Call Center: (+40) 725 658 919

Transport gratuit în toată țara pentru toate comenzile de peste 199 RON

Varza alba calorii beneficii sanatate si nutritie

Varza alba calorii beneficii sanatate si nutritie

Varza alba, cunoscuta si sub numele de varza ghiulea, este una dintre cele mai raspandite legume din lume. Frunzoasa si crocanta, este ieftina, nutritiva si poate fi servita cruda sau gatita in multe moduri. 

Varza alba calorii beneficii sanatate si nutritie
Varza alba calorii beneficii sanatate si nutritie

Ce este varza alba?

Varza alba este o leguma cu frunze verzi deschis spre alb care creste in capatani sferice, ceea ce ii confera porecla de varza ghiulea. Este o leguma crucifera, ceea ce inseamna ca face parte din familia botanica Brassicaceae, alaturi de broccoli, conopida, varza de Bruxelles si varza kale. 

Se crede ca varza este cultivata de cel putin 4.000 de ani, probabil de mai mult timp. Varza era consumata pe scara larga in lumea antica si medievala si este posibil sa fi fost introdusa in Lumea Noua in secolul al XVI-lea. A fost un aliment de baza in tari precum Irlanda, Rusia si Germania. 

Frunzele sunt de culoare verde pal si au o consistenta crocanta, ceroasa. Miezul verzei este, in general, indepartat inainte de preparare, deoarece poate fi prea tare pentru a fi consumat. Varza poate fi consumata cruda, gatita (Varza a la Cluj este deosebit de buna), murata sau fermentata. 

Valori nutritionale

O portie de 100 de grame de varza cruda contine aproximativ 92% apa si furnizeaza 25 de calorii, 1.3 grame de proteine, 6 grame de carbohidrati si 3 grame de fibre alimentare, alaturi de o cantitate neglijabila de grasimi. Este, de asemenea, o sursa de vitamina C si vitamina K.

CITEȘTE ȘI:
10 surse de vitamina C care nu sunt citrice
25
  • Colesterol 0 mg
  • Sodiu 18 mg
  • Potasiu 170 mg
  • Carbohidrati 6 g
  • Fibre dietetice 2,5 g
  • Zahar 3,2 g
  • Proteine 1,3 g
  • Vitamina C 36,6 mg
  • Calciu 40 mg
  • Fier 0,5 mg
  • Vitamina D 0 UI
  • Vitamina B6 0,1 mg
  • Vitamina B-12 0 µg
  • Magneziu 12 mg
Varza a la cluj
Varza a la Cluj in farfurie

Cum sa gatiti varza alba

Varza alba poate fi gatita intr-o varietate de moduri, unele dintre cele mai comune fiind prajirea, sotearea, fierberea, gatitul la aburi si fierberea. 

Varza à la Cluj sau varza de Cluj (in maghiara Kolozsvári káposzta) este un fel principal de mancare preparat cu varza, carne tocata si orez. Reteta dateaza cel putin din secolul al XVII-lea si este specifica Clujului.

Originara din Cluj, reteta a fost tiparita, pentru prima data, intr-o carte de bucate in anul 1695. Cartea de bucate a fost scrisa de Sofia Tofeus (in maghiara Zsofia Dobos), fiica cea mica a episcopului reformat al Transilvaniei, publicata initial in limba maghiara, republicata in cel putin 19 editii pana in secolul al XX-lea si tradusa in limba romana sub numele de Carticica meseriei de bucatar  in secolul al XXI-lea.

Ingredientele de baza ale retetei moderne sunt varza, dulce sau acra, carnea tocata de porc si orezul. Reteta originala nu solicita in mod explicit folosirea carnii de porc, ci mentiona ca poate fi folosita orice carne este la indemana, vita, pui, porc sau gasca, asezonata cu sare si piper si combinata cu ghimbir tocat. 

In varianta moderna, ghimbirul a fost inlocuit cu o alta planta aromatica, ceapa, si a fost introdus un nou ingredient, sucul de rosii. Și varianta originala si cea moderna indica folosirea condimentelor specifice bucatariei transilvanene: boia, cimbru si chimen.

CITEȘTE ȘI:
Otetul de mere ajuta la slabit? Ce spun studiile.
Mancare de varza alba cu carne de porc
Mancare de varza alba cu carne de porc

Pentru a fierbe varza, taiati-o in jumatate prin miez, apoi taiati-o in patru pentru a face felii. Apoi, fie taiati bucatile, fie gatiti-le intregi.

Fierberea verzei taiate dureaza aproximativ 3 pana la 5 minute, iar pentru varza taiata in bucati intre 6 si 8 minute. Se scurge inainte de servire. Puteti gati la aburi bucatile intregi intr-un cos de aburi in 10-12 minute. 

