Call Center: (+40) 725 658 919

Transport gratuit în toată țara pentru toate comenzile de peste 199 RON

Cata sare poti consuma pe zi? Noile reglementari fda

Cata sare poti consuma pe zi? Noile reglementari FDA

Cata sare poti consuma pe zi? Se pare ca, de multe ori, este mult mai putin decat consuma majoritatea oamenilor.

Care este pericolul de a consuma prea multa sare? Chiar daca este un mineral de care avem nevoie in cantitati mici pentru a mentine anumite functii corporale, o dieta bogata in sare (sodiu) poate contribui la probleme precum hipertensiunea arteriala, disfunctii renale si pierderea de masa osoasa.

Totul despre consumul de sare, beneficiile si riscurile acesteia pentru organism

De la sfarsitul anului 2021, 96 de tari din intreaga lume au adoptat “strategii de reducere a sodiului” pentru a contribui la reducerea cantitatii de sare pe care populatia lor o consuma in medie. O strategie pentru a face acest lucru consta in stabilirea unor limite privind cantitatea de sare si sodiu care poate fi adaugata in alimentele si bauturile procesate populare.

In octombrie 2021, Administratia SUA pentru Alimente si Medicamente (FDA) si Centrul pentru Siguranta Alimentara si Nutritie Aplicata au publicat orientari privind “obiectivele voluntare pe termen scurt” pentru continutul de sare din alimentele procesate, ambalate si preparate in comert fabricate in SUA. Scopul acestor noi orientari este de a reduce aportul excesiv de sodiu atat in randul copiilor, cat si al adultilor, deoarece studiile arata ca majoritatea americanilor consuma mult prea mult.

Cata sare poti consuma pe zi - reglementari fda
Cata sare poti consuma pe zi – reglementari fda

Citeste si: Scortisoara beneficii pentru sanatate. De ce este condimentul nr. 1 din lume

Ce este sarea? De ce avem nevoie de ea?

Sodiul este denumit in mod obisnuit “sare”. Numeroase studii arata ca acesta este prezent pe scara larga in dieta lumii, cel mai adesea sub forma de clorura de sodiu, care este adaugata la o varietate de alimente si bauturi ambalate, conservate, imbuteliate si congelate.

Chiar daca majoritatea oamenilor consuma prea multa sare, aceasta este un mineral electrolitic important, care este implicat in contractia musculara si in reglarea tensiunii arteriale, a volumului sanguin si a functiei nervoase. Cat de multa sare pe zi este necesara?

CITEȘTE ȘI:
Dovleacul beneficii sanatate, nutritie si calorii

Recomandarile privind sodiul pot diferi in functie de o varietate de factori. Sportivii de competitie, de exemplu, ar trebui sa fie atenti la aportul de sodiu si sa se asigure ca refac orice electroliti care se pierd prin transpiratie atunci cand se antreneaza.

Potrivit FDA, peste 70% din aportul total de sodiu al cetatenilor provine din sarea adaugata in timpul fabricarii si prepararii produselor alimentare. Doar 30 la suta sau mai putin din aportul de sare provine din sarea de masa adaugata sau din cantitatile mici de sare care se gasesc in mod natural in unele alimente (cum ar fi carnea, produsele lactate si ouale).

Atunci cand expertii se refera la “alimente procesate si ambalate in comert”, ei vorbesc despre alimente la care s-a adaugat sare, nu despre alimente care contin sodiu in mod natural, cum ar fi laptele. Alimentele procesate care au un continut ridicat de sodiu sunt adesea alimente cu ingrediente multiple care au fost ambalate pentru a fi vandute direct consumatorilor sau utilizate in unitati alimentare precum restaurantele.

Sarea este adaugata in alimentele ambalate si procesate nu numai pentru ca imbunatateste gustul, ci si pentru ca joaca un rol in siguranta si conservarea alimentelor. De exemplu, sarea/sodiul poate contribui la imbunatatirea sigurantei microbiene si a stabilitatii alimentelor, prelungind durata de depozitare si limitand sansele aparitiei unor focare de toxiinfectii alimentare.

