Call Center: (+40) 725 658 919

Transport gratuit în toată țara pentru toate comenzile de peste 199 RON

Iodul - importanta pentru organism, beneficii sanatate

Iodul – importanta pentru organism, beneficii sanatate

Iodul, un mineral esential pentru organismul uman

Iodul este un mineral esential de care organismul are nevoie, iar importanta lui nu poate fi exagerata. Iodul afecteaza functia tiroidiana, dar joaca si un rol in reglarea metabolismului si a functiei creierului. Aflati mai multe despre beneficiile sale pentru sanatate – si despre cum sa completati cu sare iodata.

Iodul este un micronutrient care face parte din hormonii tiroidieni. Imunitatea, functionarea sistemului nervos, dezvoltarea copiilor mici depind de aceasta, deoarece este implicata in formarea oaselor si a creierului. Mineralul nu are nevoie la fel de mult ca calciu sau magneziu, motiv pentru care multi ii subestimeaza importanta.

Iodul in organism

Aproximativ 70-80% din oligoelement se gaseste in glanda tiroida, iar restul se afla in sange, muschi, ovare si alte parti ale corpului. Fara el, formarea hormonilor este imposibila, deoarece cu ajutorul mineralului, hormonul de stimulare a tiroidei (TSH) este transformat in triiodotironina (T3) si tiroxina (T4).

Procesul este important pentru functionarea glandei tiroide. De exemplu, T3 actioneaza in aproape toate celulele si organele – regleaza metabolismul, recuperarea, consumul de energie, cresterea.

Un dezechilibru al microelementului duce la hipertiroidism sau hipotiroidism – hiperactivitate sau activitate insuficienta a glandei tiroide, perturbarea productiei de hormoni.

Astazi, deficienta de iod este rara din cauza sarii iodate. Cu toate acestea, 2 miliarde din populatia lumii este expusa riscului de deficit de iod, iar aproximativ 300 de milioane de oameni sufera de disfunctie endocrina.

Cum sa aflati despre deficienta de iod: teste care arata o deficienta

Studiul concentratiei de iod din serul sanguin si urina arata adecvarea consumului acestuia. Rinichii (70-90%) sunt responsabili in principal de eliminarea iodului din organism, astfel incat continutul acestuia in urina demonstreaza prezenta unei substante in dieta. Dar nivelul se poate schimba in timpul zilei si nu reflecta starea de sanatate.

CITEȘTE ȘI:
Pericolele ascunse ale prajiturilor si deserturilor procesate

Pentru probleme cu glanda tiroida, suspiciune de deficit de iod, verificati TSH, T3 si T4 in sange. Daca nu exista suficient mineral in dieta, se produce putin T4. Testele medicale sunt precise, spre deosebire de testul de acasa, in care o plasa de iod este trasa pe pielea antebratului sau a coapsei.

Iodul - importanta pentru organism, beneficii sanatate
Iodul - importanta pentru organism, beneficii sanatate

Iodul din alimente

Organismul nu sintetizeaza singur mineralul, ceea ce il face o componenta importanta a alimentelor. Nutrientul are, de asemenea, o marja de siguranta ingusta si este usor de obtinut in exces atunci cand este suplimentat.

Exista putine surse naturale bune de iod, asa ca deficienta de iod a fost foarte comuna pana la inceputul anilor 1900. Oamenii au devenit mai putin probabil sa se confrunte cu aceasta problema dupa ce programele de iodizare a sarii au inceput sa se dezvolte in 70 de tari.

Doar o jumatate de lingurita (3 g) din aceasta sare satisface necesarul zilnic de mineral. Cu toate acestea, consumul excesiv al acestuia este daunator sanatatii, iar OMS recomanda sa nu consumati mai mult de 5 g pe zi.

Top alimente bogate iod

Sarea iodata este principala sursa de mineral. In ceea ce priveste produsele, este prezent in principal in peste, alge, lapte. Concentratia in legume si fructe variaza si depinde de cantitatea de componenta din solul in care au fost cultivate.

