Call Center: (+40) 725 658 919

Transport gratuit în toată țara pentru toate comenzile de peste 199 RON

Betacarotenul: beneficii dozaj si efecte secundare

Betacarotenul: Beneficii dozaj si efecte secundare

Ce este beta carotenul si ce rol are in organismul nostru

Betacarotenul este un pigment (carotenoid) derivat din plante. Este o sursa de vitamina A si un important antioxidant. Se gaseste in multe produse vegetale, cum ar fi legumele cu frunze verzi si cele de culoare galbena, precum si fructele de culoare portocalie. Betacarotenul contribuie cu aproximativ 30 – 35% din aportul alimentar de vitamina A. Continuati sa cititi pentru a afla ce inseamna sa aveti niveluri ridicate sau scazute de beta-caroten si cum sa le cresteti sau sa le reduceti.

Ce este beta carotenul

Betacarotenul este un antioxidant natural care poate fi transformat in vitamina A in organism. Acesta are multiple efecte benefice – protejeaza sanatatea creierului, a ochilor si a pielii. De asemenea, ajuta la prevenirea sindromului metabolic si a diabetului. Cu toate acestea, suplimentarea cu beta-caroten poate creste riscul de cancer si boli de inima la fumatori si la cei care consuma alcool.

Descriere

Vitaminele sunt compusi pe care trebuie sa ii aveti pentru crestere si sanatate. Acestea sunt necesare doar in cantitati mici si sunt de obicei disponibile in alimentele pe care le consumati. Betacarotenul este transformat in organism in vitamina A, care este necesara pentru sanatatea ochilor si a pielii.

Lipsa vitaminei A poate provoca o afectiune rara numita orbire nocturna (probleme de vedere pe intuneric). De asemenea, poate provoca ochi uscati, infectii oculare, probleme ale pielii si incetinirea cresterii. Medicul poate trata aceste probleme prin prescrierea fie a beta-carotenului, pe care organismul dumneavoastra il poate transforma in vitamina A, fie a vitaminei A pentru dumneavoastra.

CITEȘTE ȘI:
Beneficii iaurt grecesc: ce trebuie sa stii despre acest superaliment
Betacarotenul: beneficii dozaj si efecte secundare
Betacarotenul: beneficii dozaj si efecte secundare

Unele afectiuni va pot creste nevoia de vitamina A. Acestea includ:

  • Fibroza chistica
  • Diaree, continua
  • Boala, pe termen lung
  • Ranire, grava
  • Boala de ficat
  • Probleme de malabsorbtie
  • Boala pancreasului

Importanta dietei

Pentru o stare de sanatate buna, este important sa aveti o dieta echilibrata si variata. Urmati cu atentie orice program de dieta pe care vi-l poate recomanda medicul dumneavoastra. Pentru nevoile dumneavoastra dietetice specifice de vitamine si/sau minerale, solicitati medicului o lista de alimente adecvate.

Daca considerati ca nu obtineti suficiente vitamine si/sau minerale din dieta dumneavoastra, puteti alege sa luati un supliment alimentar.

Este documentat faptul ca persoanele care au o dieta bogata in fructe si legume au un risc redus de boli de inima si de anumite tipuri de cancer. Fructele si legumele sunt bogate in beta-caroten si in alte substante nutritive care pot fi benefice.

Beta-carotenul se gaseste in morcovi; legume cu frunze de culoare verde inchis, cum ar fi spanacul si salata verde; cartofi dulci; broccoli; pepene galben; si dovleac de iarna. Organismul transforma betacarotenul in vitamina A. Gatitul obisnuit nu distruge betacarotenul.

CITEȘTE ȘI:
Top 5 alimente nocive pentru organism. Nu le mancati pentru a ramane sanatosi.

Vitaminele singure nu vor inlocui o dieta buna si nu vor furniza energie. Organismul dumneavoastra are nevoie de alte substante care se gasesc in alimente, cum ar fi proteine, minerale, carbohidrati si grasimi.

Vitaminele in sine nu pot actiona adesea fara prezenta altor alimente. De exemplu, este nevoie de ceva grasimi pentru ca betacarotenul sa poata fi absorbit in organism.

Acest produs este disponibil in urmatoarele forme farmaceutice:

  • Capsule
  • Capsule, umplute cu lichid
  • Comprimate
Betacarotenul: beneficii dozaj si efecte secundare
Betacarotenul: beneficii dozaj si efecte secundare

Inainte de utilizare

Daca luati acest supliment alimentar fara prescriptie medicala, cititi cu atentie si respectati toate precautiile de pe eticheta. Pentru acest supliment, trebuie luate in considerare urmatoarele:

Alergii

Spuneti medicului dumneavoastra daca ati avut vreodata o reactie neobisnuita sau alergica la acest medicament sau la orice alt medicament. De asemenea, spuneti medicului dumneavoastra daca aveti orice alt tip de alergii, cum ar fi la alimente, coloranti, conservanti sau animale. Pentru produsele eliberate fara prescriptie medicala, cititi cu atentie eticheta sau ingredientele de pe ambalaj.

