Call Center: (+40) 725 658 919

Transport gratuit în toată țara pentru toate comenzile de peste 199 RON

De ce sunt prea obosit sa dorm (si ce ar trebui sa fac)?

De ce sunt prea obosit sa dorm (si ce ar trebui sa fac)?

Descopera cauzele oboselii tale si afla ce poti face pentru a dormi mai bine! Afla cum sa optimizezi somnul tau si sa iti imbunatatesti starea generala de sanatate in acest articol despre oboselile prelungite si solutiile eficiente.

Ți se pare greu sa ramai treaz in timpul zilei si nici o cantitate de cafea nu te tine alert si concentrat pe sarcinile zilnice de acasa sau de la serviciu? Dar cand vine timpul sa adormiti, va este greu sa dormiti.

Este posibil sa fi experimentat deja acest lucru: esti extrem de obosit, dar nu esti deloc pregatit sa dormi. Iar cand incerci sa dormiti, nu poti. Acestea sunt momentele in care esti prea obosit pentru a dormi.

💢De ce sunt prea obosit sa dorm?

In loc sa apelezi la somnifere, care pot fi o solutie rapida tentanta, identifica motivele pentru care nu poti dormi atunci cand te simti obosit.

Odata ce ati identificat cauzele, puteti lua masuri pentru a va ajuta sa obtineti un somn de calitate suficient in fiecare noapte. Daca sunteti extrem de obosit si totusi nu puteti dormi, este posibil sa fie un simptom al unei tulburari de somn sau o combinatie de mai multe cauze.

Sa analizam motivele pentru care este posibil sa fiti prea obosit pentru a dormi.

1. Oboseala excesiva

Oboseala excesiva care duce la insomnie este un cerc vicios care va epuizeaza fizic si mental. Iti fortezi corpul sa se obisnuiasca sa lucreze cu perioade de somn din ce in ce mai scurte.

Nu ne ajuta nici faptul ca traim intr-o lume digitala suprastimulata. Atunci cand depasim acest nivel sanatos de oboseala, nu ne putem opri si parem sa avem un fals sentiment de energie stimulata pentru a continua. Fie ca este vorba de consumul de cafea sau de vizionarea unui serial online pana tarziu in noapte, suntem incapabili sa ne oprim si sa mergem la culcare la ora normala.

CITEȘTE ȘI:
10 remedii de casa pentru iedera otravitoare

Traim intr-un mod “mereu activ”, cu putine sau deloc pauze, iar acest lucru ne-a afectat tiparele de somn. Putem crede ca facem mai multe lucruri in acelasi timp si ca muncim din greu, dar acest lucru adauga presiune asupra creierului nostru.

Asa ca, atunci cand este timpul sa dormim, creierul nostru intra in modul de supravietuire si pompeaza adrenalina pentru a ne face sa cautam mai multa stimulare, in loc sa ne calmam si sa mergem la culcare.

Daca, in loc sa dormi, mintea ta repeta evenimentele zilei, evenimentele trecute si viitoare, acesta poate fi un semn de oboseala excesiva. Acesta este cazul atunci cand va este greu sa va concentrati asupra sarcinilor zilnice sau cand apelati la alimente reconfortante pentru a va ajuta sa treceti peste zi fara sa va simtiti anxios sau iritabil.

Oboseala excesiva poate fi, de asemenea, un semn al anxietatii si al depresiei, ducand la o excitatie crescuta si la insomnie.[1] Potrivit unui studiu, 90% dintre persoanele cu depresie au raportat o calitate slaba a somnului.[2] Depresia poate afecta, de asemenea, ritmurile circadiene.

2. Obiceiuri de viata proaste

Persoana purtand o camasa alba si maro care isi tinea fata
De ce sunt prea obosit sa dorm (si ce ar trebui sa fac)?

Stilul tau de viata poate provoca, de asemenea, oboseala si insomnie.

Daca esti dependent de un stimulent, cum ar fi cofeina, nicotina sau alcoolul, acest lucru poate afecta calitatea somnului tau.

