Call Center: (+40) 725 658 919

Transport gratuit în toată țara pentru toate comenzile de peste 199 RON

7 beneficii pentru sanatate ale codului

7 beneficii pentru sanatate ale codului

Mai mult de o duzina de alte specii de pesti au numele comun de cod, numele generic pentru un gen specific de peste, Gadus. Carnea alba si fulguranta si aroma blanda a codului il fac un peste popular si foarte bine exploatat.

Pestele de Atlantic si cel de Pacific sunt cele doua forme cele mai raspandite de cod pe care majoritatea oamenilor le-au mancat in restaurantele cu fructe de mare. Datorita compozitiei sale nutritionale, puteti clasifica de obicei codul ca fiind un peste sanatos, iar oamenii il iau adesea in considerare pentru continutul sau de ulei.

Pestele Cod: introducere

Codului face parte din familia Gadidae si din genul Gadus. Este omnivor si are o forma cilindrica, cu o burta verzuie spre maro si o carne densa. Aroma sa blanda si textura densa si fulguroasa il fac o alegere de baza pentru peste si cartofi prajiti, tacos de peste si tocanite de peste, printre alte feluri de mancare.

Codul este bogat in B12, fosfat, seleniu si proteine, printre alte substante nutritive. De asemenea, contine potasiu, niacina, vitamina B6, acid pantotenic si acizi grasi omega-3. De asemenea, puteti obtine din el ulei din ficat de cod, care este bogat in vitaminele A, D, E si acizi grasi omega-3 (EPA si DHA)

Nota Organics Food

Cod de Atlantic si cel din Pacific sunt cele doua specii de cod cele mai raspandite. Codul de Atlantic locuieste in apele mai adanci ale Atlanticului de Nord. In acelasi timp, codul din Pacific exista in regiunile vestice si estice ale Pacificului de Nord. Uleiul din ficat de cod este un supliment care contine o concentratie mare de acizi grasi omega-3.

Soiuri de cod

Desi mai multi pesti diferiti sunt numiti “cod”, urmatoarele sunt cele mai raspandite tipuri de cod:

  • Cod de Atlantic (Gadus Morhua): Acest cod este prezent in apele Oceanului Atlantic de Nord. De obicei sunt mari, cu un gust mai dulce si carnea lor se faramiteaza in bucati mai mari.
  • Cod de Pacific (Gadus Macrocephalus): Acest cod este prezent in apropierea coastei Alaskai. Sunt mai blanzi si mai savurosi, iar carnea lor este mai consistenta si mai ferma.
  • Cod de Groenlanda (Gadus Ogac): Acest cod este prezent in apele care se intind din Alaska pana in vestul Groenlandei. Carnea sa hranitoare este palida si solzoasa, dar mai ferma, mai rigida si cu o aroma mai blanda.
CITEȘTE ȘI:
Nivel de colesterol crescut sau scazut – tot ce trebuie sa stii

Proprietati nutritionale ale codului

Conform USDA , 100 de grame de cod contine urmatoarele valori nutritionale.

  • Energie: 82 kcal
  • Apa: 81.2 g
  • Proteine: 17.8 g
  • Lipide (grasimi): 0.67 g

Vitamine si minerale

Sunt prezente diverse vitamine si minerale.

  • Calciu, Ca: 16 mg
  • Magneziu, Mg: 32 mg
  • Fosfor, P: 203 mg
  • Potasiu, K: 413 mg
  • Sodiu, Na: 54 mg
  • Seleniu, Se: 33,1 µg
  • Niacina: 2,06 mg
  • Vitamina B-12: 0.91 µg
  • Vitamina A, RAE: 12 µg

Informatii nutritionale

Pestele de cod nu are carbohidrati, fibre sau zahar ca atare. Cu toate acestea, prajirea si condimentarea pot adauga cativa carbohidrati la mancare. Codul are un continut foarte scazut de grasimi, cu doar 0,67 grame pe cana (desi poate varia, in functie de diferitele specii). Grasimile polinesaturate reprezinta jumatate din grasimile din cod, dintre care o parte provin din acizii grasi omega-3.

