Call Center: (+40) 725 658 919

Transport gratuit în toată țara pentru toate comenzile de peste 199 RON

Complex vitamina b beneficii și rol in organism

Complex vitamina B Beneficii si rol in organism

Substante asemanatoare vitaminelor

Este usor de observat ca in complexul B de vitamine exista lacune in numarul de vitamine, adica nu exista vitaminele B4 , B8 , B10 si B11 . Aceste substante exista si au fost considerate candva si vitaminele B. Ulterior s-a descoperit ca acesti compusi organici sunt fie produsi de organismul insusi, fie nu sunt vitali (aceste proprietati definesc vitaminele). Astfel, acestea au inceput sa fie numite pseudo-vitamine sau substante asemanatoare vitaminelor. Acestea nu sunt incluse in complexul de vitamine B.

Colina (B4) este o componenta esentiala a hranei pentru animale; o cantitate mica este produsa in organismul uman. A fost izolat pentru prima data in 1865 din vezica biliara a bovinelor si porcilor si a fost denumit neolin. Ajuta la producerea si eliberarea neurotransmitatorului acetilcolina si joaca, de asemenea, un rol in metabolismul grasimilor.

Colina se gaseste in anumite alimente – lapte, oua, ficat, somon si alune. Intr-un organism sanatos, colina este produsa de el insusi. Oamenii de stiinta analizeaza acum necesitatea suplimentarii cu colina, deoarece exista perceptia ca cantitatea de colina din organism este insuficienta. Acesta a fost identificat ca substanta esentiala in 1998.

Inositolul (B8) este o substanta importanta pentru semnalizarea celulara, pentru raspunsul hormonal al organismului si pentru dezvoltarea si functionarea nervilor. Inositolul este produs in mod liber de catre organismul uman din glucoza si se gaseste in multe tesuturi ale corpului. Cu toate acestea, este folosit si in medicina pentru a trata anumite boli. Inositolul este utilizat pe scara larga in industrie.

Acidul para-aminobenzoic (B10) este o substanta naturala, esentiala pentru cresterea sobolanilor si a pasarilor. A fost descoperit pentru prima data ca medicament pentru albirea parului la soarecii de laborator. In prezent, se crede ca acest compus nu este un agent esential pentru organismul uman.

Acidul pteril hepta-glutamic (B11) este o substanta cu mai multe componente si este considerat una dintre formele de acid folic. Exista putine informatii despre acest compus. Este considerat un factor de crestere pentru pui[10, 21] .

CITEȘTE ȘI:
Sucul de Noni: beneficii pentru sanatate si longevitate
Complex vitamina b beneficii si rol in organism
Alimente ce contin vitamine B

Istoria descoperirii

In trecut, “vitamina B” era considerata un singur nutrient. Cercetatorii au descoperit mai tarziu ca extractele contineau mai multe vitamine, carora li s-au dat nume distincte si numerotate. Numerele lipsa, cum ar fi B4 sau B8, fie nu sunt vitamine (desi au fost considerate ca atare atunci cand au fost descoperite), fie sunt duplicate ale altor substante.

Complex vitamina b beneficii si rol in organism
Alimente bogate in Vitamina B1

Vitamina B1 a fost descoperita in anii 1890 de catre medicul militar olandez Christian Aikman, care incerca sa gaseasca microorganismul responsabil de boala beriberi. Aikman a observat ca animalele hranite cu orez nepoluat nu prezentau niciun semn de boala, in timp ce cele hranite cu orez necuratat prezentau semne de boala. Motivul a fost prezenta in boabele neslefuite a unei substante cunoscute acum sub numele de tiamina.

Complex vitamina b beneficii si rol in organism
Alimente ce contin vitamina b2

Riboflavina, sau vitamina B2 , era a doua vitamina din complex. Acesta era prezent in lapte sub forma unui pigment fluorescent galben-verde necesar pentru cresterea sobolanilor. La inceputul anilor 1930, acest pigment a fost denumit riboflavina.

Complex vitamina b beneficii si rol in organism
Produse cu cuntinut bogat de vitamina b3 niacina

Niacina sau vitamina B3 a fost identificata in 1915, cand medicii au ajuns la concluzia ca o deficienta a provocat pelagra. Medicul american de origine austriaca Joseph Goldberger a aflat, in urma unor experimente efectuate pe detinutii dintr-o inchisoare din Mississippi, ca factorul lipsa era prezent in carne si lapte, dar nu si in porumb. Structura chimica a niacinei a fost descoperita in 1937 de Konrad Arnold Elvey.