Pediatric

Problemele la copii nu au fost documentate in cazul consumului de cantitati zilnice normale recomandate.

Geriatric

Problemele la adultii in varsta nu au fost documentate in cazul consumului de cantitati zilnice normale recomandate.

Alaptare

Nu exista studii adecvate la femei pentru determinarea riscului pentru sugari in cazul utilizarii acestui medicament in timpul alaptarii. Evaluati beneficiile potentiale in raport cu riscurile potentiale inainte de a lua acest medicament in timpul alaptarii.

CITEȘTE ȘI:
Faina de arrowroot Informatii nutritionale si beneficii sanatate

Interactiuni medicamentoase

Desi anumite medicamente nu trebuie utilizate deloc impreuna, in alte cazuri, doua medicamente diferite pot fi utilizate impreuna, chiar daca ar putea aparea o interactiune.

In aceste cazuri, este posibil ca medicul dumneavoastra sa doreasca sa modifice doza sau sa fie necesare alte precautii. Spuneti medicului dumneavoastra daca luati orice alt medicament cu sau fara prescriptie medicala (fara prescriptie medicala [OTC]).

Alte Interactiuni

Anumite medicamente nu trebuie utilizate in timpul sau in jurul momentului in care se consuma alimente sau se mananca anumite tipuri de alimente, deoarece pot aparea interactiuni. Utilizarea alcoolului sau a tutunului impreuna cu anumite medicamente poate provoca, de asemenea, aparitia unor interactiuni.

Discutati cu medicul dumneavoastra de ingrijire a sanatatii despre utilizarea medicamentului dumneavoastra cu alimente, alcool sau tutun.

Alte probleme medicale

Prezenta altor probleme medicale poate afecta utilizarea acestui supliment alimentar. Asigurati-va ca ii spuneti medicului dvs. daca aveti alte probleme medicale, in special:

  • Tulburari de alimentatie sau
  • Boala de rinichi sau
  • Boala hepatica

*Aceste afectiuni pot cauza niveluri ridicate de beta-caroten in sange, ceea ce poate creste sansa de reactii adverse

Betacarotenul: beneficii dozaj si efecte secundare
Betacarotenul: beneficii dozaj si efecte secundare

Folosire adecvata

Dozare

Doza acestui medicament va fi diferita pentru diferiti pacienti. Urmati indicatiile medicului dumneavoastra sau instructiunile de pe eticheta. Urmatoarele informatii includ doar dozele medii ale acestui medicament.

CITEȘTE ȘI:
Tot ce trebuie sa stii despre indulcitorii Stevia

Daca doza dumneavoastra este diferita, nu o modificati decat daca medicul dumneavoastra va spune sa faceti acest lucru.

Cantitatea de medicament pe care o luati depinde de puterea medicamentului. De asemenea, numarul de doze pe care le luati in fiecare zi, intervalul de timp permis intre doze si durata de timp in care luati medicamentul depind de problema medicala pentru care utilizati medicamentul.

Pentru utilizare ca supliment alimentar:

  • Pentru forme de dozare orala (capsule sau tablete masticabile):
    • Adulti si adolescenti: 6 pana la 15 miligrame (mg) de betacaroten (echivalentul a 10.000 pana la 25.000 de unitati de activitate a vitaminei A) pe zi.
    • Copii: 3 pana la 6 mg de beta-caroten (echivalentul a 5.000 pana la 10.000 de unitati de activitate a vitaminei A) pe zi.

Pentru alte utilizari:

  • Pentru forme de dozare orala (capsule sau tablete):
    • Pentru a trata sau a preveni o reactie la soare la pacientii cu protoporfirie eritropoetica:
      • Adulti si adolescenti – 30 pana la 300 de miligrame (mg) de beta-caroten (echivalentul a 50.000 pana la 500.000 de unitati de activitate a vitaminei A) pe zi.
      • Copii – 30 pana la 150 mg de beta-caroten (echivalentul a 50.000 pana la 250.000 de unitati de activitate a vitaminei A) pe zi.
    • Pentru a trata sau a preveni o reactie la soare la pacientii cu eruptie luminoasa polimorfa:
      • Adulti si adolescenti – 75 pana la 180 mg de beta-caroten (echivalentul a 125.000 pana la 300.000 de unitati de activitate a vitaminei A) pe zi.
      • Copii – 30 pana la 150 mg de beta-caroten (echivalentul a 50.000 pana la 250.000 de unitati de activitate a vitaminei A) pe zi.
CITEȘTE ȘI:
Mandarine: Beneficii, soiuri, calorii

Doza ratata

Daca omiteti o doza din acest medicament, luati-o cat mai curand posibil. Cu toate acestea, daca este aproape timpul pentru urmatoarea doza, sariti peste doza uitata si reveniti la programul dumneavoastra obisnuit de administrare. Nu dublati dozele.