Citeste si: Ashwagandha 10 Beneficii pentru creier, tiroida si muschi

Cat de multa sare avem nevoie pe zi? (Noile orientari ale FDA)

Se estimeaza ca aportul mediu de sare este de aproximativ 3.400 miligrame pe zi. Aceasta este considerabil mai mult decat cantitatea recomandata de Ghidul dietetic pentru americani.

CITEȘTE ȘI:
Cum sa previi albirea prematura a parului: 4 alimente de evitatfoods to avoidCum sa previi albirea prematura a parului: 4 alimente de evitat

Cat de multa sare pe zi ar trebui sa aveti in mancare? Cele mai multe autoritati sfatuiesc persoanele cu varsta de peste 14 ani sa isi limiteze consumul la 2.300 mg/zi.

In prezent, “nivelurile normale de sodiu” care pot contribui la mentinerea sanatatii generale sunt cuprinse intre 1.500 si 2.300 mg/zi. O recomandare de cel mult 2.300 mg/zi s-a bazat pe un numar mare de cercetari care indica faptul ca o cantitate mai mare decat aceasta poate creste riscul pentru anumite afectiuni de sanatate, in special tensiunea arteriala ridicata (numita si hipertensiune).

Ghidul fda pentru anul 2021 privind consumul de sare
Ghidul fda pentru anul 2021 privind consumul de sare

Ghidul FDA pentru 2021:

FDA a declarat ca recomandarile sale de reducere a sodiului pentru 2021 au ca scop “incurajarea reducerii treptate si eficiente a continutului total de sare”. Organizatia considera ca acest lucru este posibil de realizat fara a perturba gustul sau durata de valabilitate a produselor populare, cum ar fi branzeturile, condimentele si supele.

Principala preocupare cu privire la consumul ridicat de sare in lume este ca acesta creste riscul de probleme de sanatate cardiovasculare.

S-a constatat ca, consumul de sodiu provine dintr-un numar relativ mic de produse fabricate de un numar limitat de producatori de alimente. Prin urmare, FDA considera ca cel mai bun mod de a reduce consumul de sare este ca acesti producatori sa reduca treptat cantitatea de sare folosita in timpul procesului de fabricatie.

Expertii au subliniat faptul ca papilele gustative ale oamenilor se pot adapta in timp la un aport mai mic de sare, astfel incat mai putina sare in alimente nu ar trebui sa fie o problema din punct de vedere gustativ.

CITEȘTE ȘI:
Cartofii dulci, calorii si beneficii pentru sanatate

Acest ghid actualizat al FDA urmareste sa ajute oamenii sa isi reduca aportul mediu de sodiu la 3.000 mg/zi. Expertii considera ca, prin incurajarea producatorilor de alimente, a restaurantelor si a serviciilor de alimentatie publica sa reduca treptat, in timp, cantitatea de sodiu din alimente, ii va ajuta pe oameni sa consume mai putina sare/sodiu fara sa fie cu adevarat constienti de acest lucru.

Recomandarea de 3.000 mg de sodiu pe zi este totusi mai mare decat limita ideala de sodiu de 2.300 mg/zi. Cu toate acestea, ideea este ca acesta este un pas in directia corecta si ca este un obiectiv realist de atins in urmatorii doi-trei ani.

In acest moment, ghidul FDA trebuie privit doar ca o recomandare, cu exceptia cazului in care se schimba cerintele specifice de reglementare sau legale. Pentru moment, ghidul este sugerat si incurajat pentru producatorii de alimente sa il urmeze, dar nu este obligatoriu prin lege.

Doza zilnica de sodiu pentru o dieta cu continut scazut de sare
Doza zilnica de sodiu pentru o dieta cu continut scazut de sare

Care este doza zilnica de sodiu pentru o dieta cu continut scazut de sare?