Complex vitamina b beneficii si rol in organism
Alimente cu continut de vitamina B5

Medicul R. Williams a descoperit vitamina B5 (acid pantotenic) in 1933, in timp ce studia proprietatile nutritionale ale drojdiei. Acidul pantotenic se gaseste in carne, legume, cereale, oua si multe alte alimente. Vitamina B5 este un precursor al coenzimei A, a carei functie este metabolismul carbohidratilor, proteinelor si lipidelor.

Complex vitamina b beneficii si rol in organism
Alimente cu continut de vitamina B6

Vitamina B6 a fost descoperita in 1934 de catre omul de stiinta maghiar Paul Györgyi, care facea cercetari asupra bolilor de piele la sobolani. In 1938, vitamina B6 a fost izolata, iar in 1939 a fost numita piridoxina. In cele din urma, in 1957, au fost determinate nivelurile necesare de vitamina B6 in organism.

In 1901, oamenii de stiinta au descoperit ca drojdia are nevoie de un factor de crestere special, pe care l-au numit biosom. In urmatorii 30 de ani, biosomul s-a dovedit a fi un amestec de factori esentiali, dintre care unul este biotina, sau vitamina B7. In cele din urma, in 1931, omul de stiinta Paul Gyorgyi a izolat biotina din ficat si a numit-o vitamina H – unde H este prescurtarea de la Haut und Haar, cuvintele germane pentru piele si par. Biotina a fost izolata in 1935.

CITEȘTE ȘI:
7 Indicatori de sanatate care trebuie monitorizati cu regularitate
Complex vitamina b beneficii si rol in organism
Alimente care contin vitamina B9 naturala: ficat, avocado, broccoli, spanac, patrunjel, fasole, nuci.

In ciuda marilor progrese care au dus la descoperirea sa la inceputul anilor 1930, vitamina B9 a fost descoperita oficial abia in 1941 de catre Henry Mitchell. A fost izolat si in 1941. Denumirea de acid folic provine de la “folium”, care este cuvantul latin pentru frunza, deoarece a fost izolat pentru prima data din spanac. Abia in anii 1960 oamenii de stiinta au stabilit o legatura intre deficienta de vitamina B9 si defectele congenitale.

Complex vitamina b beneficii si rol in organism
Vitamina b12 alimente ciuperci, ovaz, cascaval, somon, ficat de porc, creveti

Vitamina B12 a fost descoperita in 1926 de catre George Richard Minot si William Perry Murphy, care au constatat ca mancand mult ficat se regenereaza celulele rosii din sange la pacientii cu anemie pernicioasa (incapacitatea de a produce suficiente celule rosii din sange). In 1934, cei doi oameni de stiinta, impreuna cu George Whipple, au primit Premiul Nobel pentru activitatea lor in tratarea anemiei pernicioase. Vitamina B12 nu a fost izolata oficial pana in 1948 [2, 8, 9].

Alimente cu maximum de vitamine B.

Cantitate aproximativa indicata in 100 g de produs [3, 4].

