Call Center: (+40) 725 658 919

Transport gratuit în toată țara pentru toate comenzile de peste 199 RON

Ce sa mananci pentru constipatie? 10 alimente care iti imbunatatesc digestia

Ce sa mananci pentru constipatie? 10 alimente care iti imbunatatesc digestia

Nu stii ce sa mananci pentru constipatie? Descopera cele mai bune alimente pentru a combate constipatia si a imbunatati sanatatea intestinului tau. In acest articol, vei gasi 10 alimente bogate in fibre si nutrienti esentiali, care te vor ajuta sa-ti mentii sistemul digestiv sanatos si sa iti imbunatatesti tranzitul intestinal. Alege variantele potrivite pentru tine si bucura-te de beneficiile acestor alimente delicioase si sanatoase!

Nu este nimic mai rau decat constipatia! Din pacate, aceasta afectiune frustranta este destul de frecventa atat la adulti, cat si la copii.

Constipatia poate aparea din senin – dar adesea are cauze foarte simple. Dieta este una dintre principalele cauze, mai ales daca nu mancati suficiente fibre sau nu beti suficienta apa.[1]

Alte cauze includ o perturbare a activitatii intestinale normale, cum ar fi faptul ca nu mergeti la toaleta suficient de des. Acest tip de intrerupere poate aparea atunci cand calatoriti sau chiar atunci cand lucrati sedentar la un birou. Lipsa de exercitii fizice poate avea un mare impact asupra regularitatii scaunelor.

Anumite medicamente pot, de asemenea, sa interfereze cu miscarile intestinale, in special opioidele, antiinflamatoarele, antiacidele si antihistaminicele.

Constipatia poate fi cauzata si de un echilibru intestinal dereglat. Excesul de crestere excesiva a Candida sau SIBO poate provoca o varietate de simptome digestive, inclusiv constipatie.[2]

Daca constatati ca suferiti de constipatie frecventa, nu continuati sa recurgeti la laxative. Gandeste-te la ceea ce cauzeaza incetinirea intestinelor tale si la ceea ce poti face pentru a preveni aparitia constipatiei din nou.

Cel mai important lucru pe care il puteti face este sa mancati alimentele potrivite si sa aveti grija de sanatatea intestinelor dumneavoastra! Iata selectia noastra de alimente pe care ar trebui sa le consumi daca esti constipat.

CITEȘTE ȘI:
6 Cauze ale infectiilor fungice. Cum poate fi tratata candidoza prin dieta?
Ce sa mananci pentru constipatie? 10 alimente care iti imbunatatesc digestia
Probleme de constipatie

1. Apa plata

Dintr-un motiv oarecare, cea mai evidenta cauza a constipatiei este si ultima la care te gandesti: hidratarea!

Daca nu bei suficienta apa, corpul tau se va deshidrata rapid. Acest lucru inseamna ca excretiile din intestine devin lente si “blocate”, deoarece corpul tau nu poate adauga suficienta umiditate in scaun. Cand se intampla acest lucru, scaunele sunt mici, tari, uscate si grumoase.[3]

Incercati sa beti cel putin 2 litri de apa curata si filtrata in fiecare zi. Cel mai simplu mod de a face acest lucru este sa purtati cu dumneavoastra o sticla de apa din care sa luati inghitituri regulate. Acest lucru ajuta la deplasarea alimentelor si a deseurilor prin corp si face ca totul sa curga in mod natural.

La urma urmei, nu ati incerca sa curatati o scurgere fara sa deschideti robinetul!

2. Produse lactate fermentate

Iaurt probiotic
Ce sa mananci pentru constipatie? 10 alimente care iti imbunatatesc digestia

Iaurtul si chefirul sunt doua tipuri de produse lactate fermentate care pot fi nepretuite pentru un intestin infundat. Ambele contin probiotice, un tip de bacterii “prietenoase” care ajuta la descompunerea alimentelor.

S-a demonstrat ca probioticele imbunatatesc digestia si eliminarea prin promovarea unui mediu gastrointestinal sanatos si mentinerea regularitatii scaunelor.

