Call Center: (+40) 725 658 919

Transport gratuit în toată țara pentru toate comenzile de peste 199 RON

Dieta vegana vs dieta vegetariana: tot ce trebuie sa stiti

Dieta vegana vs dieta vegetariana: Tot ce trebuie sa stiti

Inca de la inceputul existentei umane, hrana a insemnat supravietuire. Dar, la fel ca toate celelalte procese, formele mai simple de alimente au devenit complexe pe masura ce civilizatia umana a progresat. Pe masura ce evolutia a intalnit civilizatia, credinta, credinta, religia si penuria au inceput sa aiba un impact asupra alimentatiei zilnice. Ca urmare, dietele si alimentele vegetariene au inceput sa devina populare si raspandite in jurul anului 700 i.Hr. in India antica si in alte regiuni din Asia.

In 1944, a fost inventat termenul de veganism. Diete asemanatoare dietelor vegane erau raspandite in mai multe comunitati si in anumite tari asiatice. Cu toate acestea, este posibil sa nu fi fost o replica a actualei diete populare vegane. Prin urmare, se poate spune ca dieta vegana este noul copil din cartier.

Aceste diete sunt o forma mai stricta a dietelor vegetariene. Ele exclud carnea de animale, ouale, fructele de mare, mierea si produsele lactate, cum ar fi laptele, branza, untul, iaurtul etc.

Adeptii nu folosesc accesorii, articole de imbracaminte sau aditivi derivati de la animale. Aceasta include multe produse de baza, de la perle la blanuri si pana la gelatina.

Dietele vegane si vegetariene au beneficiile si limitarile lor unice pentru sanatate. Pe langa beneficiile lor pentru sanatate, miturile despre aceste diete au devenit, de asemenea, un subiect de discutie.

Dieta vegetariana: O introducere in aceasta dieta si in tipurile ei

O dieta vegetariana este un model de alimentatie inclinat spre alimente pe baza de plante, cum ar fi legumele, fructele, leguminoasele, cerealele integrale, semintele si nucile. Ea nu include nicio carne de tip animal sacrificat, cum ar fi carnea de porc, vanat, vita sau pasare, cum ar fi pui, curcan, rata, peste, insecte, proteine animale cum ar fi cheagul sau gelatina si grasimi derivate din animale.

Cu toate acestea, unele diete vegetariene va permit sa consumati produse de origine animala, cum ar fi ouale, laptele si mierea, alimente care nu necesita uciderea sau ranirea animalelor. Expertii si civilizatiile au clasificat aceste diete in mai multe tipuri, cu mai multe cunostinte si studii in jurul acestor diete.

Dieta lacto-vo-vegetariana

In latina, Lacto inseamna lapte, iar Ovo inseamna oua. Prin urmare, un vegetarian Lacto-Ovo sau, de asemenea, denumit si vegetarian Ovo-Lacto, este o persoana care mananca alimente pe baza de plante.

CITEȘTE ȘI:
Top 8 plante medicinale pentru sanatatea intestinala

Acesta exclude carnea, pasarile de curte si fructele de mare din dieta lor, dar include ouale si lactatele. Este un tip prevalent de dieta vegetariana, deoarece va permite sa obtineti nutritia din oua si lactate fara a sacrifica animale si fara a va indeparta de ideea de vegetarianism.

Dieta lacto-vegetariana

O dieta lacto-vegetariana permite consumul de alimente pe baza de plante, lapte si produse lactate, cum ar fi branza, untul, iaurtul etc. Cu toate acestea, se abtine de la consumul de carne, peste si oua.

Dieta ovo-vegetariana

O dieta ovo-vegetariana cuprinde alimente vegetale si oua, dar exclude toate tipurile de carne, peste si produse lactate.

Pescatarian

O dieta pescatariana este bazata in principal pe plante. Cu toate acestea, ea include fructe de mare, cum ar fi pestele si crustaceele. Scopul este de a consuma mai multe proteine, ceea ce este perfect pentru cei care nu doresc sa excluda complet fructele de mare din dieta lor.

Aceasta dieta este destul de populara in regiunile de coasta, deoarece disponibilitatea fructelor de mare este abundenta si, uneori, este o provocare sa cultivi suficiente legume in acele zone. Asadar, vegetarienii din acele zone care consuma fructe de mare sunt pescatarieni.