Cofeina si nicotina pot ramane in corpul tau ore intregi dupa consum, iar diverse studii de cercetare au aratat cum acestea iti perturba tiparele de somn si te pot face sa te simti obosit.

De asemenea, este o conceptie gresita ca consumul de alcool, cum ar fi vinul sau berea, favorizeaza somnul. Natura sedativa a alcoolului te poate ajuta sa adormi mai repede. Dar afecteaza calitatea somnului, in special a somnului profund si a somnului cu miscari oculare rapide (REM), mentinandu-te mereu in fazele mai usoare ale ciclului de somn. Te trezesti obosit in timpul zilei si ai un somn de slaba calitate pe timp de noapte.

CITEȘTE ȘI:
Ce beneficii terapeutice are mierea de Manuka

Pe langa somnul fragmentat, utilizarea alcoolului pentru a induce somnul te poate expune riscului de insomnie cronica sau de alte probleme grave de somn.

In timp ce exercitiile fizice te pot ajuta sa dormi mai bine, exercitiile fizice excesive sau antrenamentele de mare intensitate inainte de culcare pot avea efectul opus.

Verificarea frecventa a telefonului in timpul zilei sau lucrul la calculator pentru prea mult timp te poate obosi si te poate suprastimula.

De asemenea, te poti verifica dieta, deoarece anumite alimente pot provoca oboseala, agitatie si insomnie.[5] De exemplu, o dieta bogata in carbohidrati poate provoca insomnie.

3. Perturbarea ritmului circadian al somnului

Un alt motiv probabil pentru care va straduiti sa adormiti in ciuda oboselii este ca ritmul circadian poate fi dereglat.

Un alt motiv probabil pentru care te straduiesti sa adormiti in ciuda oboselii este ca ritmul circadian poate fi dereglat.

Ritmul circadian este un sistem intern de sincronizare a tot ceea ce face organismul pe o perioada de 24 de ore. Acest sistem foloseste o combinatie de factori precum lumina, intunericul si ceasul corporal pentru a regla metabolismul, temperatura corpului, hormonii (inclusiv melatonina) si somnul.[6]

Ceasul biologic, numit nucleu suprachiasmatic (SCN) si situat in creier, controleaza productia de melatonina. Melatonina este un hormon care ajuta la reglarea somnului. Atunci cand este zi si exista multa lumina, nivelul de melatonina este scazut. Pe masura ce se lasa noaptea, organismul produce mai multa melatonina, cu un varf intre 2 si 4 dimineata, inainte de a scadea din nou. Organismul este mai bine pregatit sa adoarma la doua ore dupa ce nivelul de melatonina creste.

CITEȘTE ȘI:
Efectele uleiului esential de trandafir asupra pielii, depresiei si hormonilor

Daca nu poti adormi in ciuda faptului ca te simti obosit, este posibil ca ritmul tau circadian sa fie dereglat. Acesta ar putea fi un sindrom de intarziere a fazei de somn.[7] Fereastra normala de somn este intre orele 22:00 si 12:00. Dar daca dormi in mod regulat doua sau mai multe ore dupa fereastra normala, acest lucru te poate afecta somnul pe termen scurt (acut) sau pe termen lung (cronic).

💢Cum va puteti intoarce la somn?

Daca aveti probleme cu somnul sau daca sunteti adesea prea obosit pentru a dormi, iata cateva sfaturi care va pot ajuta:

1. Fa din somn o prioritate

Pretuim doar somnul bebelusilor, al celor mici si al copiilor. Insistam asupra mentinerii unui program de somn adecvat pentru ei, deoarece asociem somnul cu cresterea lor fizica si cu performantele academice.

In realitate, somnul este la fel de important si pentru noi, adultii. Putini dintre noi iau in considerare igiena si modelele de somn pentru a ne imbunatati sanatatea si productivitatea generala, cand ar trebui sa ne gandim serios si sa le acordam importanta.

