Call Center: (+40) 725 658 919

Transport gratuit în toată țara pentru toate comenzile de peste 199 RON

Ce este vitamina e beneficii pentru sănătate

Ce este Vitamina E Beneficii pentru sanatate

Vitamina E este cunoscuta adesea sub numele de vitamina fertilitatii ca urmare a rolului fundamental pe care il joaca in functia de reproducere a organismului, este un antioxidant puternic care intareste sistemul imunitar si promoveaza sanatatea pielii, motiv pentru care este utilizata in fabricarea dermatocosmeticelor si a suplimentelor anti-imbatranire.

Vom afla mai multe despre beneficiile vitaminei E si despre rolul acesteia in organism in sectiunile care urmeaza.

Ce este vitamina e beneficii pentru sanatate
Alimente bogate in vitamina e
Raci de rau2,85Spanac2.03Caracatita1.2Caisa0,89
Pastrav2.34Chard1,89Mure1.17Zmeura0,87
Unt2.32Ardei gras rosu1,58Sparanghel1.13Brocoli0,78
Seminte de dovleac (uscate)2.18Kale1,54Coacaz negruunuPapaya0,3
Avocado2.07kiwi1,46Mango0,9Cartof dulce0,26
+ Inca 16 alimente bogate in vitamina E ( este indicata cantitatea de μg la 100 g de produs ):

Doza zilnica de vitamina E

Dupa cum putem observa, uleiurile vegetale sunt principalele surse de vitamina E. O cantitate mare de vitamina poate fi obtinuta si din nuci. Vitamina E este foarte importanta pentru organismul nostru, de aceea este necesar sa ne asiguram ca o cantitate suficienta din ea este furnizata prin alimente. Conform cifrelor oficiale, aportul zilnic de vitamina E este:

CITEȘTE ȘI:
Ceai de capsuni beneficii pentru sanatate si retete savuroase
VarstaBarbati: mg/zi (UI/zi)Femei: mg/zi (UI/zi)
Sugari 0-6 luni4 mg (6 UI)4 mg (6 UI)
Sugari 7-12 luni5 mg (7,5 UI)5 mg (7,5 UI)
Copii 1-3 ani6 mg (9 UI)6 mg (9 UI)
Copii 4-8 ani7 mg (10,5 UI)7 mg (10,5 UI)
Copii 9-13 ani11 mg (16,5 UI)11 mg (16,5 UI)
Adolescenti 14-18 ani15 mg (22,5 UI)15 mg (22,5 UI)
Adulti de peste 19 ani15 mg (22,5 UI)15 mg (22,5 UI)
Gravida (orice varsta)15 mg (22,5 UI)
Mame care alapteaza (orice varsta)19 mg (28,5 UI)

Oamenii de stiinta considera ca exista dovezi solide ca un aport zilnic de cel putin 200 UI (134 mg) de alfa-tocoferol poate proteja adultii de anumite boli cronice, cum ar fi problemele cardiace, accidentele vasculare cerebrale, bolile neurodegenerative si anumite tipuri de cancer.

Principala problema in formularea recomandarilor privind vitamina E este dependenta de aportul de acizi grasi polinesaturati (PUFA). Exista diferente mari in ceea ce priveste aportul de PUFA in Europa.

Pe baza relatiei proportionale dintre necesarul de vitamina E si PUFA, recomandarile ar trebui sa tina seama de aportul variabil de acizi in diferite populatii. Avand in vedere dificultatea de a ajunge la recomandari cu un efect optim asupra metabolismului uman, aportul zilnic de vitamina E pentru adulti, exprimat in miligrame de echivalent alfa-tocoferol (mg alfa-TEQ), difera de la o tara europeana la alta:

In general, putem obtine suficienta vitamina E din alimente. In unele cazuri, nevoia de aceasta poate creste, de exemplu in cazul bolilor cronice severe:

Aceste boli interfereaza cu absorbtia vitaminei E in intestin .

