Call Center: (+40) 725 658 919

Transport gratuit în toată țara pentru toate comenzile de peste 199 RON

Inozitolul: top 5 beneficii pentru sanatate

Inozitolul: Top 5 beneficii pentru sanatate

Inozitolul (vitamina B8), imbunatateste starea de spirit, stimuleaza slabitul si combate depresia

Inozitol este o vitamina solubila in apa care apartine grupului de vitamine B. Vitaminele B sunt cunoscute in mod traditional pentru rolul lor in transformarea alimentelor in energie si construirea ADN-ului. Inozitolul este strans legat de colina, o alta vitamina solubila care este esentiala pentru functionarea nervilor. Acest articol exploreaza primele 5 beneficii pentru sanatate ale inozitolului si cum ar putea fi potrivit pentru tine.

Inozitolul, numit si vitamina B8, este prezent in diverse alimente, inclusiv in fructe, leguminoase, cereale si nuci. Organismul poate produce inozitol chiar si prin intermediul carbohidratilor din alimentatie. Inozitolul este o forma de zahar care ajuta la asigurarea structurii celulelor dumneavoastra.

De asemenea, inozitolul este un supliment de pe piata pentru tratarea unor afectiuni medicale precum tulburarile metabolice si mentale. Pe langa asta, inozitolul este un remediu popular pentru anxietate, tensiune si oboseala.

Comunitatea de sanatate este din ce in ce mai curioasa cu privire la ce este inozitolul, cum functioneaza si cum poate fi benefic pentru sanatatea dumneavoastra.

Inozitolul beneficii pentru sanatate
Inozitolul beneficii pentru sanatate

Ce este inozitolul

Inozitolul, cunoscut si sub numele de mio-inozitol, D-chiro-inozitol sau hexafosfat (IP6), este o componenta esentiala pentru dezvoltarea celulara in organism. Acesta apartine unei categorii de pseudovitamine.

Epuizarea pseudovitaminelor precum inozitolul nu provoaca neaparat tulburari de sanatate. Prin urmare, majoritatea oamenilor nu il apreciaza, deoarece inozitolul nu este cu adevarat o vitamina.

Inozitolul este un zahar care are mai multe functii vitale. Este un element semnificativ al membranelor celulare si indeplineste un rol structural in celula organismului. Pe langa asta, inozitolul afecteaza activitatea insulinei, hormonul care regleaza nivelul de zahar din sange.

De asemenea, are un impact asupra mesagerilor chimici ai creierului, cum ar fi serotonina si dopamina. Inozitolul poseda, de asemenea, calitati antioxidante care protejeaza creierul, sistemul cardiovascular si alte tesuturi ale corpului de deteriorarea radicalilor liberi.

CITEȘTE ȘI:
10 Motive pentru a bea smoothie-uri plus retetele preferate

Alimente bogate in inozitol

In timp ce organismul sintetizeaza inozitol, aveti nevoie si de surse alimentare de inozitol. Cele mai comune forme de inozitol sunt d-chiro-inozitol si mio-inozitol. Studiile arata ca o cantitate mare de mio-inozitol este prezenta in fructe, fasole, cereale si nuci.

Fructele si legumele proaspete ofera mai mult mioinozitol decat produsele congelate, conservate sau fara sare.

Inozitolul este prezent, de asemenea, in sursele de carne si in oua. Cu toate acestea, asigurati-va ca alegeti surse de carne hranite cu iarba si fara chimicale.

In cazul in care sursele de carne contin steroizi si antibiotice, acestea pot face mai mult rau decat bine. Inozitolii sunt, de asemenea, prezenti in peretii tuturor celulelor vii (animale, plante, bacterii si ciuperci).

Iata cateva surse alimentare ce contin inozitol.

