Call Center: (+40) 725 658 919

Transport gratuit în toată țara pentru toate comenzile de peste 199 RON

Beneficiile consumului de legume. Elixir al tineretii

Beneficiile consumului de legume. Elixir al tineretii

Afla despre beneficiile consumului de legume, cu accent pe cartofi, sfecla, morcovi si dovleac, risii, varza napi, etc…. Imbunatateste-ti sanatatea si longevitatea cu o dieta bogata in legume!

Un sondaj realizat in randul longevivilor si o analiza a datelor stiintifice i-au ajutat pe experti sa gaseasca si sa formuleze cinci secrete ale longevitatii. Unul dintre ele este sa mananci mai multe legume! Tot ce ramane de facut este sa clarificam ce inseamna acest “mai multe” – cat cantareste in grame? Și cum se mananca corect?

Doar beneficii si nimic altceva

Organizatia Mondiala a Sanatatii recomanda sa includeti in dieta zilnica cinci portii de fructe si legume (o portie echivaleaza cu 80 de grame).

Dupa cum se pare, majoritatea oamenilor care traiesc mult timp o fac in mod constient sau inconstient – si mananca dupa regulile dietei mediteraneene. Aceasta se bazeaza pe putina carne, dar pe o abundenta de legume si fructe, cereale, leguminoase, peste si fructe de mare.

Asadar, ce legume ar trebui sa preferam si cum ar trebui sa le preparam astfel incat sa aiba cele mai mari beneficii posibile pentru noi?

Cartofii

Multa vreme, cartofii au fost certati si considerati daunatori. Dar acum multi oameni de stiinta, medici si nutritionisti si-au schimbat parerea despre aceasta leguma radacinoasa. Da, daca mancati numai cartofi prajiti in grasime, veti lua in greutate fara indoiala – nimeni nu contesta acest lucru. Dar, daca sunt consumati cu moderatie (si preparati diferit), pot fi buni pentru sanatate.

Apropo, cartofii nu contin doar amidon, atat de temut de sustinatorii unei diete sanatoase, ci si proteine, fibre, vitaminele A, C, K, K, E, B, precum si calciu, potasiu, magneziu si fosfor. In general, chiar daca ii gatesti sau ii coci, sunt buni pentru tine! Cel mai important lucru este sa nu ardeti cartofii, deoarece crusta arsa produce substante cancerigene toxice.

Uneori sunt chiar prescrisi in scopuri medicinale – pentru pacientii cu boli cardiovasculare si probleme renale, pentru a reface potasiul din organism.

Cartofii... Beneficiile consumului de legume. Elixir al tineretii
Cartofii beneficiile consumului de legume. Elixir al tineretii

Universitatea publica americana de cercetare Purdue University din Indiana a publicat chiar un studiu pe aceasta tema. Potrivit acestui studiu, potasiul din cartofi este absorbit atat de bine incat doza este destul de comparabila cu administrarea de suplimente alimentare. Iar continutul caloric al unui cartof pur (fara sosuri si ulei) nu este deosebit de ridicat, de 80 de calorii la 100 de grame.

CITEȘTE ȘI:
Taiteii soba: Beneficii sanatate si nutritie

Potrivit oamenilor de stiinta, cel mai bun mod de a pregati cartofii este sa ii fierbeti in putina apa sau sa ii gatiti rapid in cuptorul cu microunde. Cartofii fierti sunt deosebit de folositori deoarece valorosul potasiu se gaseste doar in coaja.

Sfecla rosie

Se crede ca pigmentii de betalaina din aceasta leguma radacina ajuta la inhibarea insidiosului aminoacid homocisteina. In mod normal, acest aminoacid este inofensiv, dar atunci cand este ridicat, vasele de sange incep sa se deterioreze – iar acest lucru poate duce la ateroscleroza, accident vascular cerebral si atac de cord.

Nivelurile ridicate de homocisteina pot indica, de asemenea, deficienta de vitamina B, insuficienta renala, diabet si psoriazis.

Un alt efect interesant al sfeclei (mai exact al sucului de sfecla) este ca ii ajuta pe sportivi sa aiba performante maxime.