Ce este vitamina e beneficii pentru sanatate
Vitamina E proprieteti chimice si fizice

Proprietati chimice si fizice

Vitamina E se refera la toti tocoferolii si tocotrienolii care prezinta activitate alfa-tocoferolica. Datorita hidrogenului fenolic de pe nucleul 2H-1-benzopiran-6-ol, acesti compusi prezinta grade diferite de activitate antioxidanta in functie de localizarea si numarul de grupari metil si de tipul de izoprenoide.

Vitamina E este stabila atunci cand este incalzita la temperaturi cuprinse intre 150 si 175°C. Este mai putin stabila in medii acide si alcaline. A-tocoferolul are consistenta unui ulei limpede si vascos. Se poate degrada la unele tipuri de prelucrare a alimentelor. La temperaturi sub 0°C, isi pierde activitatea.

CITEȘTE ȘI:
Pierderea in greutate iti regleaza menstruatia?

Activitatea sa afecteaza in mod negativ fierul, clorul si uleiul mineral. Insolubil in apa, liber solubil in etanol, miscibil in eter. Culoare – de la usor galben pana la chihlimbar, aproape inodor,[8.9] .

Termenul de vitamina E cuprinde opt compusi liposolubili inruditi care se gasesc in natura: patru tocoferoli (alfa, beta, gamma si delta) si patru tocotrienoli (alfa, beta, gamma si delta).

La om, numai alfa-tocoferolul este selectat si sintetizat in ficat, fiind cel mai abundent in organism. Forma de alfa-tocoferol care se gaseste in plante este RRR-alfa-tocoferol (numit si alfa-tocoferol natural sau d-alfa-tocoferol).

Forma de vitamina E utilizata in principal in alimentele imbogatite si in suplimentele nutritive este all-rac-alfa-tocoferol (sintetic sau dl-alfa-tocoferol). Aceasta contine RRR-alfa-tocoferol si sapte forme foarte asemanatoare de alfa-tocoferol. All-rac-alfa-tocoferolul este definit ca fiind putin mai putin activ din punct de vedere biologic,[10] .

Ce este vitamina e beneficii pentru sanatate
Alimente bogate in vitamina E, cum ar fi ulei de germeni de grau, germeni de grau uscati, caise uscate, alune, migdale, frunze de patrunjel, avocado, nuci, seminte de dovleac, seminte de floarea-soarelui, spanac si ardei verde pe masa de lemn

Ce beneficii si efecte are vitamina E asupra organismului ale

Metabolizare in organism

Vitamina E este o vitamina liposolubila care este descompusa si depozitata in stratul de grasime din organism. Aceasta actioneaza ca antioxidant prin descompunerea radicalilor liberi care deterioreaza celulele.

Radicalii liberi sunt molecule care au un electron neperecheat, ceea ce le face extrem de reactive. Acestia se hranesc cu celule sanatoase in timpul mai multor procese biochimice. Unii radicali liberi sunt subproduse naturale ale digestiei, in timp ce altii provin din fumul de tigara, agenti cancerigeni la gratar si alte surse.

Celulele sanatoase deteriorate de radicalii liberi pot duce la aparitia unor boli cronice, cum ar fi bolile de inima si cancerul. A avea suficienta vitamina E in alimentatie poate servi ca masura preventiva pentru a proteja organismul de aceste boli. Absorbtia optima se realizeaza atunci cand vitamina E este ingerata cu alimente[11] .

Vitamina E este absorbita in intestine si intra in sange prin sistemul limfatic. Ea este absorbita impreuna cu lipidele, intra in chilomicroni si cu ajutorul acestora este transportata la ficat. Acest proces este similar pentru toate formele de vitamina E. Numai dupa trecerea prin ficat apare α-tocoferolul in plasma.