Fasole si mazare

Fasolea la conserva, in special fasolea mare de nord, are cea mai mare concentratie de mio-inozitol dintre legume, cu o concentratie de 4,4 mg/g. Fasolea mare nordica este o fasole alba cu aroma usoara, ceva mai mare decat fasolea navy, dar mai mica decat fasolea cannellini. 2,49 mg/g de mio-inozitol este prezent in fasolea rosie inchisa la conserva.

Pe langa asta, mazarea mare englezeasca la conserva contine, de asemenea, inozitol. Aceasta are in jur de 2,35 mg/g de inozitol. Pe de alta parte, fasolea verde proaspata ofera 1,93 mg/g de mio-inozitol, ceea ce o face o alegere excelenta de legume.

Migdale sau unt de arahide

Migdalele au o concentratie semnificativa de mio-inozitol, cu 2,78 mg pe gram. Nucile contin 1,98 mg/g. Caju, nuca de cocos maruntita si semintele de floarea-soarelui contin mai putin de 1 mg pe gram.

Exista o diferenta minima intre alunele crude(1,33 mg/g) si cele gatite (1,34 mg/g). Cu toate acestea, untul de arahide cremos are o concentratie substantial mai mare de mio-inozitol decat untul de arahide cu bucati (3,04 mg/g fata de 1,28 mg/g). Cu toate acestea, alimentele cumparate din magazin nu sunt alimente sanatoase. Este plina de zahar procesat.

CITEȘTE ȘI:
Detoxifierea organismului, 4 mituri complet gresite

Prune uscate

Prunele uscate sunt bogate in inozitol, cu 4,7 miligrame pe gram. Prunele uscate sunt bogate in fibre si functioneaza ca un laxativ. Cresterea consumului de prune uscate va poate imbunatati miscarea intestinala daca aveti probleme de constipatie. Cu toate acestea, cel mai bine ar fi sa beti suc de prune uscate cu moderatie.

Cantalup sau citrice

Continutul de mio-inozitol al pepenelui proaspat este de 3,55 mg/g. Prin urmare, perioada ideala pentru a consuma pepene galben este in iulie si august, cand este cel mai copt.

Portocalele proaspete au 3,07 mg/g de mio-inozitol (din noiembrie pana in mai), iar grepfrutul proaspat are 1,99 mg/g de mio-inozitol. Prin urmare, va puteti bucura de grapefruit pe parcursul lunilor mai reci (din octombrie pana in august) cu mai mult inozitol.

Desi fructele si legumele proaspete sunt mai bune decat alternativele congelate, conservate sau sub forma de suc, sucul concentrat de portocale congelat (2,04 mg/g) si sucul concentrat de grapefruit congelat (3,8 mg/g) sunt, de asemenea, surse alimentare excelente de mio-inozitol.

Paine si tarate din cereale integrale

Painea integrala din cereale macinate cu piatra este unul dintre cele mai rafinate alimente pentru cresterea aportului de inozitol. Aceasta contine o cantitate impresionanta de 11,5 mg pe gram si 287,5 mg de mio-inozitol intr-o singura felie de paine.

Daca preferati cerealele, luati in considerare inlocuirea fulgilor de tarate cu fulgi de porumb dulce. Continutul de inozitol din 40% fulgi de tarate este de 2,74 mg/g.

Inozitolul beneficii pentru sanatate
Inozitolul: top 5 beneficii pentru sanatate

Beneficiile de sanatate ale Inozitolului

Inversarea PCOS

Sindromul ovarelor polichistice este o tulburare endocrina care afecteaza femeile aflate la varsta reproductiva si care provoaca nereguli menstruale si infertilitate, caderea parului, acnee etc.

De asemenea, SOPC poate cauza cresterea in greutate, un nivel excesiv de zahar in sange si niveluri nesanatoase de colesterol si trigliceride. Suplimentele de inozitol, mai ales atunci cand sunt administrate impreuna cu acid folic, ajuta in cazul simptomelor de SOPC.