Proletcultisti

O dieta proletara se concentreaza in principal pe consumul de alimente pe baza de plante. Dar, permite, de asemenea, consumul de carne din surse de pasari de curte, cum ar fi puiul, curcanul si vanatul. Deci, cineva care urmeaza o dieta proletara poate manca oua, pui etc. Dar, ca si in cazul dietei pescariene, ideea este de a nu face compromisuri in ceea ce priveste aportul de proteine din surse animale.

Pesco-Pollo Vegetarian

Dupa cum sugereaza si numele, o dieta vegetariana Pesco-Pollo include alimente pe baza de plante cu carne de pasare si fructe de mare. Cu toate acestea, ea nu permite consumul de carne rosie.

In cele mai multe societati, formele de alimentatie pescatariene, polotariene si Pesco-Pollo Vegetarian nu sunt considerate vegetariene. In schimb, oamenii considera ca este semi-vegetariana sau flexitariana. Prin urmare, nu se incadreaza in practicile vegetariene traditionale.

Dieta vegana vs dieta vegetariana: tot ce trebuie sa stiti
Dieta vegana vs dieta vegetariana: tot ce trebuie sa stiti

Dieta vegana: O introducere

Dieta vegana este o versiune extinsa a dietei vegetariene standard. Aceasta restrictioneaza fiecare tip de aliment pe care il restrictioneaza o dieta vegetariana. Dar, pe langa limitarea consumului de carne animala, peste, oua etc., restrictioneaza si consumul oricarui aliment de origine animala.

CITEȘTE ȘI:
7 Alimente pentru a stimula libidoul feminin

O dieta vegana, de exemplu, interzice consumul de lapte si produse lactate. De asemenea, veganii nu mananca nici macar miere. Asadar, o dieta vegana permite doar legume, fructe, cereale, seminte si nuci. Este cel mai restrictiv si mai strict tip de vegetarianism.

Principiile veganismului

O dieta vegana este un fel de dieta vegetariana, dar o versiune mai stricta. Donald Watson a inventat cuvantul “vegan” in noiembrie 1944. Veganismul este practica de a evita produsele de origine animala in alimentatia proprie, precum si in viata de zi cu zi.

Cei mai multi cred ca veganismul este dincolo de o simpla forma de dieta. Este o pozitie etica, de asemenea, deoarece recunoaste drepturile animalelor pe primul plan. Prin urmare, persoanele care urmeaza principiile veganismului se abtin chiar si de la utilizarea unor bunuri precum:

  • Bunuri fabricate din piele, lana, matase si sapunuri care folosesc grasime animala pentru sinteza
  • Ceara de albine, cazeina si proteine din zer care provin din lapte.
  • Produse cosmetice si substante care sunt supuse testelor pe animale

De obicei, o dieta vegana are o multime de alimente crude, negatite si neprocesate. Prin urmare, oamenii consuma alimente proaspete si naturale. Soia este un ingredient semnificativ in dietele vegane. Laptele de soia inlocuieste laptele de lapte, iar tofu inlocuieste branza de vaci (paneer).

In ultimii cativa ani, veganismul s-a transformat intr-o miscare. S-a suprapus peste miscarile pentru mediu si schimbarile climatice.

Exista, de asemenea, multe dovezi gasite la nivel mondial care demonstreaza ca veganismul este motivat politic. Din pacate, teoriile conspiratiei continua sa fie si mai bizare. Aceasta a creat ostilitate fata de vegani ca notiune a unui cult care ii indeamna pe altii sa li se alature indiferent de situatie.

Diete pe baza de carne vs. diete vegetariene si vegane

Numeroase sondaje organizate in diferite parti ale lumii dovedesc ca non-vegetarienii sunt majoritari in comparatie cu vegetarienii si veganii. Fiecare loc din lume are delicatesa sa pe baza de carne si se poate face rationamentul pentru acest lucru citand istoria oamenilor care consuma alimente pe baza de carne.

CITEȘTE ȘI:
Uleiul de catina, beneficii pentru piele. Un remediu anti imbatranire.