Cea mai mare parte din β-, γ- si δ-tocoferolul consumat este secretat in bila sau nu este absorbit si excretat din organism. Motivul pentru aceasta este prezenta in ficat a unei substante speciale – o proteina care transporta exclusiv α-tocoferol, TTPA.

Administrarea plasmatica a RRR-a-tocoferolului este un proces de saturatie. Nivelurile plasmatice cu suplimentarea cu vitamina E au incetat sa mai creasca la ~80 μM, chiar daca dozele au fost marite la 800 mg.

Studiile arata ca limitarea concentratiei plasmatice de α-tocoferol pare sa fie rezultatul inlocuirii rapide a α-tocoferolului nou circulant. Aceste date sunt in concordanta cu analizele cinetice care demonstreaza ca intreaga compozitie plasmatica de α-tocoferol este actualizata zilnic[12] .

CITEȘTE ȘI:
Ar trebui sa incercati dieta Lazy Keto? 6 argumente pro si contra pe care sa le luati in considerare

Interactiunea cu alti nutrienti

Vitamina E are efecte antioxidante atunci cand este combinata cu alti antioxidanti, inclusiv beta-caroten, vitamina C si seleniu. Vitamina C poate readuce vitamina E oxidata la forma sa antioxidanta naturala. Megadozele de vitamina C pot creste necesarul de vitamina E.

Poate, de asemenea, sa protejeze impotriva unora dintre efectele cantitatilor excesive de vitamina A si sa reglementeze nivelurile de vitamina A. Vitamina E este esentiala pentru actiunea vitaminei A, iar un aport ridicat de vitamina A poate reduce absorbtia vitaminei E.

Vitamina E poate fi necesara pentru a transforma vitamina B12 in forma sa activa si poate reduce unele dintre simptomele deficientei de zinc. Dozele mari de vitamina E pot afecta activitatea anticoagulanta a vitaminei K si pot reduce absorbtia intestinala a vitaminei K.

Aceasta vitamina creste absorbtia intestinala a vitaminei A la concentratii medii si mari, pana la 40%. Vitaminele A si E lucreaza impreuna pentru a creste capacitatea antioxidanta, pentru a proteja impotriva unor forme de cancer si pentru a promova sanatatea intestinala.

Acestea actioneaza in mod sinergic pentru a preveni obezitatea, pierderea auzului, sindromul metabolic, inflamatia, raspunsul imunitar si mentinerea sanatatii creierului.

Deficitul de seleniu exacerbeaza efectele deficitului de vitamina E, care, la randul sau, poate preveni toxicitatea seleniului.

O deficienta combinata de seleniu si vitamina E are un impact mai mare asupra organismului decat o deficienta a oricaruia dintre nutrienti in parte. Actiunea combinata a vitaminei E si a seleniului poate contribui la prevenirea cancerului prin stimularea apoptozei celulelor anormale.

Fierul anorganic interfereaza cu absorbtia vitaminei E si o poate distruge. Deficitul de vitamina E exacerbeaza excesul de fier, dar suplimentarea cu aceasta vitamina il previne. Cel mai bine este sa luati aceste suplimente la momente diferite [13,14] .

Combinatii benefice de alimente

Vitaminele sunt cele mai benefice atunci cand sunt combinate corect. Pentru cel mai bun efect, va recomandam sa folositi urmatoarele combinatii [15,16] :

O combinatie de spanac (in plus, fiind gatit, va avea o mare valoare nutritiva) si ulei vegetal va fi de ajutor.

Vitamina E naturala este o familie de 8 compusi diferiti – 4 tocoferoli si 4 tocotrienoli. Acest lucru inseamna ca, daca mancati anumite alimente sanatoase, veti obtine toti cei 8 compusi. In schimb, vitamina E sintetica contine doar unul dintre acesti 8 compusi (alfa-tocoferol).