CITEȘTE ȘI:
Ciupercile Reishi (Ganoderma): Beneficii, Mod de Consum si Contraindicatii

Conform studiilor, pentru femeile cu obezitate si sindromul ovarian polichistic, administrarea unui anumit tip de inozitol (izomer D-chiro-inozitol) va scadea nivelul trigliceridelor si al testosteronului, va scadea moderat tensiunea arteriala si va creste ovulatia.

Inozitolul functioneaza ca un al doilea mesager pentru mai multi hormoni la femeile cu SOPC. Acesta interactioneaza cu hormonul de stimulare a tiroidei, cu hormonul de stimulare a foliculilor si cu insulina pentru a imbunatati functia ovulatorie.

Inozitolul imbunatateste sanatatea mintala

Inozitolul ajuta in cazul depresiei, anxietatii si al altor boli psihice prin cresterea sintezei de serotonina si dopamina. Acestia sunt hormonii “de bine” prezenti in corpul nostru.

Atacurile de panica, care implica emotii bruste de frica acuta, sunt frecvente la persoanele cu tulburare de panica. Bataile accelerate ale inimii, dispneea, ametelile, transpiratia si o senzatie de amorteala in maini sunt simptome.

Conform studiilor, administrarea de inozitol ajuta la reducerea frecventei atacurilor de panica.

Carbonatul de litiu este cel mai utilizat tratament pe termen lung pentru tulburarile afective bipolare. Cu toate acestea, declanseaza psoriazisul.

Potrivit cercetarilor, administrarea a 3-6 grame de suplimente de inozitol pe zi poate ajuta la atenuarea simptomelor psoriazisului induse de litiu.

De asemenea, depletia de inozitol este un rezultat comun al medicamentelor antibipolare disparate din punct de vedere structural. Asadar, trebuie sa se reumple din nou in organism.

Prin urmare, administrarea de suplimente de inozitol este benefica pentru persoanele care urmeaza un tratament pentru o tulburare de dispozitie bipolara.

Imbunatateste sindromul metabolic

Conform studiilor, inozitolul si derivatii sai participa la mai multe procese fiziologice, inclusiv metabolism. Substantele chimice de inozitol influenteaza actiunile mai multor hormoni si cai metabolice pentru a preveni sindromul metabolic.

Pe de alta parte, deficitul de inozitol provoaca diverse tulburari, in primul rand la nivelul sistemelor metabolice si endocrine. Cele doua izoforme semnificative ale sale (mio-inozitol-inozitol si D-chiro-inozitol) sunt implicate in metabolismul glicemic si lipidic.

CITEȘTE ȘI:
Lintea calorii informatii nutritionale si beneficii

De asemenea, ele contribuie la imbunatatirea metabolismului, functionand ca compusi sensibilizatori de insulina si ca agenti de eliminare a radicalilor liberi.

Diabetul este o afectiune metabolica frecventa. Inozitolii actioneaza ca posibili mediatori ai actiunii insulinei si mecanism de rezistenta la insulina in diabetul de tip 2 si in diabetul zaharat gestational.

D-chiro-inozitolul actioneaza prin intensificarea activitatii proteinelor implicate in metabolismul intracelular al glucozei, accelerand astfel actiunea insulinei la persoanele diabetice.

Impiedica caderea parului

Inozitolul ajuta la cresterea parului. Este o substanta chimica prezenta in organism care poate contribui la reducerea DHT (cauza caderii parului) si la promovarea foliculilor de par sanatosi si a dezvoltarii acestora.

Inozitolul, sub forma de supliment, ajuta la prevenirea caderii si subtierea parului. Pe langa asta, inozitolul poate diminua caderea parului prin scaderea testosteronului si stabilizarea hormonilor buni.

In combinatie cu un supliment multivitaminic, inozitolul poate aduce mai multe beneficii decat alte substante pentru ingrijirea parului. Atunci cand este combinat cu colina, inozitolul este foarte eficient in stoparea caderii parului. Inozitolul vine intr-o varietate de forme; cu toate acestea, pentru caderea parului, cel mai bine este luat sub forma de supliment.