Potrivit unor descoperiri stiintifice – cum ar fi o lucrare de analiza realizata de oameni de stiinta germani, brazilieni si iranieni, publicata in mai 2021 – sucul de sfecla rosie din dieta sportivilor poate imbunatati eficacitatea si intensitatea antrenamentelor de forta.

Beneficiile consumului de legume. Elixir al tineretii
Beneficiile consumului de legume. Elixir al tineretii

Nitratii au fost rapid identificati ca fiind cauza: acestia favorizeaza circulatia sangelui si se asigura ca mai mult oxigen ajunge la muschi. Da, acei nitrati de care multi oameni se tem! Acestia se gasesc in general in multe fructe si legume (inclusiv in sfecla rosie), dar sunt folositi si ca aditivi alimentari artificiali (de exemplu, in productia de carnati si branzeturi).

Exista o diferenta uriasa in ceea ce priveste efectele asupra sanatatii: nitratii din alimentele vegetale sunt mai sanatosi, in timp ce cei din aditivii alimentari au fost legati de oamenii de stiinta de anumite tipuri de cancer.

Asadar, sfecla rosie este un aliment de baza, mai ales daca luam in considerare faptul ca aceasta contine fibre, care sunt bune pentru microflora. Totusi, exista contraindicatii pentru aceasta leguma – pietre la rinichi si tensiune arteriala scazuta.

CITEȘTE ȘI:
Antrenamentul HIIT – locul 1 la arderea grasimilor

Morcovii

Atitudinea fata de morcov s-a schimbat adesea: A fost considerat o pasune pentru vite, apoi a fost ridicat pe un piedestal … Astazi, nu exista nicio indoiala ca este bun pentru sanatate – a fost dovedit stiintific.

Principalul beneficiu al radacinoaselor este beta-carotenul, care este transformat in vitamina A in corpul nostru. Deficitul sau duce in special la asa-numita orbire nocturna – incapacitatea ochiului de a se adapta la schimbarile de lumina. Asadar, este recomandabil sa mancati morcovi mai des.

Apropo, nu va faceti sperante in privinta beneficiilor sucului de morcovi cumparat din magazin – studiile au aratat ca acesta contine de patru ori mai putine carotenoide decat cel proaspat stors. Cu toate acestea, deoarece carotenoizii se descompun rapid, este recomandabil sa beti sucul proaspat imediat ce este facut.

Betacarotenul este cel mai bine absorbit in combinatie cu grasimile, motiv pentru care persoanele care au o dieta fara grasimi sunt mai predispuse sa sufere de deficienta de vitamina A.

Beneficiile consumului de legume. Elixir al tineretii
Beneficiile consumului de legume. Elixir al tineretii

Morcovii cruzi sunt cei mai sanatosi, iar stomatologii recomanda sa ii mestecam frecvent pentru a intari dintii si gingiile. Dar piureul de morcovi si dovleac, care contine de patru ori mai multi morcovi decat dovleacul si smantana, este la fel de delicios.

La urma urmei, dovleacul contine, de asemenea, mult beta-caroten, iar crema dubla asigura o mai buna absorbtie a acestuia.

Exista chiar speculatii conform carora morcovii ar avea proprietati de inhibare a tumorilor. Fiziologul britanic Kirsten Brandt a ajuns la aceasta concluzie. Ea a pus morcovii uscati la baza alimentatiei soarecilor cu cancer de colon si a constatat o imbunatatire a starii rozatoarelor bolnave.

Motivul, spune ea, este ca morcovii contin un pesticid natural, falcarinol, care ajuta la combaterea tumorilor maligne. Poate ca, in viitor, oamenii de stiinta vor putea dezvolta noi medicamente pe baza experientei lui Kirsten Brandt.

Cu toate ca morcovii sunt utili, nu trebuie, de asemenea, sa fie suprasolicitati. Daca aveti probleme gastrointestinale acute, continutul lor grosier de fibre poate fi daunator, deoarece sunt greu de digerat.

Dovleacul

Pentru multe popoare a fost un aliment foarte important – mai ales in perioadele de penurie alimentara. Expertii sustin chiar ca a salvat mai multe civilizatii mondiale – datorita cultivarii sale putin pretentioase si a valorii biologice ridicate.