Administrarea vitaminei E sub forma de medicament este eficienta in tratarea ataxiei – o tulburare de motilitate asociata cu o lipsa de vitamina E in organism;

CITEȘTE ȘI:
Lintea beneficii, calorii, nutritie
Numele boliiDozare
Boala Alzheimer, incetinind afectarea memorieipana la 2000 UI zilnic
beta talasemie (tulburare de sange)750 UI pe zi;
dismenoree (perioade dureroase)200 UI de doua ori pe zi sau 500 UI pe zi cu doua zile inainte de debutul menstruatiei si in primele trei zile
infertilitate masculina200 – 600 UI pe zi
artrita reumatoida600 UI pe zi
arsuri solare1000 UI combinate + 2 g de acid ascorbic
sindromul premenstrual400 UI

Uleiul de jojoba, uleiul de nuca de cocos, uleiul de germeni de grau si uleiul din seminte de struguri sunt folosite pentru a trata diferite tipuri de dermatite. Toate aceste uleiuri ajuta la curatarea pielii, calmeaza zonele inflamate si satureaza pielea cu substante benefice.

O alta planta care contine vitamina E este iedera. Pentru tratament se folosesc radacinile, frunzele si ramurile plantei, care au efecte antiseptice, antiinflamatorii, expectorante, diuretice si antispastice.

Sucul este folosit pentru reumatism, guta, rani purulente, amenoree si tuberculoza. Este necesar sa se utilizeze cu prudenta preparatele din iedera, deoarece planta in sine este toxica si contraindicata in timpul sarcinii, hepatitei si la copii[19] .

CITEȘTE ȘI:
Fasole neagra: Beneficii sanatate si retete

Medicina traditionala foloseste adesea nucsoara ca remediu pentru multe afectiuni. Ca toate nucile, este un depozit de vitamina E. In plus, se folosesc fructele coapte si necoapte, frunzele, semintele, cojile si uleiul de seminte. De exemplu, un decoct din frunze de nuc este folosit ca o compresa pentru a accelera vindecarea ranilor.

Un decoct din fructe necoapte este recomandat pentru a bea ceai de trei ori pe zi pentru boli de stomac, paraziti, scrofuloza, hipovitaminoza, scorbut si diabet. Infuzia alcoolica este folosita pentru dizenterie, dureri la nivelul organelor sistemului urinar.

Un remediu pentru bronsita se ia o tinctura din frunze de mosc auriu, miez de nuca, miere si apa. Nucile necoapte sunt considerate un remediu puternic impotriva parazitilor in medicina populara.

In plus, vitamina E este considerata in mod traditional o vitamina a fertilitatii, fiind utilizata pentru sindromul de epuizare ovariana, infertilitate masculina si feminina.

De exemplu, un amestec de ulei de amagitoare si vitamina E cumparat de la o farmacie este considerat eficient (1 lingura de ulei si 1 capsula de vitamina, luate de trei ori pe zi inainte de mese, timp de o luna).

Un remediu universal este un unguent facut din ulei de floarea-soarelui, ceara de albine si miere. Se recomanda utilizarea acestui unguent extern (pentru tratamentul diferitelor leziuni ale pielii, mastopatie) si intern (ca o compresa pentru nasul care curge, inflamatia urechilor, boli ale organelor de reproducere, precum si intern pentru constipatie si ulcere gastrice).

Vitamina E in cercetarea stiintifica

Un nou studiu a identificat genele care controleaza cantitatea de vitamina E din boabele de porumb, ceea ce ar putea duce la imbunatatirea in continuare a calitatilor nutritionale si de sanatate ale produsului. Oamenii de stiinta au efectuat mai multe tipuri de analize pentru a identifica 14 gene care sintetizeaza vitamina E.

Recent, au fost descoperite sase gene codificatoare de proteine care sunt responsabile de sinteza vitaminei E. Crescatorii se straduiesc sa mareasca cantitatea de provitamina A din porumb, crescand in acelasi timp compozitia de vitamina E.