Potrivit Academiei Americane de Medicina a Somnului (AASM) si Societatii de Cercetare a Somnului (SRS), adultii au nevoie de cel putin sapte ore de somn pe noapte pentru a obtine o sanatate optima.[8] Cu toate acestea, majoritatea oamenilor nu dorm suficient.[9]

Potrivit Centrului pentru Controlul si Prevenirea Bolilor (CDC), faptul ca nu beneficiati de suficient somn odihnitor in mod regulat va expune unui risc ridicat pentru urmatoarele afectiuni:[10]

Somnul este esential pentru buna functionare a creierului si a corpului nostru. Acesta ne afecteaza in mod direct memoria, invatarea, functiile cognitive si fiziologice.[11]

Intr-o lume digitala zgomotoasa, suntem cu totii redusi la niste copii mici hiperactivi, indiferent de varsta noastra. Cheia este sa dam ceasul inapoi si sa insuflam un stil de viata lent.

Desi acest lucru nu este in intregime posibil, avand in vedere lumea tehnologica in care traim, cu siguranta ne putem schimba mentalitatea pentru o sanatate optima.

Intr-o lume hiper-mediatizata, am inversat piramida ierarhiei nevoilor lui Maslow. Am facut din obiectivele de auto-realizare, cum ar fi fericirea si multiplicarea talentelor noastre, care se afla in varful piramidei, obiectivele noastre fundamentale si le acordam cea mai mica preferinta. Desi nu ne putem lipsi de hrana, adapost si imbracaminte, se pare ca am sacrificat somnul in urmarirea obiectivelor noastre de auto-realizare.

Atunci cand vom acorda somnului importanta pe care o merita, ne vom da seama ca, daca nu dedicam suficient timp nevoilor primare ale umanitatii, cum ar fi hrana si somnul, nu vom putea trai cu adevarat cat mai bine in toate domeniile vietii noastre.

2. Insuflarea lentorii

Suntem obisnuiti sa lucram ore indelungate, uneori fara mese echilibrate, fara sa bem suficienta apa, fara sa dormim si chiar fara sa luam suficiente pauze in timpul zilei.

Atunci cand te simti cel mai grabit este momentul in care ar trebui sa faci o pauza. Un pui de somn de 20-30 de minute dupa-amiaza este mai energizanta decat verificarea retelelor de socializare.[12] O alergare rapida pe scari este mai stimulativa decat o ceasca de cafea.[13]

Acorda timp de odihna in rutina ta zilnica, astfel incat sa nu te simti obosit si agitat seara, ceea ce duce la insomnie.

Programeaza timpul de odihna fara tentatia de a face mai multe lucruri in acelasi timp pentru a profita la maximum de timpul tau. Uneori, a nu face nimic, a sta nemiscat sau a medita poate fi relaxant si calmant pentru nervi.

Gandeste-te la asta! Ai cele mai bune instrumente pentru a-ti usura somnul, de la saltele ergonomice la perne si alte mecanisme de somn, dar nu te poti relaxa in mod colectiv si dormi linistit.

Asadar, modul in care iti organizezi ziua, luand masuri proactive pentru timpul liber, este cel care te poate ajuta sa ai un somn de calitate noaptea.

3. Fa alegeri inteligente in ceea ce priveste stilul de viata

Schimbarile simple ale stilului tau de viata pot fi suficiente pentru a-ti restabili somnul. Unele dintre aceste schimbari includ:[14]

  • Limiteaza timpul petrecut in fata ecranelor, mai ales inainte de culcare, deoarece lumina albastra emisa de aceste dispozitive scade melatonina si perturba somnul.
  • Adopta un program de somn adecvat, trezindu-te si culcandu-te la aceeasi ora in fiecare zi.
  • Fa-ti timp pentru exercitii fizice in fiecare zi, de preferinta dimineata si dupa-amiaza.
  • Ai o dieta echilibrata si bea suficienta apa in fiecare zi.
  • Nu manca mese grele inainte de culcare.
  • Adopta o rutina de relaxare, cum ar fi sa faci o baie fierbinte, sa citesti sau sa meditezi inainte de culcare.
  • Limiteaza consumul de cofeina, nicotina si alcool cu cateva ore inainte de culcare. Cu toate acestea, cel mai bine este sa le eviti cu totul sau sa faci pauze regulate de detoxifiere.
  • Daca te simti anxios in legatura cu evenimentele zilei, respira adanc si aminteste-ti ca totul va fi bine si ca te poti face griji maine. Acesta este momentul sa te lasi in voia sortii si sa ai un somn bun.
  • Daca te ajuta sa iti linistesti mintea anxioasa, tine un jurnal sau fa un plan pentru ziua de azi inainte de culcare.