Codul este o sursa excelenta de proteine; datorita continutului sau scazut de grasimi, calorii si carbohidrati, codul este considerat o proteina foarte slaba. Alimentele care sunt bogate in proteine, dar sarace in grasimi sunt proteine slabe. Proteinele slabe includ alimente precum pestele, lactatele si untul de arahide. Aceste proteine slabe ajuta la dezvoltarea musculaturii, la pierderea in greutate, la scaderea riscului de boli cardiovasculare, la stimularea imunitatii si ajuta la repararea muschilor.

Aveti nevoie de vitaminele B pentru o serie de functii ale corpului, inclusiv metabolismul nutrientilor si eliberarea energiei din alimente. De exemplu, micronutrientul de cod este vitamina B12, care ajuta la producerea de globule rosii si ADN. O portie de 1 cana contine 0,91g din aceasta vitamina. De asemenea, acesti pesti au un continut ridicat de vitamina B6 si niacina, ambele esentiale pentru sute de reactii chimice din organism. Alte substante nutritive minore includ vitamina C, vitamina D, fier si sodiu.

Codul contine diverse minerale vitale, inclusiv fosfor si seleniu. Fosfor este necesar pentru formarea oaselor si a dintilor si, de asemenea, faciliteaza functionarea normala a mai multor vitamine B. Intre timp, seleniu ajuta la formarea si protejarea ADN-ului.

CITEȘTE ȘI:
Semintele de in, beneficii sanatate, calorii, nutritie

Nota Organics Food

Codul este un peste alb cu carnea ferma, cu un continut ridicat de vitamine si nutrienti. Codul este o sursa buna de proteine slabe, vitaminele B (B3, B6 si B12) si minerale precum fosforul. In ciuda faptului ca este unul dintre cei mai siguri pesti care se pot consuma, codul contine mercur. Ca urmare, ar trebui sa consultati un dietetician inainte de a consuma cod in timpul sarcinii. Prea mult mercur in organism este otravitor si poate provoca anomalii neurologice si comportamentale, in special la copii.

Beneficiile pentru sanatate ale codului

Ajuta la gestionarea greutatii

Conform unei cercetari, consumul unei diete pescatariene (care include peste, dar fara carne) este asociat cu un IMC (indice de masa corporala) mai mic. De asemenea, acest lucru se datoreaza faptului ca pestele inlocuieste carnea in ceea ce priveste caloriile si grasimile saturate, ceea ce duce la pierderea in greutate.

Regleaza tensiunea arteriala

In conformitate cu aceasta cercetare, pestele cod contine potasiu, care are beneficii antihipertensive. De asemenea, acesta largeste arterele, ceea ce ajuta la minimizarea tensiunii vaselor de sange. Ca urmare, fluxul sanguin se imbunatateste si puteti controla tensiunea arteriala si evita hipertensiunea.

Potasiul din cod il face un vasodilatator excelent, ceea ce ajuta la reducerea colesterolului rau din sangele nostru, previne infundarea arterelor si reduce riscul de atac de cord.

Imbunatateste sanatatea inimii si previne bolile cardiovasculare

Cercetarea aceasta arata ca consumul de omega-3 ajuta la scaderea tensiunii arteriale cu cateva puncte, reducand riscul de boli de inima. Asadar, a avea suficienti acizi grasi omega-3 in alimentatie este mai eficient decat reducerea aportului de sodiu in tratarea hipertensiunii arteriale.

Consumul de peste poate reduce riscul de boli coronariene cu pana la 30%. Mai mult, consumul de cod cel putin o data pe saptamana reduce riscul de boli de inima si de accident vascular cerebral.

Potasiul ajuta la echilibrul fluidelor corporale si chiar contracareaza efectele sodiului. Potasiul ajuta, de asemenea, la relaxarea vaselor de sange si la promovarea fluxului sanguin prin scaderea rigiditatii si contractiei vaselor de sange, eliberand sistemul cardiovascular de stres.

CITEȘTE ȘI:
Beneficiile consumului de ulei de susan pentru sanatate – Ghid complet

Imbunatateste sanatatea creierului

Pestele de cod este o sursa excelenta de acizi grasi omega-3. Potrivit unui studiu, acizii grasi omega-3 aduc beneficii dezvoltarii si functionarii creierului. De asemenea, acizii grasi omega-3 sunt necesari pentru functionarea creierului, benefici pentru functia cognitiva la varstnici, abilitatile de dezvoltare la copii si bunastarea emotionala la adulti. Prin urmare, pestele, in principal codul, este una dintre cele mai bune surse ale acestor grasimi, deoarece contine un continut ridicat de acizi grasi omega-3.