Alimente de origine animala cu cel mai mult iod

Produsemcg in 100 g
Galbenus de ou, uscat349
Ou fiert moale intreg274
Eglefin, crud216
Cod la cuptor186
Homar norvegian (nord), gatit185
Branza elvetiana120
Stridii, orientale sau salbatice, fierte109,1
Branza parmezan78,3
Pudra de proteine75,8
Peste sau cotlet, congelate si coapte la cuptor68,7
Crustacee (de specii mixte), conservate66,5
Branza procesata elvetiana cu continut scazut de grasimi59,9
Branza mozzarella52,6
Iaurt grecesc cu continut scazut de grasimi51,2
Inghetata de vanilie45,2

Produsele alimentare au fost analizate cu teste de sensibilitate ridicata. Materialele de referinta si controlul intern secundar au fost utilizate suplimentar pentru verificarea datelor.

CITEȘTE ȘI:
7 Greseli inainte de gatit care te ingrasa

Alimente vegetale cu cel mai mare continut de iod

Produsemcg in 100 g
Sare iodata5070
Sare de mare fortificata cu iod4660
Alge uscate2320
Firimituri de paine180
paine de porumb21,5
Muesli, granola10,8
Suc de portocale10,1
Piersici sau caise, conservate in sirop6,2
Spanac, proaspat, congelat sau fiert3,9
Masline negre2,6
Stafide2,3
Țelina, cruda1,6
Baby morcov (grad), crud1,4
Salata verde, cruda1,2
Cartofi dulci (igname), copti si curatati de coaja1,3

Demonizarea si respingerea angro a sarii de masa, laptelui, produselor de panificatie ii face pe experti sa se teama ca deficitul de iod in randul populatiei va creste din nou. La risc sunt persoanele care urmeaza o dieta vegana sau vegetariana, deoarece dieta lor nu include peste, crustacee sau lapte.

Necesarul zilnic de iod in functie de varsta si sex

La fel ca cuprul, oligoelementul este necesar organismului in cantitati mici. Desi se acumuleaza, nu este depozitat mult timp, asa ca este necesar sa-si reinnoiasca in mod regulat stocurile.

Aportul zilnic recomandat de iod

Perioada de viataVarstaBarbati si femei (mcg)
Bebelusipana la sase luni110
Bebelusi7-12 luni130
Copii1–8 ani90
Copii9–13 ani120
Adolescenti si adulti14 ani si peste150

O doza zilnica de 150 mcg satisface nevoile majoritatii adultilor fara patologii grave, inclusiv vegani si non-vegani. Consumul de pana la 1100 mcg/zi este considerat sigur.

Necesarul zilnic creste:

  • in timpul sarcinii – 220 mcg;
  • in timpul alaptarii – 290 mcg.
CITEȘTE ȘI:
Miscarea “Slow Food”: ce este si cand a aparut

Necesarul zilnic este redus:

Iodul - importanta pentru organism, beneficii sanatate
Iodul - importanta pentru organism, beneficii sanatate

Beneficiile iodului pentru organism

Mineralul previne multe boli si este necesar in special pentru femeile insarcinate – de el depinde dezvoltarea copilului in uter. Sarea de masa contine de obicei iodura de potasiu. Forma redusa a oligoelementului este bine absorbita si concentrata in glanda tiroida, san, col uterin, glandele salivare.

Top 10 beneficii ale iodului

Regleaza functionarea glandei tiroide si a altor organe.

Glanda tiroida trebuie sa primeasca in mod regulat un mineral pentru sinteza hormonilor. Acest lucru ii permite sa controleze activitatea inimii, metabolismul.

Normalizeaza activitatea unei glande tiroide hiperactive.

Pentru a trata o tiroida hiperactiva, medicul dumneavoastra va poate prescrie iod radioactiv. Medicamentul distruge excesul de celule ale organelor, reduce formarea excesiva de hormoni.

Reduce riscul de gusa.

