waterPediatrics. 2005;116(3):784-786. doi:10.1542/peds.2005-1497. Retrieved August 16, 2021.
  12. Chan TY. (2011). Vegetable-borne nitrate and nitrite and the risk of methaemoglobinaemia. Toxicol Lett, 15, 200(1-2):107-8. DOI: 10.1016/j.toxlet.2010.11.002. Retrieved August 16, 2021.
  13. Lidder, S., & Webb, A. J. (2013). Efectele vasculare ale nitratului alimentar (asa cum se gaseste in legumele cu frunze verzi si sfecla rosie) prin intermediul caii nitrat-nitrit-oxid nitric. British journal of clinical pharmacology75(3), 677–696. DOI: 10.1111/j.1365-2125.2012.04420.x. Retrieved August 16, 2021.
  14. Ballmer-Weber, B. K., Wüthrich, B., Wangorsch, A., Fötisch, K., Altmann, F., & Vieths, S. (2001). Carrot allergy: Double-blinded, placebo-controlled food challenge and identification of allergens. The Journal of Allergy and Clinical Immunology, 108(2), 301–307. https://doi.org/10.1067/mai.2001.116430.
  15. Pollen Food Allergy Syndrome. (2015, January 15). ACAAI Public Website. Retrieved September 3, 2021.
CITEȘTE ȘI:
Cazeina: una dintre cele mai bune proteine pentru cresterea muschilor
Arata mai mult +
{{ content }}
Articolele din acest site au rol informativ. Administratorii site-ului nu sunt responsabili pentru incercarea de a aplica o reteta, un sfat sau o dieta si nici nu garanteaza ca informatiile furnizate va vor ajuta sau nu va vor dauna personal. Fiti prudenti si consultati intotdeauna un medic sau un nutritionist!

A fost util articolul Cand pot manca copiii morcovi? Impartasiti-l cu prietenii dvs. pe retelele de socializare! In acest fel, ii ajutati pe oameni sa isi imbunatateasca cunostintele, iar pe noi sa scriem mai multe articole utile si interesante.