Acestea sunt inrudite din punct de vedere biochimic, iar tochromanolii sunt esentiali pentru viabilitatea semintelor. Acestea impiedica uleiurile sa paraseasca semintele in timpul depozitarii, germinarii si semanatului timpuriu[20] .

Exista un motiv pentru care vitamina E este atat de populara in randul culturistilor – ajuta cu adevarat la mentinerea rezistentei si sanatatii musculare. Oamenii de stiinta si-au dat seama, in sfarsit, cum se intampla acest lucru.

S-a stabilit de mult timp ca vitamina E este un antioxidant puternic si s-a studiat recent ca, fara ea, membrana plasmatica (care protejeaza celula de scurgerea continutului sau si controleaza, de asemenea, intrarea si eliberarea substantelor) nu ar putea sa se refaca pe deplin.

Deoarece vitamina E este solubila in grasimi, aceasta poate fi incorporata in membrana, protejand celula de atacul radicalilor liberi. De asemenea, ajuta la conservarea fosfolipidelor, una dintre cele mai importante componente celulare responsabile de repararea celulelor dupa deteriorare.

CITEȘTE ȘI:
Cum se culeg si se pastreaza ciupercile: un ghid pentru culegatori incepatori

De exemplu, in timpul exercitiilor fizice, mitocondriile ard mult mai mult oxigen decat de obicei, ceea ce duce la cresterea productiei de radicali liberi si la deteriorarea membranei.

Vitamina E asigura recuperarea lor completa in ciuda oxidarii crescute, mentinand procesul sub control.

Potrivit unui nou studiu al Universitatii din Oregon, pestii zebra cu deficit de vitamina E au produs pui cu probleme comportamentale si metabolice. Aceste descoperiri sunt importante deoarece dezvoltarea neurologica a pestilor zebra este similara cu cea a oamenilor.

Problema poate fi exacerbata la femeile aflate la varsta fertila care evita alimentele bogate in grasimi si uleiuri, nuci si seminte, care se numara printre alimentele cele mai bogate in vitamina E, un antioxidant esential pentru dezvoltarea normala a embrionilor vertebrati.

Embrionii deficitari in vitamina E prezentau mai multe malformatii si rate mai mari de mortalitate, precum si o metilare modificata a ADN-ului inca din ziua a cincea dupa fertilizare.

Cinci zile este timpul necesar pentru ca un ovul fertilizat sa devina un peste inotator. Rezultatele studiului sugereaza ca deficitul de vitamina E la pestii zebra duce la tulburari pe termen lung care nu pot fi inversate, chiar si prin suplimentarea ulterioara cu vitamina E in alimentatie[22] .

Noua descoperire a oamenilor de stiinta arata ca consumul de salata cu adaos de grasimi vegetale favorizeaza absorbtia a opt substante nutritive. Iar consumul aceleiasi salate, dar fara ulei, reduce capacitatea organismului de a absorbi oligoelementele.

Potrivit unui studiu, anumite tipuri de pansamente pentru salate va pot ajuta sa absorbiti mai multe substante nutritive. Cercetatorii au constatat o absorbtie crescuta a mai multor vitamine solubile in grasimi, pe langa betacaroten si alte trei carotenoide. O astfel de constatare ii poate linisti pe cei care, chiar si la dieta, nu pot rezista sa adauge o picatura de ulei la o salata usoara[23] .

Datele preliminare sugereaza ca suplimentele antioxidante de vitamina E si seleniu – singure sau in combinatie – nu previn dementa la barbatii in varsta asimptomatici.

Cu toate acestea, aceasta concluzie nu poate fi concludenta din cauza modelului inadecvat al studiului, a includerii numai a barbatilor in studiu, a duratei scurte de expunere, a diferitelor doze si a limitarilor metodologice bazate pe raportarea incidentelor reale.

Utilizare in cosmetica

Datorita proprietatilor sale valoroase, vitamina E este foarte des un ingredient in multe produse cosmetice. In compozitie este indicata ca “tocoferol” (“tocopherol”) sau “tocotrienol” (“tocotrienol”).