CITEȘTE ȘI:
Cafea sau ceai: care este mai bun pentru sanatatea si energia noastra

Ce este atat de special la el? Din punct de vedere botanic, dovleacul este o boaba. Și cea mai mare din lume. Pe langa fibrele alimentare foarte satioase, contine potasiu, magneziu, fier si rara vitamina T, care accelereaza procesele metabolice.

Dovleacul stimuleaza chiar si productia de hormoni ai fericirii – datorita vitaminei B6, de care avem nevoie pentru functionarea normala a sistemului nervos!

Un alt plus este continutul de luteina si betacaroten. Acesta din urma protejeaza celulele de daunele provocate de radicalii liberi, iar ambele sunt bune pentru piele si ochi: imbunatatesc acuitatea vizuala si previn modificarile legate de varsta.

Cel mai bun dintre toate, luteina este practic indestructibila atunci cand este gatita; o puteti fierbe sau fierbe pur si simplu fara sa va faca rau.

Beneficiile consumului de legume. Elixir al tineretii
Beneficiile consumului de legume. Elixir al tineretii

Daca cumparati dovleac de la magazin, nu trebuie neaparat sa preferati fructele mari si colorate. De multe ori, acestea nu sunt la fel de gustoase ca fructele mai mici si mai putin frumoase. In ciuda varietatii, exista in principal trei tipuri de aceasta boaba disponibile in magazine: cu fructe mari, cu coaja tare si cu coaja de nuca.

Boabele cu fructe mari sau uriase sunt bune pentru coacerea la cuptor, supe crema, piureuri si produse de patiserie. Cele cu coaja tare au o coaja asemanatoare cojii, pulpa este fibroasa si azima. Deoarece absoarbe bine aromele, se adauga la supe, curry, tocanite de legume si carne.

De asemenea, are cele mai gustoase seminte! Nucsoara are o pulpa suculenta si dulce si un gust asemanator cu cel al pepenelui sau al pepenelui galben. Poate fi preparata in tot felul de feluri – fiarta, gatita la aburi, prajita si la cuptor.

Varza

Nu este necesar sa va limitati la obisnuita varza alba. Oamenii de stiinta spun ca, cu cat mananci mai multe tipuri diferite de varza, cu atat mai bine! Aproape toate verzele contin sulforafan, care lupta impotriva celulelor canceroase si a Helicobacter pylori, bacteria care provoaca ulcerul. Broccoli contine cel mai mult sulforafan. Broccoli este, de asemenea, bogat in polifenoli, antioxidanti naturali care protejeaza celulele de daune.

CITEȘTE ȘI:
Cum Te Poate Ajuta Zincul Chelat sa Ai o Sanatate de Fier

In plus, multe dintre verze sunt bogate in vitamina K, care este importanta pentru coagularea sangelui, si in ceea ce este cunoscut sub numele de “vitamina U. Acest termen a fost inventat la inceputul anilor 1950 pentru a descrie un compus numit S-metilmetionina. Aceasta nu este de fapt deloc o vitamina, ci un derivat al aminoacidului metionina. Asadar, de ce a fost numita astfel si de unde provine U? Este prima litera din cuvantul englezesc “ulcer”.

Și se pare ca vitamina U trateaza cu succes astfel de probleme! In anii 1950, s-a facut mult zgomot in legatura cu aceasta descoperire: in SUA, s-a facut chiar un experiment cu detinuti care au fost tratati cu succes cu suc de varza cruda timp de cateva luni impotriva ulcerului gastric.

Adevarul este ca, dupa cateva decenii, profesia medicala a avut indoieli: Poate ca alte substante din varza, necunoscute stiintei, ar putea fi responsabile de acest efect? Dar acum pare sa existe un consens: Da, umilul erou care vindeca ulcerele este, pana la urma, vitamina U.

Mai mult, de cativa ani incoace exista numeroase dovezi stiintifice ca aceasta vindeca leziunile renale, pulmonare si cerebrale – si chiar ajuta in cazul intoxicatiei cu nicotina. Cu toate acestea, toate acestea au fost realizate pana acum doar in studii pe animale.