Numeroase studii au aratat ca includerea probioticelor in alimentatie poate ajuta la reducerea constipatiei. Un studiu a constatat ca pacientii cu constipatie cronica care au consumat zilnic, timp de doua saptamani, un iaurt probiotic fara aroma au avut o reducere semnificativa a timpului de tranzit intestinal. Acest iaurt special continea Lactobacillus acidophilus si Bifidobacterium lactis.[4]

3. Seminte de chia

Semintele de chia sunt mici seminte albe si negre provenite din planta Salvia hispanica L. Acestea sunt bogate in acizi grasi omega-3, calciu, magneziu, fosfor si potasiu.

CITEȘTE ȘI:
Uleiul esential de cimbru: proprietati, beneficii si utilizari

Lucrul grozav la semintele de chia este ca formeaza o consistenta alunecoasa, asemanatoare unui gel, atunci cand absorb apa. Acest gel poate ajuta la imbunatatirea formarii scaunelor, mentinand scaunele umede, ceea ce faciliteaza miscarile intestinale. Acizii grasi Omega-3 sunt, de asemenea, cunoscuti pentru proprietatile lor antiinflamatorii, ceea ce este foarte benefic pentru un intestin iritat.

Semintele de chia nu numai ca au un efect lubrifiant uimitor, dar sunt, de asemenea, bogate in fibre solubile. Fibrele solubile sunt considerate de majoritatea oamenilor ca fiind mult mai blande pentru intestin si ar trebui sa fie in fruntea listei de alimente de consumat pentru constipatie. Puteti adauga cu usurinta seminte de chia in cereale, produse de patiserie, smoothie-uri si iaurt ca o gustare sau o masa bogata in fibre.

4. Leguminoase

Daca va intrebati ce sa mancati pentru constipatie, alimentele bogate in fibre sunt cea mai buna alegere. Lintea, fasolea si nautul sunt excelente pentru prevenirea si tratarea constipatiei.

Fibrele sunt un macronutrient important care ar trebui sa fie inclus in dieta zilnica pentru a va mentine intestinele sanatoase. Acestea fac scaunele mai ferme, ceea ce impinge deseurile impotriva intestinelor si stimuleaza peristaltismul – miscarile ondulatorii care transporta deseurile pentru eliminare.

Cercetarile au aratat ca doar 100 de grame de fasole gatita sau alte leguminoase furnizeaza aproximativ 26 % din aportul zilnic recomandat de fibre alimentare.[5] In plus, aceste alimente contin multe alte substante nutritive, cum ar fi potasiu, acid folic, zinc si vitamina B6, care sustin, de asemenea, sanatatea intestinelor.

CITEȘTE ȘI:
10 Efecte negative ale lipsei de somn

5. Supe

Supele au fost un aliment de baza timp de secole – si pe buna dreptate. Continutul bogat in minerale al oaselor si al altor ingrediente face ca un bulion sa fie foarte hranitor si usor de absorbit de intestin.

Cel mai important, supa de oase adauga o buna doza de umiditate unui intestin inflamat sau deshidratat. Acest lucru poate ajuta la inmuierea scaunelor tari din intestine si le face mai usor de eliminat. De asemenea, va va sustine aportul alimentar daca apetitul a scazut, ceea ce se poate intampla in cazul constipatiei.

Va puteti face propriul bulion de oase din oase de pui, oase de vita sau alte carcase de animale. Supa de oase este deosebit de bun pentru un intestin iritat, deoarece este bogat in gelatina, care poate calma mucoasa intestinelor si poate ajuta la repararea celulelor deteriorate. Caldura supei de oase o face foarte usor de digerat si foarte apetisant!

6. Suc de prune si prune uscate

Prunele uscate au fost mult timp aclamate ca fiind “regele regularitatii”! Aceste fructe uscate sunt pline de fibre, un macronutrient important care mentine in miscare eliminarea in intestin.

Prunele contin, de asemenea, un tip de zahar numit sorbitol. Deoarece sorbitolul nu poate fi descompus de organism, acesta trece prin colon nedigerat si atrage apa in intestine. Acest lucru ajuta la compactarea scaunului si la stimularea miscarilor intestinale.

Studiile arata ca sorbitolul este un remediu sigur si eficient pentru constipatie si este adesea luat de adultii in varsta.[6] Prunele uscate pot creste frecventa miscarilor intestinale si pot imbunatati consistenta.