Gusa este o marire a glandei tiroide care nu este asociata cu inflamatie. Poate fi provocata de deficienta de iod, caz in care procesul poate fi inversat urmand o dieta care contine iod.

Ajuta la evitarea complicatiilor in timpul sarcinii.

Daca o femeie insarcinata are o deficienta de minerale, copilul ei are mai multe sanse sa aiba retard intelectual, un IQ mai scazut. O deficienta grava creste si mai mult riscul de nastere mortii.

Imbunatateste functia cognitiva la copii.

Mineralul sustine functia creierului in copilaria timpurie, reduce riscul de retard mintal si imbunatateste performanta scolara.

Trateaza cancerul tiroidian.

Iodul radioactiv este utilizat pentru a trata cancerul dupa o interventie chirurgicala la tiroida. Distruge celulele suplimentare, inclusiv celulele canceroase, si creste sansele de supravietuire.

Ajuta la tratarea bolii fibrochistice a sanilor.

Suplimentele sau medicamentele care contin iod pot fi eficiente in tratarea sanilor fibrotici.

Dezinfecteaza apa.

Componenta este utila atunci cand nu exista acces la apa potabila – atunci cand calatoriti, in urma unor dezastre naturale. Tinctura de iod 2% se adauga in apa pentru purificare – cinci picaturi pe litru sau 10 picaturi daca apa este tulbure.

CITEȘTE ȘI:
Greata si varsaturi in timpul sarcinii: Cum sa ai grija de dintii tai

Protejeaza de contaminarea radioactiva, precipitatii.

Iodura de potasiu este luata pentru a proteja glanda tiroida de deteriorarea radiatiilor dupa accidente nucleare. Metoda este folosita in situatii de urgenta si nu este considerata absolut sigura.

Trateaza infectiile.

Solutia de iod este aplicata pe rani – ucide bacteriile in taieturi, zgarieturi. Cu toate acestea, nu trebuie utilizat la nou-nascuti, taieturi adanci, muscaturi de animale, arsuri si mai mult de 10 zile.

Interactiunea iodului cu alti nutrienti

Nivelurile scazute de vitamina A, seleniu, zinc, cupru sau fier impiedica iodul sa-si faca treaba in organism. Seleniul este deosebit de important pentru metabolismul unei substante – este prezent intr-o enzima care ajuta la formarea hormonilor.

Combinatii de alimente pentru o mai buna absorbtie a iodului

Pentru ca organismul sa absoarba mai bine mineralul, in dieta trebuie adaugate nuci de Brazilia (1-2 samburi pe zi), seminte, paine integrala, oua si branza de vaci. Și este, de asemenea, necesar sa se limiteze consumul de alimente cu goitrogeni – compusi chimici care blocheaza absorbtia acestuia.

Alimente care impiedica absorbtia iodului:

Utilizarea acestor alimente nu este o problema daca ele nu formeaza baza dietei. In plus, goitrogenii sunt inactivati prin incalzire, gatit.

Utilizarea iodului in medicina

Iodul radioactiv este un medicament pe baza de reteta. Receptia lui necesita o dieta speciala si cateva precautii. Orice multivitamine si alte suplimente de iod nu trebuie luate decat daca este absolut necesar.

Pentru a preveni infectiile, se folosesc adesea solutii fara prescriptie medicala ale unei substante – mineralul este adaugat la antiseptice topice pentru a ucide infectiile. Este folosit pentru a produce povidona-iod, care este utilizat inainte de interventii chirurgicale, contrast pentru radiografii si tomografie computerizata.