Beneficiile consumului de legume. Elixir al tineretii
Beneficiile consumului de legume. Elixir al tineretii

Beneficiile verzei depind de modul in care este preparata. Daca fierbeti varza prea mult timp, aceasta va contine doar celuloza. Poti invata cateva tehnici de gatit de la francezi. Bucatarii francezi gatesc conopida la aburi si apoi o coc in cuptor, cu tot cu frunze.

Varza de Savoia este considerata prea tare pentru a fi consumata cruda, dar face o supa grozava. Pe de alta parte, varza creata poate fi rasa si adaugata la o salata.

Rosiile

Unul dintre motivele pentru care trebuie sa ne ferim de rosii este teama de nitrati, despre care se spune ca sunt din abundenta in fructe si legume, iar rosiile nu fac exceptie. Pe internet se spune chiar ca poti recunoaste contaminantii periculosi dupa dungile albe si petele luminoase din pulpa.

CITEȘTE ȘI:
10 fapte surprinzatoare despre ridichi. Beneficii, cum sa le mananci

Am decis sa verificam acest lucru si am adus exact aceste rosii in laborator. Și am aflat ca acesta este un mit! Toate probele nu contineau mai mult de 30 mg pe kilogram, in timp ce norma este de 150 mg.

Petele albe sunt adesea cauzate de lipsa luminii solare sau de udarea neregulata. Nitratii nu au nici un fel de legatura cu acestea.

Interesant este ca intotdeauna au existat multe mituri in jurul rosiilor. Cand Columb a adus primele rosii din America, acestea erau considerate otravitoare.

Poate ca cineva le-a mancat necoapte, dar rosiile verzi contin de fapt otrava, iar numele acesteia este solanina. O substanta care se gaseste in toate plantele nightshade, fie ca este vorba de cartoful verde sau de boabele sale otravitoare. Vestea buna este ca solanina este distrusa prin gatire: Rosiile verzi murate nu sunt deloc periculoase.

Rosii coapte. Beneficiile consumului de legume. Elixir al tineretii
Rosiile… beneficiile consumului de legume. Elixir al tineretii

Dar, desigur, rosiile rosii sunt mult mai gustoase si mai sanatoase – ele contin o comoara de substante nutritive. Exista o multime de vitamine deosebit de valoroase – nicotinic si acid folic, care este important pentru femeile insarcinate si cele care alapteaza, de exemplu.

Pectinele din rosii scad colesterolul, iar potasiul ajuta la intarirea muschilor. Dar poate cel mai important este continutul ridicat de licopen carotenoid. Acest carotenoid s-a dovedit a fi extrem de benefic pentru inima si vasele de sange.

Cel mai bun dintre toate, licopenul are proprietati antitumorale. Intr-un experiment, de exemplu, s-a demonstrat ca aceasta substanta incetineste cu 73% raspandirea celulelor tumorale in cazul cancerului de prostata.

Numeroase articole de pe internet sustin ca in rosiile tratate termic creste continutul de licopen. Am decis sa masuram diferenta. Am cumparat 3 kilograme de rosii din acelasi soi. Am lasat un kilogram crud, am gatit la aburi un altul si am facut pasta de tomate din al treilea kilogram.

Rezultatele ne-au surprins: rosiile par a fi o exceptie rara de la regula: rosiile gatite sunt de fapt mai sanatoase decat cele crude! Iata care sunt rezultatele: Rosiile proaspete contineau 46 mg de licopen pe kilogram, rosiile inabusite 108 mg/kg si cele gatite pana la terci 212 mg/kg.

CITEȘTE ȘI:
Diabetul de tip 2: 7 emulsionanti alimentari utilizati in alimentele comune pot creste riscul

Cea mai importanta explicatie este, bineinteles, ca licopenul se concentreaza pur si simplu datorita evaporarii apei. Dar, de asemenea, devine mai accesibil organismului deoarece peretii celulari ai fructului sunt distrusi.

Napii

Napul nu este doar un fel de mancare international. De asemenea, este imposibil de imaginat bucataria franceza fara el, ca sa nu spunem infricosator! In Franta, napii au fost initial o hrana pentru animale si pentru oamenii de rand.

Napii erau inabusiti, fierti, copti…. Inainte de aparitia cartofului, acesta a fost una dintre cele mai importante culturi alimentare. Și existau mult mai multe varietati decat astazi.