Este esential sa intelegem ca non-vegetarienii care urmeaza diete bazate pe carne in principal nu consuma neaparat carne, peste sau alte produse de origine animala. Cei mai multi vegetarieni sunt flexitarieni intelesi gresit ca fiind non-vegetarieni.

Diferenta dintre o dieta bazata pe carne si o dieta bazata pe plante este destul de evidenta. Dietele pe baza de carne au de obicei articole din carne sau pasari de curte, cum ar fi carnea de porc, vita, pui, miel, vanat etc.

Dietele bazate pe plante cuprind doar legume, fructe, nuci, cereale integrale, legume cu frunze verzi etc. Dietele vegetariene sunt bazate in principal pe plante in ceea ce priveste aspectul filozofic de a nu sacrifica animale, dar folosesc produse de origine animala precum laptele si ouale.

Alimentele pe baza de carne au un nivel nutritional relativ mai ridicat decat cele pe baza de plante la unele scoruri. De exemplu, acestea au un continut mai mare de proteine, fier, riboflavina, tiamina si niacina. Cu toate acestea, este esential sa retineti ca si alimentele pe baza de plante pot obtine acesti nutrienti.

Alimentele pe baza de carne sunt bogate in calorii si favorizeaza riscul de boli cardiovasculare, diabet de tip 2 si cancer colorectal, atat la barbati, cat si la femei, conform unui studiu NCBI.

Diete vegane vs diete vegetariene: asemanari si diferente

Asemanarile dintre dietele vegane si vegetariene sunt ca ambele constau in mare parte din alimente pe baza de plante, in special cele fara implicarea laptelui. De exemplu, veganii si vegetarienii inlocuiesc carnea tocata de vita sau de pui cu inlocuitori proteici pe baza de plante, cum ar fi tempeh sfaramat si jackfruit maruntit. Ambele planuri de dieta ofera, de asemenea, mai multe beneficii pentru sanatate celor care le urmeaza.

Nota Organics Food

Ambele diete au un profil bogat in nutrienti, dar dietele vegetariene au un avantaj cu potentialul de a avea mai multe optiuni dense in proteine. Vegetarienii par sa aiba o tensiune arteriala mai mica, niveluri mai scazute de colesterol lipoproteic cu densitate scazuta si risc de diabet de tip 2 si hipertensiune in comparatie cu consumatorii de carne.

CITEȘTE ȘI:
Top 20 alimente bogate in estrogen pe care ar trebui sa le incluzi in dieta ta

Aceste planuri de dieta pot chiar sa scada IMC si sa reduca sansele de aparitie a cancerului, a bolilor ischemice ale inimii si a bolilor cronice la oameni.

Diete vegane vs diete vegetariene: Beneficiile pentru sanatate

Care dintre cele doua planuri de dieta este mai buna din punct de vedere al beneficiilor pentru sanatate? Poate fi dificil sa raspundeti corect la aceeasi intrebare, deoarece dietele vegetariene si vegane au partea lor de avantaje si dezavantaje.

Spre deosebire de vegani, care evita produsele de origine animala, inclusiv lactatele, vegetarienii obtin calciu, vitamina D si fosfor din produsele lactate. Dar, pe de alta parte, veganii vor avea mai multe sanse sa isi mentina nivelul colesterolului scazut daca evita ouale si lactatele, spre deosebire de vegetarieni.

Veganilor le pot lipsi acizii grasi omega-3, in special EPA si DHA, chiar daca vor consuma surse vegetale care ii furnizeaza. Cazul vegetarienilor nu este acelasi: ei vor obtine EPA si DHA din oua si produse lactate.

In timp ce aceste diferente se mentin, un studiu efectuat pe adulti din Argentina a constatat ca cei care au urmat stilul de viata vegan sanatos au fost mai sanatosi decat vegetarienii si non-vegetarienii. Studiul a enumerat, de asemenea, stilul de viata vegan sanatos ca fiind

  • Exercitii fizice zilnice
  • Consumul a opt sau mai multe pahare de apa zilnic
  • Urmand o dieta stricta bazata pe plante, cu alimente integrale
  • O buna expunere la lumina soarelui

Diete vegane vs diete vegetariene: Pierderea in greutate

Daca obiectivul dvs. principal este sa pierdeti o parte din greutate, este posibil sa trebuiasca sa aflati care plan de dieta este mai bun pentru pierderea in greutate. Potrivit unui studiu din 2006 cu aproximativ 21.966 de persoane, veganii au un IMC mai mic decat vegetarienii si non-vegetarienii. Probabil ca aceasta constatare a rezultat astfel deoarece veganii nu consuma oua sau orice produse lactate, ci doar produse vegetale care sunt mai sarace in calorii si grasimi.

