Call Center: (+40) 725 658 919

Transport gratuit în toată țara pentru toate comenzile de peste 199 RON

Ghid despre dieta vegana pentru incepatori

Ghid despre dieta vegana pentru incepatori

Vrei sa tii o dieta vegana? Iata cateva lucruri importante pe care trebuie sa le stii

Acest ghid despre dieta vegana pentru incepatori va va ajuta sa intelegeti elementele de baza, liniile directoare si sfaturile pentru a deveni vegan. Vom vorbi despre cum sa incepeti cu o dieta vegana, ce sa mancati, informatii despre nutritie si multe altele.

Ce este o dieta vegana?

O dieta vegana, este o dieta care evita orice produs de origine animala. Exista multe subtipuri ale acestei diete, inclusiv cele care includ uneori peste sau miere, dar in scopul acestui articol vom discuta despre o dieta care exclude toate produsele de origine animala.

Aproximativ 10% din populatia lumii urmeaza o anumita forma de dieta bazata pe plante. Exista multe motive pentru care puteti urma o dieta vegana, inclusiv culturale, personale, etice, ecologice si legate de sanatate.

In ultima vreme, a existat o asociere sociala intre o dieta vegana si o sanatate mai buna, insa acest lucru nu este neaparat adevarat in toate cazurile.

Ghid despre dieta vegana pentru incepatori
Ghid despre dieta vegana pentru incepatori

De ce oamenii devin vegani?

Probleme de sanatate

Unii oameni decid sa urmeze o dieta vegana pentru ca dezvolta afectiuni fizice atunci cand consuma produse de origine animala. De exemplu, daca beau lapte sau mananca branza, se confrunta cu balonari si diaree. Unii oameni devin constipati din cauza carnii.

CITEȘTE ȘI:
13 Alimente bogate in proteine si cu continut scazut de grasimi pentru o dieta sanatoasa

Altii observa ca le scade colesterolul si glicemia atunci cand elimina untul si ouale.

Exista, de asemenea, rapoarte despre persoane cu afectiuni autoimune ale caror simptome de artrita sau de boala inflamatorie intestinala se amelioreaza atunci cand exclud produsele de origine animala din dieta lor.

Etica

Un numar mare de vegani urmeaza aceasta dieta din motive morale sau etice, deseori ca reactie la cresterea in fabrica, care a fost acuzata de practici barbare. Cresterea in fabrica este un mijloc de a produce suficiente produse de origine animala pentru o populatie in crestere.

Aceasta presiune poate duce la animale nesanatoase, inghesuite in spatii inchise si care au nevoie de antibiotice si alte medicamente pentru a se mentine in viata, ceea ce, la randul lor, poate avea consecinte atunci cand sunt consumate de oameni.

Mediul inconjurator

Cresterea carnii si a produselor lactate sunt strans legate de emisiile de gaze cu efect de sera si, prin urmare, de incalzirea globala si de schimbarile climatice. Defrisarea terenurilor, pierderea biodiversitatii si disparitia speciilor sunt, de asemenea, asociate cu aceste tipuri de agricultura.

Multi oameni devin vegani pentru a incerca sa isi reduca amprenta de carbon si impactul asupra mediului.

Efectele unei diete vegane asupra sanatatii

Exista numeroase studii care arata o legatura intre consumul de carne si bolile de inima, diabetul de tip 2 si cancerul colorectal. Exista, de asemenea, o legatura intre consumul de produse animale si “mortalitatea din toate cauzele”, ceea ce inseamna ca se moare mai tanar.

CITEȘTE ȘI:
Vitaminele D3 si K2: Cheia spre un sistem imunitar puternic si oase sanatoase.

In majoritatea studiilor, carnea rosie pare a fi principalul vinovat. Prin urmare, dietele care evita produsele de origine animala pot reduce riscul de aparitie a acestor boli, cu conditia sa se ajunga la o dieta vegana sanatoasa si echilibrata.

Ghid despre dieta vegana pentru incepatori
Ghid despre dieta vegana pentru incepatori

Este sanatos sa fii vegan? Exista riscuri in a fi vegan?

Deficienta de vitamine si minerale

Pot exista riscuri in urma unei diete vegane, in special deficienta de nutrienti si vitamine. Vitamina B12, zincul, proteinele, omega-3, calciul, vitamina D si fierul sunt principalii nutrienti de interes. Acestia trebuie deseori suplimentati si/sau pot fi inclusi in dieta prin intermediul alimentelor imbogatite, cum ar fi drojdia nutritiva si laptele de soia.

Cu toate acestea, cu o atentie deosebita la alegerile alimentare, construind o intelegere a nutrientilor care sunt prezenti in ce alimente si cu putina planificare, este posibil sa se evite deficientele de minerale si vitamine atunci cand se urmeaza o dieta vegana.

Ocazional, o dieta care devine prea restrictiva poate evolua spre o tulburare de alimentatie.