Daca chiar nu aveti nicio idee despre ce sa mancati pentru constipatie, un pumn de prune uscate ar putea fi cel mai simplu remediu dintre toate. Aveti grija insa sa nu exagerati cu prunele uscate, deoarece acestea pot provoca si flatulenta!

CITEȘTE ȘI:
Melatonina ce este si cum te ajuta sa dormi si sa te simti bine

7. Tarate

Mancatul de tarate la micul dejun este adesea asociat cu persoanele in varsta – si este probabil primul lucru pe care ti s-ar recomanda sa il faci daca esti constipat!

Taratele sunt o sursa fantastica de fibre insolubile, cunoscute si sub numele de “fibre alimentare”. Taratele ajuta la impingerea scaunelor prin intestine, ceea ce duce la o mai buna regularitate.

Taratele nu sunt un bob in sine, ci straturile exterioare dure ale boabelor. Este o componenta esentiala a cerealelor integrale si este adesea consumata sub forma de cereale.

Un studiu a aratat ca consumul zilnic de tarate de grau la micul dejun, pe o perioada de doua saptamani, a redus incidenta constipatiei la femeile care nu au avut anterior o dieta bogata in fibre.[7] De asemenea, taratele au contribuit la imbunatatirea regularitatii scaunelor.

Daca nu va place gustul taratelor, puteti incerca sa le adaugati in smoothie-uri sau iaurt. De asemenea, adauga o textura delicioasa produselor de patiserie.

8. Broccoli

Consumul de verdeturi nu a fost niciodata mai important atunci cand intestinul tau are nevoie de un impuls. Broccoli, ca si celelalte alimente mentionate mai sus, este o sursa buna de fibre. Dar contine, de asemenea, un nutrient valoros numit sulforafan, care poate proteja intestinul si imbunatati digestia.

Cercetarile sugereaza ca sulforafanul poate ajuta chiar sa lupte impotriva bacteriilor intestinale “neprietenoase” care pot perturba digestia normala. Un studiu a aratat ca participantii care au mancat 20 g de germeni de broccoli cruzi zilnic, timp de patru saptamani, au avut mai putine simptome de constipatie decat participantii care au mancat germeni de lucerna. Broccoli parea, de asemenea, sa imbunatateasca timpul de tranzit intestinal si calitatea scaunelor.[8]

CITEȘTE ȘI:
Hormonul Insulina: Rolul si Importanta sa in Managementul Diabetului Zaharat

9. Kiwi verde

Kiwi, cunoscut si sub numele catina chinezeasca, este un remediu foarte util pentru lenea intestinala. Un kiwi de marime medie contine aproximativ 2,5 grame de fibre si o varietate de substante nutritive.

Principalul beneficiu al kiwi pentru constipatie se datoreaza unei enzime proteazice numita actinidina. S-a demonstrat ca actinidina stimuleaza motilitatea in tractul gastrointestinal superior, ceea ce ajuta la deplasarea deseurilor prin intestine.

Un alt nutrient valoros din kiwi verde este o peptida numita kissiper, care promoveaza o digestie sanatoasa si peristaltismul. Un studiu a aratat ca adultii cu constipatie care au mancat doar doua kiwi pe zi au avut miscari intestinale mai regulate.[9]

Kiwi este, de asemenea, o sursa bogata de substante fitochimice naturale care pot sustine sanatatea intestinelor. Deoarece kiwi este de fapt o boaba, puteti manca chiar si coaja paroasa pentru un plus de fibre!

10. Pere

La fel ca prunele si kiwi, perele sunt, de asemenea, o sursa excelenta de fibre. Aceasta fibra se numeste pectina si se gaseste in coaja fructului. Pentru a beneficia la maximum de pectina, trebuie sa mancati perele crude si cu tot cu coaja.

Perele contin, de asemenea, o serie de substante digestive, cum ar fi sorbitolul si fructoza. Continutul lor ridicat de apa ajuta, de asemenea, la umezirea unui intestin lenes si ofera un plus de hidratare in cazul scaunelor grele.