4. Mergi la medic

Uneori poti sa ai o tulburare cronica de somn si sa nu poti gasi solutii decat consultandu-te cu medicul tau.[15]

Daca nu poti sa dormi in ciuda sfaturilor de mai sus, problema poate fi mai grava, cum ar fi o boala cronica, stres, depresie, tulburari de somn sau o combinatie de mai multe cauze.

In functie de starea ta, medicul iti poate sugera solutii simple, iti poate prescrie medicamente sau te poate cere sa te supui unei evaluari si unor teste suplimentare pentru a descoperi cauza care sta la baza problemei tale de somn.

💢Fa somnul prioritatea ta cea mai importanta

Daca poti face o schimbare simpla pentru anul acesta, fa-o sa fie “sa dormi mai bine”. Exista o intelepciune imensa in zicala “Seara devreme la culcare si dimineata devreme la trezire te fac sanatos, bogat si intelept”.

Daca te-ai abatut de la rutina ta de somn in ultimele luni sau ani, este timpul sa actionezi si sa te intorci la ritmurile tale naturale de somn.

🧠Intrebari frecvente

De ce ma simt prea obosit sa dorm?

Oboseala extrema poate fi cauzata de stres, anxietate, tulburari de somn sau probleme de sanatate. Atunci cand corpul si mintea sunt supraincarcate, pot deveni dificil sa te relaxezi si sa adormi.

Cum pot combate insomnia cauzata de oboseala?

Stabileste un program regulat de somn, relaxeaza-te inainte de culcare cu activitati precum cititul sau meditatia, evita alcoolul si cofeina si creaza un mediu propice somnului, cum ar fi o camera intunecata si linistita.

Ce rol are alimentatia in calitatea somnului?

Alimentatia sanatoasa si echilibrata ajuta la reglarea energiei si a somnului. Consumul de alimente bogate in magneziu, triptofan si vitamina B6 poate imbunatati calitatea somnului. Evitati mesele grele si zaharul in exces inainte de culcare.

Cum pot reduce nivelul de stres si anxietate pentru a dormi mai bine?

Incearca tehnici precum meditatia, respiratia profunda, yoga sau exercitiile fizice moderate pentru a reduce stresul si anxietatea. De asemenea, este important sa iti imparti timpul eficient si sa eviti supraincarcarea cu sarcini si responsabilitati.

Ce este sindromul picioarelor nelinistite si cum il pot gestiona?

Sindromul picioarelor nelinistite este o tulburare de somn care provoaca nevoia irezistibila de a misca picioarele. Pentru a-l gestiona, incearca sa faci exercitii fizice moderate, sa mentii un program de somn regulat si sa eviti cofeina sau alcoolul.

Cand ar trebui sa consult un medic daca nu pot dormi din cauza oboselii?

Daca problemele de somn persista pe o perioada mai lunga de 2-3 saptamani si afecteaza calitatea vietii tale, este important sa consulti un medic pentru a evalua cauzele si pentru a obtine un tratament adecvat.

👇Citeste si aceste articole:

    De ce sunt prea obosit sa dorm (si ce ar trebui sa fac)?
    De ce sunt prea obosit sa dorm (si ce ar trebui sa fac)?

    Articolele din acest site au rol informativ. Administratorii site-ului nu sunt responsabili pentru incercarea de a aplica o reteta, un sfat sau o dieta si nici nu garanteaza ca informatiile furnizate va vor ajuta sau nu va vor dauna personal. Fiti prudenti si consultati intotdeauna un medic sau un nutritionist!

    Va multumim ca ati citit! Daca acest articol vi se pare util si interesant, va rugam sa il distribuiti pe retelele de socializare pentru a fi citit si de altii. In acest fel ne ajutati si ne motivati sa scriem mai multe articole interesante.