Scade colesterolul

Codul, ca si alti pesti, este bogat in acizi grasi omega-3, care sunt acizi grasi esentiali. Organismul are nevoie de omega-3, dar nu ii poate produce singur. Prin urmare, obtinerea acestora prin intermediul dietei este esentiala. De asemenea, alte studii arata ca “trigliceridele”, colesterolul rau, pot fi reduse prin consumul adecvat de acizi grasi omega-3.

Imbunatateste sanatatea osoasa si dentara

Chiar daca poate parea ciudat, pestele poate fi o sursa buna de calciu, iar oasele de peste contin calciu atunci cand sunt consumate intregi. Calciul este un nutrient vital si este necesar pentru dezvoltarea si sanatatea oaselor, precum si pentru transmiterea nervoasa si controlul muschilor. Astfel, consumul de mai mult peste poate fi avantajos, iar acest lucru se datoreaza prezentei calciului in oasele de peste.

Nota Organics Food

Codul furnizeaza proteine, vitamina D si acizi grasi omega-3, astfel incat poate contribui la satisfacerea tuturor cerintelor minerale. De asemenea, este benefic pentru cei cu diabet, boli de inima sau ateroscleroza, iar consumul de peste reduce riscul de boli cardiovasculare. De asemenea, omega-3 si seleniul sunt antiinflamatorii, ajutand la reducerea inflamatiei care provoaca artrita reumatoida, crizele de astm, migrenele si osteoartrita.

Retete de casa pentru cod

Peste picant la cuptor (cod in stil Tandoori)

Cantitate 3-4 portii

Timp de preparare: 20-30 minute

Ingrediente

  • 1 kg de fileuri de cod, aproximativ doua bucati mari de aproximativ 10 cm lungime si 2 cm latime sau taiate in bucati mai mici.

Pentru marinata:

  • Sare de mare: ¾ lingurita
  • Pudra de ardei iute rosu Kashmiri (sau piper cayenne): ¾ lingurita
  • Pulbere de curcuma: ¼ lingurita
  • Tandoori masala (sau garam masala): 1 lingurita
  • Pudra de chimen: ¼ lingurita
  • Pasta de ghimbir si usturoi (optional):1 lingura
  • Ulei de masline: 1 lingura
  • Coriandru proaspat, coriandru proaspat si felii de ceapa pentru garnitura
CITEȘTE ȘI:
8 Obiceiuri sanatoase care stimuleaza fertilitatea

Mod de preparare

  • Intr-un vas de amestecare, combinati toate ingredientele pentru marinada. Se marineaza fileurile de peste in marinata. Intindeti amestecul de marinada pe toate partile pestelui cu mainile. Se lasa la marinat timp de zece pana la douazeci de minute.
  • Preincalziti cuptorul la 230 grade Celsius.
  • Ungeti o tava de copt cu ulei dupa ce ati captusit-o cu folie de aluminiu.
  • Asezati fileurile pe folia de aluminiu si introduceti tava in cuptor (neacoperit) timp de aproximativ 10 minute la 230 grade C.
  • Scoateti tava din cuptor, acoperiti partea de sus cu ulei si coaceti inca 3-5 minute pana cand nu mai ramane masala “cruda” deasupra si partea de sus pare crocanta.
  • Scoateti din cuptor si acoperiti tava cu folie de aluminiu pana cand sunteti gata de servire.
  • Se orneaza cu coriandru proaspat tocat, felii de ceapa si felii de lime.
  • Se serveste cu orez sau salata ca garnitura.