Acelasi studiu mentionat mai sus a observat, de asemenea, ca veganii au castigat mai putin in greutate in comparatie cu vegetarienii si non-vegetarienii pe parcursul a cinci ani. De asemenea, cei care si-au schimbat planul de alimentatie pentru a consuma mai putine produse de origine animala au castigat cel mai putin in greutate.

CITEȘTE ȘI:
Tot ce trebuie sa stii despre indulcitorii Stevia

Un alt studiu realizat in 2018 a constatat, de asemenea, rezultate similare cu cele ale altor studii. Acestia au experimentat prin:

  • Separarea participantilor 75, facandu-i pe unii sa urmeze o dieta cu continut scazut de grasimi,
  • unii sa urmeze o dieta vegana,
  • Restul au urmat planul de dieta pe care il urmau deja, incluzand proteine animale.

Dupa 16 saptamani, grupul vegan a pierdut mai multa grasime decat celelalte grupuri, in special in grupul abdomenului. Aceste studii arata ca o dieta vegana este mult mai eficienta daca obiectivul principal este reducerea greutatii corporale.

Riscuri si efecte adverse

Deficitele nutritionale sunt in pericol cu orice dieta care restrictioneaza tipurile de alimentatie. Atat dietelor vegane, cat si celor vegetariene le lipsesc cantitati mai mari de nutrienti esentiali, cum ar fi proteinele, fierul, calciul, vitamina D si vitamina B12, care sunt exclusive produselor de origine animala si produselor lactate.

Potrivit unei cercetari, veganii abia daca primesc calciu in dieta lor, deoarece se abtin de la produsele lactate. In schimb, veganii se bazeaza pe soia pentru cea mai mare parte a aportului lor de proteine, dar aceasta are partea ei de probleme. Soia contine un compus numit fitoestrogen. Fitoestrogenul este un hormon sexual feminin care imita hormonul estrogen.

Acumularea acestui hormon la barbati poate provoca secretia de grasime si dezvoltarea tesutului mamar, ceea ce duce la ginecomastie, disfunctie erectila si alte efecte asupra reproducerii.

Un studiu din Elvetia a observat ca unii vegetarieni ar putea avea un deficit de vitamina B6 si niacina, iar veganii ar putea avea un deficit de acizi grasi Omega-3 si zinc mai mare decat cei care consuma produse de origine animala.

Un alt studiu studiu a contrazis convingerea obisnuita ca dietele pe baza de plante sunt sanatoase. Acesta a constatat ca urmarea unei astfel de diete si consumul de alimente nesanatoase poate creste riscul de boli coronariene.

Nota Organics Food

In general, atat dietele vegane, cat si cele vegetariene duc lipsa de macronutrienti. Cu toate acestea, vegetarienii pot fi mai putin expusi decat veganii la riscul de a avea deficiente de acizi grasi omega-3, vitamina D, calciu si vitamina B12. De asemenea, majoritatea vegetarienilor consuma lactate si oua, ceea ce le ofera acces la acesti nutrienti.

CITEȘTE ȘI:
8 Fructe de vara care te vor ajuta sa slabesti rapid

Concluzie

Depinde de un individ ce alimente alege sa manance. Cu toate acestea, este esential sa aveti o dieta echilibrata, indiferent de alegerile si restrictiile alimentare. Dieta este acceptabila daca se obtin si se absorb suficient toti nutrientii necesari. Asadar, ar trebui sa se ia in considerare toti factorii unui anumit tip de dieta si sa se decida daca aceasta este potrivita pentru ei sau nu.

Trebuie sa urmati un plan de dieta in functie de cerintele organismului dumneavoastra si de motivul pentru care urmati o dieta. Persoanele care se considera asociate cu un grup oarecare nu ar trebui sa deranjeze sau sa ii forteze pe ceilalti care nu sunt de acord cu opiniile si ideologia lor sa fie de acord cu ei.