Persoanele cu tensiune arteriala ridicata (sau hipertensiune arteriala) sunt uneori obligate de medicii lor sa urmeze o dieta saraca in sare pentru a-si imbunatati starea si a preveni complicatiile.

Cat de mult sodiu este OK pentru tensiune arteriala ridicata? De exemplu, 1.000 mg de sodiu este mult? 200 mg de sodiu este mult?

CITEȘTE ȘI:
Cum sa pastram beneficiile alimentelor atunci cand gatim: sfaturi de la un nutritionist

Asociatia Americana a Inimii recomanda nu mai mult de 2.300 mg pe zi pentru adultii sanatosi in general. Este chiar mai putin, in mod ideal nu mai mult de 1.500 mg pe zi, pentru adultii cu hipertensiune sau boli de inima.

Acest lucru se bazeaza pe faptul ca organismul dumneavoastra are nevoie doar de aproximativ 500 de miligrame de sodiu pe zi pentru a functiona corect, ceea ce inseamna mai putin de un sfert de lingurita de sare adaugata.

Intre 1.000 si 1.500 mg/zi este, in general, un nivel scazut, dar este posibil atata timp cat monitorizati ceea ce mancati.

A se limita la mai putin de 200 pana la 500 mg de sodiu pe zi este foarte putin si adesea dificil de realizat. Acest lucru ar necesita un consum de alimente procesate aproape zero si o dieta stricta constand doar in alimente de casa si in principal alimente vegetale crude – in plus, cantitati atat de mici pot contribui la unele efecte secundare, cum ar fi ameteli, slabiciune si ceata cerebrala.

Prea multa sare vs. continut scazut de sare

Consumul de prea multa sare (sodiu) este o problema mult mai frecventa decat consumul insuficient. De exemplu, aportul mediu de sare pentru oameni este de aproximativ 3.400 miligrame pe zi, de aproape sapte ori mai mare decat cantitatea minima de care are nevoie corpul uman!

CITEȘTE ȘI:
Uleiul de masline in timpul sarcinii: Cum beneficiaza copilul tau

Atunci cand dieta dvs. este bogata in sare (cu alte cuvinte, aveti un “consum excesiv de sodiu”), sunteti mai expus riscului de:

  • Hipertensiunea, care este una dintre principalele cauze ale bolilor de inima si ale accidentelor vasculare cerebrale. Bolile de inima sunt in prezent principala cauza de deces in Statele Unite, in timp ce accidentul vascular cerebral este a cincea cauza principala.
  • O crestere a excretiei de calciu prin urina, ceea ce duce la pierderea de os si la un risc mai mare de osteopenie sau osteoporoza.
  • Boala de rinichi din cauza deteriorarii vaselor de sange mici si delicate din rinichi.

Se preconizeaza ca reducerea aportului de sodiu in randul populatiei va reduce ratele de hipertensiune arteriala. Cercetarile arata, de asemenea, ca cresterea tensiunii arteriale observata odata cu imbatranirea, comuna in majoritatea tarilor occidentale, nu se observa la populatiile care consuma diete sarace in sodiu.

Consumul de mai putina sare ar putea ajuta la scaderea tensiunii arteriale, daca aceasta este o afectiune cu care va confruntati. Aceasta abordare a fost demonstrata in multe studii care au investigat efectele dietei MIND si ale dietei DASH (care inseamna abordari dietetice pentru stoparea hipertensiunii).

Cercetatorii estimeaza ca reducerea aportului mediu de sodiu la un nivel de aproximativ 2.200 mg/zi ar duce la reducerea cu zeci de mii a numarului de cazuri de boli de inima si accidente vasculare cerebrale in fiecare an, precum si la economii de miliarde de dolari in domeniul sanatatii in timp.

Cum sa mancati mai putina sare:

Acum ca stiti care sunt pericolele potentiale asociate cu un consum ridicat de sare, haideti sa vedem cum va puteti tine sub control consumul.