VitaminaProdusContinut
B1 (tiamina)Porc slab0,989 mg
 Arahide0,64 mg
 Faina din cereale integrale0,502 mg
 Boabe de soia0,435 mg
 Mazare verde0,266 mg
 Ton0,251 mg
 Migdale0,205 mg
 Sparanghel0,141 mg
 Somon0,122 mg
 Seminte de floarea soarelui0,106 mg
B2 (riboflavina)Ficat de vita (crud)2,755 mg
 Migdale1,138 mg
 Ou0,457 mg
 Ciuperci0,402 mg
 Carne de oaie0,23 mg
 Spanac0,189 mg
 Boabe de soia0,175 mg
 Lapte0,169 mg
 Faina din cereale integrale0,165 mg
 Iaurt natural0,142 mg
B3 (niacina)Piept de pui14,782 mg
 Ficat de vita13,175 mg
 Arahide12,066 mg
 Ton8,654 mg
 Carne de vita8,559 mg
 Carne de curcan8,1 mg
 Seminte de floarea soarelui7,042 mg
 Ciuperci3,607 mg
 Mazare verde2,09 mg
 Avocado1,738 mg
B5 (acid pantotenic)Seminte de floarea soarelui7,042 mg
 Ficat de pui6,668 mg
 Rosii uscate la soare2,087 mg
 Ciuperci1,497 mg
 Avocado1,389 mg
 Somon1,070 mg
 Porumb0,717 mg
 Conopida0,667 mg
 Brocoli0,573 mg
 Iaurt natural0,389 mg
B6 (piridoxina)Fistic1.700 mg
 Seminte de floarea soarelui0,804 mg
 Susan0,790 mg
 Melasa0,67 mg
 Carne de curcan0,652 mg
 Piept de pui0,640 mg
 Carne de vita0,604 mg
 Fasole de bar (pinto)0,474 mg
 Ton0,455 mg
 Avocado0,257 mg
B7 (biotina)Ficat de vita, gata preparat40,5 mcg
 Ou (intreg)20 mcg
 Migdale4,4 μg
 Drojdie2 μg
 Cheddar cu branza tare1,42 μg
 Avocado0,97 μg
 Brocoli0,94 μg
 Zmeura0,17 μg
 Conopida0,15 μg
 Paine integrala de grau0,06 μg
B9 (acid folic)Naut557 mcg
 Fasole pinto525 mcg
 Linte479 μg
 Praz366 mcg
 Ficat de vita290 mcg
 Spanac194 μg
 Sfecla109 μg
 Avocado81 μg
 Brocoli63 μg
 Sparanghel52 mcg
B12 (Cobalamina)Ficat de vita, prajit83,13 μg
 Ficat de vita, fiert70,58 μg
 Ficat de vita, crud59,3 μg
 Ficat de pui, crud16,58 μg
 Midii, crude12 mcg
 Moluste11,28 μg
 Ton, crud9,43 μg
 Sardine, conserve in ulei8,94 μg
 Macrou negru, crud8,71 μg
 Iepure7,16 μg

Necesarul zilnic de vitamine B

Fiecare componenta a complexului de vitamine are o structura unica si indeplineste functii specifice in corpul uman. Vitaminele B1, B2, B3 si biotina sunt implicate in diferite aspecte ale productiei de energie, vitamina B6 este esentiala pentru metabolismul aminoacizilor, in timp ce vitamina B12 si acidul folic sunt implicate in etapele pregatitoare ale diviziunii celulare.

CITEȘTE ȘI:
Ce sunt strugurii Muscadine? Nutritie, beneficii calorii

Fiecare dintre aceste vitamine are, de asemenea, multe alte functii. Mai multe vitamine B sunt implicate in acelasi timp in anumite procese din organism, cum ar fi vitamina B12 si acidul folic. Cu toate acestea, nu exista un singur proces care sa necesite toate vitaminele B impreuna.

In general, vitaminele B sunt relativ usor de obtinut din alimentele obisnuite. Doar in unele cazuri este necesara introducerea de aditivi sintetici in alimente (de exemplu, vitamina B12, continuta doar in produsele de origine animala, trebuie consumata de vegetarieni si vegani din alte surse sintetice)[1] .

Cantitatea zilnica pentru fiecare vitamina B variaza de la cateva micrograme la cateva miligrame. Intr-o zi, corpul ar trebui sa primeasca:

Nevoia de vitamine B creste odata cu urmatorii factori

Proprietati chimice si fizice

Multe componente ale complexului de vitamine B nu sunt nici chimic, nici fiziologic inrudite intre ele, dar au unele caracteristici comune:

Tiamina este o substanta cristalina alba care se dizolva usor in apa, usor in alcool etilic, dar este insolubila in eter si cloroform. Mirosul sau seamana cu cel al drojdiei. Tiamina se descompune la temperaturi ridicate daca pH-ul este ridicat.

Poate rezista la o fierbere scurta pana la 100°C. Prin urmare, se pierde doar partial in timpul gatitului sau al depozitarii. Fierberea indelungata sau fierberea in substante alcaline o distruge. Este o substanta stabila in mediu acid.

CITEȘTE ȘI:
Bautul de apa in fiecare dimineata mi-a dat mai multa energie si mi-a curatat pielea
Complex vitamina b beneficii si rol in organism
Beneficii ale complexului B de vitamine

Beneficii ale complexului B de vitamine

Exista multe opinii cu privire la beneficiile pentru sanatate ale diferitelor vitamine B. Se crede ca tiamina ajuta la mentinerea starii de bine a persoanelor cu Alzheimer , o boala care este, de asemenea, asociata cu niveluri scazute de piridoxina si cobalamina. Dozele mari de niacina, prescrise de medicul dumneavoastra, scad nivelul colesterolului si echilibreaza lipoproteinele.

