Call Center: (+40) 725 658 919

Transport gratuit în toată țara pentru toate comenzile de peste 199 RON

Postul intermitent, o modalitate eficienta de a slabi?

Postul intermitent, o modalitate eficienta de a slabi?

Postul intermitent este un model alimentar care implica un program de timp pentru consumul de alimente. Forma sa cea mai comuna este forma 16:8 (16 ore de post si 8 ore de consum de alimente). Aceasta inseamna ca timp de 16 ore pe zi nu avem voie sa mancam, iar in urmatoarele 8 ore incepe asa-numita “fereastra alimentara”, in care mancam alimentele planificate pentru ziua respectiva.

Consumul de alimente in cadrul “ferestrei de alimentatie” ar trebui sa asigure un aport caloric suficient. In functie de nevoile individuale, aceasta poate fi asa-numita “calorie zero”, adica o cantitate de calorii care permite mentinerea greutatii corporale actuale sau un deficit caloric planificat pentru a pierde in greutate.

De obicei, oamenii care urmeaza aceasta dieta amana inceperea consumului de alimente pana la pranzul timpuriu, sar peste micul dejun si incheie “fereastra de alimentatie” cu cina la ora 20:00. O alta optiune este sa luati micul dejun in jurul orei 10:00 si sa incheie “fereastra de alimentatie” cu o cina timpurie la ora 18:00. Dar oricare dintre aceste optiuni presupune o perioada de 8 ore de consum de alimente si 16 ore de post, in care este permis doar consumul de apa simpla.

Alte forme de post intermitent implica zile de post si consum de alimente pe parcursul saptamanii. In acest caz, postul este de obicei tinut 2 zile pe saptamana, iar in celelalte 5 zile alimentele sunt consumate in orice moment al zilei, mentinand un echilibru energetic adecvat.

CITEȘTE ȘI:
9 Alimente bogate in vitamina D. Cele mai bune pentru imunitate, nutritie si sanatatea oaselor

Datorita lipsei de indicatii specifice cu privire la impartirea orelor in perioada in care ne hranim si perioada in care postim, exista multe forme alternative de utilizare a postului intermitent. Uneori, timpul in care oamenii mananca este prelungit de la 8 la 10-12 ore, iar alteori acest timp este redus la 5-6 ore sau chiar limitat la o singura masa pe zi. Cu toate acestea, toate variantele se bazeaza pe anumite restrictii de timp privind consumul de alimente si respectarea “ferestrei de alimentatie” mentionate in mod repetat.

De ce este postul intermitent atat de popular?

Postul intermitent, o modalitate eficienta de a slabi?
Postul intermitent, o modalitate eficienta de a slabi?

Postul intermitent a castigat popularitate datorita convingerii ca este un model care permite o pierdere eficienta in greutate. In literatura populara despre stilul de viata sanatos, se spune, de asemenea, ca acesta are un impact asupra imbunatatirii sanatatii, inclusiv imbunatatirea profilului lipidic sau controlul glicemiei. Dar este asta adevarat?

Ce spun studiile?

Unele studii arata ca postul intermitent poate promova pierderea de grasime si imbunatatirea sensibilitatii la insulina. Acest lucru, la randul sau, poate duce la o imbunatatire a controlului zaharului si, indirect, la o stare de bine si o calitate a vietii mai buna. Cu toate acestea, studiile au remarcat ca aceste variabile depind de durata postului si ca sunt necesare teste suplimentare in aceasta directie pentru a atribui in mod clar aceste mecanisme unei diete specifice. La urma urmei, fiecare model de hranire permite, intr-o anumita masura, oamenilor supraponderali sau obezi sa slabeasca.

CITEȘTE ȘI:
Ce este colagenul? Cele mai importante 6 beneficii

Avantajele reale ale utilizarii postului intermitent

Postul intermitent, o modalitate eficienta de a slabi?
Postul intermitent, o modalitate eficienta de a slabi?

Unul dintre cele mai mari avantaje ale utilizarii postului intermitent este momentul in care scade frecventa si probabilitatea de a consuma gustari suplimentare. Atunci cand se utilizeaza o “fereastra de alimentatie” in care sunt permise mesele, portiile de mancare devin de obicei mai mari si, in acelasi timp, mai satioase.

