Call Center: (+40) 725 658 919

Transport gratuit în toată țara pentru toate comenzile de peste 199 RON

Cum sa-ti faci provizii de vitamine pentru anul acesta, sfatul expertilor

Cum sa-ti faci provizii de vitamine pentru anul acesta, sfatul expertilor

Inca de cand eram copii, ni s-a spus ca vara este cel mai bun moment pentru a ne aproviziona cu vitamine. Dar de unde luati aceste substante nutritive, cum le puteti absorbi mai bine si cum va puteti face rezerve de vitamine? Expertii de la Școala de Biologie Sistemica a Universitatii George Mason (SUA), vorbesc despre acest subiect.

De unde iti iei vitaminele acum?

In primul rand din fructe, care isi petrec cea mai mare parte a timpului in lumina naturala: contin mai multa clorofila, vitamine si alte substante biologice utile, inclusiv antioxidanti.

Cantitatea acesteia din urma in orice planta poate fi determinata cu usurinta prin intensitatea culorii sale. Cu alte cuvinte, fructele de padure intunecate sunt mai bune decat cele albastre. Acelasi principiu se aplica si in cazul zmeurei, capsunilor si al altor fructe de padure. Cu cat frunzele de varza sau de salata sunt mai inchise la culoare, cu atat sunt mai sanatoase.

O multime de vitamine in ardei verzi, salata verde, varza kale, spanac. Diverse germeni si cereale germinate – fasole, grau, canola – sunt foarte bune.

Plantele pe care le folosim deseori ca arome sunt foarte pline de substante bioactive. Cele mai utile sunt ceapa, usturoiul si patrunjelul, iar intr-o masura mai mica mararul.

CITEȘTE ȘI:
Pot sa iau melatonina in timpul sarcinii?

Alege fructele acrisoare in locul celor dulci. Acestea au mai putin zahar si mai multa vitamina C. Nu uitati ca majoritatea soiurilor moderne de fructe si chiar de legume sunt crescute special pentru a fi mai dulci. Consumul multor fructe foarte, foarte dulci poate duce la o supraincarcare cu glucoza si fructoza.

Din legume. Vara este suficient loc pentru ei. Profitati de momentul in care va puteti bucura de rosii, ardei si alte cadouri sanatoase de sezon. Apropo, este usor sa recunosti o rosie deosebit de sanatoasa.

Taiati-o si daca semintele din interiorul pulpei sunt de culoare verzuie, inseamna ca este buna. Aceasta nu este o rosie necoapta, ci o rosie cu mai multe substante bioactive. Ardeii rosii pot avea, de asemenea, aceeasi culoare verzuie atunci cand sunt complet copti.

Cum sa-ti faci provizii de vitamine pentru anul acesta, sfatul expertilor

Mananca cat mai multe legume in aer liber pe timpul verii

Daca mancati carne, combinati-o cu alimente bogate in vitamina C – lamai, cirese, merisoare, coacaze negre, broccoli si varza de Bruxelles – pentru rezultate optime.

Prieteni ai vitaminelor

Multe vitamine sunt mai bine absorbite cu grasimi. Probabil ca ati auzit asta despre vitamina A si stiti ca morcovii sunt cel mai bine consumati cu smantana sau ulei vegetal. Aceasta regula se aplica tuturor vitaminelor liposolubile – A, D, E, F si K.

CITEȘTE ȘI:
Beneficiile painii de secara pentru sanatate

Dusmani ai vitaminelor

Exista vitamine oxidante si vitamine care se oxideaza usor. De exemplu, concentratiile mari de vitamina C pot distruge vitamina B12. Prin urmare, aceasta combinatie nu se regaseste in complexele multivitaminice.

Inamicul vitaminelor este reprezentat de fitati, substante care se gasesc in cereale – paine, produse de patiserie, paste fainoase (inclusiv cereale integrale). Fitatii inhiba absorbtia vitaminelor, astfel incat consumul de rosii cu paste, de exemplu, nu este o idee buna.

Despre lastari

Toate animalele mananca, de obicei, lastarii tineri ai plantelor, inclusiv semintele, florile si polenul. Acest lucru are un sens biologic absolut clar: tesuturile moi ale plantelor, precum si semintele acestora, contin cantitatea maxima de substante biologic active. Un exemplu excelent de lastar utilizabil este sparanghelul.

Cum sa-ti faci provizii de vitamine pentru anul acesta, sfatul expertilor

Lastarii de plante, cum ar fi sparanghelul, contin cantitatea maxima de vitamine.