Un mod bun de a consuma pere este sa le adaugati la Bircher muesli. Pur si simplu radeti perele si adaugati-le la fulgii de ovaz, seminte si alte fructe, apoi acoperiti-le cu apa si dati-le la frigider. Fibrele bune si aroma perelor se absorb in muesli peste noapte, transformandu-l intr-un mic dejun delicios!

CITEȘTE ȘI:
Litiu: Beneficii sanatate si efecte adverse

Iata, asadar, cele 10 alimente de zi cu zi care iti pot imbunatati digestia si elimina constipatia.

🧠Intrebari frecvente

Care sunt cauzele constipatiei?

Constipatia poate avea mai multe cauze, printre care alimentatia saraca in fibre, lipsa de hidratare, un stil de viata sedentar, stresul sau anumite afectiuni medicale. Pentru a preveni si trata constipatia, este important sa identificati si sa abordati cauzele specifice.

Ce alimente ajuta la combaterea constipatiei?

Alimentele bogate in fibre, precum fructele, legumele, cerealele integrale si leguminoasele, ajuta la combaterea constipatiei. Unele dintre cele mai eficiente alimente includ prunele, perele, kiwi, fasolea, linte si quinoa. De asemenea, nu uitati sa consumati suficienta apa.

Cat de importanta este hidratarea in prevenirea si tratarea constipatiei?

Hidratarea joaca un rol crucial in mentinerea unui tranzit intestinal sanatos. Consumul de lichide, in special apa, ajuta la ameliorarea constipatiei prin inmuierea materiilor fecale, facilitand astfel eliminarea lor.

Ce rol joaca exercitiile fizice in prevenirea constipatiei?

Exercitiile fizice pot ajuta la prevenirea si ameliorarea constipatiei, deoarece stimuleaza miscarea intestinului si favorizeaza eliminarea materiilor fecale. Activitati precum mersul pe jos, alergatul, inotul sau yoga pot fi de ajutor.

Cat timp este normal sa dureze constipatia?

Durata constipatiei poate varia in functie de cauzele si severitatea acesteia. In general, constipatia este considerata temporara si poate dura de la cateva zile pana la cateva saptamani. Daca constipatia persista mai mult de trei saptamani, este indicat sa consultati un medic.

Cand ar trebui sa consult un medic pentru constipatie?

Daca constipatia persista pentru mai mult de trei saptamani, este insotita de dureri abdominale severe, sangerari rectale, scadere in greutate inexplicabila sau daca constipatia se alterneaza cu diareea, este important sa consultati un medic pentru o evaluare completa.

CITEȘTE ȘI:
Mucormicoza: O noua cercetare ofera speranta pentru tratamentul infectiilor mortale
  1. National Institude of Diabetes and Digestive and Kidney Diseases: Eating, Diet, & Nutrition for Constipation
  2. The Candida Diet: 11 Candida Symptoms & How to Eliminate Them
  3. Eur J Clin Nutr.: Mild dehydration: a risk factor of constipation?
  4. Nutrition Journal: Effect of yogurt containing polydextrose, Lactobacillus acidophilus NCFM and Bifidobacterium lactis HN019: a randomized, double-blind, controlled study in chronic constipation
  5. Medical News Today: High-fiber foods for a healthful diet
  6. Medical News Today: Can prune juice help relieve constipation?
  7. Medical News Today: Which foods are good for constipation?
  8. J Clin Biochem Nutr.: Daily intake of broccoli sprouts normalizes bowel habits in human healthy subjects
  9. Pediatr Gastroenterol Hepatol Nutr.: Diets for Constipation

👇Citeste si aceste articole:

Ce sa mananci pentru constipatie? 10 alimente care iti imbunatatesc digestia
Ce sa mananci pentru constipatie? 10 alimente care iti imbunatatesc digestia

Articolele din acest site au rol informativ. Administratorii site-ului nu sunt responsabili pentru incercarea de a aplica o reteta, un sfat sau o dieta si nici nu garanteaza ca informatiile furnizate va vor ajuta sau nu va vor dauna personal. Fiti prudenti si consultati intotdeauna un medic sau un nutritionist!

Va multumim ca ati citit! Daca acest articol vi se pare util si interesant, va rugam sa il distribuiti pe retelele de socializare pentru a fi citit si de altii. In acest fel ne ajutati si ne motivati sa scriem mai multe articole interesante.