Previne acneea

Acneea este o inflamatie severa datorata excesului de sebum care blocheaza foliculii de par. Sebumul este un material uleios generat de glandele sebacee. Acest exces poate fi rezultatul unei stimulari hormonale crescute.

Mio-inozitolul, o substanta chimica prezenta in mod natural in corpul nostru, actioneaza ca un modulator al hormonilor esentiali, inclusiv al insulinei, FSH si chiar TSH. Acesta controleaza productia de sebum si formarea acneei. Conform studiilor, inozitolul poate ajuta la prevenirea si vindecarea cailor fiziopatologice care cauzeaza acneea.

Inozitolul beneficii pentru sanatate
Inozitolul: top 5 beneficii pentru sanatate

Cat de mult Inozitol am nevoie?

Nu exista o doza zilnica recomandata si nici o doza standardizata pentru inozitol. Cantitatea de inozitol de care aveti nevoie depinde de motivul pentru care il luati. De exemplu, cu cat afectiunea este mai severa, cu atat mai mare este doza de inozitol recomandata.

CITEȘTE ȘI:
Ce sa mananci inainte de antrenamentul de dimineata (10 idei de mic dejun usor)

Doza terapeutica de inozitol pentru SOPC este de 2-4 g. Majoritatea oamenilor iau in jur de 4g/zi, dar puteti incepe si cu o cantitate mai mica si puteti creste incet doza. Pentru SOPC, puteti lua fie mio-inozitol singur, fie mio-inozitol combinat cu D-chiro-inozitol.

Myo-inozitolul singur este mai putin costisitor decat myo si d-chiro combinate. Nu uitati sa luati inozitolul combinat intr-un raport de 40:1. De exemplu, Ovasitol este un supliment de inozitol 100% pur.

Fiecare doza de Ovasitol contine 2.000 mg de mio-inozitol si 50 mg de D-chiro-inozitol, formand un raport de 40 la 1. Cu toate acestea, verificati cu medicul dumneavoastra inainte de a lua oricare dintre aceste suplimente.

Dozele terapeutice variaza de la 6-18 g pe zi pentru afectiuni comportamentale si neurologice. Producatorii recomanda urmatoarele doze pentru sustinerea anumitor afectiuni:

  • Sindromul metabolic (SM): 2 grame de doua ori pe zi
  • Psoriazisul cauzat de litiu: Luati pana la 6 grame o data pe zi.
  • Episoade de anxietate si panica: pana la 12 grame pe zi

Interactiuni cu medicamentele si efecte secundare ale Inozitolului

Majoritatea oamenilor tolereaza bine pastilele de inozitol. Cu toate acestea, efecte secundare usoare au loc cu doze de pana la 12 grame pe zi. Greata, balonarea, oboseala, durerile de cap, ametelile si insomnia sunt cateva simptome. Femeile insarcinate iau pana la 4 g de inozitol pe zi, fara efecte secundare.

Dozele mari de hexafosfat de inozitol reduc capacitatea organismului de a absorbi fierul, calciul, zincul si alte minerale vitale, ceea ce duce la deficite nutritionale chiar si atunci cand se consuma o dieta echilibrata.

Persoanele expuse la doze neobisnuit de mari ar putea prezenta usoare tulburari de stomac sau efecte secundare gastrointestinale. Inainte de a utiliza inozitol, consultati medicul dumneavoastra.

CITEȘTE ȘI:
Pentru ce este bun schinduful si cum sa il cultivati acasa

Nu exista cazuri documentate de interactiuni medicamentoase in urma administrarii de inozitol cu alte medicamente aprobate de FDA. Prin urmare, suplimentele de inozitol nu provoaca interactiuni negative cu alte medicamente si suplimente. Prin urmare, nu exista o preocupare deosebita cu privire la utilizarea acestuia in timpul alaptarii si al utilizarii copiilor.