Peste cod cu curry

Servire: 5 portii

Timp de preparare: 20 minute

Ingrediente

  • Peste cod: 600 g
  • Ulei vegetal: 50ml
  • Ceapa taiata in patru: 1
  • Rosii: 5
  • Ardei iute verde: 2
  • Catei de usturoi: 6
  • Sare: 1 lingurita
  • Pudra de ardei iute rosu: 1 lingurita
  • Pulbere de turmeric: 1 lingurita
  • Pudra de ardei iute Kashmiri: 1 lingurita
  • Coriandru: Dupa gust

Metoda de preparare

  • Intr-un robot de bucatarie, se combina ceapa, rosiile, ardeii verzi si cateii de usturoi si se amesteca pana cand nu mai sunt cocoloase mari si s-a format o pasta.
  • Se incalzeste uleiul vegetal intr-o tigaie mare la foc mediu.
  • Gatiti timp de 4-6 minute la foc mediu, dupa ce ati adaugat ceapa si pasta de tomate.
  • Gatiti condimentele timp de 4-6 minute dupa ce ati adaugat sarea, pudra de ardei iute, pudra de turmeric si pudra de ardei iute Kashmiri.
  • Se fierb timp de 1-2 minute dupa ce se adauga coriandrul tocat fin.
  • Taiati pestele de cod in bucati si adaugati-l in tigaie.
  • Intindeti masala peste peste si acoperiti tigaia cu un capac timp de 15 minute, pana cand pestele este bine fiert.
CITEȘTE ȘI:
Inozitolul: Top 5 beneficii pentru sanatate

Depozitarea si siguranta alimentelor

Daca cumparati cod proaspat de la magazin, pastrati-l in ambalajul original pana cand sunteti gata sa il folositi pentru a-i prelungi durata de valabilitate. Codul proaspat poate fi pastrat in frigider timp de 1-2 zile in majoritatea situatiilor, dar este intotdeauna ideal sa il gatiti atunci cand este proaspat. Daca doriti sa pastrati codul pentru utilizare ulterioara, il puteti congela timp de pana la 6 luni.

Potentiale dezavantaje ale codului

Alergii

Pestele, inclusiv codul, se numara printre primii opt alergeni alimentari, deci este posibila o alergie la cod. Cu toate acestea, spre deosebire de multe alte alergii alimentare care se manifesta in copilarie, este posibil ca o alergie la peste sa nu se dezvolte pana la varsta adulta.

Toxicitatea mercurului

Toxicitatea mercurului este intotdeauna un risc in fructele de mare, iar codul are in general un nivel moderat. Din considerente legate de toxicitatea mercurului, se recomanda de obicei evitarea codului daca sunteti insarcinata. Otravirea cu mercur poate duce la probleme neurologice si comportamentale, in special la copii.

Continutul de sodiu

Acest peste este, de asemenea, dens in sodiu, care poate contribui la hipertensiune arteriala, boli de inima si accident vascular cerebral daca este consumat in exces. Ca urmare, este de preferat sa fie consumat cu moderatie.

Concluzie

Codul este un peste alb cu carne ferma care traieste in apele reci ale oceanelor Atlantic si Pacific. Aroma sa blanda si textura robusta si fulguranta il fac un ingredient popular in retete precum fish and chips, tacos de peste si tocanite de peste. De asemenea, codul este bogat in fosfor, potasiu, vitamina B12, niacina, seleniu, acizi grasi omega-3, colina si iod, toate esentiale pentru functionarea normala a organismului.

Prin urmare, codul are numeroase beneficii pentru sanatate, cum ar fi reglarea tensiunii arteriale, imbunatatirea sanatatii inimii si prevenirea bolilor cardiovasculare, imbunatatirea sanatatii creierului, reducerea nivelului de colesterol, imbunatatirea sanatatii osoase si dentare si controlul greutatii.

Cu toate acestea, el contine o cantitate infima de mercur, care poate provoca tulburari neuronale, in special la copii. Asadar, este mai bine sa va consultati mai intai cu dieteticianul daca doriti sa incorporati codul in dieta dumneavoastra.

CITEȘTE ȘI:
Cu ce sa inlocuiesti cafeaua cu 5 bauturi alternative fierbinti

Intrebari frecvente (FAQ)

Care sunt beneficiile consumului de cod?

Codul este un peste nutritiv cu numeroase beneficii nutritionale. Are un continut ridicat de proteine si un continut scazut de grasimi, ceea ce il face o sursa excelenta de proteine. De asemenea, codul este bogat in vitamine si minerale necesare pentru buna functionare a organismului, cum ar fi fosforul, potasiul, vitamina B12, niacina, seleniul, acizii grasi omega-3, colina si iodul.