CITEȘTE ȘI:
5 Alimente anti-imbatranire pe care sa le consumi iarna

Daca denumirea este precedata de prefixul “d” (de exemplu, d-alfa-tocoferol), atunci vitamina este obtinuta din surse naturale; daca prefixul este “dl”, atunci substanta a fost sintetizata in laborator. Cosmetologii apreciaza vitamina E pentru urmatoarele caracteristici:

Exista, printre altele, un numar foarte mare de retete naturale pentru piele, par si unghii, care le hranesc, le refac si le tonifica in mod eficient.

Cel mai simplu mod de a va ingriji pielea este sa va frecati pielea cu diferite uleiuri, iar pentru par, aplicati uleiul pe toata lungimea parului cel putin o ora inainte de spalare, o data sau de doua ori pe saptamana.

Daca aveti pielea uscata sau terna, incercati sa folositi un amestec de ulei de trandafir si vitamina E din farmacie pentru a stimula productia de colagen.

O alta reteta anti-imbatranire include unt de cacao, solutie de catina de mare si tocoferol.

O masca cu suc de aloe vera si o solutie de vitamina E, vitamina A si o cantitate mica de crema hidratanta hraneste pielea.

Pielea uscata, normala si mixta va fi transformata de un amestec de pulpa de banana, crema bogata in grasimi si cateva picaturi de solutie de tocoferol.
Daca doriti sa dati un plus de tonus pielii, amestecati pulpa unui castravete si cateva picaturi dintr-o solutie de ulei de vitamina E.

O masca cu vitamina E eficienta impotriva ridurilor este o masca cu vitamina E din farmacie, pulpa de cartofi si crengute de patrunjel.

O masca formata din 2 mililitri de tocoferol, 3 lingurite de argila rosie si ulei esential de anason va va ajuta sa scapati de acnee.

Pentru pielea uscata, incercati sa amestecati 1 flacon de tocoferol si 3 lingurite de varza pentru a va hidrata si revitaliza pielea.

Daca ai pielea grasa, foloseste o masca ce contine 4 mililitri de vitamina E, 1 tableta de carbune activ zdrobit si 3 lingurite de linte macinata.

Pentru pielea imbatranita, folositi, de asemenea, o masca de foi care include ulei de germeni de grau la care se adauga alte uleiuri esentiale – trandafir, menta, lemn de santal, neroli.

Vitamina E este un stimulent puternic pentru cresterea genelor: pentru aceasta folositi ulei de ricin, ulei de brusture, ulei de piersici, care se aplica direct pe gene.

Mastile care contin vitamina E sunt indispensabile pentru sanatatea si frumusetea parului. De exemplu, o masca hranitoare cu ulei de jojoba si ulei de brusture.

Pentru parul uscat, o masca din uleiuri de brusture, migdale si masline si o solutie de ulei de vitamina E.

Daca observati ca parul a inceput sa va cada, incercati un amestec de suc de cartofi, suc sau gel de aloe vera, miere si vitaminele E si A. De la farmacie Pentru a da stralucire parului, puteti amesteca ulei de masline si ulei de brusture, o solutie uleioasa de vitamina E si un galbenus de ou.

Și, bineinteles, nu uitati de uleiul de germeni de grau – o “bomba” de vitamine pentru par.

Pentru un par stralucitor si racoros, combinati pulpa de banane, avocado, iaurt, ulei de vitamina E si ulei de germeni de grau.

Pentru a va mentine unghiile sanatoase si frumoase, va ajuta sa aplicati urmatoarele masti:

{{ content }}

A fost util articolul Ce este Vitamina E Beneficii pentru sanatate? Impartasiti-l cu prietenii dvs. pe retelele de socializare! In acest fel, ii ajutati pe oameni sa isi imbunatateasca cunostintele, iar pe noi sa scriem mai multe articole utile si interesante.