Daca omiteti sa luati o vitamina timp de una sau mai multe zile, nu exista niciun motiv de ingrijorare, deoarece este nevoie de ceva timp pentru ca organismul dumneavoastra sa devina serios sarac in vitamine.

Daca medicul dumneavoastra v-a recomandat sa luati aceasta vitamina, incercati sa va amintiti sa o luati conform indicatiilor in fiecare zi.

Daca omiteti o doza si o folositi ca medicament, luati-o cat mai curand posibil. Daca este aproape timpul pentru urmatoarea doza, sariti peste doza uitata si reveniti la programul dumneavoastra obisnuit de administrare. Nu dublati dozele.

Depozitare

Precautii

Utilizarea beta-carotenului a fost asociata cu un risc crescut de cancer pulmonar la persoanele care fumeaza sau care au fost expuse la azbest. Un studiu efectuat pe 29.000 de barbati fumatori a constatat o crestere cu 18% a numarului de cazuri de cancer pulmonar in grupul care a primit 20 mg de beta-caroten pe zi timp de 5 pana la 8 ani.

Un alt studiu efectuat pe 18.000 de persoane a constatat o crestere cu 28% a numarului de cancere pulmonare la persoanele cu antecedente de fumat si/sau expunere la azbest.

CITEȘTE ȘI:
Cum sa alegi si sa depozitezi sucurile pentru a evita problemele de sanatate

Aceste persoane au luat 30 mg de beta-caroten in plus fata de 25.000 de unitati de retinol (o forma de vitamina A) pe zi, timp de 4 ani. Un alt studiu efectuat pe 22.000 de medici de sex masculin, unii dintre ei fumatori sau fosti fumatori, nu a constatat nicio crestere a numarului de cazuri de cancer pulmonar. Acesti oameni au luat 50 mg de beta-caroten la doua zile, timp de 12 ani.

Daca fumati sau daca aveti antecedente de fumat sau de expunere la azbest, nu ar trebui sa luati cantitati mari de suplimente de beta-caroten pentru perioade lungi de timp. Cu toate acestea, alimentele bogate in beta-caroten sunt considerate sigure si par sa reduca riscul unor tipuri de cancer si, eventual, al bolilor de inima.

Efecte secundare

Pe langa efectele sale necesare, un medicament poate provoca unele efecte nedorite. Desi nu toate aceste efecte secundare pot aparea, daca apar, ele pot necesita atentie medicala.

Pot aparea unele efecte secundare care, de obicei, nu necesita atentie medicala. Aceste efecte secundare pot disparea in timpul tratamentului, pe masura ce organismul dumneavoastra se adapteaza la medicament.

De asemenea, este posibil ca medicul dumneavoastra sa va poata informa despre modalitatile de prevenire sau de reducere a unora dintre aceste reactii adverse.

Adresati-va medicului dumneavoastra daca oricare dintre urmatoarele reactii adverse continua sau sunt suparatoare sau daca aveti intrebari in legatura cu acestea:

Mai frecvente

  1. Ingalbenirea palmelor, a mainilor sau a talpilor picioarelor si, intr-o masura mai mica, a fetei (acest lucru poate fi un semn ca doza dumneavoastra de beta-caroten ca supliment nutritiv este prea mare)
CITEȘTE ȘI:
Beneficiile painii de secara pentru sanatate

Rare

  1. Diaree
  2. Ameteala
  3. Dureri articulare
  4. Sangerari sau vanatai neobisnuite

Surse:

Arata mai multe +
Articolele din acest site au rol informativ. Administratorii site-ului nu sunt responsabili pentru incercarea de a aplica o reteta, un sfat sau o dieta si nici nu garanteaza ca informatiile furnizate va vor ajuta sau nu va vor dauna personal. Fiti prudenti si consultati intotdeauna un medic sau un nutritionist!

A fost util articolul [post_title]? Impartasiti-l cu prietenii dvs. pe retelele de socializare! In acest fel, ii ajutati pe oameni sa isi imbunatateasca cunostintele, iar pe noi sa scriem mai multe articole utile si interesante.