Pe langa o dieta sanatoasa si nutritiva, pacea si armonia intre oameni sunt primordiale in societate.

Intrebari frecvente (FAQ)

Este mai sanatos sa fii vegetarian sau vegan?

A. Efectele pentru sanatate ale dietelor vegetariene si vegane difera in functie de fiecare persoana in parte. Cu toate acestea, aceste diete pot fi benefice pentru oameni, deoarece au beneficii unice. Potrivit unui studiu, alimentele pe baza de plante pot ajuta la scaderea nivelului de colesterol.

Un alt studiu a constatat ca o dieta vegana ofera mai putine calorii decat o dieta non-vegetariana de aceeasi cantitate. In acelasi timp, alimentele vegetariene sunt pline de nutrienti si minerale esentiale care pot aduce beneficii unei persoane.

Veganii traiesc mai mult?

Da, unii vegani traiesc mai mult datorita beneficiilor nutritionale ale alimentelor pe baza de plante pe care le consuma in principal. Se poate sustine cu cercetare prea.

Vegetarienii mananca mai multe fructe si legume, iar acest lucru confera un stil de viata atent la sanatate. Cu toate acestea, acest lucru nu se aplica tuturor veganilor, deoarece intra in joc alti factori care afecteaza speranta de viata (cum ar fi genetica).

Slabesti mai mult fiind vegan sau vegetarian?

Puteti pierde in greutate cu oricare dintre aceste diete. Dietele vegane si vegetariene ofera diverse beneficii pentru pierderea in greutate. Cu toate acestea, pierderea in greutate depinde si de alti factori, cum ar fi obiceiurile de viata, programul de somn, nivelul de stres si activitatile fizice.

Poate un vegan sa manance oua?

Nu, un vegan nu poate consuma oua. Se presupune ca veganii trebuie sa evite utilizarea sau consumul de produse si subproduse de origine animala. Aceasta idee de veganism provine din valorile pro-animale care ii limiteaza pe vegani sa consume si sa foloseasca orice este derivat de la animale. Deoarece ouale sunt pasari de curte si sunt derivate de la gaini, veganii le evita si pe acestea.

Arata veganii mai tineri decat cei care mananca carne?

Veganii nu par semnificativ mai tineri decat consumatorii de carne de aceeasi varsta. Cu toate acestea, dieta vegana este bogata in nutrienti care ar putea contribui la reducerea imbatranirii. De asemenea, pot parea mai tineri daca persoana este bine hranita si primeste toate vitaminele si mineralele din alimentatia sa.

Ce se intampla cand devii vegan pentru o saptamana?

Sa devii vegan aici inseamna sa nu mananci carne si alimente nesanatoase. Sa devii vegan pentru o saptamana te ajuta, deoarece incluzi mai multe salate, fructe, legume proaspete, seminte etc. Includerea mai multor fructe si legume are un efect de racorire asupra organismului. Cu toate acestea, sa ramai vegan este o alegere personala.

Medicii recomanda dieta vegana?

Medicii se asigura ca pacientii lor primesc toti nutrientii si mineralele necesare pentru a duce o viata sanatoasa. Pacientii, in special cei cu tensiune arteriala ridicata, diabet, boli cardiovasculare sau obezitate, sunt sfatuiti de catre medicii lor sa aiba o dieta bazata pe plante.

Important: Articolele din acest site au rol informativ. Administratorii site-ului nu sunt responsabili pentru incercarea de a aplica o reteta, un sfat sau o dieta si nici nu garanteaza ca informatiile furnizate va vor ajuta sau nu va vor dauna personal. Fiti prudenti si consultati intotdeauna un medic sau un nutritionist!

CITEȘTE ȘI:
Carnea rosie provoaca cancer? Cum pot reduce riscurile consumului de carne?

*Toate produsele recomandate de Organicsfood.ro sunt selectate de catre echipa noastra editoriala. Unele dintre articolele noastre includ link-uri afiliate. Daca cumparati ceva prin intermediul unuia dintre aceste link-uri, ne ajutati sa castigam un mic comision din partea vanzatorului si astfel sa sustinem scrierea de articole utile si de calitate.