CITEȘTE ȘI:
Mustarul Dijon, un condiment francez clasic

Iodul in cercetarea stiintifica – ceea ce spun oamenii de stiinta despre mineral

  • Un studiu efectuat pe 700 de persoane a constatat ca 30% dintre persoanele cu niveluri scazute de hormoni tiroidieni sufereau de caderea excesiva a parului. Cu toate acestea, acest efect apare doar la cei care au un istoric familial de cadere a parului.
  • Testele efectuate pe peste 1.000 de adulti au confirmat ca persoanele cu niveluri mai mari de iod au o memorie mai buna si au rezultate mai rapide la teste in timp ce invata. Persoanele cu secretie hormonala scazuta au o parte mai mica a creierului numita hipocamp, care controleaza memoria pe termen lung.
  • Functionarea anormala a glandei tiroide si chiar si o usoara disfunctie a acesteia afecteaza starea de spirit, cursul tulburarii bipolare. Prin urmare, suplimentele cu oligoelemente ajuta in tratamentul anumitor boli psihopatologice.
  • Oamenii de stiinta au descoperit ca administrarea a 400 mg de iod zilnic pentru femeile insarcinate cu gusa timp de 6-8 saptamani are un efect secundar pozitiv – toti bebelusii se nasc cu o greutate normala.
  • Sarea iodata este sigura, spre deosebire de suplimentele alimentare. Acest lucru se aplica chiar si in cazul dozelor de sapte ori mai mare decat doza zilnica.

Contraindicatii si posibile complicatii la administrarea de iod

Unii oameni sunt alergici la mineral. Hipersensibilitatea se manifesta sub forma de mancarime, urticarie, umflaturi, dificultati de respiratie. Medicul poate confirma diagnosticul cu un test. Micronutrientul ar trebui evitat si de cei care sufera de efectele abuzului de droguri.

Semne si simptome ale deficitului de iod:

  • umflarea partii din fata a gatului (gusa) – cand glanda tiroida nu poate produce hormoni, incearca sa compenseze lipsa acestora muncind mai mult;
  • crestere neasteptata in greutate – cu o lipsa de hormoni, metabolismul este perturbat, organismul arde mai putine calorii in repaus;
  • oboseala si slabiciunea apar atunci cand hormonii produc energie insuficienta;
  • caderea parului – hormonii controleaza regenerarea foliculilor de par;
  • piele uscata, descuamata – cu cat sunt mai putini hormoni din organism care contin iod, cu atat procesul de regenerare este mai lent;
  • o senzatie de frig – cu lipsa unui micronutrient, descompunerea rezervelor de grasime incetineste, se elibereaza mai putina caldura si oamenii ingheata mai mult decat de obicei;
  • o scadere a frecventei cardiace – o deficienta severa provoaca o frecventa cardiaca anormal de scazuta;
  • probleme de invatare si memorie – lipsa iodului si sinteza insuficienta a hormonilor impiedica creierul sa creasca, sa se dezvolte, sa invete si sa-si aminteasca informatiile;
  • menstruatie grea sau neregulata – dezechilibrul hormonal perturba ciclul menstrual.
CITEȘTE ȘI:
Cat timp se pastreaza salata verde proaspata?

Semne de exces: toxicitate la iod, efecte secundare

Aportul ridicat de iod este, in general, bine tolerat de oamenii sanatosi, asa cum demonstreaza experienta japonezilor si coreenilor care mananca multe alge. Dar unii oameni sunt foarte sensibili la suplimentele iodate.

Simptomele excesului de iod:

  • durere abdominala;
  • greata, varsaturi;
  • stomac deranjat;
  • durere de cap;
  • cresterea temperaturii;
  • senzatie de arsura in gura;
  • curgerea nasului;
  • gust metalic.

Chiar si un mic exces al dozei zilnice poate provoca hipertiroidism indus de iod la varstnici, copiii mici. Cu supradoze severe, se dezvolta otravire, coma.

Interactiunea iodului cu medicamentele

Suplimentele care contin iod nu sunt compatibile cu unele medicamente:

  • diuretice care economisesc potasiu, deoarece provoaca o acumulare mare de potasiu;
  • Inhibitori ECA prescrisi pentru a reduce presiunea – utilizarea articulatiilor creste riscul de hiperkaliemie;
  • anticoagulante precum warfarina, deoarece le reduc eficacitatea.