Uneori, oamenii pot incepe cu o alimentatie “curata”, apoi pot progresa pana la eliminarea unor intregi grupuri de alimente, cum ar fi lactatele sau cerealele, si evitarea alimentelor care contin aditivi artificiali, alimente tratate cu pesticide sau anumite ingrediente (de exemplu, zahar, grasimi sau sare). Acest lucru poate duce la malnutritie si la efecte semnificative asupra sanatatii.

CITEȘTE ȘI:
6 Pasi esentiali inainte de a incepe o dieta | Cum sa preveniti imbatranirea

Daca credeti ca dvs. sau o persoana aflata in grija dvs. prezinta semnele unei tulburari de alimentatie, este important sa solicitati ajutorul medicului dvs. de familie – cu cat mai devreme, cu atat mai bine.

Planificare

Un alt risc al unei diete vegane este o planificare deficitara, astfel incat produsele de origine animala sunt excluse, dar nu sunt introduse alimente noi. De exemplu, puteti alege sa deveniti vegan si sa mancati doar cartofi prajiti, alimente vegane procesate si paine, in loc sa introduceti in dieta dumneavoastra leguminoase, tofu, fructe si legume.

De asemenea, multe deserturi vegane sunt bogate in ulei vegetal si zahar, ceea ce le face extrem de nesanatoase. Este posibil sa fii obez si nesanatos atunci cand esti vegan!

Ghid despre dieta vegana pentru incepatori
Ghid despre dieta vegana pentru incepatori

Cum sa ai o dieta vegana sanatoasa

O dieta vegana bine echilibrata ar trebui sa includa, printre altele, multe fructe si legume proaspete, leguminoase, nuci, carbohidrati integrali si tofu – acest lucru va insemna ca veti obtine suficiente proteine, nutrienti si fibre.

O dieta vegana sanatoasa va reduce la minimum bauturile indulcite, sucul de fructe, cerealele rafinate, cartofii prajiti, dulciurile si alte alimente procesate.

Daca alegeti sa urmati o dieta vegana, nu uitati ca va puteti razgandi sau modifica abordarea in orice moment.

CITEȘTE ȘI:
Vinetele crude: beneficii si nutritie. Sunt sigure pentru consum?

S-ar putea sa constatati ca organismul dumneavoastra are nevoie de alimente diferite in diferite momente ale vietii, in functie de stilul de viata, de conditiile de sanatate care stau la baza, de munca, de regimul de exercitii fizice si de starea de spirit.

Cateva sfaturi de la dieteticieni

  • Mancati o dieta variata si bine echilibrata pentru a va satisface nevoile nutritionale, cu multe legume, fructe, cereale integrale, leguminoase, nuci, seminte si leguminoase.
  • Cunoasteti nutrientii pe care trebuie sa va concentrati atunci cand urmati o dieta vegetariana.
  • Consumul de vitamina C cu sursa de fier pe baza de plante poate ajuta la cresterea absorbtiei. Evitati ceaiul si cafeaua in decurs de o ora de la mese pentru o mai buna absorbtie a fierului.
  • Suplimentele cu vitamine si minerale va pot ajuta sa va asigurati ca va satisfaceti nevoile de nutrienti, in special fier, B12 si zinc.
  • Unele „alternative la carne” pe baza de plante pot fi foarte procesate si bogate in sare. Priviti etichetele alimentelor si cautati produse cu continut scazut de grasimi saturate si sarace in sare (mai putin de 400 mg la 100 g).
  • Daca aveti nevoi specifice de nutrienti, cum ar fi alaptarea, sarcina sau copiii care adera la o dieta vegana sau vegetariana – discutati cu un medic.
CITEȘTE ȘI:
7 Alimente pentru a stimula libidoul feminin

Concluzie

Pot exista unele beneficii urmand o dieta bazata pe plante, dar a fi vegan nu inseamna automat ca vei fi mai sanatos – este important sa iei masuri pentru a te asigura ca esti bine informat si ca primesti nutrientii de care ai nevoie.

Și nu uitati, aportul nutritional nu este singurul factor important pentru o stare de sanatate buna – este vital sa mentineti un stil de viata sanatos, cu un somn bun, exercitii fizice, cultivarea unor relatii pozitive si dezvoltarea unui sentiment intern de scop.

Daca va decideti sa urmati o dieta vegana, puteti cere intotdeauna sfatul medicului dumneavoastra sau al dieteticianului pentru cunostinte si indrumari actualizate.

Articolele din acest site au rol informativ. Administratorii site-ului nu sunt responsabili pentru incercarea de a aplica o reteta, un sfat sau o dieta si nici nu garanteaza ca informatiile furnizate va vor ajuta sau nu va vor dauna personal. Fiti prudenti si consultati intotdeauna un medic sau un nutritionist!

A fost util articolul [post_title]? Impartasiti-l cu prietenii dvs. pe retelele de socializare! In acest fel, ii ajutati pe oameni sa isi imbunatateasca cunostintele, iar pe noi sa scriem mai multe articole utile si interesante.