Vitaminele pot fi depozitate pentru iarna

Unele pot, altele nu. Vitaminele B si B1, de exemplu, sunt destul de abundente in corpul nostru, ceea ce inseamna ca se acumuleaza. K2, pe de alta parte, necesita o reaprovizionare constanta; este practic eliminata zilnic.

Vitamina C este usor de acumulat, dar si de risipit: o rezerva de vara dureaza cel mult 3-4 luni.

Vitamina D poate fi, de asemenea, acumulata, dar persoanele supraponderale au nevoie de un consult medical: la aceste persoane, vitamina intra perfect “in” celulele adipoase si “sta” acolo fara sa actioneze.

CITEȘTE ȘI:
Cum sa coaceti perele necoapte: 3 moduri care chiar merg

Beneficiile de a manca cruditati

Bineinteles, fructele si legumele tinere sunt mai sanatoase in forma lor cruda. In timpul tratamentului termic, multe alimente isi pierd proprietatile valoroase, de exemplu, morcovii devin doar o sursa de zahar.

Exista un sfat bun in acest sens: daca o leguma isi pierde mult din culoare in timpul tratamentului termic, nu trebuie sa va bazati pe vitaminele pe care le contine. Bineinteles, se accepta si o usoara fierbere la aburi a spanacului. Singura exceptie este rosia, care isi pastreaza intotdeauna utilitatea. Rosiile pot fi coapte, fierte si prajite in siguranta.

Pot fi vitaminele periculoase?

Vitamina A este periculoasa in cantitati mari, astfel incat consumul zilnic de ficat de animale nu este cu siguranta o idee buna.

Multi oameni completeaza deficientele de vitamina D cu tablete. Cu toate acestea, ei uita ca D nu este doar o vitamina, ci si un hormon. Și, intrand in organism nu treptat, ci intr-o forma “concentrata”, contribuie la calcifierea arterelor. Pentru a evita acest lucru, consumati mai multa vitamina K2, din toate legumele cu frunze.

Top 5 alimente cu vitamine de sezon:

1. Cirese

Foarte bogata in vitamina C, exista chiar un soi de acerola care are multa vitamina C! Ciresele contin, de asemenea, multe substante bioactive, cum ar fi cumarina, care este un anticoagulant.

CITEȘTE ȘI:
10 alimente sa arati mai tanara si mai sanatoasa

2. Ciupercile chanterelles

O ciuperca de sezon complet unica, cea mai puternica sursa de vitamina D din lume. Și singurul aliment din care il poti obtine in cantitati medicinale. Nu uitati ca vitamina D este sensibila la tratamentul termic, asa ca chanterelles nu trebuie sa fie gatite mult timp. Se fierb ciupercile timp de cateva minute si apoi se fierb rapid intr-o tigaie cu smantana sau ryazhenka.

Cum sa-ti faci provizii de vitamine pentru anul acesta, sfatul expertilor

Ciupecile Chanterelles sunt cea mai puternica sursa de vitamina D din lume

3. Capsuni

Capsunele de sezon sunt un fructe exceptionale. Sunt foarte bogate in substante benefice, in special in fizietina. Este unul dintre putinele senolitice disponibile in natura care ne ajuta sa facem fata stresului oxidativ din celulele noastre si inverseaza in mod activ procesul de imbatranire.

4. Mazare verde si toate leguminoasele verzi (cu exceptia boabelor de soia).

O grupare de sezon excelenta, o sursa de vitamine D9 si K2, mazarea verde din pastai este, de asemenea, bogata in fibre pentru sanatatea intestinelor noastre. Apropo, merita sa va faceti provizii de aceste produse: leguminoasele isi pastreaza foarte bine beneficiile pentru sanatate pe timpul iernii.

5. Culturi crucifere

Foarte utile, si benefice pentru sanatate. Cu cat sunt mai inchise la culoare, cu atat este mai sanatoase. Broccoli si varza de Bruxelles sunt cu siguranta superioare varzei albe in ceea ce priveste utilitatea lor.

CITEȘTE ȘI:
Obiceiuri alimentare ca sa slabesti pe masura ce imbatranesti

Important: Articolele din acest site au rol informativ. Administratorii site-ului nu sunt responsabili pentru incercarea de a aplica o reteta, un sfat sau o dieta si nici nu garanteaza ca informatiile furnizate va vor ajuta sau nu va vor dauna personal. Fiti prudenti si consultati intotdeauna un medic sau un nutritionist!

*Toate produsele recomandate de Organicsfood.ro sunt selectate de catre echipa noastra editoriala. Unele dintre articolele noastre includ link-uri afiliate. Daca cumparati ceva prin intermediul unuia dintre aceste link-uri, ne ajutati sa castigam un mic comision din partea vanzatorului si astfel sa sustinem scrierea de articole utile si de calitate.