Aceste informatii nu contin toate interactiunile sau efectele secundare posibile, asa ca combinatia oricarui supliment alimentar trebuie discutata cu medicul dumneavoastra.

Intrebari frecvente

Ce beneficii aduce iodul organismului?

Iodul este un mineral care se gaseste in unele alimente. Organismul are nevoie de iod pentru a produce hormoni tiroidieni. Acesti hormoni controleaza metabolismul organismului si multe alte functii importante. De asemenea, organismul are nevoie de hormoni tiroidieni pentru dezvoltarea corespunzatoare a oaselor si a creierului in timpul sarcinii si al copilariei.

Cand ar trebui sa iau iod?

Daca iodul puternic va deranjeaza stomacul, luati-l dupa mese sau cu alimente sau lapte, cu exceptia cazului in care medicul dumneavoastra va indica altfel. Daca tulburarile de stomac (greata, varsaturi, dureri de stomac sau diaree) continua, consultati medicul dumneavoastra. Acest medicament trebuie luat pe cale orala chiar daca este prezentat intr-un flacon cu picurator.

Ce boala este cauzata de lipsa de iod?

Carenta de iod este cea mai frecventa cauza a bolilor tiroidiene si, daca este grava, poate provoca leziuni cerebrale permanente si dizabilitati intelectuale la copii. Iodul este un mineral care se gaseste in mod natural in apa de mare si in sol. Organismul are nevoie de iod pentru a produce hormonul tiroidian in glanda tiroida.

Este sigur sa luati iod zilnic?

Ar trebui sa puteti obtine tot iodul de care aveti nevoie printr-o alimentatie variata si echilibrata. Daca luati suplimente de iod, nu luati prea mult, deoarece acest lucru ar putea fi daunator. Este putin probabil ca administrarea de 0,5 mg sau mai putin pe zi de suplimente de iod sa provoace vreun rau.

Surse:

  1. Iodine ,
  2. The Prevalence of Micronutrient Deficiencies and Inadequacies in the Middle East and Approaches to Interventions,
  3. Iodine consumption and cognitive performance: Confirmation of adequate consumption,
  4. USDA, FDA and ODS-NIH Database for the Iodine Content of Common Foods Release 1.0 (2020),
  5. Iodine deficiency in vegetarians and vegans,
  6. Thyroid hormone regulation of metabolism, https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/24692351/
  7. A Role for Iodide and Thyroglobulin in Modulating the Function of Human Immune Cells, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5694785/
  8. Iodine deficiency and thyroid disorders, https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/25591468/
  9. The effects of iodine deficiency in pregnancy and infancy, https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/22742605/
  10. Costs and benefits of iodine supplementation for pregnant women in a mildly to moderately iodine-deficient population: a modelling analysis, https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/26268911/
  11. Reproductive failure in women living in iodine deficient areas of West Africa, https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/10826578/
  12. Iodine deficiency in children, https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/25231449/
  13. Iodine replacement in fibrocystic disease of the breast, https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/8221402/
  14. Use of iodine for water disinfection: iodine toxicity and maximum recommended dose, https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/10964787/
  15. The effects of iodine blocking following nuclear accidents on thyroid cancer, hypothyroidism, and benign thyroid nodules: Design of a systematic review, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4588908/
CITEȘTE ȘI:
Ce este leptina? Surse alimentare care cresc nivelul de leptina
Arata mai multe +
Articolele din acest site au rol informativ. Administratorii site-ului nu sunt responsabili pentru incercarea de a aplica o reteta, un sfat sau o dieta si nici nu garanteaza ca informatiile furnizate va vor ajuta sau nu va vor dauna personal. Fiti prudenti si consultati intotdeauna un medic sau un nutritionist!

A fost util articolul [post_title]? Impartasiti-l cu prietenii dvs. pe retelele de socializare! In acest fel, ii ajutati pe oameni sa isi imbunatateasca cunostintele, iar pe noi sa scriem mai multe articole utile si interesante.