Aceste substante nutritive au mai multe beneficii pentru sanatate, inclusiv reglarea tensiunii arteriale, imbunatatirea sanatatii inimii si prevenirea bolilor cardiovasculare, imbunatatirea sanatatii creierului, scaderea nivelului de colesterol, imbunatatirea sanatatii osoase si dentare si controlul greutatii.

Pestele Cod este bun pentru dumneavoastra?

Codul este un aliment foarte nutritiv, cu o concentratie mare de proteine, acizi grasi omega-3, vitamine si minerale. De asemenea, este sarac in calorii si contine foarte putine grasimi, iar consumul moderat este in general sigur. Datorita prezentei omega-3, codul poate contribui la reducerea riscului de hipertensiune arteriala si la prevenirea anomaliilor neuronale si a bolilor cardiovasculare.

De asemenea, are si un continut scazut de mercur in comparatie cu alte fructe de mare. Pestele de cod este, de asemenea, abundent in calciu si potasiu, care ajuta la cresterea oaselor, imbunatatesc fluxul sanguin, controleaza tensiunea arteriala si evita hipertensiunea.

Pot manca cod in fiecare zi?

Codul, la fel ca majoritatea pestilor, contine mercur, asa ca nu-l mancati in fiecare zi. Intoxicatia cu mercur este periculoasa, poate duce la probleme neurologice si comportamentale si poate fi deosebit de suparatoare pentru copii. Cu toate acestea, consumul de cod cu moderatie este, in general, inofensiv si nu are consecinte negative.

Este codul mai bun decat somonul?

Fileurile proaspete de somon sunt bogate, grase si fragede, in timp ce fileurile de cod sunt slabe, solzoase si usor tari. Somonul este un peste gras, ceea ce il face ideal pentru utilizarea in retete specifice, cum ar fi sushi si sashimi. De asemenea, somonul este mai sanatos decat codul, desi fileurile sale contin mai multe grasimi si calorii.

Somonul este mai hranitor, deoarece contine acizi grasi omega-3, vitamina B, potasiu si alte vitamine si nutrienti. Codul este mai slab si are mai putine calorii decat somonul. Potasiul, vitamina C si magneziul sunt, de asemenea, din belsug in acest peste.

Este codul sanatos pentru slabit?

Codul este o alegere minunata pentru orice dieta de pierdere in greutate, datorita gustului sau moderat si profilului impresionant de nutrienti (inclusiv vitaminele B12 si B6). Conform USDA , o portie obisnuita de 100 g are doar 82 de calorii si 17,8 grame de proteine, ceea ce poate duce la senzatia de satietate.

Este sanatos codul congelat?

Este un mit faptul ca pestele congelat nu este la fel de sanatos ca pestele proaspat. Multi oameni cred ca pestele isi pierde din beneficiile pentru sanatate atunci cand este congelat. Cu toate acestea, acesta isi pastreaza aceeasi valoare nutritiva ca si pestele proaspat. Veti obtine aceeasi cantitate de acizi grasi omega-3 si proteine slabe, indiferent daca mancati peste proaspat sau congelat.

Ce substante nutritive contine codul?

Nutrientii esentiali inclusi in cod sunt vitamina B12, niacina, fosforul, seleniul, acizii grasi omega-3, colina si iodul. De asemenea, codul este un deliciu pentru cei care urmaresc greutatea, deoarece contine mai putin de 1 gram de grasimi, carbohidrati, fibre si zahar. Ca urmare, include o cantitate buna de proteine slabe si mai putine calorii, ceea ce are ca rezultat mai multe avantaje pentru sanatate.

Important: Articolele din acest site au rol informativ. Administratorii site-ului nu sunt responsabili pentru incercarea de a aplica o reteta, un sfat sau o dieta si nici nu garanteaza ca informatiile furnizate va vor ajuta sau nu va vor dauna personal. Fiti prudenti si consultati intotdeauna un medic sau un nutritionist!

CITEȘTE ȘI:
Sucul de morcovi 10 beneficii pentru piele, vedere si sanatate

*Toate produsele recomandate de Organicsfood.ro sunt selectate de catre echipa noastra editoriala. Unele dintre articolele noastre includ link-uri afiliate. Daca cumparati ceva prin intermediul unuia dintre aceste link-uri, ne ajutati sa castigam un mic comision din partea vanzatorului si astfel sa sustinem scrierea de articole utile si de calitate.