Oamenii care au incercat aceasta metoda raporteaza o satisfactie mai mare dupa masa si o potolire a apetitului. Acest lucru se realizeaza prin impartirea numarului total de calorii in 3 sau maximum 4 mese pe zi, in loc de 5 sau 6 mese mici care nu dau senzatia de satietate.

Limitarea timpului si distribuirea uniforma a meselor in “fereastra de alimentatie” prevazuta permite, de asemenea, pastrarea pauzelor adecvate intre portiile consecutive de alimente si asigura timpul necesar pentru o digestie corespunzatoare.

Pauzele intre mese permit, de asemenea, activarea complexului migraţionist mioelectric care, actionand ca o perie in intestine, ajuta la reglarea functionarii sistemului digestiv. Acest complex nu are sansa sa functioneze normal atunci cand ronţaim constant la fiecare 1-2 ore. Postul intermitent indica, de asemenea, un efect benefic asupra profilului lipidic (scaderea colesterolului total, a trigliceridelor si a colesterolului LDL).

Oamenii care utilizeaza postul intermitent observa foarte des confortul de a utiliza aceasta schema de alimentatie. Deoarece nu trebuie sa-si faca griji cu privire la pregatirea micului dejun inainte de munca, ei aleg de obicei o masa la pranz la locul de munca, iar celelalte mese au loc acasa.

CITEȘTE ȘI:
Ce este acidul folic vitamina B9, beneficii si riscuri

Cine trebuie sa fie atenti?

Fiecare regim alimentar are avantajele si dezavantajele sale. Merita sa le analizam pentru a alege corect un model de alimentatie sigur de utilizat. Postul intermitent, prin restrictionarea timpului in care este permisa mancarea, poate provoca foame pana la inceperea “ferestrei de alimentatie”. La persoanele cu tulburari de alimentatie sau cu relatii perturbate cu alimentele in antecedente, acest lucru poate agrava starea actuala si poate amplifica senzatia de “foame eterna”.

Postul poate fi periculos si nu este recomandat persoanelor cu dezechilibre hormonale. In plus, nu este recomandat persoanelor cu tulburari alimentare. In orice caz, inainte de a incepe o astfel de dieta, trebuie sa se tina cont de starea actuala de sanatate si de situatia individului.

Utilizarea postului intermitent ar trebui, de asemenea, sa fie luata in considerare de catre persoanele cu tulburari glicemice si diabetici, deoarece consumul unui numar mare de kilocalorii intr-o perioada scurta de timp sau intr-o singura masa poate provoca salturi mult mai mari de glucoza si insulina, ceea ce poate prezenta un anumit risc pentru sanatate. Dupa toate acestea, orele lungi de post pot provoca o scadere semnificativa a zaharului si pot duce la hipoglicemie (nivel scazut de zahar in sange).

Postul intermitent, o modalitate eficienta de a slabi?
Postul intermitent, o modalitate eficienta de a slabi?

Ce concluzie se poate trage?

Desi postul intermitent are multe avantaje, dezavantajele sale sunt, de asemenea, semnificative. Utilizarea postului intermitent poate fi o metoda foarte buna pentru persoanele care sunt capabile sa controleze consumul de kilocalorii pe parcursul zilei, ceea ce va duce la pierderea in greutate si la imbunatatirea sanatatii. Cu toate acestea, poate fi periculoasa si nu este recomandata pentru un anumit grup de persoane.

CITEȘTE ȘI:
Glucozamina: Beneficii pentru Articulatii, Oase si Piele Sanatoase

Ca orice mijloc de dieta, postul intermitent ar trebui sa fie adaptat individual. Iar efectul pozitiv, cu o respectare competenta a unei astfel de diete, se va manifesta printr-o scadere a cantitatii de alimente consumate si o pierdere in greutate.

Desigur, postul intermitent nu ar trebui considerat o metoda magica pentru a pierde in greutate fara a mentine un echilibru energetic negativ. Cu toate acestea, este un instrument care poate fi aplicat anumitor grupuri de oameni pentru a obtine rezultatele asteptate si satisfacatoare.

Tu ce parere ai despre postul intermitent?