Prajirea scoate la iveala o cantitate semnificativa de aroma si dulceata datorita caramelizarii carbohidratilor. Pur si simplu taiati varza in patru, ungeti-o usor cu ulei de masline, asezonati-o generos cu sare kosher si prajiti-o pe o tava pentru 45 de minute la 200 C. 

O alta optiune este gatitul la aburi. Deoarece frunzele sunt destul de rezistente, pot fi fierte la abur si apoi umplute cu carne tocata, orez sau alte cereale. Este, de asemenea, un ingredient comun in diverse tipuri de supa si poate fi murat si transformat in varza.

Varza alba este, de asemenea, frecvent servita cruda, cum ar fi in salate, si este ingredientul principal in clasica salata de varza. 

Ce gust are varza alba?

Varza alba are o aroma vegetala, usor piperata, care se estompeaza prin gatire. Poate degaja un miros sulfuros in faza initiala de gatire, dar acesta tinde sa se disipeze pe masura ce compusii de sulf se gatesc. Gustul sau nu este diferit de cel al conopidei sau al varza de Bruxelles, cu care este inrudit.

CITEȘTE ȘI:
Cina potrivita pentru slabit: ce sa mananci, cat de mult si la ce ora

Cum se depoziteaza varza

Inainte de a fi taiata, o capatana de varza poate fi depozitata in sertarul cu fructe al frigiderului, neambalata, timp de 2 saptamani pana la doua luni. Dupa ce o taiati, infasurati-o bine si depozitati-o in sertarul de legume si folositi-o in termen de 2 pana la 3 zile. Nu spalati varza proaspata decat chiar inainte de a fi gata sa o folositi, deoarece umezeala poate accelera deteriorarea. 

Varza alba calorii beneficii sanatate si nutritie
Varza de Savoia Vs. Varza alba

Varza de Savoia Vs. Varza alba

Exista mai multe tipuri principale de varza in afara de varza alba, inclusiv varza rosie, care are o culoare purpurie, si varza de Napa, care are o forma alungita si este uneori denumita si varza chinezeasca. Dar varza care este poate cea mai asemanatoare cu varza alba se numeste varza de Savoia.

Ca si varza alba, varza de Savoia este rotunda, dar principala diferenta consta in faptul ca frunzele sale sunt dantelate si crete, si nu sunt la fel de dense ca cele ale unei capatani de varza verde. Gustul verzei de Savoia este ceva mai dulce, iar frunzele sunt mai fragede. 

Salata de varza alba cu rosii castraveti si patrunjel
Salata de varza alba cu rosii castraveti si patrunjel

6 beneficii pentru sanatate ale verzei, potrivit nutritionistilor

Probabil ca varza nu va castiga prea curand vreun premiu pentru “cea mai tare leguma”, dar asta nu inseamna ca ar trebui sa va uitati cu nasul pe sus la aceasta leguma crucifera atunci cand vi se ofera. De fapt, ar putea fi chiar un beneficiu pentru dieta ta (si sa te ajute sa iesi din rutina legumelor).

CITEȘTE ȘI:
10 efecte nocive ale saritului peste micul dejun

1. Este bogata in vitamina C

Portocalele nu sunt singura modalitate de a obtine vitamina C – si varza poate furniza o cantitate uriasa de nutrienti, daca aveti nevoie sa adaugati mai multa vitamina C in dieta dumneavoastra. Varza este bogata in vitamina C antioxidanta, asigurand in mod specific 70% din doza zilnica recomandata.

Este important sa va asigurati ca luati suficienta vitamina C in fiecare zi, deoarece organismul nostru nu produce aceasta vitamina in mod natural (deci trebuie sa o obtinem din alimente).

Vitamina C ajuta organismul dumneavoastra sa absoarba fierul din alimentele pe baza de plante pe care le consumati, produce colagen pentru a ajuta la vindecarea ranilor si va intareste sistemul imunitar pentru a va proteja de boli, potrivit Office of Dietary Supplements (ODS).

Varza a fost asociata cu faptul ca are beneficii pentru sistemul imunitar, astfel incat ajuta celulele noastre sa atace invadatorii, cum ar fi virusii.

2. Este o sursa buna de fibre

Daca doriti sa obtineti mai multe fibre in dieta dumneavoastra – fie ca medicul v-a recomandat acest lucru, fie ca simtiti ca aveti nevoie de putin ajutor pentru a merge la baie – varza va poate ajuta. Potrivit USDA, doua cani de varza tocata contin aproape 5 grame de fibre. (Aportul zilnic recomandat este de 25 de grame pentru femeile cu varste cuprinse intre 19 si 50 de an).