Concluzie

Inozitolul nu este in mod oficial o vitamina, ci mai degraba un fel de alcool zaharat natural. Exista noua inozitoli diferiti, in care mio-inozitolul este cel mai raspandit tip.

Persoanele care sufera de atacuri de anxietate, depresie, tulburare bipolara, sindromul ovarelor polichistice, tulburari metabolice si diabet pot beneficia de inozitol.

O doza zilnica de pana la 18 grame este sigura pentru majoritatea persoanelor si are doar cateva efecte adverse. Dar valoarea dozei variaza in functie de afectiunea pentru care folositi inozitolul.

Desi dieta dvs. include cateva niveluri de inozitol, datorita concentratiei mai mari, suplimentele pot functiona mai bine pentru unele persoane. Cu toate acestea, discutati cu medicul dumneavoastra inainte de a utiliza suplimente de inozitol.

Intrebari frecvente (FAQs)

Care sunt beneficiile inozitolului?

A.Suplimentarea cu inozitol ajuta la bolile mintale, inclusiv tulburarea de panica, depresia si tulburarea obsesiv-compulsiva prin echilibrarea anumitor substante chimice ale creierului.

De asemenea, ajuta la functionarea insulinei, trateaza sindromul metabolic si sindromul ovarian polichistic (PCOS) si previne nasterea prematura.

Cand ar trebui sa iau inozitol?

Suplimentele care contin inozitol sunt disponibile sub forma de capsule sau pulbere. Le puteti lua in orice moment al zilei. Nu afecteaza somnul, astfel incat sa-l puteti avea seara la conventie.

Pentru a imbunatati absorbtia inozitolului in organism, luati-l pe stomacul gol dimineata.

Inozitolul ingrasa?

Nu, inozitol nu creste greutatea. In schimb, ajuta intr-o oarecare masura la pierderea in greutate. Ajuta la reglarea hormonului insulina din organism, care afecteaza direct si indirect greutatea.

Permite organismului sa previna rezistenta la insulina si sa absoarba eficient glucoza din sange. Abordarea rezistentei la insulina previne orice depozitare in exces de grasime in organism.

Inozitolul imbunatateste fertilitatea?

Inozitolul ajuta la infertilitatea ovulara la femeile cu SOP. Suplimentarea cu inozitol poate favoriza ovulatia si poate pregati organismul pentru sarcina.

Femeile infertile care au avut FIV sau tratamente cu injectie intracitoplasmatica (ICSI) pot beneficia si de inozitol.

Cine nu ar trebui sa ia inozitol?

La adulti, aportul de inozitol este de obicei sigur. Daca exista efecte secundare, acestea sunt de obicei minore si includ greata, disconfort la stomac, oboseala, dureri de cap si ameteli.

Majoritatea efectelor adverse apar la doze de peste 12 grame pe zi. Cu toate acestea, poate fi daunator atunci cand este administrat mai mult de zece zile la nou-nascutii prematuri cu detresa respiratorie.

Ce vitamina B este inozitol?

Inozitolul este o forma de zahar care afecteaza sensibilitatea organismului la insulina si alti hormoni care afecteaza starea de spirit si cognitia.

Desi este cunoscuta in mod obisnuit ca vitamina B8, nu este o vitamina adevarata. In schimb, inozitolul apartine unui grup de pseudo vitamine.

Alte articiole utile:

Articolele din acest site au rol informativ. Administratorii site-ului nu sunt responsabili pentru incercarea de a aplica o reteta, un sfat sau o dieta si nici nu garanteaza ca informatiile furnizate va vor ajuta sau nu va vor dauna personal. Fiti prudenti si consultati intotdeauna un medic sau un nutritionist!

A fost util articolul [post_title]? Impartasiti-l cu prietenii dvs. pe retelele de socializare! In acest fel, ii ajutati pe oameni sa isi imbunatateasca cunostintele, iar pe noi sa scriem mai multe articole utile si interesante.