Unele dovezi sugereaza ca niacina poate preveni diabetul la adolescenti (tip 1, insulino-dependent) la copiii cu risc, prin mentinerea excretiei pancreatice de insulina mai mult timp decat de obicei.

Niacina este, de asemenea, utilizata pentru ameliorarea claudicatiei intermitente si a osteoartritei, desi utilizarea unor doze mari pentru aceasta din urma poate duce la probleme hepatice. Frecventa migrenelor poate fi redusa in mod semnificativ, iar severitatea poate fi redusa prin utilizarea suplimentara de riboflavina.

Piridoxina este utilizata in scop terapeutic pentru a reduce riscul de boli de inima, pentru ameliorarea greturilor in timpul sarcinii si pentru ameliorarea simptomelor sindromului premenstrual. Atunci cand este combinata cu magneziu, piridoxina poate avea unele efecte benefice asupra comportamentului copiilor cu autism…

CITEȘTE ȘI:
Carob – ce este si cum il mananci?

S-a demonstrat ca suplimentarea cu cobalamina imbunatateste fertilitatea masculina. Depresia, dementa si deficientele mentale sunt adesea asociate cu deficiente atat de cobalamina, cat si de folat. Acidul folic poate reduce probabilitatea aparitiei cancerului de col uterin sau de colon in anumite grupuri de risc[7] .

  1. Vitamina B-Complex. Medicina Michigan. Universitatea din Michigan, sursa
  2. Vitamina B. Enciclopedia Lumii Noi, sursa
  3. Baze de date USDA privind compozitia alimentelor. Departamentul Agriculturii din Statele Unite, sursa
  4. Determinarea continutului de biotina din anumite alimente utilizand legarea exacta si sensibila a HPLC / avidina. CG Staggs, WM Sealey si altii. DOI: 10.1016 / j.jfca.2003.09.015
  5. Institute Nationale de Sanatate. Biroul de suplimente alimentare. Departamentul SUA pentru Sanatate si Servicii Umane, sursa
  6. Fapte Nutri. Intelegerea surselor de vitamine si altele
  7. Complexul de vitamina B. Encyclopedia.com, sursa
  8. Fisa informativa B6, B7, B9, B12. Vitamine in miscare, sursa
  9. Tipuri de vitamina B, sursa
  10. JL Jain, Sunjay Jain, Nitin Jain. Bazele biochimiei. Capitolul 34. Vitamine solubile in apa. pp 988 – 1024. S. Chand & Company Ltd. Ram Nagar, New Del – 110 055.2005.
  11. Totul despre vitaminele B, sursa
  12. Interactiuni vitaminice si minerale: relatia complexa a nutrientilor esentiali. Dr. Deanna Minich, sursa
  13. Utilizarea vitaminelor B in terapia complexa a sindroamelor dureroase. O. A. Shavlovskaya. Doi: 10.17116 / jnevro201711791118-123
  14. G. N. Uzhegov. Enciclopedie completa de prim ajutor. OLMA Media Group. Moscova, 2006.
  15. Denholm J. Aspy, Natasha A. Madden, Paul Delfabbro. Efectele vitaminei B6 (piridoxina) si ale preparatului complexului B asupra visarii si somnului. DOI: 10.1177 / 0031512518770326
  16. Heather M Stieglitz, Nichole Korpi-Steiner, Brooke Katzman, Jennifer E Mersereau, Maya Styner. Tumora suspectata de producere a testosteronului la un pacient care ia suplimente de biotina. Jurnalul Societatii Endocrine, 2018; DOI: 10.1210 / js.2018-00069.
  17. David JA Jenkins, J. David Spence si altii. Vitamine si minerale suplimentare pentru prevenirea si tratamentul BCV. Jurnalul Colegiului American de Cardiologie, 2018; DOI: 10.1016 / j.jacc.2018.04.020
  18. „De ce inima, creierul si sistemul nervos al animalului tau de companie ar putea avea nevoie de vitamine B suplimentare, indiferent ce fel de hrana mananca”, sursa
  19. B-VITAMINE, sursa
  20. Complexul de vitamina B. COMPUȘI CHIMICI. Enciclopedia Britanica, sursa
  21. Listarea vitaminelor. Editura Harvard Health. Harvard Medical School, sursa
A fost util articolul? Impartasiti-l cu prietenii dvs. pe retelele de socializare! In acest fel, ii ajutati pe oameni sa isi imbunatateasca cunostintele, iar pe noi sa scriem mai multe articole utile si interesante.