Chiar si astazi, napii merita mancati – sunt plini de substante nutritive! Ei contin mult magneziu, precum si vitaminele C, B si caroten, care sunt utile pentru ochi si piele.

Și aceleasi fibre din pulpa lor, care ni se pare densa si dura – este un aliment excelent nu numai pentru noi, ci si pentru microflora sistemului nostru digestiv. Cu alte cuvinte, sfecla este si un bun prebiotic.

Beneficiile consumului de legume. Elixir al tineretii
Beneficiile consumului de legume. Elixir al tineretii

Francezii adauga napii in salate prin simpla taiere in julienne; aceasta are un gust dulce placut, fara amaraciune. Sau se prajesc usor si se folosesc ca sos pentru salate.

La celalalt capat al lumii, in impracticabila Tuwa-Taiga, traiesc oameni carora le plac si apreciaza napii nu mai putin decat francezii.

Metodele de gatit sunt foarte simple si au fost transmise din generatie in generatie. Felul de mancare preferat al copiilor este paronki (un fel de cartofi prajiti). Napii se taie in felii subtiri, se aseaza pe o tava de copt si se usuca intr-un cuptor rusesc la foc mic.

De asemenea, se face un fel de supa. Copiii mananca cu mare placere aceasta supa fara pretentii, de un galben stralucitor. Nutritionistii spun ca sfecla obisnuia sa salveze copiii de rahitism – fermierii aveau putine alte surse de calciu. Iar datorita magneziului pe care il contine, este considerata si un sedativ natural.

CITEȘTE ȘI:
Painea integrala de secara: un aliat pentru sanatatea ta

Și iata o alta reteta a bucatarilor oradeni: chiftelute de carne pe un pat de napi. Se pune carne tocata pe o felie de leguma radacinoasa si se acopera cu o felie de rosie si niste branza rasa. Totul se coace la cuptor pentru aproximativ 30-40 de minute. Sfecla este infuzata de aroma carnii, tinuta laolalta de prospetimea rosiilor si sigilata de branza topita. Delicios!

Beneficiile consumului de legume. Elixir al tineretii
Beneficiile consumului de legume. Elixir al tineretii

Și oricum: e bine ca acum putem cumpara legume si fructe pe tot parcursul anului. Este, fara indoiala, un aliment viu si, prin urmare, ar trebui sa ocupe un loc important in dieta noastra!


Intrebari frecvente

Ce inseamna sa mananci mai multe legume?

Inseamna sa incluzi in dieta ta zilnica cel putin cinci portii de legume si fructe, unde o portie este de 80 de grame.

Care sunt beneficiile cartofilor?

Cartofii contin proteine, fibre, vitaminele A, C, K, E, B, precum si calciu, potasiu, magneziu si fosfor. Sunt buni pentru sanatate daca sunt consumati cu moderatie si gatiti in moduri sanatoase.

Care sunt beneficiile morcovului?

Morcovul este bogat in beta-caroten, care se transforma in vitamina A in organismul nostru. Este benefic pentru ochi si poate ajuta la prevenirea orbirii nocturne.

Care sunt beneficiile dovleacului?

Dovleacul este bogat in fibre, potasiu, magneziu, fier si vitamina T. De asemenea, stimuleaza productia de hormoni ai fericirii datorita continutului de vitamina B6. In plus, contine luteina si beta-caroten, care sunt benefice pentru piele si ochi.

👇Citeste si aceste articole:

    Beneficiile consumului de legume. Elixir al tineretii
    Beneficiile consumului de legume. Elixir al tineretii

    Articolele din acest site au rol informativ. Administratorii site-ului sunt responsabili pentru aplicarea orientarilor, grasimilor si dietelor si nu garanteaza ca informatiile furnizate vor fi folosite inainte de a fi preluate sau datele personale. Fiti prudenti si consultati intotdeauna un medic sau un nutritionist!

    Va multumim ca ati citit! Daca acest articol vi se pare util si interesant, va rugam sa il distribuiti pe retelele de socializare pentru a fi citit si de altii. On acest fel ne ajutati si ne motivati sa scriem mai multe articole interesante.