Varza este o sursa buna de fibre iar fibrele pot ajuta la ameliorarea constipatiei, la echilibrarea nivelului de zahar din sange, la scaderea nivelului de colesterol si la imbunatatirea sanatatii digestive.

CITEȘTE ȘI:
Sorbet de mango: reteta pas cu pas cu imagini

3. Poate ajuta la imbunatatirea sanatatii oaselor

Varza contine un nutrient extrem de important atat pentru sanatatea oaselor, cat si pentru functiile sanatoase de coagulare a sangelui in organism: vitamina K. Exista aproximativ 68 de micrograme de vitamina K in doar o cana de varza gatita, potrivit USDA.

4. Este o mancare excelenta cu putine calorii

Daca doriti sa pierdeti in greutate, un lucru care va poate ajuta enorm este inlocuirea alimentelor bogate in calorii cu unele care nu au un impact caloric atat de mare – iar varza este o optiune excelenta in acest sens.

Varza este foarte saraca in calorii. 100 de grame de varza are doar 25 de calorii, ceea ce o face o optiune excelenta pentru gestionarea greutatii.

CITEȘTE ȘI:
Poti manca frunze de rosii si ce sa faci cu ele?

5. Este benefica pentru inima ta

S-ar putea sa nu te gandesti imediat la varza ca la un aliment sanatos pentru inima, dar poate ca ai vrea sa o adaugi in dieta ta daca incerci sa fii mai constient de sanatatea inimii tale. Varza este o leguma crucifera si s-a demonstrat ca are beneficii antiinflamatorii, prin urmare este recomandata pentru acele persoane care prezinta risc de boli de inima.

Cercetarea este, de asemenea, acolo: Potrivit unui studiu din 2021 publicat in British Journal of Nutrition, femeile care au mancat mai multe legume crucifere – cum ar fi varza, dar si varza de Bruxelles, conopida si broccoli – au avut cu 46% mai putine sanse de a avea ceva cunoscut sub numele de calcifiere aortica abdominala, care poate fi un predictor al evenimentelor cardiovasculare viitoare.

Studiul a concluzionat ca un consum mai mare de legume crucifere poate proteja impotriva acestei acumulari de calciu si, in cele din urma, poate fi benefic pentru sanatatea inimii.

6. Poate ajuta la combaterea cancerului

Potrivit Institutului National de Cancer din SUA, legumele crucifere, cum ar fi varza, contin compusi numiti glucosinolati, care sunt substante chimice care contin sulf (acestea sunt responsabile pentru gustul amar pe care il au multe legume crucifere).

In timpul pregatirii alimentelor, al mestecarii si al digestiei, acesti glucosinolati sunt apoi descompusi in anumiti compusi care au fost examinati pentru beneficiile lor anticancerigene.

CITEȘTE ȘI:
Ce sa mananci inainte de antrenament 6 alimente recomandate de nutritionisti

Continutul de glucosinolati din varza ii confera reputatia de a avea beneficii anticancerigene. Acestia au fost legait de scaderea riscului pentru diferite tipuri de cancer.

Aceasta este o veste buna, desigur, dar nu inseamna neaparat ca daca mananci multa varza vei indeparta complet cancerul. Expertii spun ca trebuie sa se faca mult mai multe cercetari cu privire la beneficiile legumelor crucifere in lupta impotriva cancerului.

Ele sunt totusi un adaos foarte sanatos la orice dieta, asa ca incorporarea lor in mesele tale nu este niciodata o idee rea.

Concluzii

Varza alba este o leguma bogata in nutrienti, legata de o varietate de beneficii pentru sanatate. Printre acestea se numara reducerea inflamatiei, o inima mai sanatoasa, oase mai puternice, imbunatatirea functiei intestinale si poate chiar un risc mai mic de aparitie a anumitor tipuri de cancer.

Aceasta leguma este, de asemenea, incredibil de versatila si una dintre cele mai rentabile modalitati de a adauga antioxidanti benefici in dieta dumneavoastra.

{{ content }}
Articolele din acest site au rol informativ. Administratorii site-ului nu sunt responsabili pentru incercarea de a aplica o reteta, un sfat sau o dieta si nici nu garanteaza ca informatiile furnizate va vor ajuta sau nu va vor dauna personal. Fiti prudenti si consultati intotdeauna un medic sau un nutritionist!

A fost util articolul Varza alba calorii beneficii sanatate si nutritie? Impartasiti-l cu prietenii dvs. pe retelele de socializare! In acest fel, ii ajutati pe oameni sa isi imbunatateasca cunostintele, iar pe noi sa scriem mai multe articole utile si interesante.