Puteti determina cat de multa sare contine un aliment citind eticheta cu informatii nutritionale. Este probabil ca un aliment sa aiba un continut ridicat sau relativ ridicat de sodiu daca eticheta ingredientelor include cuvinte precum “sodiu”, “sare” si ” soda” in primele cateva ingrediente.

Ca regula generala, alimentele procesate care au fost afumate, uscate, sarate sau conservate sunt, in general, alimente cu un continut ridicat de sodiu si ar trebui sa fie limitate.

Alimentele bogate in sodiu care trebuie evitate sau limitate includ:

  • Paine si chifle
  • Pizza
  • Sandvisuri
  • Condimente, cum ar fi mustarul, sosul, maioneza
  • Mezeluri, hot dog, salam si altete carnuri procesate
  • Ciorbe
  • Burritos si tacos
  • Mancaruri principale prefabricate si mese congelate
  • Gustari savuroase, cum ar fi chipsuri, popcorn, covrigei, amestecuri de gustari si biscuiti
  • Branzeturi
  • Sosuri de tomate
  • Legume ambalate
  • Unele sucuri imbuteliate
  • Sos de soia
  • Pansamente pentru salata
  • Amestecuri pentru deserturi la cutie
  • Lapte batut si unele unturi sarate

Alimentele care sunt in mod natural mai sarace in sare/sodiu includ:

  • Fructe proaspete
  • Legume proaspete
  • Cereale integrale
  • Leguminoase si fasole uscata si apoi preparata (sau clatita bine daca este la conserva)
  • Nuci si seminte care nu sunt prajite si afumate
  • Proteine animale slabe si peste
  • Inlocuitori de sare care pot fi folositi in locul sarii de masa obisnuite pentru a spori aroma alimentelor, cum ar fi usturoiul, ceapa, ierburile, condimentele, sucul de lamaie si oteturile

Concluzii

  • Cat de mult sodiu pe zi ai nevoie? Pentru majoritatea adultilor, este mai putin decat ceea ce consuma.
  • Mai mult de 70 la suta din aportul de sodiu al oamenilor provine din alimente in care se adauga sodiu in timpul fabricarii si prepararii alimentelor in comert. Acesta este motivul pentru care FDA recomanda producatorilor sa reduca continutul de sodiu din alimentele populare.
  • Consumul mediu de sare in lume depaseste 3.400 mg/zi, ceea ce poate contribui la hipertensiune, boli cardiovasculare si renale, precum si la pierderea oaselor.
  • Cat de mult sodiu pe zi ar trebui sa aveti? Consumul zilnic recomandat de sare depinde de factori precum varsta, nivelul de activitate si cat de sanatosi sunteti in general (inclusiv tensiunea arteriala).
  • Pentru majoritatea oamenilor, se recomanda sa se mentina sub 2.400 miligrame de sodiu pe zi. In mod ideal, totusi, aportul de sare ar trebui sa fie de fapt mai mic de 1.500 miligrame.
  • Alimentele cu un continut ridicat de sare includ carnea procesata, conservele, gustarile sarate si produsele congelate sau de proximitate. Pe de alta parte, alimentele integrale si proaspete, cum ar fi legumele, fructele, pestele si cerealele, sunt in mod natural alimente cu continut scazut de sodiu.
{{ content }}
Articolele din acest site au rol informativ. Administratorii site-ului nu sunt responsabili pentru incercarea de a aplica o reteta, un sfat sau o dieta si nici nu garanteaza ca informatiile furnizate va vor ajuta sau nu va vor dauna personal. Fiti prudenti si consultati intotdeauna un medic sau un nutritionist!

A fost util articolul Cata sare poti consuma pe zi? Noile reglementari FDA? Impartasiti-l cu prietenii dvs. pe retelele de socializare! In acest fel, ii ajutati pe oameni sa isi imbunatateasca cunostintele, iar pe noi sa scriem mai multe articole utile si interesante.